Opslagstavlen · skrive start hjælp

6 svar
Senest opdateret 10 timer, 25 minutter siden · 5 bruger(e) deltager
11 dage siden

lige kort
jeg har altid gerne ville skrive en fantasy/krimi historie, jeg har ideer om steder og hvad der skal ske, men kan ikke komme igang.

det er her jeg vil høre om der er nogle, der kan hjælpe med ideer om hvordan jeg kan starte, med at skrive, det kan være hjemmesider, eller egen erfaring.
må du heller end gerne skrive.

11 dage siden
11 dage siden

Hej Casper,

jeg vil foreslå at starte episodisk, altså at nedskrive den scene du helst vil kreere. Simpelthen forestille dig den, og få den beskrevet. Jeg selv havde engang den forestilling at skrivningen skulle foregå kronologisk, men netop indledningen af en bog er svær, og det er nemt at glemme hvor mange dele der udgør en historie, og hvordan du selv bestemmer hvilken at starte ud med.

Desuden har det for mig været en hjælp i sin tid at skrive på papir og efterfølgende brænde papiret, bogstaveligt talt. Det gør at du på flere planer ved, at du er skaber såvel som ødelægger af dit værk, at det du skriver kan lægges i skrivebordskuffen til evt. evig tid, at din kreativitet er DIN, for dig selv og ingen andre. Jeg har været nødt til at lære at slå den indre kritiker fra under selve skrivningen for at kunne skabe så uhindret en forbindelse mellem tastaturet og fortællerstemmen, og det er der kun én måde at gøre, nemlig at springe ud på det dybe vand.

Du kan jo evt. også starte ud med øvelser - jeg tror de fleste forfattere som minimum har skrevet et enkelt dagbogsindlæg - det kan være svært at skrive til et usynligt publikum, hvor dagbogen kan være et midlertidigt. Skriv til skrivebordsskuffen. Gør det for processen, ikke for produktet, vil være mit råd.

mvh Ansu
PS: George Orwell ('Kammerat Napoleon', '1984') har et glimrende essay, "Why I Write", jeg har læst et par gange. Desuden har Wu-Tang-medlemmet Killah Priest på tracket "How I Write" en guide der kan læses her;https://genius.com...ow-i-write-lyrics og lyttes her;https://open.spoti...Z2LEZg5JULIJPmV9t

11 dage siden
11 dage siden

tak for dit svar ;-) du har givet mig en del at tænke over og nogle ting der skal afprøves

11 dage siden
10 dage siden

Jeg er ganske enig med prem.

Skriv først det af bogen du brænder mest for. En særlig spændende episode eller sådan noget. Så er du i gang. Og så får du en følelse af sprogtonen også.

10 dage siden
8 dage siden

Jeg vil tilføje at jeg selv er dybt, dybt inspireret og fascineret af filosoffen/poeten/mennesket Jiddu Krishnamurti, ift. KREATIVITET - han talte meget (!) om hvad kreativitet er, hvad kunstnerens rolle er, og hvorledes man er kreativ, fra 1929-1986, typisk sokratisk spørgende.

Hjemmesidenhttps://jkrishnamurti.org/ er ejet og styret af en non-profit-NGO/forening startet af JK selv, og er et ok sted at starte, hvis det har interesse, omend BØGERNE uden sammenligning tillader mest fordybelse i hvad der dog nemt kan blive en labyrint, som de fleste, jeg selv inklusive, hurtigt søger ud af igen. Men... Ind imellem er bøgerne et helle, et sted af den dybeste visdom jeg nogensinde er stødt på, og som altid enten afføder en lyst til kreativitet og udforskning, eller til en pause fra forvirringen, med Krishnamurti's eget ord in mente: "I finder ikke sandheden pga mig, men på TRODS af mig".

mvh Ansu
PS: Omend en video som denne er farlig, idet den koger noget af det mest komplekse i verden ned til billeder og 3 minutters snak (som her er taget ud af kontekst, fra som næsten altid en dialog), så fuck it, who gives a f***;
"Bevægelsen i harmoni mellem det bevidste og det ubevidste er kreativitet. Og dét, for mig, er meningen med livet" - eller omformuleret; hip/bevidst, hop/bevægelse = katarsis/evolution/HipHop
https://www.you tube.com/watch?v=3QSyAtniDas&list=PLxIfxBdMuflDcfoLVKNh95sxpgKSGurwM&index=1

8 dage siden
8 dage siden

Er enig med svarene du har fået, og tænkte at tilføje, at du kunne se lidt på plot og struktur.

At lære om ombygning af et typisk plot, kan give dig indblik i, hvordan de begivenheder og steder du har passer ind i lige din historie. Det kan også give dig praj om hvad du mangler, hvor historien starter og hvordan du bedst kan komme hen til de ideer du allerede har.

At lære om struktur i en scene kan gøre det lettere for dig at ... tja, skrive en scene. Det kan hjælpe med at forstå forhold mellem tempo, beskrivelser, dialog og POV.

Bare det at kende til disse ting, kan gøre det lettere at komme i gang:
"Ok, tror jeg starter med at beskrive, hvor vi er først. Skal lige huske, hvem der fortæller, så jeg ikke nævner ting, de ikke kan vide noget om. Og personen er jo lidt sur, så det farver lidt teksten. Hm, nu har jeg en halv side af det, måske skulle de snakke med nogen om det de ser?"

Lyder måske lidt tamt, men det kan give noget konkret at begynde med. Og så kan det jo altid omskrives senere.

Prøv måske at se nogle YouTube videoer om plot og scene struktur. Om hvordan andre forfattere bruger (og ikke bruger) teknikker. Se om noget af det, de siger virker interessant og prøv det af.

Du kan også med fordel se på karakterisering af personer, konflikt opbygning og opbygning af den verden, din historie foregår i.

Det gør dig som sådan ikke til en bedre forfatter, men det kan give dig større indblik i håndværkets mange muligheder. Hvilket så gør, at du er mere sikker, når du sidder ved tasterne. Og når du så har skrevet noget og gerne vil forbedre det, er det lettere at se, hvad mulighederne er.

Kan ikke lige komme på hjemmesider, men anbefaler gerne Stephen Kings 'Om at skrive'. Især hvis det om plot og struktur virker lidt for teknisk.

Held og lykke med ordene!

8 dage siden
10 timer, 25 minutter siden

Hej Casper

Jeg har ikke den store erfaring med fantasy, men jeg har masser af erfaring med at skrive. Jeg tror, at vi alle sammen løber panden mod muren engang imellem og bliver i tvivl om både start, midte og slutning.

For mig er det egentlig meget simpelt. Røven plantet i sædet foran det tomme dokument. Ingen distraktioner, ingen nemme løsninger, ingen guides. Bare ord på skærm. På et tidspunkt løsnes der op, og så er du i gang.

10 timer, 25 minutter siden

Besvar debattråd

Debatten skrive start hjælp er startet 16/09-2020 18:11 af Casper Bollinger (den tomme) og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

15Hvad hedder det modsatte
10 timer, 5 minutter siden · Nicolas Jessen
6skrive start hjælp
10 timer, 25 minutter siden · JacobScribus
21Dagens Had
17 timer siden · Prem
3583Dagens ord
19 timer siden · Fink
229Forbyde kritik?
1 dag, 7 timer siden · dino
8Etik af begrænsninger for tekst
5 dage siden · Emeli
2Hvad hedder det når
8 dage siden · Engbo
446Kontraster
10 dage siden · Engbo
11Metwo-two
11 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
12 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
16 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
17 dage siden · Wernn
11668
17 dage siden · Wernn
26JULEN
23 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
24 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
25 dage siden · Prem
11Hvem er du?
25 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
25 dage siden · Prem
64Lykken
26 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 1 dag siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
1 måned, 9 dage siden · Wernn

Opslagstavlen

6skrive start hjælp
10 timer, 25 minutter siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
2 måneder, 7 dage siden · JacobScribus
12Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
2 måneder, 12 dage siden · Morpheus
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
2 måneder, 15 dage siden · Filia
12Rediger/slet kommentar
8 måneder, 26 dage siden · hermanøv
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
9 måneder, 21 dage siden · Eddie
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
9 måneder, 22 dage siden · Freema
1Journaliststuderende på jagt efter ...
9 måneder, 28 dage siden · Eddie
6Hvem ejer og driver fyldepennen.dk