Religion, politik og samfund · Vilde dyr tilbage i naturen?

7 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Der tales meget om ulvenes genkomst til Danmark (dvs Jylland!)
Nogle er imod, andre er for. Der synes desuden at være en vis sammenhæng imellem denne holdning og holdningen til andre ting. Holdnngen til liberalt landbrug osv. I ved godt hvad jeg mener - højre og venstre i det politiske spektrum.

Fra enheds listen hedder det at ulvene pr definition ikke angriber mennesker, bortset fra så ekstreme tilfælde at man kan se bort fra dem. Opgaven for politikerne er derfor kun pædagogisk: Man skal informere folk (altså jævne folk) om hvad der er fakta.

Jeg ser lidt anderledes på det. Ulve angriber ikke og spiser mennesker. Hvorfor ikke? Fordi det er en så vanskeligt bytte at de pr tradition(!) ikke har gjort det i deres levetid. Der er ikke en biologisk grund til at ulve ikke skulle spise mennesker! De har kunnet leve af andre ting.

Hvis der er rigeligt med får, lam og kalve, så tager de dem. Det er nemt for dem. Men hvad kan der ske hvis ulve der plejer at spise landbrugsdyr, og bønderne med ét hegner disse inde så ulvene ikke kan nå dem? Hvad gør en sulten ulv så, hvis et barn dukker op på dens vej. Et barn der er på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt?
Vil ulven mon så tænke: "Den der tobenede sag skal jeg ikke spise. Den er ganske vist nem at nedlægge, og den smager sikker udmærket, men vi ulve spiser nu engang ikke den slags."
Hvem har lært ulven det? Dens forældre har ikke lært den at spise mennesker, men nød plejer at lære nøgen kvinde at spinde, så mon ikke en sulten ulv kan lære sig at spise børn?

Sker det bare én eneste gang, er jo fanden løs! Og hvem tager ansvaret?

Danmarks landskab er i store træk ikke et naturlandskab, men et kulturlandskab, og menneskene her har tilpasset landskabet til sine fødevarebehov og behov for ferie og transport osv. Naturen er stort set borte alligevel.
Så jeg tror man skal holde igen med at lade ulvene få for megen plads. Det er ikke længere naturligt

6 år siden
6 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Jeg forstår udmærket bønderne. De er bange for deres kvæg og deres børn. Men vi kan altså ikke bare sådan rydde ud i dyreverdenen, fordi visse arter ikke passer os. - Faktisk udryddes den ene dyreart efter den anden. Det er ikke godt at vi skal bedrage til den massakre.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Ulven hørte tidligere naturligt hjemme i den danske fauna. Det gør den på en måde stadigvæk.
Som jæger bevæger jeg mig dagligt i naturen og kan følge den udvikling der er sket igennem min levetid.
Jeg har set den eksplosive udvikling i hjortebestanden. Her kunne ulven bestemt gøre en stor indsats til forbedring af sundhedstilstanden.
Jeg har også set den katastrofale nedgang i fugle- og inseksbestandene, grundet monokulturenes fremmarch.
I øvrigt har jeg kun fundet et dokumenteret ulve overfald på mennesker.
Dertil kommer, at folk rundt i Europa lever ganske udmærket og problemløst med ulve.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Ja, hvem har ikke hørt om klassikere fra Amerika, hvor man bortskød ulvene fordi det var synd for hjortevildtet. Det førte til overbevildtning og hjortene døde i titusindvis af sult.
Det blev en lærestreg i økologi.

Men hvis man nu forestillede sig at ulvene dukkede op i Jægersborg dyrehave, hvor de ikke alene spiste dåvildtet, men også dukkede op ved aftenstide i de nærliggende villakvarterer - hvor ville man så finde de ulveglade gentofteborgere? På den gamle tilhængerplads?
Ville man ikke sige at herovre ved kystbanen gælder de artsdiverse økoprincipper ikke? Man kan ikke sammenligne Klampenborg med Holstebro!

Ulven har været borte i mange år. Men jeg tror at folk i tidligere tider havde deres grunde til at glæde sig over dens bortgang. For Danmark er et lille land. Siden Eriko Dalgas brækkede heden fri af allagets udyrkelighed, er de danske ødemarker svundet ind, mens kulturlandskabet har taget magten næsten overalt.
Der er nok en portion nostalgi over de ulveglades åbne favne. Og ulven er da også et flot dyr! Man kan næsten følte stolthed over den gråpelsede antiveganer.
Jeg synes bare at man bør tilråde forsigtighed. Ikke mindst når landmændene får sat deres hegn op. Så kan der pludselig opstå en for ulvene uventet fødevareknaphed.

6 år siden
6 år siden

Det her kommer vel til at lyde helt sindssygt, men: Hvad nu hvis vi havde ulve, men blot sørgede for at styre bestanden - ligesom vi gør med alverdens andre dyr?
Jeg ved godt, at det lyder fuldstændig crazy - tænk sig, at have en lille ulvebestand, der klarede sig selv og blot blev reguleret af og til. Nej, nej, hvis ulven er her i Danmark, må den selvfølgelig ende med at komme ud af kontrol og pludselig er der ulve over alt! De kommer ind i dit villakvarter og æder din baby! Løb, menneske, løb!

Vi skal beskytte vores produktionsdyr mod ulven. Selvfølgelig. Hegn, hunde, der er alverdens testede metoder som man kan bruge. Vi må tage ved lære af, hvordan vores nabolande beskytter sig.
Lad være med at lade dit fem årige barn gå rundt alene i en skov - det burde så være almen viden allerede, men whatever.
Ser du en stor, farlig ulv? Så skrig lidt af den, og så løber den sgu nok sin vej. Eller tag et billede og nyd synet af dyret.
Lader bestanden til at komme ud af kontrol? Så begynd af regulere den, ligesom vi gør med hjorte. Er det ikke det, vi har jægerne til?
Bare fordi ulven ikke kan æde får, betyder det jo ikke, at den vil sulte. Vi har en enorm hjortebestand her i landet, som ulven fint kan jagte. Den kommer sgu ikke til at sulte lige foreløbigt - så nej, den kommer ikke efter os mennesker i ren desperation.

Man kan vel håbe, at ulven kan være en hjælpende hånd til at tage livet af nogle mårhunde - den egentlige trussel mod dansk natur - siden vi mennesker ikke har kunne tage livet af dem.

Vi kan sagtens håndtere det her. Ja, fortidens danskere havde deres grunde til at hade ulven og udrydde den - men de havde så heller ikke nutidens teknologier og viden. Bare fordi noget var farligt for folk før i tiden, betyder det ikke, at det stadig er sådan.
Før i tiden kunne man dø af en almindelig forkølelse, men det er sjovt nok blevet lidt af et særtilfælde i dag.

6 år siden
6 år siden

Tak, Anne, for det indlæg, som man næsten kun kan være enig i.
For mig siger det stort set: "Lad os dog ikke gå i panik, blot fordi vort samfund i seneste generationer er blevet pakket ind i vat."

Du har ret i at vi har (fået) en ganske stor bestand af rådyr og den slags. Og naturligvis kan ulven klare sig på sådanne. De (vildtet) er der jo stort set til benefice for diverse jagtselskaber, som jeg selv aldrig ville melde mig ind i.
Og der kunne indstille sig balancer som vi kunne være tilfredse med. Nu ville jeg nok alligevel ikke lade en femårig alene i skoven, men jeg huske mine drengeår, hvor vi ikke kendte bedre leg end at cykle til nærliggende skove og slå os løs der.
Jeg er virkelig irriteret over de mange skovflåt, som nok kan takke de mange harer og rådyr for deres eksistens. Siden vildtet er blomstret op efter tider med knaphed, er også flåten kommet til "ære og værdighed."

Men når nu ulven er så god til at tilpasse sig fåreholdet på marken, hjortevildtet i skovene, vaskebjørnene og en masse andet, hvorfor tror man så at den for alt i verden ville vige uden om et menneske, hvis den skulle være sulten?
Og jeg synes faktisk at vi skal værdsætte at man kan gå overalt, ikke blot i Jægersborg dyrehave, men også i nordvest Jylland uden at føle frygt, for andet end irriterende flåt og hvepse.
Et er at man tolererer et antal ulve, hvilket jeg godt kan, et andet er at man absolut vil have dem tilbage. Nogle foreslår også "von hören sagen" at man importerer diverse kødædere fra Afrika, som sjakaler og jeg ved ikke hvad.
Man kan få det indtryk at nogle har et ønske om at få så megen forstyrrelse ind i den så længe herskende "venstrebondeidyl" som muligt.
Det kan man da også have ganske legitime grunde til, men jeg minder bare om at blot ét angreb på et barn eller anden forsvarsløs person vil skabe voldsomt røre i andedammen.

Der var fornylig en TV serie om en forsker der rejste til polarområdet for at lære vilde ulve bedre at kende. Det var toppen af poppen at han nåede dertil hvor en hanulv kunne snuse til ham og røre ved ham uden at der opstod nogen fjendtlighed imellem dem.
Det er da også fantastisk at nogen kan svømme med en spækhugger eller klappe en tiger. Det er helt fint at man kan bruge et par millioner kr på at lave sådanne film, det er dejligt at se hvordan mennesker kan blive venner med ellers overlegne dræbere. Men det rykker ikke det generelle billede at der er forskel på kødædere og planteædere, og at byttedyr gør klogt i at holde afstand, noget vi kan lære os ganske gratis.

Ulvene har det som andre dyr: De vil leve! Og de lever når de kan det. Jeg er med på tanken. "Lev og lad leve." Men vi skal bare huske at økologiske revolutioner skaber forhold hvor der kan være en pris at betale. Måske ser nogen det som en genopretning efter industrialismens katastrofer. (Og tilbagevenden til meget lavere bruttonationalprodukt og ingen penge til cafébesøg og "sale" i Magasin.)
Og jeg har endnu til gode at høre folks mening om ulve i Charlottenlunds villahaver, ud over blot det gratis grin der skyldes at den sag ikke er nært forestående. Man har før oplevet at folk skifter mening om ting, når de rykker tæt på.

6 år siden
6 år siden
#7

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Vilde dyr tilbage i naturen? er startet 15/03-2018 09:16 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
15 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 19 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 23 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 14 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 25 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 23 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 26 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder, 29 dage siden · Skriverkunstner

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 år siden · Wernn
27SAS
4 år siden · Morpheus
379Gud
4 år siden · Wernn
19Penge-tro vs. religion eller?
4 år siden · dino
5Verdens økonomi
4 år siden · dino
4Nytårstalen
4 år siden · dino
117Statsborgerskab
4 år siden · Wernn
12Julens indlæg
4 år siden · dino
65Demokrati
4 år siden · Wernn
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
4 år siden · Wernn