Religion, politik og samfund · Før Adams tid.

5 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

De sidste par år har der været et tema på nettet som hedder:
Før Adams tid, eller med andre ord: De tre verdener.
Da temaet har med evolution at gøre kan det naturligvis føre til diskussioner, men hver især har den frihed at gøre sig sine egne tanker.

Det begynder med 1 Mose vers 1: I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Vers 2: Jorden var øde og tom, Guds ånd svævede over vandene.

Derefter kommer skabelsen og Adams og Evas fald i haven af Eden.

Hvor passer slangen eller djævlen ind i billedet, det er her der bliver talt om gab teorien, som jeg vil kaste lys på.
Der er kun et sted Lucifer eller djævlen passer ind i billedet, og det er imellem 1 Mose vers 1 og 2. Djævlen var der allerede før Adam og Evas tid i haven af Eden.

Der er kun få skriftsteder som taler om det, meget ved vi ikke. Esaja 45 - 18: Gud siger han skabte jorden og grundfæstede den. Han skabte den ikke til tomhed men til beboelse.

Esaja 14 - 12: Du faldt fra himlen du strålende morgen stjerne, du er slynget til jorden, du som besejrede folkene.
Du sagde til dig selv, jeg vil stige op til himlen højt over Guds stjerner rejser jeg min trone, jeg tager sæde på bjerget hvor guderne samles i det yderste nord. Jeg stiger op over skybankerne og gør mig selv til den højeste.

Det er her der menes, at der var en verden før Adam og Evas tid. Lusifer rebellerede og blev kastet ud sammen med en tredje del af guderne - englene. I det tilfælde har der været en flod før Adam og Evas tid og jorden har været befolket på det tidpunkt.

Ezekiel 28 - 12: Til Tyrus konge: Du var seglet på fuldkommenhed, fuldt med visdom og skønhed. Du var i Eden i Guds have. Alle slags edelstene sad på din dragt den dag du blev skabt. Du var en salvet kerub, jeg gjorde dig til beskytter, du var på det helligste gudebjerg. Du vandrede blandt funklende sten. Du var udadlelig i din færd fra den dag du blev skabt til der blev fundet uret i dig.
Vers 16: jeg forstødte dig fra gudebjerget osv.

Vi lever imellem den første og tredje verden. Ved Jesus anden komme vil der blive et 1000 år rige. Gud udsøger sig et folk som vil regere med ham i al tid og evighed. De sidste ord i biblen.

6 år siden
6 år siden

Hej Inge

Jeg tror dette er meget svært at debattere, da det nødvendigvis må komme til at handle om hvor vidt Bibelens beretninger er konkret historie eller myter.

Jeg læser selv meget i Bibelen og litteratur der relaterer til Bibelen, og jeg ved, at den indeholder megen visdom. Men det er jo nogle menneskers spekulationer over hvordan det har været i de ældste tider, og hvad der vil ske i fremtiden. Men jeg tror ikke man kan læse Bibelen, som konkret historie.

Og Djævelen eller Lucifer, omtales faktisk meget lidt i Bibelen, og forskelligt de steder han nævnes.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg må indrømme det var mere ment som oplysning end som debat,
men jeg tror altså ikke at biblen består af myter, den som har skabt alting kan også give os noget at holde fast ved, og biblen modsiger ikke sig selv, det modsatte er tilfældet, den bestadiger det skrevne ord over mange generationer igen og igen. Inge

6 år siden
6 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Vi er vist nok blevet vant til at betragte myter som noget negativt, som helt eller halvt løgn. Sådan ser jeg ikke på det. For mig er myter sandheder der ikke ligger i de konkrete begivenheder, men i dybere lag, sådan som en begivenhed fortælles fra mund til mund gennem generationer. Vi ved jo nok, at hvis vi er vidne til en bestemt begivenhed, og senere ser den omtalt i avisen, så er den ikke til at genkende, ikke fordi journalisten lyver men fordi han har set begivenheden på en anden måde end vi selv har. Hvordan da med begivenheder der er hundredvis af år gammel og er blevet fortalt igen og igen gennem generationer før de er blevet skrevet. Således er begivenhederne i Bibelen, og især dem i første mosebog først blevet skrevet ned meget længe efter de virkelig hændte. Så de fortæller mere om menneskers tanker om disse begivenheder end om selve begivenhederne. - Det stod jo ikke en referent klar da Gud skabte himmel og jord, og heller i Edens have.

Kåemer

6 år siden
6 år siden
#5

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Før Adams tid. er startet 07/05-2018 19:50 af Inge Erhard (Inghard) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
14 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
2 dage, 18 timer siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
2 dage, 18 timer siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
24 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
24 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
28 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 8 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 19 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 1 dag siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 8 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 9 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 12 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 13 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 7 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 16 dage siden · Skriverkunstner

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 13 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 16 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 17 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino