Opslagstavlen · Kulturkanon

2 svar
Senest opdateret 9 dage siden · 3 bruger(e) deltager
11 dage siden

Hvad er dansk kultur? Dette spørgsmål stiller jeg ofte mig selv, men når aldrig frem til en konklusion. Hvorfor? Muligvis fordi den ikke eksisterer. Derfor tror jeg at den danske kultur, eller forståelsen af en fælles kulturel DNA, må være en subjektiv følelse på samme måde som skønhed, deliciøshed, væmmelse og krænkelse er det.
Derfor gad jeg godt at vide, hvad i mener definerer dansk kultur.
Her er min personlige kulturkanon:

Litteratur:
"Lykke-Per" (Henrik Pontoppidan)
"Storby-trilogien" (Dan Turèll)

For mig er "Lykke-Per" den mest gennemførte danske roman til tider. Den har et fantastik persongalleri og beskriver både land og by, så man føler, at man selv er til stede. "Storby-trilogien" er god, fordi den beskriver København og storbylivet, som det var i såvel 1970érne som i dag.

Billedkunst:
Kristusstatuen i Vor Frue Kirke, København (Bertel Thorvaldsen)
"Sommerdag ved Roskilde Fjord" (L.A. Ring)

Kristus i Vor Frue er for mig som en varm og tryg hånd, når jeg træder ind i kirken.
Hvis ikke man ved, hvorfor man skulle gæste Randers, er et besøg på Randers Kunstmuseum en mulighed. Her kan man blandt andet opleve det fantastiske værk "Sommerdag ved Roskilde Fjord."

Arkitektur:
SAS-Hotellet (Arne Jacobsen)
Skovshoved tankstation (Arne Jacobsen)

Jeg synes, at Arne Jacobsen har tegnet noget af det mest fantastiske moderne arkitektur, vi har. Og ikke blot fantastisk, men samtidig også unikt og dansk.

Design:
Syverstolen (Arne Jacobsen)
PH5-lampen (Poul Henningsen)

Syverstolen og PH5 er begge jævne designklassikere, man både ser i det offentlige rum og i private hjem.

Musik:
"Hør den lille stær" (Harald Bergstedt)
"Danmark" (Shu-bi-dua)
"Dejlig er jorden" (B. S. Ingemann)

"Hør den lille stær" er for mig den smukkeste børnesang, der findes.
Min erfaring er, at når der juleaften i kirken skal synges "Dejlig er jorden," begynder halvdelen af menigheden at græde, det er en sang med følelser i.

11 dage siden
10 dage siden

Vi har haft emnet oppe før.
Og det er altid svært.
Det er svært at definere dansk kulrur som noget unikt. Danskerne har kultur. Men vi har det meste fælles med en masse andre folk.

Jeg er ikke væsentlig uenig med dine eksempler. Dog er "Dejlig er jorden" ikke en dansk melodi, men fra Schlesien, tror jeg. Selv synes jeg ikke melodien er noget særligt.
Men Ingeman var god til tekster. Han skrev dansk tekst til Glade Jul. Det var en gendigtning, for en direkte oversættelse er vist vanskelig. Vi forsøgte engang her på pennen, men der kom ikke noget godt ud af et. Ingemans tekst virker ikke særlig genial, men den er nem at huske og forholde sig til. Og derfor er den en succes.

Jeg har selv læst Lykke-Per. Og den er bestemt god. Filmen er bedre end jeg havde frygtet. August gjorde sig åbenbart umage med den.
Han havde i hvert fald held med at caste Jacobe. Hende kan man godt betages af. Skønhed, intelligens og et godt hjerte. Sådan er hun.
Sært at Per er så forfængelig og helt mangler "taktisk" sans, når han iøvrigt er så fræk. Det med at gå et enkelt skridt baglæns for siden at kunne tage ti skridt forlæns - den forstod han ikke. En mærkelig dumstædighed.

Jeg synes også om Bergstedts kendte sange. Og jeg er lige glad med at han røg ud af det pæne selskab fordi han måske lænede sig for tæt til den "tyske tanke." Det var der mange andre der gjorde.
Og betænk de mange der begik samme fejl i forhold til Sovjetunionen.

10 dage siden
9 dage siden

Jeppe Åkjær har ikke bare skrevet "Der dukker af disen min fædrene jord." Med en tekst der går lige til hjertet og dansk kulturs værdi. Men hans romaner og fortællinger har været med til at påvirke de gode ting i det danske sociale liv.

Det danske folk er jo både de, der jævnede den vanskelige vej - og så dem, der bare drøner der ud af uden at tænke på, hvorfra værdierne stammer. Men hvis man med oplægget mener dansk litteratur ( det kunne tyde på er opfattelsen) så har denne litteratur/kultur mange gode emner, forfattere.

Vi er rige, hvad det angår. B S Ingemanns Fred hviler over land og by, er værd at fremhæve - og jeg vil gerne sende opfordringen videre: "Slut fred oh hjerte med hver sjæl, som her dig ej forstår

9 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Kulturkanon er startet 10/08-2019 22:24 af Nicolas Jessen og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

193Kontraster
16 timer siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
16 timer siden · knudkp
2921Dagens ord
1 dag, 5 timer siden · Engbo
30Kristendom
3 dage siden · Engbo
99Dagens Vits
5 dage siden · Savanti
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
5 dage siden · knudkp
1En god slutning
6 dage siden · dino
18Homofobi
6 dage siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
8 dage siden · heksemutter
2Kulturkanon
9 dage siden · Engbo
23folkeafstemning
14 dage siden · Engbo
18Dinosaurus.
16 dage siden · JohannesB
3Sletning af profiler
16 dage siden · NAHansen
4Bøger om at skrive
18 dage siden · IntetNavn
0DI Georges syndrom. Helbreds opdate...
19 dage siden · Savanti
6Samtykke
20 dage siden · dino
1Beskyttelse af truede dyrearter
20 dage siden · dino
12Forfatteri og ensomhed
20 dage siden · NAHansen
2Har du osse været ude for det?
20 dage siden · NAHansen
1Redigering af kategori efter public...
20 dage siden · NAHansen
4Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
22 dage siden · Nicolas Jessen

Opslagstavlen

2Kulturkanon
9 dage siden · Engbo
3Sonateform
2 måneder, 5 dage siden · Muhkovending
8MODERSMÅLET
3 måneder, 8 dage siden · Engbo
2Skrivegruppe Randers og omegn
3 måneder, 15 dage siden · Stinapige
7Hvor kan jeg finde noget om Egyptis...
5 måneder siden · dino
14Historisk forfatter?
5 måneder, 25 dage siden · Bondekonen
16Skrivegruppe Midtjylland
6 måneder, 2 dage siden · MissJPHC
4Godt nytår
7 måneder, 24 dage siden · polina s
0Betalæsning
7 måneder, 27 dage siden · Eddie
5Bogforum
9 måneder, 19 dage siden · jebomik
1Ensom?
10 måneder, 26 dage siden · dino
2Hvad er nemt/svært.
11 måneder, 1 dag siden · dino
0Skrive gruppe København
11 måneder, 3 dage siden · Mitmit
3Slettelse af kommentarer
11 måneder, 6 dage siden · digterinden
2Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
11 måneder, 12 dage siden · storyteller
5Skriveklub?
1 år, 3 dage siden · Wema
50Skrivegruppe søges - København og o...
1 år siden · Mia Z
3Forfatter-kollektiv-Odessa-Ukraine:...
1 år, 1 måned siden · Kåemer
2Grundtvigs højskole
1 år, 1 måned siden · Herja
0Lydbog?
1 år, 2 måneder siden · SikiloHenrik
19Nogen der har gang i noget
1 år, 2 måneder siden · nillepoulsen