Opslagstavlen · Korrespondent

7 svar
Senest opdateret 2 år siden · 5 bruger(e) deltager
2 år siden

Der var engang, hvor "korrespondent" betød en person der brevveksles med. Nu er den betydning mærket sjælden på sproget.dk. Jeg vil gerne genoplive brevvekslingen. Derfor søger jeg en eller flere korrespondenter.

Hvorfor bruger du ikke ordet "penneven", spørger du måske. Efter min mening er det ord blevet forvansket og bleget af brug. Pennevenner er blevet til unge teenager piger, der skriver med andre unge teenager piger om deres fritidsinteresser eller lignende. Jeg vil gerne noget andet.

Jeg vil - sammen med korrespondenten - dykke ned de emner og begreber, som ikke kan klares over en kop kaffe eller ved middagsbordet. Hvad vil det sige at være et godt menneske i dag? - for blot at nævne et eksempel.

Mit drømmescenarie er breve på papir, der skal sendes med resterne af et ellers rimeligt postvæsen, fordi min tese er, at den type breve kræver mere omtanke. Det kan også være på e-mail, uden at der derved skal være en daglig kadence.

Kunne du være interesseret, så lad os udveksle adresser og prøve sammen.

Med venlig hilsen
Louise

2 år siden
2 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden

Jeg passer muligvis ikke ind med mine bibelske perspektiver, men jeg synes det er en god ide, muligvis kunne det med tiden blive til en bog. Held og lykke.

2 år siden
2 år siden

Hej Louise,
Det lyder som et spændende initiativ, synes jeg. Jeg kan da heller ikke sige mig fri for indimellem at gruble lidt over livets store (eller knap så store ;) spørgsmål.
Og når man er i det humør, er det jo altid interesant at høre en anden persons mening. Det kunne jo være en øjenåbner! Udveksling af meninger og ideer er da også det fundament, civilisationen er bygget på.
Jeg har dog på fornemmelsen, at for at have en frugtbar korrespondance, skal man have en del interesser tilfælles med sin korrespondent. Så det kan ikke bare være hvem som helst.
Sjovt, at du foretrækker at udveksle fysiske breve. Egentlig, kan jeg godt følge dig i, at det måske kræver mere omtanke at sende et fysisk brev end blot trykke på send-knappen i Gmail. Men så kunne man jo også gå skridtet videre og foreslå, at brevet skrives i hånden ;)
Personligt, synes jeg dog, at det vigtigste ikke er brevets format, men hvor seriøst man tager det.

Mvh. Dmitri.

2 år siden
2 år siden
#5

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden

Tak for jeres respons.

Dmitri: jeg er enig med dig, at en korrespondance kræver et eller andet interessefællesskab eller i hvert fald nysgerrighed på den anden og vedkommendes holdninger. Det forudsætter også et abstraktionsniveau for ikke at blive banalt.

En af grundene til, at jeg er fortaler for de fysiske breve, er at sætte hastigheden ned og leve livet langsomt.

/Louise

2 år siden
2 år siden

Hej Louise,

Jeg kan godt følge dig i, at fysiske breve harmonerer med en mere "nedgearet" og adstadig livsstil. I så fald, var mit (halvspøgefulde) forslag om at skrive breve i hånden vel heller ikke meget ved siden af. For det rimer jo også i høj grad på, at man tænker sig godt om, lægger en arbejdsindsats og giver sig god tid, ikke?
Jeg synes nu alligevel, at man også kan tænke sig godt om og lægge en indsats i en e-mail, hvis man vil.
Men en e-mail har selvfølgelig ikke denne her lidt "romantiske" aura, som et fysisk (og især håndskrevet) brev kan have...

Hvis du har lyst til at finde ud af, om vi har et eller andet interessefællesskab, er du velkommen til at skrive en privat besked :)

Mvh. Dmitri.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Korrespondent er startet 15/08-2021 23:20 af Louise Amkær (Anlou) og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
2 dage, 20 timer siden · Tungnemt
0Løn er tabu
3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
16 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 5 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 12 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 1 dag siden · Savanti

Opslagstavlen

5God digital bogside
4 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
1 år, 6 måneder siden · Untitled
0Skrivegruppe!
1 år, 7 måneder siden · Clara de N
13Kunsten i fokus
2 år siden · belmindelig
0ups
2 år siden · Savanti
0En ulykke sker aldrig alene
2 år siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
2 år siden · Dmitri Burdykin
4Skrivegruppe 45+
2 år siden · HeleneHK
3Psykoterapi
2 år siden · Anita A
6Skriveklub?
2 år siden · Andreas9000
1Copyright af navn
3 år siden · Kafkaesque
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 år siden · Clara de N
9skrive start hjælp
3 år siden · Prem
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 år siden · Wernn
8Meddelelse
3 år siden · Engbo
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 år siden · JacobScribus
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 år siden · Filia