Religion, politik og samfund · Ved bålet --ja, ved bålet

5 svar
Senest opdateret 3 måneder, 1 dag siden · 2 bruger(e) deltager
3 måneder, 3 dage siden

Sct. Hansaften ved bålet kalder nu mange minder frem. Minder, også om modsætninger. Min ungdoms spejderliv mindes jeg med mange gode oplevelser; men også problemer.

Men tiden forsoner de dårlige sider, og samlet er minderne gode. Spejdersangen Nu flyver mørkets fugle ud er nu ikke så tosset endda. Melodien er som Skul gammel venskab rent forgo - eller Aul lang syne. Her et vers efter hukommelse: Vi ser i ildens trylleskær,
---alt det som længslen hylder.
---Det svundne synes ganske nær
--- og os med vemod fylder.
Hej, spejder vil du bære ved til broderskabets bål.
Nu mødtes de som sammen stred for løftets store mål.

3 måneder, 3 dage siden
3 måneder, 3 dage siden

Når I har set i ildens trylleskær, forstår i måske bedre min mening. I de mange 1000 år, vi har set i ilden har vel også påvirket vore gener - en fællesskabs følelse?

3 måneder, 3 dage siden
3 måneder, 2 dage siden

Ja, Engbo, bålet har en virkning på os. På godt og ondt. Det gode er lyset og ildens betydning for tilberedning af mad. Det onde er lynnedslag og ildens ødelæggende evner. Og ikke mindst det ondeste af alt: Afbrændingen af mennesker der var anderledes.
Man har brændt kættere og hekse. Det var ikke nok at slå ihjel, nej, man skulle lade dem lide på den grusomste måde.

Jeg husker i barndommen at der var en heks på bålet i form af en dukke. På hendes kost var fastgjort fyrværkeri der fremkaldte en hylende lyd ved antændelse. Jeg vil gå så vidt som at kalde det perverst.
Men jeg var for lille til at forarges.
Senere kom en tid hvor kvindernes stigende værdighed gjorde det pinligt at lave dukker af hekse til afbrænding.
Men nu er tendensen på vej igen! Og det er en dårlig udvikling.
Man bør i stedet for hylde heksen! For hekse er ikke andet end dejlige damer der er anderledes og måske kan noget som almindelige mennesker ikke kan.
"Hver by har sin heks," som Drachmann sagde i sin midsommervise. Det er der noget om. Vi ved hvad han mener. Der er ofte i en lille by en kvinde der er lidt anderledes.
Men grib kosten og tag med på en tur til Bloksbjerg i Harzen. JEg har aldrig været i Harzen, men ville da gerne.
Hvad gør kvinderne så på bloksbjerg? De holder fest. De danser om bålet og morer sig med en masse flotte mænd der er langt mere spændende end de kedelige de er gift med derhjemme.
Denne aften er en fridag fra den kedelige og trælse trommerum, og alle gode mænd kan unde deres koner en sådan friaften.
Så hvis jeres koner er lidt flinkere idag, så ved I hvorfor.

Lad os ændre traditionen så 23/6 så den er en hyldest til heksene i stedet for.

3 måneder, 2 dage siden
3 måneder, 2 dage siden

Jo, der kom du vidt omkring, dino. Jeg synes også det er perverst med gengivelser og "heksehyl." Man kunne lige så godt more sig over jøderne ved gaskamrene -- vel, jeg har hørt begge dele af folk, der ville være vittige.
Men man må tilgive dem, for et er først og fremmest dumhed - miljøskader. Men mange burde gense Drejer filmen Vredens dag og samme instruktør til stumfilmen Jan d? Arch.

3 måneder, 2 dage siden
3 måneder, 2 dage siden

Ja, Drejer var optaget af kvinders lidelser. Det sås også i "Ordet."
Dit billede med at more sig over "jøderne og gaskamrene" er godt ramt. Selvfølgelig kan man ikke det!

3 måneder, 2 dage siden
3 måneder, 1 dag siden

På et kursus blev jeg belært om, at filosofi betyder underen. Ind til da ville jeg have udtrykt/fortolket anderledes; men ergo, man må jo indrette sig efter ordbogen.

Der for undrer jeg mig også over mig selv. Selvoptaget?
For når jeg længe har forsøgt at lære noget om filosofi, så ændrer det mit syn på omtale ungdoms tid.

Jeg troede noget var værdiløst. Men netop læreren om filosofiske problemer har ændret min opfattelse. Der er i grunden store værdier at hente i spejdersang, lige som national- og salmer.
Enig eller uenig, så var de gamle digtere altså ikke dumme.

I min hukommelse dukker de udtryk fra fortiden ofte op. Det er lige som et led i en evig samtale og diskussion ..?

3 måneder, 1 dag siden

Besvar debattråd

Debatten Ved bålet --ja, ved bålet er startet 23/06-2018 13:52 af Engbo og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2165Dagens ord
1 time, 53 minutter siden · Engbo
2Redigering - og ikke mindst slutnin...
4 timer, 6 minutter siden · NAHansen
2Hvad er nemt/svært.
6 timer, 8 minutter siden · dino
65Hvad er du taknemmelig for i dag?
15 timer siden · Savanti
12Hvad skete der med dige.dk ?
15 timer siden · knudkp
26Hvad er meningen med livet?
1 dag, 7 timer siden · BimmerenTheBims...
9Sandhed
1 dag, 9 timer siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
1 dag, 15 timer siden · Pia Hansen
0Skrive gruppe København
2 dage, 8 timer siden · Mitmit
34Kontraster
2 dage, 9 timer siden · Marver
3Søger kommentarer
3 dage siden · Savanti
44Er mænd mere jaloux end kvinder?
3 dage siden · anonymus-sheik
7At rejse er at leve?
4 dage siden · Kattegat
3Slettelse af kommentarer
5 dage siden · digterinden
2Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
11 dage siden · storyteller

Religion, politik og samfund

65Hvad er du taknemmelig for i dag?
15 timer siden · Savanti
26Hvad er meningen med livet?
1 dag, 7 timer siden · BimmerenTheBims...
9Sandhed
1 dag, 9 timer siden · Inghard
9debat af moderæset, versus lykken.
1 dag, 15 timer siden · Pia Hansen
7At rejse er at leve?
4 dage siden · Kattegat
12Straf. Og forbrydelse.
19 dage siden · dino
67Burkaforbud
26 dage siden · Kåemer
41Demokrati
1 måned siden · Kåemer