Selvudvikling og livskvalitet · Perfekt?

74 svar
Senest opdateret 3 timer, 44 minutter siden · 13 bruger(e) deltager
19 dage siden

Du skal ikke tro du er perfekt! - Det er da en udmærket lektie, for naturligvis er jeg ikke det. Jeg ved ikke engang om jeg ønsker at være det. Men hvad er en perfekt mand - eller kvinde?

19 dage siden
19 dage siden

Uha, den er sørme svær.

For i og med at man definerer de perfekte, dømmer man alle andre til en lavere status.
Lad mig starte med at sige at det nok hører med til perfektionen at man erkender sine egne fejl og mangler. Og at man derfor ikke er perfekt.
Jeg tænker at en person der tror om sig selv at være perfekt, næppe kan være det.
"Jeg har kun én fejl. Og det er min alt for store beskedenhed!"
Det kunne være en humoristisk udlægning af sagen.

Måske har naturen noget at sige? Sikkert, men også i naturens dom ville mange være uenige. En farlig psykopat kunne på naturens vilkår være et pragteksemplar: Flot, stærk, målrettet, en vinder, en høvding, som pigerne flokkes om. For de kan se at hvis han bliver far til deres børn vil de være sikret.
Men i vore dages komplekse sociale struktur kan han ikke fungere. Her vil han spærres inde som kriminel.

Mon ikke vi ender der hvor vi blot må angive vore egne præferencer?
En Martin Luther kunne definere en god mand således: En stabil, ædruelig mand der står op om morgenen, passer sit arbejde og gør sit bedste for at forsørge sin kone og børn. Mere behøves ikke. Han må gerne tro på Gud og følge elementære religiøse bud, men han behøver ikke være en helligfranz.
Det blev dette ideal der skabte den nordeuropæiske velstand.

Jeg er selv opdraget til at respektere disse idealer. Stå op om morgenen, pas dine pligter, behandl andre ordentligt, ædruelig, men ikke afholdsmand.
Men jeg er ikke blevet trynet med dem. Jeg har haft megen frihed, og blev givet mulighed for selv at vælge. Også vildvejene.
Mine forældre var ikke religiøse. Men ellers ligner de forbavsende meget Luthers ideal. Selv er jeg mere kikset, og alt andet end perfekt.

Tales om kvinder, kommer der andre aspekter i vejen. Erotikkens hypnotiserende virkninger, der forvrænger virkeligheden. Og man kan se perfektionen i kvinden, hende der eller hende den anden.
Men selv om kvinder kan man ikke definere det perfekte. For man kan sagtens se det perfekte i en der ikke har kinakvindes chance for at blive Miss World.

Og det er måske en af menneskets velsignelser: Evnen til at elske også det, der ikke er perfekt. Og måske blive elsket, trods sine fejl.

19 dage siden
18 dage siden

Der er kommet for at blive, og det har været der nogle år, at kvinder/piger ommøblerer på kroppen, for at blive perfækt, syntes de.
Jeg nægter at tro det er for at behage mændene, det er ikke deres behov. Hvem gider at røre på en krop af kemikalier og plast.
Nu må mændene til tasterne så kan vi se om jeg har ret. Vh. Hanna Fink

18 dage siden
18 dage siden
#3 Polo

Der er i hvert fald tale om en eller anden liggen under for nogle idealer, som de færreste kan leve op til - og i sidste ende handler det vel om at tækkes det andet - eller det samme - køn, alt efter hvad man nu er til. Mon det er kommet for at blive? Det virker allerede trættende på mange af os at se på disse opsvulmede læber, groteske bryster og tattoo-skamferinger. Jeg for mit vedkommende håber, måske forgæves, på et oprør fra især ungdommen. At de siger fra. Og måske køber en god bog i stedet for alle de åndssvage botox-behandlinger, restylaneinjektioner og silikonekloder i babserne. Desværre har sociale medier gjort mange så ensporede og fantasiløse, at de ikke længere magter at at tænke selvstændigt. Men jeg håber. Vi behøver jo heller ikke at vende tilbage til 60'ernes og midt-70'ernes grimhedsidealer. Ta' nu bare den pudsige og søde Amalie med de sjove fortalelser og sproglige brølere - hun var godt nok meget kønnere før hun begyndte at få pumpet læberne fulde af et eller andet stads.

18 dage siden
18 dage siden

Dino:"Og det er måske en af menneskets velsignelser: Evnen til at elske også det, der ikke er perfekt. Og måske blive elsket, trods sine fejl".
Ja, sådan synger man jo i Hugo Gyldenmarks Ave Marie: Hjertet må banke. Salige tanke Himmel, jeg elsker og elskes igen..."

Nå; men jeg har også grundet over ordet - også, når de bliver oversat .Den danske sang En dejlig dag findes også på engelsk - Judith Durhamn synger den så skønt - men her hedder det a perfecht day. På engelsk findes der da også ord for dejlig eller herlig; men så er det måske ikke perfecht?

18 dage siden
18 dage siden

For mig er det at være perfekt at leve op til det jeg selv er eller burde være, og det har ikke noget at gøre med moral, kristendom eller mode. Jeg har en dunkel opfattelse af hvad jeg virkelig er, og hvad jeg burde have udrettet i livet. Jeg kan også bruge det billede, at jeg burde være sådan som det var Guds mening med mig, da han skabte mig. Hvad ville en violin være, hvis man ikke kunne spille på den, hvad ville en kniv være hvis den ikke kan skære, hvad ville en pengeseddel være, hvis man ikke kunne betale med den - og hvad ville jeg være hvis jeg ikke kunne leve op til det der var meningen med mig? - Naturligvis har jeg aldrig fuldt ud levet op til mine egne idealer, men jeg må trøste mig med, at jeg gennem livet har gjort hvad jeg kunne.

Kåemer

18 dage siden

Viser kun 10 af i alt 74 indlæg
11 timer, 5 minutter siden

Måske er det perfekte, et uendeligt landskab fyldt med liv. En kilde til skabelsen af det perfekte. En gave fra Gud, fordi Gud så, at det var godt.

11 timer, 5 minutter siden
8 timer, 44 minutter siden

Morpheus

Du skriver: "Livet er trods alt større end mennesket." - Ja, så sandelig, og livet er også større end sproget. Intet sprog dækker alle de elementer, tanker, følelser, indtryk et menneskeliv består af, så når man nu gerne vil udtrykke "det usigelige" alt det som rører sig i en, så må man sommetider bøje og vride sproget, for at komme så nær som muligt. Det er også derfor digtere skriver digte med de underligste ordsammensætninger.

Man kan tale om at have et fattigt eller rigt sprog, men uanset hvor dygtig man er, hvor stort et ordforråd man har, så bliver ens sprog aldrig helt dækkende, helt perfekt.

Kåemer

8 timer, 44 minutter siden
7 timer, 17 minutter siden

Nej det har du ret i. Måske er det derfor, at det kreative og musiske sprog, der er non verbalt, kan udtrykke det fuldkomne, som nogle gange findes i det enkle. Men det vil altid være individuelt betinget. Jeg savner, at det perfekte kan defineres som et kollektivt begreb. Det individuelt perfekte, er så utroligt uvedkommende for alle andre, end den, der oplever.
Men tag nu Pippi Langstrømpe. Der er noget fuldkomment over denne karakter. Jeg bliver ihvertfald såre lykkelig hver gang jeg læser om hende eller ser hende på film. Her oplever jeg at A.L. har skabt en fuldkommen karakter. Jeg ved godt det er lidt underligt, at drage Pippi ind, men hun er så uendelig berigende og måske ligger det også i begrebet, at man som modtager af det perfekte, finder en glæde og fred i mødet med det.

7 timer, 17 minutter siden
6 timer, 16 minutter siden

Ja, Pipi Langstrømpe er en dejlig helstøbt karakter. Man kunne også nævne Tarzan, altså den oprindelige fra bøger, Han er den han er hele vejen igennem. Mowgly i Kiplings "Junglebogen" er jo også en jungledreng som Tarzan, men han er mere kompleks, og derfor mere menneskelig, og derfor ikke så perfekt.

Personer som Pipi og Tarzan er vel arketyper, perfekte og som man kan drømme om at være, selvom vi godt ved, at de ikke eksisterer i virkeligheden.

Når almindelige mennesker bliver gjort til sådanne arketyper går det som regel galt. Så perfekte kan vi ikke være. Oh hvem ønsker også at være søjlehelgen eller at blive sat på en piedestal. det må være et utrygt sted at stå.

Kåemer

6 timer, 16 minutter siden
6 timer, 10 minutter siden

Ja, det tager ikke mere end et kort blik ud i verden at konstatere:-).
Storhed står for fald.

6 timer, 10 minutter siden
3 timer, 44 minutter siden

Eller var det Hovmod!
Hvis vi ser på mennesket, er der ikke langt mellem drømmen om at ville opnå idealet/perfektionen, og som følge af magtens storhed, at forvandle denne illusion til hovmod, der til alle tider står for at falde, uagtet om du er, Mand eller Kvinde.
Det indledningsmæssige spørgsmål, om den perfekte M/K findes, tænker jeg ikke som en mulighed, selvom jeg naturligvis altid understreger over for min mand, at jeg er den perfekte kvinde, skulle han vove at tvivle:-)

3 timer, 44 minutter siden

Besvar debattråd

Debatten Perfekt? er startet 03/03-2019 11:12 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

85Kontraster
3 timer, 27 minutter siden · Engbo
2606Dagens ord
3 timer, 29 minutter siden · Engbo
74Perfekt?
3 timer, 44 minutter siden · Morpheus
11Efter døden
7 timer, 39 minutter siden · dino
8Komma
16 timer siden · janbb
7Udslettelse af selvet
1 dag, 10 timer siden · Morpheus
6Skriveøvelser
1 dag, 16 timer siden · Miss-Leth
9Forfatteri og ensomhed
4 dage siden · Angeline
1Retstilstand og retssikkerhed
4 dage siden · Kattegat
3Humor .
4 dage siden · Amadeus Aye
4Samtykke
4 dage siden · dino
0Sjovt!
5 dage siden · knudkp
2Er det virkelig rigtigt?
5 dage siden · dino
1Hvilke skrivebord bruger i, når i s...
7 dage siden · Kåemer
2Mindre smerter når jeg skriver
7 dage siden · dino
4Gratis
8 dage siden · Savanti
2GROFT
10 dage siden · knudkp
0Statestik
14 dage siden · knudkp
10Nem mad til 1
18 dage siden · Fink
7Min nye bog er netop sat i salg
22 dage siden · Syrene Hvid
14Historisk forfatter?
23 dage siden · Bondekonen
2Statestikken der gik
23 dage siden · knudkp
4Sprogproblemer
25 dage siden · Kåemer
3Krav om 5 kommentarer før tekst kan...
25 dage siden · Birkmand

Selvudvikling og livskvalitet

74Perfekt?
3 timer, 44 minutter siden · Morpheus
11Efter døden
7 timer, 39 minutter siden · dino
7Udslettelse af selvet
1 dag, 10 timer siden · Morpheus
32Din dag.
1 måned, 16 dage siden · Eddie
2Pigen på piedestalen
1 måned, 24 dage siden · dino
2Grammatikkurser?
3 måneder, 19 dage siden · Kattegat
3Lidt om dig og mig :-)
10 måneder, 1 dag siden · nillepoulsen
11Kønsskifte
1 år, 5 måneder siden · smukkehjerte
9Ensomhed
2 år siden · Fink
20OCD
2 år siden · michalik82
5Fortrydelse og anger
3 år siden · dino
7Hedonistisk tilvænning ?
3 år siden · Engbo
8Alderdom
3 år siden · dino
8At se sig selv udefra
3 år siden · Fink
14Viser
4 år siden · dino
54Beskrivelse af lykke?
4 år siden · den-naive-reali...
18Nye venner?
4 år siden · Mikala
41jeg ruger over fortiden
4 år siden · Fink
26Kan I finde jer selv, horoskop ?
4 år siden · frivole
4Særlig sensitiv
4 år siden · Fink
12Kognitivitet ?
4 år siden · xanadue
1Jeg
4 år siden · Babyangel85
18Har vi én bestemt personlighed elle...
5 år siden · Sabbath
61Hvad er meningen med livet?
5 år siden · Peter Busk