Religion, politik og samfund · SAS

27 svar
Senest opdateret 1 måned, 5 dage siden · 7 bruger(e) deltager
1 måned, 14 dage siden

Måske skal man i medfør af aktuel debat i medierne gøre SAS reklamen til et særskilt debatemne her,

SAS har begået en TV reklame med en lang opremsning af ting som vi til daglig opfatter som danske/Skandinaviske, men som man påstår i virkeligheden stammer fra fjerne lande.
Vi møder ting i det fremmede, tager dem med hjem og raffinerer dem. Men selv har vi intet gjort fra begyndelsen.
Der er faktisk absolut intet der er ægte skandinavisk.

Og det har skabt en shitstorm i medierne. Folk i store tal er blevet sure over reklamen.

Hvad skal vi så mene om det?

Kulturhistorie er en god ting. Kulturgeografi er ikke ringere. Og det er godt at få at vide hvor ting oprindeligt kommer fra.
Møllen fra Persien, kødbollen fra tyrkiet, smørrebrødet fra Holland. osv.

Man kunne fortsætte: Flyvemaskinen blev opfundet i andre lande end de skandinaviske. (Selvom Ellehammer var tidligt ude med en flyvende maskine og Hammel meget tidligt ude med et automobil.)

Folk bliver sure når en Skandinavisk virksomhed der gerne vil sælge billetter til os fortæller at Skandinavien er verdens røvhul.
Det kunne man lade andre foretagender i fjerne lande om at fortælle.

Det har sin logik at på en planet med milliarder af mennesker, er det ikke særlig sandsynligt at et lille folk der lever isoleret skulle komme til en avanceret kultur af sig selv.
Man kan se på folk der er små i tal og som har levet isoleret altid - som indianerne i amazonas, inuitterne før indlemmelsen i Canada og DK, osv.
Sådanne isolerede folk har deres smånusserier, og det ville danskerne nok også have haft hvis vi var forblevet isolerede.

Der er derfor intet overraskende i at vi får en masse udefra.

Der er begået mange betydelige ting i DK.
Det var vist danske fiskere der opfandt snurrevoddet, som gjorde det muligt at få stor fangst fra selv små kuttere, der ikke kunne trawle.
Der er gjort betydelige opdagelser inden for medicin og fysik fra dansk side.
F. eks. Kissmeyers arbejde med at gøre vævstypebestemmelse til en selvstændig disciplin.
Ikke mindst danske jøder (ut supra) har gjort store arbejder, til stor gavn.
Disse folk er dog et bekræftende eksempel på nytten af import.
jøderne har givet os en fremadskuende mentalitet i stedet for den gamle danske:
"Arh, sgu vi nu it lige...det kan vis it pass!" Den gode himmerlandske tænkning hvori jeg selv har rødder.
Man tænker på Lykke-Per, som af jøder fik alt serveret på et sølvfad*, men som gik ned med flaget på grund af sin nordjyske dumstædighed og indholdsløse forfængelighed.
Det var som om han var vågnet af sin bondske søvn, ser et luftkastel for sig, men omsider beslutter sig for at sove igen.

Måske skal vi, som SAS siger, erkende at vort bidrag til historien er at raffinere andres ting og give dem finish. Det er vel heller ikke "så ringe endda."

Men bagved lurer denne tanke: Er det et skandinavisk kendetegn at vi er glade for at nedgøre os selv som nationer?
Og gør andre lande ligeså? Laver andre lande reklamer hvor de fortæller alverden at de intet laver, og intet har de skabt af sig selv?

Hvis SAS nu lavede film hvor de fortsalte om andre lande der intet frembringer? Hvordan ville man så reagere? Så ville de få en shitstorm der dømte "Racister!"

SAS reklamen ville altså være racisme, hvis den ikke handlede om os?

Meningen med reklame at skabe opmærksomhed og hen ad vejen sælge flere billetter. Men kommer det til at ske?

* Ikke bare midler til at realisere sit projekt, men også kærligheden fra en sindssygt dejlig dame.

1 måned, 14 dage siden
1 måned, 14 dage siden

For at tydeliggøre hvad jeg mener, kan jeg anbefale at læse dette indlæg fra 2008.https://jyllands-p...andet-vr%C3%B8vl/
Det var en kritik af et indlæg af Dennis Nørmark.

1 måned, 14 dage siden
1 måned, 13 dage siden
1 måned, 13 dage siden
1 måned, 13 dage siden

Spøg eller alvor - der er vist gode grunde til at mene at menneskene startede i Afrika.
Selv tror jeg på den teori at menneskene opstod på grund af en geologisk begivenhed: Området øst for great rift valley hævede sig.

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 11 dage siden

Reklamen, som jeg ser den, viser at vi ikke tager os selv så selvhøjtideligt. At vi ikke er bange for at blive inspireret af omverden og at vi har humor og selvironi. At Danmark og verden er en kompleks sammenkogt gryde af alt hvad vi tager til os og at vi alle faktisk bare er ens. Hvilket jeg mener er et godt budskab i denne verden hvor alt skal deles op i race, religion og generelt tilhørsforhold.

At SAS trækker reklamen tilbage pga en shitstorm og et par vrede politikkere der burde få vasket skråremmen, at de ingen nosser har.

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 11 dage siden

@ #4 Alexander Bang (Doctor Zoltron)

Respekt.

Det er en debat, som jeg ikke gider gå ind i.
Men den skal du have med på vejen.

Wernn

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 10 dage siden

Det virker fjollet at folk fra FD o. l. vil blotte sig ved at fare i flint over en reklame.
Idethøjeste kunne jeg rynke panden over at man ser det som et relevant ærinde at meddele verden at DK, SV og NO ikke laver noget selv. (I modsætning til resten af verden.)

Men fare i Flint over det? Nej.

Det var bedre at lave en mod-film om de gode ting fra Norden. (Hvis der altså er nogen.)

1 måned, 10 dage siden
1 måned, 10 dage siden

Jeg har lige set den så meget omtalte reklame, og bortset fra jeg finder den ret kedelig kan jeg ikke se hvorfor den har vakt så megen forargelse hos så mange. Der siges jo ikke ét usandt ord i den!

Hvad jeg derimod kan undre mig over, er den massive kritik, fremsat i en skærende aggressiv tone, hos enkelte fremført med brug af sprogets værste gloser. Det kan især undre mig, at den tilmed er blevet fremsat af bl.a. selvbestaltede forsvarere af en forgudet ytringsfrihed.

Har et privat firma som SAS da ikke samme ret til ytringsfrihed? Er retten til at ytre sig frit forbundet med, hvad og hvem man ytrer sig om?

Ja, det må den jo så åbenbart være for de pågældende personer. Et sørgeligt himmelråbende hykleri, men det er der jo så heller intet nyt i, desværre.

1 måned, 10 dage siden
1 måned, 9 dage siden

Jeg kom til at skrive "FD" (mine egne initialer) i stedet for DF - Dansk Folkeparti.

Man kan lade tossehoveder fyre grovheder af. Men et eksformandsbærende folketingsparti burde ikke falde sådan i vandet.
Sådan går det når man ikke giver sig tid til at tænke sig om.
Som da eksformanden talte om "klimatosser."
Den bemærkning var som skabt til at give bagslag. Hvor sand den end kunne være.

I stedet for at brokke sig over noget der sikkert er sandt, burde man i stedet for nævne hvad der så ER ægte skandinavisk. Hvis der altså ER noget, men er det IKKE noget, så bekræftes SAS reklamen jo af sig selv.

1 måned, 9 dage siden
1 måned, 9 dage siden

Dino #8)

"Jeg kom til at skrive "FD" (mine egne initialer) i stedet for DF - Dansk Folkeparti"

En fatal brøler! Hvordan mon det kunne ske? (haha!)

Jack

1 måned, 9 dage siden
1 måned, 9 dage siden

Ytringsfrihed! Ja at nogle kan hidse sig op, vidner om en sær form for snæversyn. Jeg fatter slet ikke, at denne reklame har noget at byde på som ikke blot afspejler, at det er et flyselskab, der ønsker at sælge billetter. Den globale kulturforståelse kan da kun anskues positivt. Det er da en imødekommenhed og anerkendelse af storheden ved de fælles påvirkninger, der bidrager til det som er os fælles og som vi sætter pris på, når vi drager ud og igen tager med os, når vi rejser tilbage.
Men jeg har det ligesom Johannes. Den er mildt sagt ikke værd at pippe over, men kunne ikke lade være:-) pip over!

1 måned, 9 dage siden
1 måned, 9 dage siden

Der var en afstemning på en amerikansk facebook gruppe, der spurgte om man skulle afskaffe undervisning i arabiske tal i skoler. Et flertal stemte ja til at afskaffe arabiske tal. Først grinte jeg og tænkte jeg at amerikanere er ret dumme.

Men så græd jeg fordi det danske folk er endnu dummere.

1 måned, 9 dage siden
1 måned, 9 dage siden

Det er dælme det sjoveste jeg længe har læst.
Og jeg har det som dig mht Danskerne.

1 måned, 9 dage siden
1 måned, 8 dage siden

Tanken om at afskaffe de såkaldte arabertal er så tåbelig at man må forestille sig at folk ikke forstår betydningen af det.

Jeg tænker tværtimod at man burde indføre obligatorisk undervisning i arabisk og tyrkisk i skolerne.

Der ligger et betydeligt sikkerhedsproblem i at en stor del af befolkningen taler sprog som danskerne og selv politiet ikke fatter en meter af.
Det er ikke nødvendigt for arabiske "elementer" at kryptere deres meddelelser. De kan bare tale deres modersmål.

Danskerne er et frygteligt naivt folk.
De er som eloiderne i H. G. Wells' roman "Tidsmaskinen."

1 måned, 8 dage siden
1 måned, 8 dage siden

JohannesB #7

Indledningsvis skal jeg lige sige, at jeg ikke vil tage stilling til den reklame og i hvert fald ikke hidse mig op over den.

Men jeg vil til gengæld pege på en faktuel fejl i dit indlæg, Johannes: SAS er ikke noget privat firma i gængs forstand. Det er vi alle sammen med til at støtte økonomisk og dermed også deres reklame, hvad enten vi vil eller ej.

Dino#13

Du peger på et efter din mening tåbeligt forslag, Dino. Men dit er nu ikke meget bedre selv.

At indføre obligatorisk undervisning i arabisk og tyrkisk i skolerne løser jo ingen sikkerhedsproblemer overhovedet. Det kunne højst være en idé til et kursus for PET (det kom oven i købet til at rime!)

Men måske var det kun for sjov. Og at danskerne er et naivt folkefærd (ja vel nok et af de mest naive i verden) er i hvert fald en kendsgerning.

Jack

1 måned, 8 dage siden
1 måned, 7 dage siden

Det med arabisk i skolerne er en spøg. Men jeg mener alvorligt at det er et sikkerhedsproblem at danskerne ikke forstår arabisk og tyrkisk.

Arabere kan sidde ved et cafébord og sige hvad som helst om danskere der passerer fordi.
Men det kan danskerne ikke tillade sig.
Imamer kan i moskéerne føre svovlprædikener imod danskerne, disse vantro svin og de ludere de er gift med eller far til. (Jeg postulerer ikke at de gør det. Men at de kan. Der har været vist TV med skjult kamera der var ganske afslørende.)
Hvis det var danske præster der fra kirkernes stole talte i samme tone...
Så skal jeg da lige love for at der ville blive holdt fakkeltog imod racisme med en masse "pinger" i spidsen.

1 måned, 7 dage siden
1 måned, 7 dage siden

Der har i den her debat indsneget sig flere misforståelser end de nævnte i mit i foregående indlæg (#14).

At kritisere reklamen har f.eks. intet med en knægtelse af ytringsfriheden at gøre, ligesom reklamen selv ikke har det. Og den mildt sagt fjollede udtalelse om "skråremmen" og de kastrerede nosser (i#4) i øvrigt heller ikke (Wernn faldt ovenikøbet pladask for den, hvilket nu ikke kan undre).

Det er altså fuldt legalt at give udtryk for mishag over reklamen, ligesom det er at kritisere protesterne under henvisning til, at reklamen sandelig har et godt formål (#10) (skulle det i øvrigt gælde som en form for argumentation, så er det i hvert fald en yderst aparte en af slagsen).

Og endelig, er det også fuldt legalt at bruge en nedladende vending om en af grundlovens vigtigste paragraffer (77), og omtale den som "den FORGUDEDE ytringsfrihed" (#7).

At tale sådan om en grundpille i demokratiet virker højst som temmelig respektløst og i hvert fald noget uigennemtænkt.

Med alt det in mente må man vist konkludere, at det ikke var nogen god idé med den debat, når den kun kunne vække ny indignation og vrede i stedet for reel argumentation.

En bedre debat ville have været på grundlag af spørgsmålet om, hvorfor åbenbart ingen er kommet på den tanke, at de udskældte protester kunne være fra folk, der så reklamen som led i den glidebane, nationen er på vej ned ad. Og som er bekymret for en udvikling, der kan true de kommende generationer lige så meget som eksempelvis klimaforandringerne.

Jack

1 måned, 7 dage siden
1 måned, 7 dage siden

Til #16.

Meningen med at bruge udtrykket 'forgudet' om nogles forhold til den grundlovsikrede ret til at udtrykke sig frit turde fremgå af konteksten; men den har du selvfølgelig ingen interesse i at tage i betragtning.

1 måned, 7 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Sakset fra #16

"En bedre debat ville have været på grundlag af spørgsmålet om, hvorfor åbenbart ingen er kommet på den tanke, at de udskældte protester kunne være fra folk, der så reklamen som led i den glidebane, nationen er på vej ned ad. Og som er bekymret for en udvikling, der kan true de kommende generationer lige så meget som eksempelvis klimaforandringerne."

Godt set, Jack!

Den måske lidt for hysteriske kritik af reklamen kan være opstået fordi SAS reklamen ikke er første gang at nogen har antydet at Danmark er så uinteressant og uoriginal at den danske nation som begreb, om ikke som fysisk fænomen, ikke er noget at slås for.
Intet land er så let at overvinde som det, der har en befolkning, der ikke selv tror på sin ret til at eksistere på egne præmisser.
En befolkning der ikke tør kalde sig et folk, og som er vænnet til at tro at enhver selvglæde er udtryk for utilladelig chauvinisme.

Mange der hævder Danskernes insignificans, er samtidig fulde af lovord om alle mulige andre fjerne folks rettigheder og kulturelle kvaliteter.

Jeg synes altid at det er godt med debat. Selv om de mest trælse emner.

Det er i ringen man skal bokse. Der kan vi tampe løs. Og så være fredelige udenfor.
Hjemme kan man høre folk sige: "Lad os ikke diskutere det, for vi bliver bare uvenner."
Men på en debatside lader vi med glæde kampen fløjte igang. Og skulle der komme urene slag, så er det ikke så farligt her.

1 måned, 6 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Dino #18

Tak i lige måde - også godt set, Dino. Her er vi fuldstændig på bølgelængde.

Og så er der et aspekt mere i denne omsiggribende, verdensborgerlige multikulti-mani. Endda et alvorligere, men ikke desto mindre overset problem. Jeg tænker på truslen mod demokratiet.

Tilhængere af pivåbne grænser f.eks., hvad de jo ofte er disse ubesindige fantaster, gør sig ikke rigtig begreb om, hvad det kan føre til for demokratiet. Jeg vil gå så vidt som til at hævde: en nedlæggelse.

Bare for at tage et eksempel: forestiller man sig vores folketing med et flertal af somaliere, vil det være overladt til anarkisme. Eller kan kun lade sig gøre under forudsætning af en total nivellering af kulturforskellene. En tanke som multikulti-idelisterne afskyr.

I det lys er ideen om et verdensborgerskab (parret med foragt for sit eget land og dets værdier) ikke engang at betragte som et uskyldigt, romantisk sværmeri, men en besættelse, der meget let kan bane vejen for anarki og totalitarisme.

Og med fokus på fremtiden for de kommende generationer er konsekvensen af et sådant scenarie jo langt værre end, hvad selv klimaforandringerne kan føre til.

Demokratiet har næsten overalt været hårdt tilkæmpet, og må bestemt ikke tages for givet. Det skal der bestandig værnes om. En reminder, som bør indprentes børnene i skolen.

Jack

1 måned, 6 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Ja, Jack, men man kan ofte opleve at man ser det som tegn på demokratisk velvilje at man giver plads til "forskellighed" man skal respektere "det anderledes" osv.

Og selvfølgelig skal vi det!

Men der er den risiko at al den forskellighed fører til mangel på netop det der har skabt demokratiet: enighed og konsensus på væsentlige områder.
For det er ikke alle der vil være enig i at der skal være plads til alle, når de selv er blevet mange nok til at diktere.

Læs gerne BT Metroekspress fra idag, mandag. 24/2 om forholdene i Sverige.
Det er en lektion i hvad jeg mener.

1 måned, 6 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Dino #20

Sverige er et skræmmende eksempel på, hvordan det kan gå.

Det land har afskaffet sig selv.

Jack

1 måned, 6 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Der er helt klart problemer i dele af Sverige.
Problemet dukker også op, når man som samfund gerne vil hjælpe, men ikke har en plan for hvordan.
Det kan da ikke komme bag på nogen.
Hvis man derimod kigger på Norge, så har de en helt klar plan for, hvordan man optager nye borgere i et samfund. Man placerer dem i små landsbysamfund, hvor de bliver taget imod men også hvor de stille og roligt kan lære de mennesker at kende som bor i de små samfund i det land de er kommet til.
De skal bo minimum 5 år i disse samfund, før de må flytte, hvorhen de vil på eget initiativ.
Det er en model, der har fungeret, både i forhold til integration, men også for at holde liv i de små byer.
Problemet kender vi også i DK. De små byer er ved at opløses, fordi mange unge flytter væk.

Men der er mange måder at gøre tingene på, men Norge lader til at have haft en plan A, hvilket Sverige ikke havde og derfor er konsekvenserne benhårde.
Vi kan i DK bestemt lære af de andre to skandinaviske lande.

Camilla

1 måned, 6 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Camilla #22

Både til det her og til dit seneste på debatten om Én menneskehed", eftersom begge også havde, eller måske i høj grad havde, adresse til mig:

Kære Camilla. Jeg ville så gerne kunne følge dig i dit livssyn og smukke vision om en paradisisk verden, men jeg kan ikke. Jeg lader mig forstyrre af, hvad jeg oplever konkret her i min del af verden. Som også Sverige hører til.

Det kan da ikke være forbigået din opmærksomhed, at et parti som Sverigesdemokraterne efterhånden har vokset så stort, at det måske nu er største parti i landet. Og kom nu ikke at sige, at det består af lutter racister.

Hvordan vil du forklare dette jordskred i svensk politik?

Min egen forklaring lyder på, at det skyldes mennesker, der føler sig svigtet af politikerne og den uansvarlige politik, der har ført til, at Sverige ikke længere ligner sig selv og sandsynligvis aldrig mere kommer til det. Det vil sige et fredeligt sted, hvor man kan føle sig tryg overalt, som man tidligere kunne.

På samme måde med "Alternative für Deutschland" i vores andet naboland. Og da også med samme røre i vores eget ikke at forglemme.

Jack

1 måned, 6 dage siden
1 måned, 5 dage siden

Ja, Morpheus, vi kan lære af de to lande. Og vi burde lære af hvad muslimer selv har sagt om Islam. Men den lærdom nemmes kun vanskeligt i store dele af vore lande. For de tror ikke på det, vore politikere.

AFD opstod fordi nogle mente at nu havde man fået nok. Som hos DF og SD.
Problemet med AFD er at ekstremister knytter sig til partiet fordi det er der. Skal AFD blive en bred folkelig bevægelse bør de si ekstremister fra i stedet for at bruge dem som den nemme benzin på bålet.

Men fristelsen er der hos nogle. Således også i Danmark, hvor venstrefløjen faldt for fristelsen til at gøre immigranter til benzin på det hendøende revolutionens bål hos os.

1 måned, 5 dage siden
1 måned, 5 dage siden

Camilla #22

Først en lille advarsel, Camilla. Ironi kan forekomme. Og hvis, er det tilsigtet.

Det drejer sig om lanceringen af din mageløse idé med at befolke Danmarks landsbyer (jeg går ud fra langt ude mod vest) med indvandrere for at give disse hensygnende flækker nyt liv.

Ideen er hentet fra Norge og må være dette lands svar på frilandsmuseet på HJerl Hede. Gad vide om de også tager entré der, så turister mod betaling kan opleve idyllen i de eksotiske landsbymiljøer, hvor integrationen oven i købet går som smurt, fortæller du.

Modellen så du gerne overført til Danmark. Har du nogle specielle landsbyer i kikkerten, der skal begunstiges med den gave? Man kunne forestille sig, de falder over hinanden for at komme i betragtning.

Spøg til side. Nej du, vi kan ikke lære noget af hverken Norge eller Sverige, med hensyn til håndteringen af indvandrere. Især ikke af sidstnævnte. Ja, det skulle da være, at sådan som Sverige, i egenskab af selvudnævnt, humanistisk stormagt, har gjort, skal vi i hvert fald ikke gøre.

Jack

1 måned, 5 dage siden
1 måned, 5 dage siden

Camilla #22 endnu engang.

Jeg ved godt det er nyttesløst, men lad mig lige afslutningsvist brygge lidt videre på det der med indvandrerne ved landsbyens gadekær.

Det er første gang, og det forstår man godt. For når du nærmer dig noget konkret, som nu dit demografiske eksperiment med Maren i kæret omringet af indvandrere, i stedet for luftigheder i teorien, bliver det endnu tydeligere, hvor totalitær, din indstilling i grunden er, Camilla. Der skal sørme godt med smilende facade og slik i øret til for at skjule det.

Og med det her landsbyprojekt, du gerne ser praktiseret, så en total blottelse. For det minder jo om Thulesagen og andre tvangsflytninger. Du kan i hvert fald være sikker på, at de arme mennesker, det går ud over, ikke bider på din idé og tager imod invasionen med åbne arme. De vil tværtimod gøre alt for at komme væk, hvis de ellers kan.

Og her taler vi sandsynligvis om ældre mennesker, der måske har boet og virket på deres sted hele livet, og nu eventuelt må opleve ikke at turde gå uden for deres dør. Men det siger dig ikke en skid.

Hvad bilder du dig egentlig ind, Camilla. Skrot det forrykte eksperiment, for det er hjerteløst både over for de faste beboere og de nysankomne.

Ved du hvad, Holberg sagde om sådan nogle tossede projektmagere, som dig? De skulle hænges.

Jack

1 måned, 5 dage siden
1 måned, 5 dage siden

Gå til, Hvad betyder en menneskehed for dig. Det sidste debatindlæg jeg har lavet der.
Der vil du finde et svar omkring, "hvad jeg bilder mig ind", som du så skønt udtrykker det. Men bestemt vi kan lære noget af Norge og Sverige.
Camilla

1 måned, 5 dage siden

Besvar debattråd

Debatten SAS er startet 16/02-2020 11:38 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Klima krigeren.
9 timer, 31 minutter siden · Savanti
3281Dagens ord
16 timer siden · Savanti
67Virus
1 dag, 12 timer siden · Fink
4Udødelige fortællinger
1 dag, 15 timer siden · JohannesB
34Ligheder
6 dage siden · Savanti
17Din dag
8 dage siden · Inghard
15Liv andre steder?
18 dage siden · Savanti
6Fyldepennen.dk
20 dage siden · Savanti
15Fusk i forlagskonstrakten?
21 dage siden · WeirdSpace
375Kontraster
25 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
26 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
26 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
1 måned siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 måned, 4 dage siden · Wernn
27SAS
1 måned, 5 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
1 måned, 7 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
1 måned, 13 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
1 måned, 15 dage siden · dino
379Gud
1 måned, 18 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 19 dage siden · Wernn
0Yousee.
1 måned, 21 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
1 måned, 22 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
1 måned, 22 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
1 måned, 27 dage siden · Morpheus
27Hvad mener i?
1 måned, 27 dage siden · Wernn
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 måned, 28 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
1 måned, 28 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
2 måneder, 2 dage siden · Savanti
1Skriveklub
2 måneder, 2 dage siden · Wernn
1Det blå EU
2 måneder, 5 dage siden · dino
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
2 måneder, 5 dage siden · hermanøv
3Synonymer
2 måneder, 7 dage siden · Engbo
11Så udkommer min digtsamling
2 måneder, 9 dage siden · Fink
5Verdens økonomi
2 måneder, 10 dage siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
2 måneder, 10 dage siden · Wernn
0En molbohistorie?
2 måneder, 18 dage siden · dino
4som der
2 måneder, 19 dage siden · dino
3Findes der mon sådan en bog???
2 måneder, 19 dage siden · Savanti
16Kunst og digte
2 måneder, 20 dage siden · Savanti
12Rediger/slet kommentar
2 måneder, 26 dage siden · hermanøv
4Nytårstalen
2 måneder, 27 dage siden · dino
117Statsborgerskab
3 måneder siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
3 måneder siden · Wernn
12Julens indlæg
3 måneder, 3 dage siden · dino
3Fatter du det?
3 måneder, 10 dage siden · Wernn
7Redigering
3 måneder, 12 dage siden · NAHansen
65Demokrati
3 måneder, 15 dage siden · Wernn
20Udslettelse af selvet
3 måneder, 16 dage siden · Morpheus
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
3 måneder, 21 dage siden · Wernn
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
3 måneder, 21 dage siden · Eddie
23Entropi og evolution
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 22 dage siden · Freema
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
3 måneder, 22 dage siden · Wernn
2Hærværk
3 måneder, 25 dage siden · dino
1Journaliststuderende på jagt efter ...
3 måneder, 28 dage siden · Eddie
109Homofobi
3 måneder, 28 dage siden · leviP
20Det kimer nu til vinterfest
4 måneder, 2 dage siden · dino
0Gælds styrelsen .
4 måneder, 8 dage siden · Savanti
6Hvem ejer og driver fyldepennen.dk
4 måneder, 8 dage siden · Engbo
11El-biler
4 måneder, 9 dage siden · dino
8En lille opgave
4 måneder, 9 dage siden · dino
1Brug af navne i bøger?
4 måneder, 10 dage siden · Eddie
3Er der en vinkender tilstede?
4 måneder, 15 dage siden · ordkløver6
6Er E-sport sport?
4 måneder, 18 dage siden · dino
2Er man tvunget til tavshed?
4 måneder, 20 dage siden · Eddie
29Sentimentalitet
4 måneder, 22 dage siden · Wernn
5Pengetroen
19Lykke
4 måneder, 27 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
4 måneder, 28 dage siden · Wernn
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
5 måneder, 3 dage siden · Jes B
1Det store intet
5 måneder, 6 dage siden · dino
106Dagens Vits
5 måneder, 8 dage siden · Savanti
5Bøger om at skrive
5 måneder, 20 dage siden · neran
16Køn
5 måneder, 24 dage siden · JohannesB
0Sekterisk aggression
5 måneder, 26 dage siden · dino
0Diskrimination af kvindesport?
5 måneder, 27 dage siden · dino
0Skrivegruppe Midtjylland
6 måneder, 1 dag siden · MissJPHC
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
6 måneder, 3 dage siden · dino
0Gode fonde til rejselitteratur
6 måneder, 3 dage siden · Rejseforfattere...
2Uartige børn i gamle dage og idag
6 måneder, 6 dage siden · Engbo
6Lige margener?
6 måneder, 7 dage siden · Pia Hansen

Religion, politik og samfund

67Virus
1 dag, 12 timer siden · Fink
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
1 måned, 4 dage siden · Wernn
27SAS
1 måned, 5 dage siden · Morpheus
379Gud
1 måned, 18 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 19 dage siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
1 måned, 28 dage siden · dino
4Nytårstalen
2 måneder, 27 dage siden · dino
117Statsborgerskab
3 måneder siden · Wernn
12Julens indlæg
3 måneder, 3 dage siden · dino
65Demokrati
3 måneder, 15 dage siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
3 måneder, 22 dage siden · Wernn
109Homofobi
3 måneder, 28 dage siden · leviP
5Pengetroen
19Lykke
4 måneder, 27 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
4 måneder, 28 dage siden · Wernn
1Det store intet
5 måneder, 6 dage siden · dino
0Sekterisk aggression
5 måneder, 26 dage siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
6 måneder, 6 dage siden · Engbo
30Kristendom
7 måneder, 16 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
7 måneder, 27 dage siden · Engbo
63Hvad er meningen med livet?
8 måneder, 5 dage siden · dino
74På'n igen.
9 måneder, 13 dage siden · Engbo
82Tysklands ansvar
1 år, 4 dage siden · Engbo
8Bøn
1 år siden · Morpheus
32Politik .
1 år, 1 måned siden · Engbo
2Folkepension - hvornår?
1 år, 1 måned siden · dino
47At rejse er at leve?
1 år, 1 måned siden · Inghard
27Evolutions forskning.
1 år, 1 måned siden · Inghard
8Circumcisio.
1 år, 1 måned siden · dino
6Den nye EU aftale
1 år, 2 måneder siden · dino
62Parti til alternativ befrielse af D...
1 år, 2 måneder siden · Engbo
4Salme
1 år, 3 måneder siden · Engbo
6Victoria
1 år, 4 måneder siden · Kåemer
71Saudi-Arabien - Rusland
1 år, 4 måneder siden · Engbo
9Er den danske kultur modellerbar?
1 år, 5 måneder siden · Nicolas Birch-J...
10Folkekirken – ad hvilken vej skal d...
1 år, 6 måneder siden · Engbo
9Sandhed
1 år, 6 måneder siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
1 år, 6 måneder siden · Pia Hansen
12Straf. Og forbrydelse.
1 år, 7 måneder siden · dino
67Burkaforbud
1 år, 7 måneder siden · Kåemer
23Legalisering af cannabis
1 år, 8 måneder siden · thevoid
5Ved bålet --ja, ved bålet