Religion, politik og samfund · Det store intet

1 svar
Senest opdateret 18 dage siden · 2 bruger(e) deltager
19 dage siden

Herman Bang skrev således:

De Dage
er ikke de tungeste,
hvor lig et sammenkrøbet Dyr
Angsten paa Hjertet hviler;
den ikke,
hvor Bruddets Nat
lægges om døde Sanser.

Thi Angsten lever,
Og Brudd er Smerte.

Men den Dag,
da Sorgens Skyer
spredes trægt
af ny Ligegyldighed,
og over dem
Sjælen
det store Intet sér
- den er den tungeste.

Jeg synes, at dette digt er blevet yderst aktuelt i denne tid, hvor politiske kræfter er i gang med (eller allerede har?) at bringe kulturverden i fordærv. - omprioriteringsbidrag, danskhedsdebat, lukning af Radio 24syv mm.
Den kulturelle institution er efter årtiers politisk nølen blevet bagatelliseret til i dag blot at være noget, vi betragter som en økonomisk regulerbar velfærdsgode.
For det moderne menneske er kultur ikke en nødvendighed, men et supplement - som et kirsebær på toppen af kagen, der symboliserer velstand og overskud. Men når kunst og kultur bliver til noget, vi kan skrue op og ned for alt efter, om vi er i høj- eller lavkonjunktur, vil samfundet åndeligt set være fattigt. Det kommer bl.a. til udtryk, i den måde vi i dag generelt bruger kulturen på. Vi læser mindre og mindre, og det vi læser, er i højere grad rå underholdning og i mindre grad substantiel skønlitteratur. Folk går i sjældnere grad i teater og i biografen og også sjældnere på kunstudstillinger.
Det moderne kunstforbrug forgår i hjemmet. Foran Netflix eller på Spotify. - Tænk en gang at have alverdens kunst ved hånden lige fra at man står op om morgen, og til man går i seng om aftenen! Det må da være skønt for vores kulturelle åndsliv? Men nej nej og atter nej! Kunst bør nydes kollektivt fordi, kultur - kunstens omgivende element - er mennesker. Vi må ud og mærke teaterets
liv og koncertsalens røst for i sandhed at kunne være i ét med kunsten og kulturens verden.
Problemet er bare, at vi ikke tager kulturen alvorligt. Vi bruger den kun, når vi har allermest overskud og måske derfor allermindst brug for den. Og når vi så en sjælden gang står på et museum, - og nogle har endda slæbt sine børn med - forventer vi, at kunsten skal give os den store følelsesmæssige oplevelse, vi kender fra Hollywood. En såkaldt "ahaoplevelse" Men når vi står der og ser på kunsten, så svært tilgængelig den kan være, føler vi ikke noget, og vi forstår det ikke, og vi opgiver at forstå det.
Vi har efterhånden vendt os så meget til filmkunstens letfordøjelige udtryk, at vi glemmer, at kunst også kan kræve engagement fra beskueren selv. Vi er ligeglade med kunsten, så snart den forventer noget af os. - og hvem siger i øvrigt, at kunst nødvendigvis skal forstås?

Den ligegyldighedens tid, vi lever i, er nok også et produkt af velfærdssamfundet. Jeg plejer for sjov at sige, at det ideelle samfund bør bygges op som den danske velfærdsstat, men med en anden mere lidenskabelig befolkning end os her fra norden. Dermed mener jeg, at vi danskere ikke nyder de goder, vores samfund giver os, fordi vi alligevel hellere vil slide i det fra morgen til aften hele ugen. Vi tåler ikke at nyde og slet ikke at se andre nyde, for det at nyde tilværelsen er i en dansk sammenhæng en aparte adfærd. Nogle vil nok her modstridende mene, at " vi danskere da er gode til at hygge," og ja, det er korrekt. Men ved gud hvor er det da også en mærkelig ligegyldig beskæftigelse. Er hygge ikke blot et symbol på vores kulturs insisteren på harmoni? Er et godt gammeldags skænderi ikke langt sjovere end alverdens wienerbrød og stearinlys?
Jeg frygter ligegyldigheden, og at den dag "da Sorgens Skyer
spredes trægt" er os nærmere end vi tror.

19 dage siden
18 dage siden

Jeg husker fra den gamle film om D-dagen at de allierede havde en melding der lød: "---fylder mig med endeløs apati."

Det er lidt sådan jeg har det med at radio 24-7 er lukket.
Jeg ser det ikke som et større kulturelt tab for Danmark.
De penge som det offentlige har til rådig for kulturelle og journalistiske output burde kunne bruges bedre end bare til dyre huse, dyre møbler, høje gager og Barnaby for tiende gang sammen med alt muligt andet der stort set kun er genudsendelser.
24-7 er vist en temmelig ensidig affære.

18 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Det store intet er startet 27/10-2019 13:38 af Nicolas Jessen og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

53Demokrati
41 minutter siden · dino
6Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
49 minutter siden · dino
5Entropi og evolution
2 timer, 59 minutter siden · dino
3099Dagens ord
16 timer siden · Engbo
108Homofobi
20 timer siden · Wernn
5En lille opgave
1 dag, 4 timer siden · Wernn
6Er E-sport sport?
1 dag, 8 timer siden · dino
22Løsrivelse - af provinser og hele l...
1 dag, 19 timer siden · Wernn
8El-biler
2 dage, 2 timer siden · Wernn
2Er man tvunget til tavshed?
2 dage, 19 timer siden · Eddie
9Udslettelse af selvet
3 dage siden · Blækhuset
324Kontraster
3 dage siden · Savanti
18Ligheder
4 dage siden · Savanti
29Sentimentalitet
4 dage siden · Wernn
5Pengetroen
5 dage siden · Wernn
14Kunst og digte
6 dage siden · rasmusgron
35Forskningsprojekt om konflikt og ko...
9 dage siden · Wernn

Religion, politik og samfund

53Demokrati
41 minutter siden · dino
108Homofobi
20 timer siden · Wernn
22Løsrivelse - af provinser og hele l...
1 dag, 19 timer siden · Wernn
5Pengetroen
5 dage siden · Wernn
35Forskningsprojekt om konflikt og ko...
9 dage siden · Wernn
19Lykke
10 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
11 dage siden · Wernn
1Det store intet
18 dage siden · dino
0Sekterisk aggression
1 måned, 9 dage siden · dino
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 måned, 18 dage siden · Engbo
30Kristendom