Ordet er frit · Hvordan håndterer man skriveblokader?

4 svar
Senest opdateret 1 måned, 2 dage siden · 4 bruger(e) deltager
2 måneder, 2 dage siden

Hej Fylde,

jeg står i en vanskelighed. Jeg har stor lyst til at skrive digte, men jeg kan simpelthen ikke få noget (godt) skrevet, og det piner mig helt vildt. For jeg vil så gerne skrive! Jeg vil det så meget, at det bliver destruktivt og usundt, hvis det ikke kan lade sig gøre.

Har I nogle tips/tricks, I vil dele? Noget visdom en ung aspirerende forfatter som jeg kan lære af?

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 1 dag siden

Hej Görkem
Jeg tror den eneste kur er at blive ved med at skrive - også selv om outputtet er noget utterligt skidt. På et tidspunkt kommer der så småt noget godt ud af anstrengelserne og optimismen kan blomstre lidt op igen har jeg erfaret.
Mit råd er at klø på - for at få skrevet, bare lidt, det der kommer ud er bedre end intet, så skidt pyt med at det er noget sludder der kommer ned på papiret/skærmen - så længe der kommer noget ud er der håb.

For mig er skriveblokade når man er helt tom i hovedet eller også at der er så meget trafik i hovedet at det kan være svært at slå hul igennem.

Citat: (...) ...jeg vil så gerne skrive. Jeg vil det så meget, at det bliver destruktivt og usundt, hvis det ikke kan lade sig gøre. (...)
Der skal også være plads til at afreagerer lidt så skriv noget destruktivt også selv om det ikke er dit normale varemærke for at få aggressionerne ud af systemet. Jeg tror først du får fred når du har skrevet nogle aggresioner ud - så kom smid bomben, så du kan slutte fred med dit sind og komme vidre.

Jeg ved ikke om noget af det gav mening, det var blot mit bidrag. Held og lykke med at nå i mål.

Mvh. David

2 måneder, 1 dag siden
1 måned, 18 dage siden

Hej Gorkem
Jeg lånte bogen Kreativitet skrevet af Julia Cameron på biblioteket (det er Lindhardt og Ringhof der har udgivet den)
Det er en god inspirerende bog med forskellige øvelser. Blandt andet noget hun kalder morgensider. Du skal skrive uden at tænke over det du skriver. Gemme papiret, ikke læse det bagefter og lang tid efter.
Håber du kan bruge noget af det.
Gode tanker fra Ulla

1 måned, 18 dage siden
1 måned, 15 dage siden

Jeg har det lidt ambivalent med fænomenet skriveblokering. Ikke at det er fremmed for mig, men det er så u-kreativt et udtryk... Som om kreativitet er en masse, man kan løbe tør for. Kan man det?

Jeg tror, at det er godt at have skriveblokeringer en gang i mellem. Man bliver lige mindet om, at man jo ikke skriver for at leve; at det ikke er kreativiteten, der er det egentlige smukke, men det der ligger forud for kunsten: Livet!

1 måned, 15 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Hej igen, beklager det aldeles forsinkede svar.

David,

Mange tak for dine kloge ord og visdom. Jeg synes helt klart, at det, du skriver giver mening. Jeg har taget nogle af dine råd med mig - f.eks. at skrive, selvom man har den såkaldte skriveblokade; måske bliver det af tvivlsom kvalitet, men pointen er ikke nødvendigvis at skrive formfuldendt her; snarere er det at dyrke vanen at skrive. Det er i hvert fald, hvad jeg har erfaret.

Ulla,

Også tak til dig for at dele din viden. Jeg vil prøve at konvertere den idé til noget digitaliseret - dvs. have et dokument, hvor man går løs på tastaturet, uden at tænke, uden at læse det efter og så gemme det væk.

Nicolas,

Tak for kommentar. Jeg synes, du har en rigtig spændende indfaldsvinkel, hvad angår begrebet "skriveblokade". Jeg vil i hvert fald tage dine inputs til eftertanke!

1 måned, 2 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan håndterer man skriveblokader? er startet 27/11-2022 22:31 af Görkem Acar (grkemacar) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

10Filosofi
1 dag, 6 timer siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 dag, 9 timer siden · Eddie
36'Penge'
1 dag, 9 timer siden · Bullensohn
157Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 9 timer siden · Bullensohn
2Blinder eller blænder
1 dag, 13 timer siden · Unknownsoul101
2Egen hjemmeside⁸
3 dage siden · MollyTrine
517Kontraster
6 dage siden · Savanti
1Dagens Sketch (del en sketch/joke)
14 dage siden · Ansu
0Wadskjær Forlag
14 dage siden · RBAN
23Kommentarer
15 dage siden · Ansu
4144Dagens ord
18 dage siden · Ansu
10But why?
18 dage siden · DeuceF43
31Hvad inspirerer dig
19 dage siden · Bullensohn
9Kritik til tale
19 dage siden · Nicolas Jessen
101Ligheder
22 dage siden · Ansu

Ordet er frit

5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 dag, 9 timer siden · Eddie
517Kontraster
6 dage siden · Savanti
0Wadskjær Forlag
14 dage siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 måned, 2 dage siden · grkemacar
33Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 måned, 2 dage siden · Henrik Petersen
2Boganmeldelser
3 måneder, 19 dage siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
4 måneder, 25 dage siden · leviP
27Chatten
5 måneder, 11 dage siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
5 måneder, 19 dage siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
9 måneder, 6 dage siden · Turse
0Alt er relativt
10 måneder, 8 dage siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
1 år, 1 måned siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
1 år, 4 måneder siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
1 år, 9 måneder siden · JesperSB
20Komplimenter
1 år, 11 måneder siden · Prem