Selvudvikling og livskvalitet · Hvordan finder du mere tid i hverdagen?

2 svar
Senest opdateret 2 år siden · 3 bruger(e) deltager
2 år siden

Jeg er på det seneste blevet opmærksom på at fokus på tid paradoksalt kan give mindre tid i hverdagen. Denne teori har jeg "for sjovt" (nok mere af nødvendighed) testet på mine morgenrutiner. Resultatet har været bemærkelsesværdigt.

I stedet for at tjekke klokken/tiden flere gange i løbet af morgenen har jeg tvunget mig selv til 100 procent at fokusere på de basale gøremål. Jeg tjekker kun klokken en gang, og det er når jeg står ud af sengen.

Nu oplever jeg en stressfri morgen og jeg ankommer tit flere minutter før den planlagte tid.

Jeg har på den måde frigivet tid ved rent faktisk at give den mindre opmærksomhed. Min morgenrutine tog pludselig mindre tid end den plejede.

Derfor blev jeg nysgerrig på at høre hvilke andre metoder folk bruger for at finde mere tid i hverdagen. Det behøver ikke være relateret til morgenrutiner, men kan være alle konkrete scenarier der virker for det enkelte individ.

Tid er et bemærkelsesværdig fænomen - hvad gør du for at få mere af den?

2 år siden
2 år siden

Se tiden på lang sigt, med et indhold der lønner sig i det lange løb.

2 år siden
2 år siden

Johannes

Mine erfaringer svarer så nogenlunde til dine. Bare det, at jeg aldrig har været god til at handle efter et skema og efter klokken. Flere af mine venner bebrejder mig, at jeg ikke har en notesbog, hvor jeg kan notere tider og forpligtelser. Nogen tider er man da nødt til at overholde, og da plejer jeg at klare mig med små sedler liggende her og der. Og - ikke uvæsentligt - har jeg en ægtefælle der er mere pligt og tidsorienteret end mig. Så det går på bedste beskub.

I min ungdom boede jeg en årrække i Norge langt pokker i vold ude på landet, hvor ingen vist nogensinde så på et ur, og dog levede vi udmærket og havde altid tid, når der var noget vi ville og skulle.

Jeg har ikke nogen overordnet filosofi over, hvordan man indretter sit liv, men jeg vil dog sige: slap lidt af, gør liv og arbejde til glæder og ikke bare til sure pligter.
Kåemer

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan finder du mere tid i hverdagen? er startet 14/09-2021 00:48 af Johannes Hansen (svævende-sind) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
4 timer, 6 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
4 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
26 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 15 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 27 dage siden · David H

Selvudvikling og livskvalitet

0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
1Forstå Michael strunge og David Bow...
2 år siden · Allimacc
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
2 år siden · Kåemer
12Kynisk frelse
3 år siden · Wernn
33Din dag.
3 år siden · smukkehjerte
4Hvad hedder det når
3 år siden · Savanti
64Lykken
3 år siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
3 år siden · Savanti
20Udslettelse af selvet
4 år siden · Morpheus
4Grammatikkurser?
4 år siden · Mette-Maj Ronja