Religion, politik og samfund · Hvad er meningen med livet?

63 svar
Senest opdateret 4 år siden · 23 bruger(e) deltager
5 år siden

Lad mig se jeres tanker

5 år siden
5 år siden

Burde du ikke lægge ud med at fortælle dine egne tanker".

Karen Blixen skrev, at hensigten med livet er at fuldbyrde den idé Gud havde med at skabe os. Man behøver ikke at være særlig religiøs for at følge det råd. Vi er alle født med visse evner og muligheder, dem bør vi gøre vort bedste for at opfylde.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg tror meningen med livet er, aldrig at stoppe med at være nysgerrig efter at finde svaret.

Og så tror jeg det handler om at give livet videre - ikke nødvendigvis med at få børn - men at man af sin egen sjæl, deler sine tanker, til kommende individer man møder - og giver dem, lidt af sig selv - og sit liv. Så de kan give lidt af mit videre til andre. Meningen med livet er at i er mig, og jeg er jer.


Bland

5 år siden
5 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

En Schopenhauer kunne have sagt omtrent (Jeg skal vogte mig for at tale om hvad han præcis ville sige!)
Man lever fordi man vil det. Denne vilje til liv skaber meningen i sig selv.

Så snart livet opstod, VILLE livet leve.

Jeg synes at en væsentlig del af meningen er at lære noget nyt.
I samme stund man slår øjnene op - og ørerne - dukker spørgsmålet op: Hvad???
Og man søger et svar.
Dermed mener jeg på den anden side at livet ikke har en mening forud.
Man må skabe en mening.
Men ikke alle har det så let at de orker at beskæftige sig med det. De har travlt med at overleve som det primære.
Først må man leve, siden kan man spørge hvorfor.

5 år siden
5 år siden
#5

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
 
Viser kun 10 af i alt 63 indlæg
4 år siden

Se svaret i Bibelen

4 år siden
4 år siden

Knud

Ja, i Bibelen, det er en god bog - eller i anden god litteratur. Der findes mængder af gode bøger i verden (og mængder af dårlige) - Og så ellers lytte til hvad ens egen sjæl siger til en.

4 år siden
4 år siden
#60

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Meningen med livet er når punktummet skal sættes, at det føles det hele værd..

4 år siden
4 år siden

Jeg oplevede en nærdødsoplevelse i forbindelse med en hjerneskade. Da stod det mig fuldstændig klart, at det eneste, der betyder noget, er, hvordan vi har det med hinanden.

4 år siden
4 år siden

Så håber jeg at du helt er kommet over hændelsen. Du skriver i hvert fald perfekt. Det er vigtigere end om du har fuld styring på lilletåen.

Du er inde på et interessant emne: Hvad der sker på vort mentale plan, når vi bringes ud i tilstande hvor livets afslutning (uventet og for tidligt) truer.
Mange har talt og skrevet om mærkelige ting, der forrykker deres hidtidige syn på livet. De ser sig selv udefra eller meget andet.

Selv tror jeg at sådanne nærdødstilstande måske minder om visse epileptiske tilstande, hvor der kan opleves verdenssyn af enorme dimensioner. Ikke mindst forfatteren Dostojevskij har skrevet om disse fænomener, som var en del af hans eget og derfor flere af hans personers liv.

Min egen mening er at vor bevidsthed er et sent resultat af vor hjernes udvikling. Vor krop er ældre end bevidstheden. Meget ældre, og kroppens behov dermed ligeså.
Og derfor tror jeg at bevidstheden normalt kører efter en minimal ambition. Den er ikke mere "på" end nødvendigt for at støtte vort livs bevarelse.
Vi bruger ikke arme og ben mere end nødvendigt og vi sparer energi når vi kan. Når en ko tygger drøv, ligger den også helt afslappet på marken. Den springer ikke vildt rundt imens. For det kan de ikke bruge til noget.
Det er først i verdens yngre historie at vi mennesker bruger forstanden til at spekulere i ting der kan ændre vort livs vilkår, så vi ikke som skader og kraver hele tiden skal være på jagt efter den sparsomme føde der tilbyder sig.

Vi går i dagligdagen kun på vor hjernes "overflade." Derfor er det ikke underligt at vi i store kriser kan søge efter styrke og muligheder i sindets dybe grunde, der ikke er tilgængelige i hverdagen.
Men sådanne dyk i vore ukendte dybder kan føre til mange ting. Nogle kan opnå en helt ny livsglæde og tro på fremtiden (selv den efter døden) mens andre kan forvirres og måske skræmmes.

Det sidste skete for en del af de patienter der blev gjort til genstand for eksperimenter med LSD. Patienter fik på hospitalet LSD og blev så overladt til sig selv. Det sidste var meget uheldigt, for netop disse patienter havde behov for kontakt og venlig opmuntring.
Det vil man forstå, for hvis man ser at sengen er fyldt med slanger, har man så ikke brug for en der kan fortælle at det ikke er virkeligt?

Flere fik livsvarige skader. En fortalte at han havde set sin egen død og begravelse. Andre fortalte om ting der kan fortolkes som mindet om deres egen fødsel, som de ellers havde glemt.

Det er nok spændende at lege, når det ikke er en selv det går ud over!
Sådanne facistoide foreteelser har man ellers hørt nok om andre steder.
Det er vigtigt at samfundet forstår hvor sårbare vi er når hjernen rammes af traumer af psykisk eller fysisk art.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvad er meningen med livet? er startet 02/09-2018 15:39 af Anna Bland (Ingenting) og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
13 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 19 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 23 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 14 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 25 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte

Religion, politik og samfund

1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
4Tro og juletid
1 år, 5 måneder siden · Inghard
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
22Lykke
2 år siden · Engbo
137Virus
3 år siden · dino
46Big Brother Is Watching You!
3 år siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
3 år siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
3 år siden · Savanti
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 år siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 år siden · Engbo
11Metwo-two
3 år siden · dino
11668
3 år siden · Wernn
26JULEN
3 år siden · Wernn
14Aftægtens objektive problem
3 år siden · dino
185Den frie verdens leder
3 år siden · Wernn
0Kringsat
3 år siden · Engbo