Selvudvikling og livskvalitet · Kønsskifte

11 svar
Senest opdateret 6 år siden · 9 bruger(e) deltager
6 år siden

Ja, det er svært at vide, hvilken gruppe, man skal sætte denne under. Min første tanke er "Hvem er mere glad end mig", men da jeg scrollede igennem synes jeg alligevel, at denne var den rette.

Nogle Fyldepennere ved det allerede, men jeg er overkommet en enorm hurdle. Jeg er transkønnet og er nu godkendt til at starte hormonbehandling. Det betyder, at jeg snart påbegynder min forvandling til at være den mand, jeg altid har anset mig selv for at være. Snart får jeg nyt CPR nummer og bliver dermed juridisk set en mand og får mit mandenavn. Jeg er så glad. Hovedsageligt er skridtet blevet taget godt imod af mine nærmeste og kollegaer. Nu glæder jeg mig bare til at påbegynde behandlingen.

Hvad jeg mangler at finde ud af er, hvordan jeg ændrer min fyldepensprofil ;)

Jeg er ikke bleg for at besvare spørgsmål, gerne privat.

6 år siden
6 år siden

Har ikke svar på det med profilen men - stort tillykke med at du endelig er nået så langt, det må være en stor lykke!

- Polina.

6 år siden
6 år siden

Tillykke. Det må være som at skulle starte på et helt nyt liv. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at få det gamle og det nye til at mødes på smukkeste vis.

6 år siden
6 år siden

Hej

Først og fremmest tillykke med godkendelsen til hormonbehandling og skridtet tættere på hvad du ønsker! Hvad angår hvordan du ændre din fyldepennens profil så burde det være muligt siden du juridisk skifter navn, du skal skrive til redaktionen. Du kan læse nærmere om reglerne (der står ikke særlig meget om det) ved at trykke på ikonet for hjælp og scrolle ned til du finder dit spørgsmål.

Mvh.
DFN

6 år siden
6 år siden

Bravo Helene (Selvom du måske snart vil hedde noget andet.)

Det er da helt fantastisk, og jeg gætter at det netop er så stort at du ikke regner det for noget at bringe det frem her.

Jeg må indrømme at jeg altid har syntes om dig som du var. Jeg antog at du var en lidt sej lesbisk dame.
Jeg kan godt se at din frisure på billedet ikke er af den mest tøsede slags.
Du er et dejligt menneske m/k og jeg ønsker dig alt godt fremover.
Jeg håber du snart kommer igen med dit sandsynlige navn.
Helene findes vist ikke i en maskulin udgave. Du ved - Jens - Jensine osv.
Der er mange der havnede på den forkerte hylde og så må vi jo se om det kan rettes op.
Jeg har også altid haft fornemmelsen af at have "to styresystemer i computeren."
Tænk om vi blot kunne vælge: "I denne uge vil jeg være en mand, og i den næste en kvinde." Og altså et godt eksemplar af begge slags.

Jeg er sikker på at selvom du måske ikke kan ligne dit ideal fra dag 1, så har du overfor pigerne den fordel at du virkelig ved en masse om dem.
Tillykke med det hele og bedste ønsker.

Tjek evt debatten: "Hvor modig er du?"

6 år siden
6 år siden

Tak for alle jeres venlige ord. Jeg må prøve at skrive til redaktionen :)

Dino, tak for din støtte. Men du bytter sørme rundt i en HELT masse! Og jeg kan se, at jeg ikke har nævnt mit navn, hvilket er Martin (har jeg heddet siden 1989).

Kønsidentitet og seksualitet har INTET med hinanden at gøre, så hvad "pigerne" kan drage fordel af er jeg lidt ligeglad med, for jeg er stadig til mænd. Jeg har aldrig været en butch lesbisk, hvilket for en trans mand er en ordentlig spytklat lige i synet.

De to styresystemer tyder nærmere på non-binary gender identity, hvilket betyder, at du ikke har fastsat dig selv i den ene eller den anden lejr men er hvordan du føler dig den dag. Jeg har ligeså længe jeg kan huske været bevidst om, at jeg var en dreng. Da jeg så kom i børnehave og så, at de andre drenges tissetrold VAR vokset ud, da opdagede jeg, at der var noget galt med min krop.

Kønsidentitet er ikke en enkelt kasse. Det er heller ikke to kasser. Det er en enorm og spændende verden fuld af individer med hver deres egendefinerede kasseformer og størrelser.

Martin

6 år siden
6 år siden

Hej Martin,

Et stort tillykke med endeligt at kunne påbegynde hormonbehandlinger, hvor er det dejligt for dig, kan helt klart godt forstå at det føltes som om emnet ville passe lige ind i "hvem er gladere end mig", det synes jeg faktisk også det gør. Du ønskes alt det bedste herfra.

- S.

6 år siden
6 år siden

Hej Helene/Martin

Jeg beklager min misforståelse. Men uanset hvor du vender dig hen. synes jeg ikke mindre om dig af den grund. Jeg har også haft glæde af din "Forfatterens værktøjskasse."
Jeg husker at du har beskæftiget dig med smedefaget. Sådan noget lægger jeg mærke til da min far og farfar var grovsmede. Men det gav mig det indtryk at du var en pige af den seje slags, og jeg ved så ikke helt hvorfra jeg har det med pigerne.
Så du må undskylde hvis det har gjort dig ked af det. Det har ikke været hensigten at pådutte dig noget forkert.
Selv synes jeg at man har lov at være både det ene og det andet, når bare man ikke generer andre.
Jeg ville heller ikke synes om at nogen sagde at jeg ikke havde ret til at være som jeg er.
Der har bestemt også gennem tiden været dem der troede at jeg var bøsse, og det har aldrig fornærmet mig, selvom det er pigerne jeg har beundret.

6 år siden
6 år siden

Hej Martin
Herfra returneret et Stort LOL
Hilsen & ønske om go rejse
- levi

6 år siden
6 år siden

Hej Martin

Først og fremmest tillykke - og tak fordi, du vil dele det med os. :) Jeg har et par spørgsmål, som du måske vil svare på? Har det ikke været svært at se sit forfatternavn stå som 'Helene', når man inderst inde er Martin? Hvis dine bøger skal genoptrykkes, vil det så blive under dit rigtige ('nye') navn? Har du planer om at skrive (bog, blog, andet) om processen, du skal til at igennem med hormoner, evt. operationer etc.?

- ALFen

6 år siden
6 år siden

ALFen

Jo, at der stod Helene har altid været svært, men i 2008 da den første bog udkom, da vidste jeg, at det ville tage MANGE år at komme igennem den danske bureaukrati som eksisterede omkring transkønnede. Endeligt blev jeg enig med mig selv om, at Helene i sidste ende ville blive et pseudonym.

Nu er jeg så langt, at jeg skriver under to andre navne, og jeg har genudgivet Livets Barske Lektie under titlen Learning the Hard Way og under navnet HP Caledon. Derudover skriver jeg under Meraki P. Lyhne. De 12 bøger er på engelsk og mine profiler er mandlige, så alt er ved at falde i hak.

Jeg har aldrig haft det store behov for at dele private ting, hvilket er lidt noget hø når man skal markedsføre sine bøger. Jeg håber at det at se mig selv som mere og mere "hel" kan hjælpe mig til at være mere udadvendt i stedet for ikke at ville tiltrække opmærksomhed.

Jeg har dog overvejet at lave en træningsblog med videoer osv. så man kan se den fysiske forskel på træning når man går fra overvejende kvindelige hormoner til et normalt hormon niveau for en mand--altså min anden pubertet. Det tager 5 år før kroppen har udviklet sig alt hvad den kan og jeg er "voksen" igen. Top operation bliver selvfølgelig relevant for brystmuskler skal da flashes når man endelig får dem! De er lettere usynlige under noget andet lige nu, haha.

Nedre operationer og egentlig fokus på det at være transkønnet er ikke noget, jeg har overvejet hverken at skrive om eller blogge om. For mig er det ikke noget, én person kan gøre sig klog på da vi hver især først og fremmest er individer, og jeg bryder mig ikke selv om, når en transkønnet sidder og siger "VI er sådan og sådan". Mest af alt bliver jeg ked af, at vi skal sættes sådan i bås, selv i egne rækker, for cis befolkningen (gennemsnitlige heteroseksuelle som føler sig som sit køn) kommer nogle gange med udmeldinger ala: "Nå, jeg har ellers hørt fra en anden trans, at man føler sådan og sådan. Er du sikker på, du så er trans og ikke bare forvirret?" Jeg er bange for, at jeg simpelthen ikke kan leve op til at individualisere nok til, at det ikke bare bliver endnu en egotrippertur, og det er ikke en forfatters opgave.

Martin

6 år siden
6 år siden

Hej

Tillykke med at du er kommet så langt på din rejse. Du må sidde med den største lettelse i maven og glæde over din "nye liv" kan begynde.

Og hvor dejligt for dig at få dit navn og nye CPR nummer. Du må have alt held og lykke i fremtiden og må du have en god videre rejse.

Med venlig hilsen SN

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kønsskifte er startet 26/05-2017 21:11 af Martin T. Svolgart (HTHS) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 15 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 19 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 19 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner

Selvudvikling og livskvalitet

1Forstå Michael strunge og David Bow...
2 år siden · Allimacc
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
2 år siden · Kåemer
12Kynisk frelse
3 år siden · Wernn
33Din dag.
3 år siden · smukkehjerte
4Hvad hedder det når
3 år siden · Savanti
64Lykken
3 år siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
3 år siden · Savanti
20Udslettelse af selvet
4 år siden · Morpheus
4Grammatikkurser?
4 år siden · Mette-Maj Ronja
82Perfekt?
5 år siden · Engbo
23Efter døden
5 år siden · dino
2Pigen på piedestalen
5 år siden · dino
3Lidt om dig og mig :-)
5 år siden · nillepoulsen
11Kønsskifte
6 år siden · smukkehjerte
9Ensomhed
7 år siden · Fink
20OCD
7 år siden · michalik82