Fyldepennen · Kommentarer

14 svar
Senest opdateret 12 timer siden · 4 bruger(e) deltager
1 måned, 14 dage siden

Hej lige præcis dig,

hvad afholder dig fra at lægge mere arbejde i dine kommentarer? Føles det virkelig som arbejde? Er det umuligt at finde en passion i det at kommentere andres? Frygter du at blive misforstået? Har du et image du skal opretholde? Hvad er det værste der kan ske ved at komme mere kød på det ben du smider til andre sultne hunde herinde? Vi søger alle anerkendelse her, det er et menneskeligt behov på behovspyramiden, og alligevel er kommentar-kulturen her på FP f*cking bundrådden, med ganske få undtagelser.

Misforstå mig ikke - jeg synes selv at det kan være svært at finde overskuddet til at kommentere, men gør jeg det endelig, forstyrrer et andet menneske med muligvis en mail om at et stykke kunst er blevet observeret og kommenteret, så vil jeg sgu da for helvede ikke spilde vedkommendes tid med en kommentar jeg bruger ligeså lang tid på som det tager kunstneren at læse notits-mail og logge ind. WTF?!

Er dette et forfatter-forum med levende mennesker, eller et laboratorium hvor vi alle er hinandens forsøgskaniner?

Ja, vi kommer til at fejlfortolke hinandens værker. Ja vi kommer til at skrive dumme ting der måske får andre til at tænke mindre om os. Ja det kræver lidt energi at udvise gode manerer og at investere tid i hinanden. Men belønningen er da minder - jeg husker ikke ét eneste ord fra (de få) kommentarer jeg har fået, men jeg husker energien i visse tilfælde, fra de få der tør skrive løs.

En skribent der ikke holder af at læse bliver satme kedelig hurtigt. Men det er selvfølgelig en fælde næsten alle kunstnere går i - at have så travlt med sit eget at man glemmer livet.

Men hvorfor bruger lige præcis DU ikke mere tid på kommentarer? Frygt for at fylde for meget? På FYLDEpennen?

Jeg forstår bedre og bedre de mange artister der ikke vil nærme sig FP om de så blev betalt for det. Men denne kommentar-kultur ER da til at ændre! Hvad afholder os fra det?

(Ja, dette er skrevet i frustration over at have afgivet 131+ lange kommentarer, og have modtaget 99 retur, hvoraf størstedelen var og er... dejlige hver eneste gang, men godt nok også lige til glemmebogen - en hel del af dem. Jeg vil med garanti fortryde dette debat-indlæg, men hey, c'est la vie, que sera sera)

1 måned, 14 dage siden
1 måned, 14 dage siden

Hej Ansu

Først og fremmest vil jeg sige dig tak for, at du tør sætte dig selv på spil ved at skrive et kritisk debatindlæg.

Jeg kender udmærket din frustration over at have investeret sig selv og sin energi i et digt og så bare få noget massekopieret lort i hovedet - men nu var det jo ikke min støtte, du bad om.

Selvom jeg forsøger at give analyserende, perspektiverende og kritisk kritik, så kunne jeg nok også blive bedre selv.

Jeg tror, hvis jeg også lige skal sætte lidt på spil i debatten, at mange skribenter her inde ikke har den erfaring eller teoretiske kunnen, der skal til for at give en god kritik. Jeg synes i hvert fald, at meget af det, der publiceres her inde (måske noget nær 80%) er af meget ringe litterær kvalitet. Men sådan vil det nok være på et forum som dette, hvor alle har mulighed for at publicere. Derfor vil folks kritik nok også være af dårlig kvalitet.

Hvad kan vi gøre? Jeg selv vil fra nu af stramme op og brede min kritik mere ud. Det ved jeg, at jeg kan! For nogle måneder siden skrev jeg et debatindlæg, hvor jeg efterlyste mere kunstneriske og intellektuelle ånd. Måske skulle vi (I ved selv hvem jeg taler om), der ønsker en mere levende fyldepen blive mere solidariske og bygge "sandslotte" i fælleskab? Give hinanden solid, bred kritik uden tomme ord og indsætte skarpe debatindlæg, som vi i fælleskab udforsker. Det er min bøn til jer - og mig selv.

1 måned, 14 dage siden
1 måned, 13 dage siden

Åh, manner. Rigtig tappert, at du tør at bringe dette op. Tro mig, jeg tror ikke, du er den eneste, der finder dette frusterende.

Jeg erkender, at nogle af mine kommentarer ikke er de mest dybsindige og kvalitetsprægede her. Jeg kan tage det med, at det er bedre at fuldstændig afholde sig fra at kommentere, hvis overskuddet ikke er der end at kommentere med tomme, indholdsløse sætninger.

Det er tydeligt, når en kommentar er afgivet med henblik på bare at opnå de fem kommentarer, så vedkommende kan udgive sin middelmådige tekst omhandlende noget totalt forudsigeligt, overfladisk, snævert, ukreativt og uinnovativt, der selvfølgelig får 10 kommentarer, som alle sammen er pensionerede husmødre, der forguder teksten..

Jeg vil super gerne kommentere dine tekster f.eks., men fordi de er så tunge, indholdsrige og lange, finder jeg sjældent det overskud, det påkræver at forfatte en brugbar kommentar. Derfor gør jeg det ikke. Men jeg påtænker at dedikere en uge på litteratur snart, hvor det vil give mere mening at investere i din forfatterskab dér.

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 13 dage siden

Og for nu at respondere til dig Nicolas:

Jeg synes, du sætter tingene i god perspektiv; at det er forventeligt, at den slags hænder så ofte, som det gør.

Men jeg synes stadig, at folk kunne makke lidt mere ret. Det behøver selvfølgelig ikke at være et essay for at være relevant og kritisk; jeg har fået kommentarer, som er ganske korte, men KONCISE.

Ift. til din idé om fællesskab, så vil jeg hjertens gerne være med!

1 måned, 13 dage siden
1 måned, 12 dage siden

Hej gutter
Jeg er lidt forbavset over jeres tilgang til siden her. Der bliver både skrevet, at "80% af alle tekster er af ringe litterær kvalitet", at rigtige "artister" ikke vil nærme sig fyldepennen, og at folk bare vil op på fem kommentarer, så de kan udgive deres "totalt forudsigelige, overfladiske, snævre, ukreative og uinnovative" digte. Det lyder til at komme fra et rimelig surt sted.. Det er da disse tekster og disse forfattere, der får siden til stadig at være bare en smule relevant, og det er da det positive og livsbekræftende fællesskab herinde, der styrker vores fælles passion om at læse og kommentere andres og skrive vores egne digte.

Jeg forstår helt klart jeres efterspørgsel på mere uddybende og fokuseret kritik, men synes sgu jeres kynisme fremstår en smule prætentiøs her. Vi har jo ikke alle drømme om at blive den næste Yahya Hassan, så jeg tror faktisk, det er sundt, at siden her er baseret på overvejende positiv feedback. Det gør, at der både er plads til påskønnelse, konstruktiv kritik og diskussion af emner og stilarter. Hvis kravet for en kommentar var minimum 10 linjer og en intertekstuel reference til et litterært værk, tror jeg størstedelen af os ville stoppe med at dele og kommentere herinde.

Jeg vil slutte af med at sige, at jeg bakker op om jeres entusiasme omkring kommentarerne herinde, og at jeg deler jeres glæde omkring de mere kritiske kommentarer, men at jeg overhovedet ikke ser alt dette som et problem.
Vh Lukas

1 måned, 12 dage siden
1 måned, 12 dage siden

Hej Lukas - tak for lidt modspil!

Jeg ser det egentlig ikke som et problem, at ikke alle ønsker at skrive dybe, nuancerede tekster, men konstaterer bare at vi har forskellige forudsætninger for at give kritik. Jeg er meget glad for, at der er en bred skare af mennesker hér. Det betyder nemlig, at mange forskellige typer personer læser mine tekster. Jeg synes, at tekster lever mere herinde, end de ville gøre på et lille lukket forum eller i et oplag af 50 stk. i nogle tunge, støvede bogreoler.

Jeg tror faktisk også, at de 80%, som jeg tidligere beskrev som nogle, der ikke har den "erfaring eller teoretiske kunnen," som skal til for at skrive en skarp kritik (eller digte mm.), faktisk tager deres skriverier seriøst. Det er ikke en kritik af dem, men et
ønske om at os, der ved, at vi kan gøre det bedre, tager os sammen og giver bedre kritik samt skaber en fælles modpol til majoriteten.

1 måned, 12 dage siden
1 måned, 11 dage siden

Hej Nicolas
Jeg er oprigtigt glad for, at du lige gav dig tid til at skrive en ekstra kommentar her. Jeg er 100% enig i, at vi alle har forskellige forudsætninger for at deltage i fællesskabet, men jeg synes bare at det kom til at lyde unødvendig barskt, og som om at der var nogle, der var "bedre" end andre. Nu ved jeg dog, hvad intentionen med det var - i hvert fald din intention. Som du fint pointerer, skal der være plads til, at vi alle kan deltage på vores egne vilkår, så derfor synes jeg måske også, at tråden skulle være startet i en lidt mere positiv og opfordrende tone, men skid nu hul i det. Det vigtigste er vel i realiteten også bare, at tråden i det hele taget blev startet.
Vh Lukas

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 11 dage siden

Hej Lukas,

Godt modspil du kommer med. Jeg erkender, at jeg er noget prætentiøs, når det kommer til litteratur og skrivning, men det gør mig selvfølgelig ikke bedrestillet.

Jeg erkender tilmed, at jeg skrev mine kommentarer under kynisk affekt, hvorpå jeg fremstod noget sort-hvidt. Jeg bibeholder dog mine standpunkter, men vil fremover værdsætte, at ikke alle er prætentiøse, og nogle folk blot afbenytter siden på en tilbagelænet måde, hvilket er ganske retfærdigt.

- Görkem

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 11 dage siden

Prætentiøs
-
"som har eller vidner om store prætentioner, ofte på et utilstrækkeligt grundlag eller på en billig måde"

Bare lige så vi er enige om, hvad ordet "prætentiøs" betyder. Jeg ser det jo klart som et meget negativt ladet ord..
Vh Lukas

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 11 dage siden

Åh, shit. Jeg mente mere noget i retningen af ambitiøs, seriøs og arbejdsivrig. Jeg havde en forkert opfattelse af ordet. Min tankegang har været, det betød noget i retningen af, at en bestræber sig meget på at præstere godt.

Min fejl, Lukas.

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 11 dage siden

^^ jeg har aldrig slået ord op indtil nu

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 11 dage siden

Det er helt fair. Det var også sådan jeg valgte at forstå din forrige kommentar, men jeg ville bare lige være sikker på, at vi forstod hinanden korrekt. Forresten synes jeg, det er så fedt, at du/folk har store ambitioner. Det skal der bare bakkes 100% op om! God skrivelyst :)
Vh Lukas

1 måned, 11 dage siden
1 måned, 11 dage siden

Faktisk så tror jeg ikke på, at det er ambitionerne, der afgører, om det er et interessant værk eller ej. Ambitionen kan være en drivkraft, men i sidste ende så er det evnen til at skabe, der er afgørende. At skabe et interessant værk handler for mig først og fremmest om, at man kan fornemme noget originalt. At kunstneren har sat sit eget personlige præg på værket. Det er heller ikke nok, med et dybt og nuanceret budskab, hvis man spørger mig. Alle mennesker kan skrive en tekst med et budskab, men at skrive en tekst ud fra et budskab, der samtidig virker som nøglen til en ny horisont i læseren, det er for mig interessant kunst.

1 måned, 11 dage siden
13 timer siden

For det første =

undskyld at jeg starter en debat og så skrider; jeg havde en dårlig dag/måned og har det stadig, men har overskud lige nu.

For det andet =

hvor er I seje, Nicolas, Görkem og Lukas: super interessante observationer I alle gør jer - observationer jeg har læst flere gange fra dag 1, og som er både perspektiverende, velskrevet og provokerende, som al ny lærdom er :-)

Jeg kan ikke lige nu sige andet end musikken her, men måske en anden dag da emnet er for vigtigt til ikke at blive uddybet - altså vigtigt for mig personligt. =

13 timer siden
12 timer siden

Nå ja, lige kort:

jeg så filmen Surviving Picasso forleden. Den er ikke særlig god pga slutningen, og Picasso var sådan et røvhul, MEN:

han sagde noget interessant. Al kunst er levende, og et værk aldrig færdigt. Aldrig.

Man KAN argumentere at få kommentarer er et sundhedstegn. Trods anerkendelse er et behov på behovspyramiden... der ligesom fødekæden egentlig ikke er en kæde, og ligesom pyramider ikke er en pyramide men et interindependent kredsløb, som dikteret af kvantefysikkens love.

#extinctionrebellion

12 timer siden

Besvar debattråd

Debatten Kommentarer er startet 25/10-2022 08:44 af Ansu Orheim (Ansu) og er placeret under Fyldepennen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

14Kommentarer
12 timer siden · Ansu
1Hansens klejner
5 dage siden · heksemutter
1Hvordan håndterer man skriveblokade...
10 dage siden · David H
9Længde på noveller
18 dage siden · Henning Nørgård
17'Penge'
20 dage siden · SussieRosaCatre
4138Dagens ord
24 dage siden · leviP
4Tro og juletid
26 dage siden · Inghard
3Høj opløsning billed redigering
1 måned, 11 dage siden · switch
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 måned, 18 dage siden · Henning Nørgård
98Ligheder
1 måned, 26 dage siden · Ansu
2Boganmeldelser
1 måned, 28 dage siden · Brit Skovgaard
2Fyldepennen
1 måned, 29 dage siden · Ansu
21Hvad inspirerer dig
1 måned, 29 dage siden · Fair
5Hurra! Charterrejsen til Cypern er ...
2 måneder, 6 dage siden · Brit Skovgaard
2Definitionen på erotiske tekster
2 måneder, 8 dage siden · Nettish
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
2 måneder, 13 dage siden · Untitled
3Færdig med digtsamling
2 måneder, 15 dage siden · DeuceF43
5Blive til noget?
2 måneder, 21 dage siden · DeuceF43
514Kontraster
2 måneder, 21 dage siden · Savanti
1Rette hylde?
2 måneder, 22 dage siden · DeuceF43
9Hvornår har en begyndelse for meget...
2 måneder, 22 dage siden · Gandalflight
0Erotisk billede tilladt?
2 måneder, 24 dage siden · DeuceF43
12Mellemgaard - et forlag i frit fald
2 måneder, 25 dage siden · dino
140Dagens Vits
3 måneder, 4 dage siden · leviP
7Anbefalinger til forlag?
3 måneder, 7 dage siden · Krimi4Y
0Skrivegruppe!
3 måneder, 14 dage siden · Clara de N
27Chatten
3 måneder, 20 dage siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
3 måneder, 28 dage siden · Eddie
1Formatering fra word til Fyldepenne...
4 måneder, 7 dage siden · Pia Hansen
1Prøver her
5 måneder, 4 dage siden · FaetterA
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
7 måneder, 15 dage siden · Turse
1Blinder eller blænder
7 måneder, 18 dage siden · heksemutter
0Kunst og verden politik
8 måneder, 15 dage siden · MariaMolgaard
0Alt er relativt
8 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
8 måneder, 17 dage siden · Ansu
13Kunsten i fokus
8 måneder, 19 dage siden · belmindelig
42Menneskerettighederne
8 måneder, 22 dage siden · BjørnLangkilde
3Valg af forlag til digtsamling
8 måneder, 22 dage siden · belmindelig

Fyldepennen

14Kommentarer
12 timer siden · Ansu
3Høj opløsning billed redigering
1 måned, 11 dage siden · switch
2Fyldepennen
1 måned, 29 dage siden · Ansu
4NATO
9 måneder, 23 dage siden · Engbo
2Datid og fortid
10 måneder, 12 dage siden · Filia
0Musik
1 år siden · Savanti
3Hvis du kunne vælge
1 år, 1 måned siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
1Internationalt
1 år, 3 måneder siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 år, 4 måneder siden · Anniina
2Navne
1 år, 9 måneder siden · Engbo
2Må eller må man ikke?
1 år, 10 måneder siden · Savanti
4Sortering af dagbog
2 år siden · Prem
1Er glad for at....
2 år siden · Eddie
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
3 år siden · knudkp
3Sletning af profiler
3 år siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
3 år siden · NAHansen
1Redigering af kategori efter public...
3 år siden · NAHansen
0Spam fra profilen : Ellen baby
3 år siden · knudkp
10Danmark
3 år siden · dino
16Chettoer
3 år siden · Engbo
5Norges bjerge
3 år siden · Engbo
0Lidt sjov med statestikken
3 år siden · knudkp
0Opfindelse til fyldepennen
3 år siden · Savanti
2Hvorfor ?
3 år siden · Brehmer
2Google
3 år siden · Savanti
6Skriveøvelser
3 år siden · Miss-Leth
0Sjovt!
3 år siden · knudkp
0Statestik
3 år siden · knudkp
2Statestikken der gik
3 år siden · knudkp
3Krav om 5 kommentarer før tekst kan...
3 år siden · Birkmand
2Grundvand . Spildevand .
3 år siden · dino
2Sekventielt
3 år siden · knudkp
0Varmepumpen .
3 år siden · Savanti
2Næsten 500 gange Lort på Pose
3 år siden · knudkp
0500 gange er Nedsmeltning set
4 år siden · knudkp
5Fjernede indlæg
4 år siden · Kåemer
2Kan man redigere i en publiceret te...
4 år siden · Djani Sejd