Selvudvikling og livskvalitet · Efter døden

8 svar
Senest opdateret 2 timer, 16 minutter siden · 7 bruger(e) deltager
5 dage siden

Det er ikke fordi jeg går og tænker på døden, men når man har passeret de firs er tanken alligevel aldrig helt fjern. Hvad så efter døden? Er der noget? Ønsker jeg at der skal være det? - Til min egen forbavselse indser jeg, at det ønsker jeg ikke. - Jeg selv og mit liv hører hjemme i denne komplicerede, elendige og vidunderlige verden. I en anden verden ville jeg også selv være en anden, og det vil jeg da ikke.

Men når det kommer til realiteter og jeg virkelig skal til det, kan det godt være at jeg skifter mening, for det er jo dejligt bare at leve.

Kåemer

5 dage siden
5 dage siden

Jeg bekymrer mig ikke meget om døden, men har da to ønsker til den dag fløjten til afgang lyder.
At det vil gå snapt og ikke sker, når anemonerne blomstrer under bøgenes endnu spæde lysende løvspring.

Jeg tror bestemt på et liv bagefter.
Min fysiske fremtoning vil som alt andet organisk materiale blive omdannet til næring for det nye liv; som spirer, gror og omgiver os overalt.
Frygten for døden og fyrpladsens hede overlader jeg trygt til andre at varetage, mig forstyrrer det ikke.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 dage siden
4 dage siden

Man vil jo gerne lige se hvordan vejret bliver i morgen.

Jo, jeg tænker meget på døden, og har altid gjort det.
Jeg har ikke lyst til at vågne i en kiste i et hul i jorden. Og så være der i live.
Jeg ville gerne vide mere om universet. Vide om der er andre folk derude. Gerne vide om vort kæmpestore univers i virkeligheden blot er et ud af millioner andre.

Men leve evigt? I flammer? I dyner sammen med smukke piger?
Nææ - alt må have en ende, for det enkelte menneske.
Men der er meget man godt gad opleve, trods alt, som dog ikke er muligt i dette live.

Men jeg må indrømme at jeg ikke tror på et efterliv. Legemet lever fordi det kan. Når legemet ikke mere kan, så tror jeg at det stopper.
Men menneskets håb for et længere og bedre liv er en stærk ting, som man ikke kan og nok heller ikke skal berøve dem.

4 dage siden
1 dag, 17 timer siden

Hvis der findes et liv efter døden, skal jeg gerne være et andet menneske, leve i et andet liv, ikke fordi jeg er utilfreds med det liv jeg har, tværtimod jeg er taknemlig for det liv jeg har nu.

Jeg har engang set i en video om Gary Zukav. Det var meget spændende synspunkter, han har omkring sjæl. Han mener at "alle mennesker har en sjæl, og når vi døde, lever vores sjæl stadig. " Han har også skrevet en bog:" The sea of the soul" Jeg har desværre ikke købt eller læst den, men kunne godt tænkt mig. Efter jeg har hørt hans tanker, sidder de fast hos mig, det har tit fået mig til at undre, om der findes et liv efter døden?
Jeg kunne jo vælge at tro på den, men det er nok fordi jeg tænker på at tanken er smuk.

Men man ved, måske en dag, nå jeg frem til den konklusion.
mvh
Angeling

1 dag, 17 timer siden
20 timer siden

Når man stadig synger: Kringsat af fjender, gå ind i din tid, betyder det vel , at Nordahl Grieg stadig lever og udfordrer os. "Dø, om du må; men øg det og styrk det."

Eller når Grundtvig i Fædrendeland lader os synge."Thi som guld er detbedste tilbage. Det lå gemt hos den gamle af dag." Jeg tror det mig, der er den "gamle af dage!"
Men endnu stærkere er evigheds billedet i et andet vers:
Fædrendeland som på afgrundens rand---
midt i bølgerne blå
vil du blomstrende stå
med din maj og med dine kærminder,
som en mø med let rødmende kinder.
Du endnu har det bedste tilbage.
det lå gemt hos den gamle af dage.

20 timer siden
20 timer siden

Jeg er netop vendt tilbage her på Fyldepennen, efter en pause på et par år med tre bogudgivelser.
Sjovt et konstatere at mange er her endnu og debatterne er stadig livlige.

Denne debat fangede mig straks, da jeg har interesseret mig for emnet i mange år.
Jeg VED der er et liv efter livet. Jeg har læst mange bøger, der handler om hvordan afdøde står i kø for at bekræfte, at de er her endnu. Bare i en anden dimension.
Folk siger ofte " det tror jeg ikke på". Dertil kan jeg kun svare, det må være fordi du endnu ikke har været så heldig, at få bevis for det. Det handler ikke om tro, men om overbevisende hændelser.
Jeg har selv oplevet at få beskeder og endda et telefonopkald fra en afdød. Det handler om at være åben og positiv overfor de små og store tegn man får. F.eks lys der bliver slukket i en lysestage.( Ledlys uden timer). om at mærke duft, lette berøringer og kolde vindpust. At opleve at dit køkkenbord bliver ryddet og uret smidt på gulvet, midt om natten, når alle sover.
Der er talrige beviser på mennesker, der har været udsat for "Nærdødsoplevelser", som kommer tilbage og fortæller, hvordan er var at dø.
Jeg kunne skrive mange og lange historier om paranormale hændelser.

Jeg er derfor ikke bange for at dø, men derimod måden, jeg skal dø på. Kroppen er det hylster, vi har fået tildelt i dette (ud af mange liv), som forgår, mens sjælen lever videre.
Når jeg f.eks. ser en lille pige på max 3 år spille klaver eller violin, som en højt uddannet "musiker" tænker jeg. "en gammel sjæl i en ny krop."

Westendahl

20 timer siden
4 timer, 52 minutter siden

Westendahl

Jeg bliver altid lidt forskrækket når nogen siger og skriver at de VED at der er et liv efter døden. Jeg må tænke, hvorfor har jeg aldrig haft sådanne oplevelser? Jeg har dog være interesseret i åndelige sager hele mit liv. Og hvad skal jeg bruge andres VIDEN til?

"Der er talrige beviser på mennesker, der har været udsat for "Nærdødsoplevelser", som kommer tilbage og fortæller, hvordan er var at dø." - Nåja, beviser? Det gennemgående ved de der har haft den slags oplevelser er jo at de IKKE har været døde, så beviser kan det vel ikke kaldes.

Og du skriver: " Det handler om at være åben og positiv overfor de små og store tegn man får. F.eks lys der bliver slukket i en lysestage.( Ledlys uden timer). om at mærke duft, lette berøringer og kolde vindpust. At opleve at dit køkkenbord bliver ryddet og uret smidt på gulvet, midt om natten, når alle sover."
- Jamen er det da sådan jeg skal tilbringe livet efter døden? Med at vælte ting på gulvet, udsende mærkelige dufte og kølige vindpust osv. Kort sagt, med at gøre umulige forsøg på at få kontakt med pårørende - eller for at drille eller skræmme dem.

Vorherrebevares, hvis der er et efterliv håber jeg da ikke det skal tilbringes på den måde. - Bliver man klogere efter døden, eller tvært imod dummere? De nævnte eksempler tyder ikke på den store intelligens. - Hvis jeg troede mit efterliv skulle være sådan ville jeg sandelig være bange.

Kåemer

4 timer, 52 minutter siden
2 timer, 30 minutter siden

Det er altid svært at vide hvornår man ved noget. Filosoffer har skrevet tykke bøger om at finde ud af hvad der kan kaldes sand viden.
Jeg ved at Afrika findes. Men egentlig ved jeg det ikke, for jeg har aldrig set det eller sat mine fødder i det. Men jeg er dybt overbevist om Afrikas eksistens.
Der er mange ting der tyder på det, og jeg har valgt at stole på sandheden af disse tydninger.

Der er også en anden ting jeg tror at jeg ved. Og det er at hjernen ikke dør i samme sekund at hjertet hører op med sine slag. Hjernen har enorm kapacitet i at skabe drømmebilleder. Vi har lært at det bare er drømme og derfor ikke virkelige ting.
Men i nærdødssituationer bliver drømmene måske af en anden art? En art som vi ikke uden videre kan afvise som sande begivenheder?

Jeg har aldrig troet på åndelige foreteelser. Ikke troet på sjæl og legeme som to forskellige ting. Hvis sjæl og legeme er komplementære størrelser, kan de vel ikke eksistere som sammenføjede ting? Hvordan kan sjælen vide hvor legemet er? Den kan ikke se legemet, for syn er reflekteret lys der skaber neurokemiske signale. Legemet ville være lige så usynligt for sjælen som sjælen er for legemet. De kan ikke mærke hinanden aldrig vide noget om hinanden.
Men når vi drikker alkohol sker der sjælelige forandringer, bliver vi bedøvet, kobles sjælen fra.
Det giver ikke mening fra et naturvidenskabeligt synspunkt.
Skulle sjæl og legeme vide noget om hinanden måtte der være et interface - et oversættende medium der kan agere som både materie og ånd, men alligevel ikke være nogen af delene.

Man kan ikke opretholde sjæl-legeme dualismen uden at komme ud i selvmodsigelser, som man aldrig ville acceptere på andre områder.

Jeg ser vore såkaldt åndelige egenskaber som hjernens måde at virke på.
Denne forståelse gør det derimod muligt at forklare hvorfor der sker såkaldt sjælelige forandringer gennem materielle påvirkninger.

Så hvis jeg har svært ved at tro på liv efter døden hænger det sammen med at jeg ikke tror at sjælen eksisterer.

Men ét er sjæl, et andet er "kødets opstandelse," osv.

Jeg tror at tingene er sådan. Men jeg ved det ikke. Jeg vil sige at jeg tror at vide at jeg aldrig i live vil få spørgsmålet endeligt besvaret.

I en materialistisk forståelse, er levende organismer stoffer der har kemiske balancer, der kan opretholdes i en vis tid. Men ting slides og bliver ustabile.
Hvad skal man desuden med kroppen hvis sjælen lever evigt? Så kunne kroppen helt undværes.

Men vi er forskellige og opfatter tingene forskelligt. Jeg skal ikke påstå at jeg ved at der ikke er et videre liv. Jeg siger bare at der er en masse belæg for det modsatte.

Mennesker og dyr lever videre gennem børnene. Vort DNA er et program. Og selvom legemet forgår, kan dele af programmet gives videre.
Men vi vil gerne selv være med lidt endnu og se hvordan det går de næste generationer. Det er nemt at forstå.
Men leve evigt? Jorden har eksisteret i ca 4,5 mia år. Biologien og geologien går højst ½ mia år tilbage. Alperne er dannede så sent som tertiærtiden. Alperne er fantastisk unge.
Men hvad er Jordens alder sammenholdt med evighed?
Vi mennesker har det svært med lange tidsrum.

2 timer, 30 minutter siden
2 timer, 16 minutter siden
#8 Polo

Ja, Kåemer, her har du virkelig ret. Hvorfor skulle de bortgangne gå ad disse fjollede og infantile omveje for at gøre opmærksomme på deres eksistens? De burde nok kunne finde på mere direkte veje og måder - altså løsninger, som var mere umiskendelige og tydelige og ikke overladt til fortolkninger. Hvordan ved man så, HVEM af de nære og kære, det er, som pludselig står og snaver en i nakken ved et busstoppested? Nåh ja, ok, der går da en ovre på den anden side af gaden i en gul regnfrakke, og afdøde onkel Ejvind gik jo altid i gule regnfrakker! Ja, det er ikke et opdigtet eksempel - en ven har faktisk i tidernes morgen budt mig dette! Det var noget med, at hver gang han rørte ved et arvet halssmykke, han gik med, så skete der sære ting - tjeneren tabte bakken med glas, biler stødte frontalt sammen osv. Og en tilfældig person i gadebilledet fik altså pludselig en dybere betydning. Jeg synes i øvrigt, at især 80'erne var fulde af den slags vås. Men det ville da være herligt, hvis en eller anden hedengangen slægtning kom anstigende og tog opvasken sådan i al diskretion, mens jeg fredeligt slumrede.

2 timer, 16 minutter siden

Besvar debattråd

Debatten Efter døden er startet 16/03-2019 08:37 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

8Efter døden
2 timer, 16 minutter siden · Polo
6Skriveøvelser
2 timer, 58 minutter siden · Miss-Leth
6Udslettelse af selvet
4 timer, 14 minutter siden · Fink
2601Dagens ord
6 timer, 47 minutter siden · LinaS
57Perfekt?
21 timer siden · Engbo
83Kontraster
2 dage, 17 timer siden · Brehmer
9Forfatteri og ensomhed
2 dage, 20 timer siden · Angeline
1Retstilstand og retssikkerhed
2 dage, 23 timer siden · Kattegat
3Humor .
3 dage siden · Amadeus Aye
4Samtykke
3 dage siden · dino
0Sjovt!
4 dage siden · knudkp
2Er det virkelig rigtigt?
4 dage siden · dino
1Hvilke skrivebord bruger i, når i s...
5 dage siden · Kåemer
2Mindre smerter når jeg skriver
6 dage siden · dino
4Gratis
6 dage siden · Savanti
2GROFT
8 dage siden · knudkp
0Statestik
12 dage siden · knudkp
10Nem mad til 1
17 dage siden · Fink
7Min nye bog er netop sat i salg
20 dage siden · Syrene Hvid
14Historisk forfatter?
21 dage siden · Bondekonen
2Statestikken der gik
21 dage siden · knudkp
4Sprogproblemer
23 dage siden · Kåemer
3Krav om 5 kommentarer før tekst kan...
24 dage siden · Birkmand
24Digte
24 dage siden · Kåemer
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
24 dage siden · Hellerhigh
16Skrivegruppe Midtjylland
29 dage siden · MissJPHC
2I gang.
1 måned siden · dino
2Grundvand . Spildevand .
1 måned, 1 dag siden · dino
1Skrivegruppe Randers og omegn
1 måned, 1 dag siden · MissJPHC
5BESTAWARE....
1 måned, 2 dage siden · Kattegat
2Sekventielt
1 måned, 5 dage siden · knudkp
0Varmepumpen .
1 måned, 6 dage siden · Savanti
32Politik .
1 måned, 6 dage siden · Engbo
6Feisbuuk
1 måned, 7 dage siden · Savanti
2Folkepension - hvornår?
1 måned, 7 dage siden · dino
47At rejse er at leve?
1 måned, 7 dage siden · Inghard
1Sparring på krimi-roman
1 måned, 7 dage siden · Emilsch
4Stavefejl.
1 måned, 7 dage siden · jebomik

Selvudvikling og livskvalitet

8Efter døden
2 timer, 16 minutter siden · Polo
6Udslettelse af selvet
4 timer, 14 minutter siden · Fink
57Perfekt?
21 timer siden · Engbo
32Din dag.
1 måned, 14 dage siden · Eddie
2Pigen på piedestalen
1 måned, 22 dage siden · dino
2Grammatikkurser?
3 måneder, 17 dage siden · Kattegat
3Lidt om dig og mig :-)
10 måneder siden · nillepoulsen
11Kønsskifte
1 år, 5 måneder siden · smukkehjerte
9Ensomhed
2 år siden · Fink
20OCD
2 år siden · michalik82
5Fortrydelse og anger
3 år siden · dino
7Hedonistisk tilvænning ?
3 år siden · Engbo
8Alderdom
3 år siden · dino
8At se sig selv udefra
3 år siden · Fink
14Viser
4 år siden · dino
54Beskrivelse af lykke?
4 år siden · den-naive-reali...
18Nye venner?
4 år siden · Mikala
41jeg ruger over fortiden
4 år siden · Fink
26Kan I finde jer selv, horoskop ?
4 år siden · frivole
4Særlig sensitiv
4 år siden · Fink
12Kognitivitet ?
4 år siden · xanadue
1Jeg
4 år siden · Babyangel85
18Har vi én bestemt personlighed elle...
5 år siden · Sabbath
61Hvad er meningen med livet?
5 år siden · Peter Busk
2Kender du det, at du med et starter...
5 år siden · k. s-k salsa
24Kan lykke købes for penge?
5 år siden · kapa
0Rejse til Jamaica?
5 år siden · Høeg