Selvudvikling og livskvalitet · Lykken

63 svar
Senest opdateret 11 dage siden · 11 bruger(e) deltager
1 måned, 1 dag siden

Jeg undres jævnligt i mødet med mennesker, der taler om Lykken, som noget, der er værd at stræbe efter.
For hvad er Lykken?
Påvirker vores tænkning om lykken, den måde vi skaber samfund på?
Det kunne man nok tro, da det siges, at lykken er lunefuld.
Men eksisterer lykken overhovedet, eller er det blot en ide, der fæstner sig til illusionen, eller måske drømmen om det lykkelige liv?
Er lykken blot et håb, som gør livet udholdeligt, snarere end en mulig livstilstand/vilkår?
Kan man gøre krav på lykken?

1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

@ (Morpheus):
Et ord, der peger lidt mere præcist kunne være:
Livstilfredshed.

Wernn

1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

Ja, men det er ikke det samme som lykken. Jeg ved Svend Brinkmann taler om lykken som livstilfredshed, men jeg mener faktisk slet ikke, at lykken eksisterer. Ikke desto mindre har mennesker søgt, fundet og er blevet forbigået af lykken, eller er de?
Men efter at have været vidne til mange menneskers tyrkertro på lykken, tænker jeg. Er det mon mig der er helt afsporet her.

1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

Når Wernn skriver noget, der har en mening, skal man da også notere det - ikke nøjes med kritikken.
"Livstilfredshed," kan dæke , at lykken er, at få de grundlæggende behov dækket - set ud fra et barn, voksen mand eller kvinde.
Jeg synes, den sang der ofte bliver taget som naiv - dækker en stor del af spørgsmålet: "Lykken er ikke gods eller guld.
Lykken er ikke storhed og ære./
Lykken er selv i den ringeste vrå,
arbejdets frugter på bordet bære.

1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

Ja hvis lykken er at være tilfreds, hvad er tilfredshed da?
Der er en anden dynamik i Lykken, end i begrebet Tilfredshed.
Jeg holder af tilfredshed, og mener det er absolut en god tilstand. Glæde ligeledes. Men Lykke kalder på noget mere, hvor glæden og tilfredsheden også kan være et valg.
" Jeg vil være glad"
" Jeg er tilfreds med livet som det er".
Der er en accept i livstilfredsheden, hvor lykken kalder på en form for flygtighed. Den er ikke substantiel. Nærmere uopnåelig, og derfor måske blot en ide eller en illusion.

Camilla

1 måned, 1 dag siden
1 måned, 1 dag siden

Der er mennesker, der har forstand på den slags, så vi behøver ikke gætte.
https://unipress.d...givelser/l/lykke/

Wernn

1 måned, 1 dag siden

Viser kun 10 af i alt 63 indlæg
22 dage siden
#58 Engbo

Ja, nævnte dokken er Dannebrog Skibsvært. Og undskyld, jeg bliver selv sur, når nogen bare siger "Dokken," for Dokken var jo bare en del ad værftet. Men uanset navnet, så er der ingen værft der mere. Jeg prøver bare at fortælle, hvor store mulighederne vi har, når fællesskabet bliver dyrket. ævnte bøger har været gode bidrag. Men vi mangler en, der fortæller om konflikter og konflikt løsninger. Det er jo elvfølgelig ikke bare der. Jeg vil også sige, at SIDs skoler var en stor hjælp til mig, da jeg senere blev tillidsmand på en anden arbejdsplads. Med nævnte eksempel ved vi, at det ikke er så sært, at tillidsmænd M/K kun holder i 2 år - for mange. Jeg forstår; men jeg blev med problemerne og mulighederne i 8 år. Og da kammeraterne fra arbejdsplads og fagforening samledes til åben hus, følte jeg bestemt jeg var beriget af oplevelserne. Det var varme hilsener.

22 dage siden
22 dage siden

Jeg tænker at lykken er en løjerlig sag, den kommer. Ikke af sig selv.
Men jeg nægter at lade mig påvirke af negativitet, jeg går simpelhen udenom.
Vil helst se det bedste i mennesker, indtil andet er bevist. Jeg gider ikke at høre på sladder, det er livet for kort til.
Jeg har lagt mærke til mig selv, om lykke, så nynner jeg og bager brød og mad til min familie. Alt ialt er jeg livstilfreds selv om det kan lyde banalt, og ikke politisk korrekt, er der nok nogen der vil mene.
Vh. Hanna Fink

22 dage siden
22 dage siden

Jeg tænker at lykken er en løjerlig sag, den kommer. Ikke af sig selv.
Men jeg nægter at lade mig påvirke af negativitet, jeg går simpelhen udenom.
Vil helst se det bedste i mennesker, indtil andet er bevist. Jeg gider ikke at høre på sladder, det er livet for kort til.
Jeg har lagt mærke til mig selv, om lykke, så nynner jeg og bager brød og mad til min familie. Alt ialt er jeg livstilfreds selv om det kan lyde banalt, og ikke politisk korrekt, er der nok nogen der vil mene.
Vh. Hanna Fink

22 dage siden
22 dage siden

Nu dukker begrebet livstilfredshed op igen:-)

Det lyder også som et dejligt liv, at have nogle at elske og blive elsket af.

Mvh
Camilla

22 dage siden
21 dage siden
#62 Engbo

Ved Hanne Finks indlæg kom jeg til at tænke på min egen tilstand. Det sidste årstid har jeg haft problemer med helbredet. Det har ført til at når jeg slumrer/halvt sover, så kommer musik eller digte myldrende som et teaterstykke. Jeg er overrasket over at jeg husker vers, jeg for længst troede glemt. Jeg har ikke bestilt. De kommer bare som uindbudte gæster. Godt, for så er jeg stadig uskyldig nyder.

21 dage siden
11 dage siden

Jeg synes ikke, det giver mening at stræbe efter lykke. Man bør i stedet stræbe efter et liv fyldt med mening og gavnlige hverdagsprocesser, der er værd at stå op til.

11 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Lykken er startet 05/07-2020 15:11 af Camilla Morpheus (Morpheus) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3460Dagens ord
44 minutter siden · Fink
4Det primitive holdbare.
45 minutter siden · Fink
198Forbyde kritik?
13 timer siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
21 timer siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
22 timer siden · dino
2Musik fænomen.