Opslagstavlen · skrive start hjælp

9 svar
Senest opdateret 3 år siden · 6 bruger(e) deltager
3 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Jeg er ganske enig med prem.

Skriv først det af bogen du brænder mest for. En særlig spændende episode eller sådan noget. Så er du i gang. Og så får du en følelse af sprogtonen også.

3 år siden
3 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Er enig med svarene du har fået, og tænkte at tilføje, at du kunne se lidt på plot og struktur.

At lære om ombygning af et typisk plot, kan give dig indblik i, hvordan de begivenheder og steder du har passer ind i lige din historie. Det kan også give dig praj om hvad du mangler, hvor historien starter og hvordan du bedst kan komme hen til de ideer du allerede har.

At lære om struktur i en scene kan gøre det lettere for dig at ... tja, skrive en scene. Det kan hjælpe med at forstå forhold mellem tempo, beskrivelser, dialog og POV.

Bare det at kende til disse ting, kan gøre det lettere at komme i gang:
"Ok, tror jeg starter med at beskrive, hvor vi er først. Skal lige huske, hvem der fortæller, så jeg ikke nævner ting, de ikke kan vide noget om. Og personen er jo lidt sur, så det farver lidt teksten. Hm, nu har jeg en halv side af det, måske skulle de snakke med nogen om det de ser?"

Lyder måske lidt tamt, men det kan give noget konkret at begynde med. Og så kan det jo altid omskrives senere.

Prøv måske at se nogle YouTube videoer om plot og scene struktur. Om hvordan andre forfattere bruger (og ikke bruger) teknikker. Se om noget af det, de siger virker interessant og prøv det af.

Du kan også med fordel se på karakterisering af personer, konflikt opbygning og opbygning af den verden, din historie foregår i.

Det gør dig som sådan ikke til en bedre forfatter, men det kan give dig større indblik i håndværkets mange muligheder. Hvilket så gør, at du er mere sikker, når du sidder ved tasterne. Og når du så har skrevet noget og gerne vil forbedre det, er det lettere at se, hvad mulighederne er.

Kan ikke lige komme på hjemmesider, men anbefaler gerne Stephen Kings 'Om at skrive'. Især hvis det om plot og struktur virker lidt for teknisk.

Held og lykke med ordene!

3 år siden
3 år siden
#6

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#7

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Hej Casper

Jeg faldt over den følgende video af Brandon Sanderson og kom til at tænke på dit debatoplæg. Han opremser 10 ting, han ville ønske, at han vidste som ung aspirerende forfatter. De er ret basale og generelle, men den er et blik værd ikke desto mindre.

Mest relevant er den første ting, han nævner:

"Advice can be good for some people but bad for others."



Han uddyber gennem råd fra hhv. Orson Scott Card og Stephen King, som er stik modsatte af hinanden. Deraf den næste video jeg vil foreslå:



Jeg tænker, at du har behov for at finde ud, hvordan du fungerer bedst inden for de forskellige retninger. Af hensyn til hvordan du bedst starter ud, som dit oprindelige spørgsmål gik på, men også i forhold til hvilke råd, du bedst kan bruge (både herinde og rundt på nettet mere generelt).

Jeg vil tillade mig at benytte min egen roman (hvor en del er lagt op herinde) for at anskueliggøre gennem et eksempel.

Jeg startede ud med en tanke - i bred forstand - om to separate flashbacks, der skulle have adskillige formål, som søjlerne den primære historie var bygget på. De viste sig, da sidste punktum var sat, at spille en helt anden rolle end oprindeligt tiltænkt.

Derudover startede jeg med "Her ligger jeg på en græsplæne midt i; ja jeg ved ikke engang, hvor jeg præcist er." Den sætning blev skrevet uden at have skænket den følgende sætning en tanke. Som blev til: "Et sted i Texas." Uden jeg vidste hvorfor på tidspunktet. Det føltes blot rigtigt, at det var lokationen. I min anden eller tredje redigering tilføjede jeg et par sætninger før "Her ligger jeg..." fordi det var en for flad og følelsesløs indledning. I fjerde redigering kom der en sætning mere efter Texas, da det føltes for urealistisk, at jeg-fortæller ingen ide havde om, hvor han mindst cirka var i den gigantiske stat: "Et sted i Texas. Vest for Dallas."

Jeg havde hverken her på side 1, eller for den sags skyld på side 10, 30 eller 75, nogen specifik tanke om, hvorvidt hele bogen skulle foregå i Texas. På et tidspunkt føltes det blot naturligt, at jeg-fortæller havde udforsket det, der var gøre i Texas. Mens jeg skrev det (at han skulle videre på rejsen), føltes det - for mig sammen med jeg-fortæller - som om at der var én ting mere at undersøge. Det vidste sig at blive centralt for den videre fortælling. Hvilket skabte yderligere tvivl om, hvorvidt fortællingen burde fortsætte i Texas eller andetsteds.

Det korte af det lange er, at jeg - ift. den ovenstående video - er "intuitive pantser" ud i de ekstreme, og ethvert råd, jeg kan give, vil være ud fra det startpunkt. Hvis vi tager Ansus råd om at starte episodisk med en bestemt scene, ville det være et horribelt råd, hvis det skulle være blevet givet til mig. Hvilket er et tillægsord, jeg kan tillade mig at bruge om Ansu, fordi han godt ved, at jeg intet andet end respekt har for hans skrivestil. Det ville bare aldrig fungere til min stil og indgangsvinkel. Det er så din opgave at finde ud, afprøve eller måske allerede vide, om Ansus råd giver mening for dig.

Som udgangspunkt vil mit råd være at starte med en sætning og lade fortællingen og dens retning flyde naturligt derfra. Jeg er - ift. starten på den første video - solidt i Stephen King-lejren. At en historie føles mest naturlig og overraskende, hvis den også er overraskende for skribenten. Jeg tager læseren med på en rejse, hvor jeg-fortæller ikke aner, hvad der gemmer sig om næste hjørne (eller forsøger i al fald at gøre det), og det vil jeg helst videreformidle til læseren. Min personlige (klokkeklare) overbevisning er, at jeg aldrig ville kunne formidle det med samme overbevisning, hvis jeg vidste fra side 1, at jeg-fortæller kommer til at opleve A, B og C; møde person D, E og F; at skulle til sted X, Y og Z og meget, meget andet. Jeg tror - TROR - at alle kan skrive og formidle effektivt sådan. Men jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt nogle vil formå at skrive bedre med større planlægning.

Uanset hvad tænker jeg, at du mere end noget andet har behov for at finde ud af, om du skal arbejde mere i den ene eller anden retning. Når nu du skriver, at du har svært ved at starte og gør i stå midtvejs hhv. her og i den profiltekst. Med andre ord, enten tage dine ideer om handling og steder og gøre dem til en 100% specifikt udpenslet plan for plot og character (samt deres arcs), inden du begynder at skrive. Eller i den helt anden retning, rense dit hoved for ideer og starte på noget nyt med en 100% intuitivt tilgang. Så kan det jo være, at du lander et andet sted end en af de to 100%'er, men lige nu virker du for meget i ingenmandsland mellem de to til, at du får skabt noget. Og det kan jeg jo se på de kortere tekster, du har lagt op, at du godt kan ;)

3 år siden
3 år siden
#9

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten skrive start hjælp er startet 16/09-2020 18:11 af den tomme og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag, 15 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 25 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 2 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 16 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 25 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 27 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 6 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 21 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 21 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 25 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 28 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 28 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
6 måneder, 8 dage siden · MollyTrine

Opslagstavlen

5God digital bogside
5 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
1 år, 7 måneder siden · Untitled
0Skrivegruppe!
1 år, 8 måneder siden · Clara de N
13Kunsten i fokus
2 år siden · belmindelig
0ups
2 år siden · Savanti
0En ulykke sker aldrig alene
2 år siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
2 år siden · Dmitri Burdykin
4Skrivegruppe 45+
2 år siden · HeleneHK
3Psykoterapi
2 år siden · Anita A
6Skriveklub?
3 år siden · Andreas9000
1Copyright af navn
3 år siden · Kafkaesque
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 år siden · Clara de N
9skrive start hjælp
3 år siden · Prem
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 år siden · Wernn
8Meddelelse
3 år siden · Engbo
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 år siden · JacobScribus
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 år siden · Filia
12Rediger/slet kommentar
4 år siden · hermanøv
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
4 år siden · Eddie
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
4 år siden · Freema
1Journaliststuderende på jagt efter ...
4 år siden · Eddie
6Hvem ejer og driver fyldepennen.dk
4 år siden · Engbo
0Skrivegruppe Midtjylland
4 år siden · MissJPHC
3Børnebogsforfatter Søges
4 år siden · NAHansen
2Kulturkanon
4 år siden · Engbo
3Sonateform
4 år siden · Muhkovending
8MODERSMÅLET
5 år siden · Engbo
2Skrivegruppe Randers og omegn
5 år siden · Stinapige
7Hvor kan jeg finde noget om Egyptis...
5 år siden · dino
14Historisk forfatter?
5 år siden · Bondekonen
16Skrivegruppe Midtjylland
5 år siden · MissJPHC
4Godt nytår
5 år siden · polina s
0Betalæsning
5 år siden · Eddie
5Bogforum
5 år siden · jebomik
1Ensom?
5 år siden · dino