Selvudvikling og livskvalitet · Grammatikkurser?

4 svar
Senest opdateret 4 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Jeg drømmer meget om at forbedre mit danske sprog, altså grammatikken og hvad der dertil hører. Jeg føler mig ikke specielt stærk i regler og kommaer, hvilket ofte føles som en hæmsko for mig, når jeg skal skrive. Gør jeg det nu også rigtigt?!

Men hvor bliver man bedre til grammatik og til at skrive dansk?

Jeg har haft dansk på A-niveau på gymnasiet (for flere år tilbage), men det bestod mere af tekstanalyse end af at lære at blive fortrolig med sproget, så en opfriskning hos VUC i dansk A er ikke ligefrem løsningen.

Det er selvfølgelig muligt at læse op på diverse grammatiske regler selv, men jeg er typen, der får mere ud af undervisning, så jeg kan stille spørgsmål og være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt.

Jeg er nok klar over, at den slags kurser koster penge, men jeg er ikke sikker på, hvor jeg skal gå hen for at finde noget brugbart? Jeg tænkte, at der nok var nogen herinde, der måske ved noget mere om den slags end hvad Google kan spytte ud :)

På forhånd tak for hjælpen!

5 år siden
5 år siden

Hej Charlotte

Du taler lige ud af mit hjerte. Nu er jeg ganske vist blevet en gammel mand, og har for længst opgivet den teoretiske grammatik til fordel for den praktiske, nemlig den man får gennem læsning og skrivning.

Grammatikken er jo sprogets skelet, og selvom man sagtens kan skrive uden at være hjemme i alle de teoretiske regler, så vil det dog give en større sikkerhed at kende grundreglerne ordentligt.

Jeg tænker ikke i almindelighed over de grammatikalske problemer, men enhver der læser mine tekster kan se, at jeg har problemer med kommateringen.

Grammatikken er ikke regler som man er bundet til at følge slavisk, men kan man dem giver de stor frihed.. Man kan også udtrykke sig ved at afvige fra reglerne, men da er betingelsen, at man kender dem.

Held og lykke med at søge grammatikalsk viden.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Hej Charlotte!https://dsn.dk/ret...mma-basisreglerne

Mine børn er desværre bosiddende i udlandet, men jeg har så haft den fornøjelse at skulle indvie mine børnebørn (3stk.), og nogle flygtningebørn i det danske sprogs krinkelkroge.

På ovennævnte side findes der nederst en PDF side med de basale kommaregler på dansk. Såvel det gamle system med startkomma, som jeg selv anvender, og det nye uden startkomma.

De har alle haft glæde af denne korte basis oversigt. Prøv at kikke på den.

I øvrigt skriver du nu både klart og forståeligt.

Med venlig hilsen
Kattegat

5 år siden
4 år siden

Uanset hvor godt du bemestrer grammatikken, så kan du ikke levendegøre dit tekst ved hjælp af grammatikken alene.

"I begyndelsen var ordet..." så kom grammatikken.

4 år siden
4 år siden

Jeg er i samme båd som dig, Charlotte. Jeg vil utrolig gerne forbedre min grammatik. Nogle gange kan jeg simpelthen stirre mig blind på en sætning.

Jeg ved ikke om der måske findes nogle aftenskolehold? Dette kunne jeg i hvertfald godt finde på at kaste mig ud i. Jeg er også en person der lærer mere af undervisen.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Grammatikkurser? er startet 01/12-2018 22:30 af Charlotte Bøg Buus Christensen (Zofrost) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde

Selvudvikling og livskvalitet

1Forstå Michael strunge og David Bow...
2 år siden · Allimacc
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
2 år siden · Kåemer
12Kynisk frelse
3 år siden · Wernn
33Din dag.
3 år siden · smukkehjerte
4Hvad hedder det når
3 år siden · Savanti
64Lykken
3 år siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
3 år siden · Savanti
20Udslettelse af selvet
4 år siden · Morpheus
4Grammatikkurser?
4 år siden · Mette-Maj Ronja
82Perfekt?
5 år siden · Engbo
23Efter døden
5 år siden · dino
2Pigen på piedestalen
5 år siden · dino
3Lidt om dig og mig :-)
5 år siden · nillepoulsen
11Kønsskifte
6 år siden · smukkehjerte
9Ensomhed
7 år siden · Fink
20OCD
7 år siden · michalik82