Opslagstavlen · Rediger/slet kommentar

12 svar
Senest opdateret 6 måneder, 5 dage siden · 3 bruger(e) deltager
6 måneder, 8 dage siden

Er det mig, der er dum eller er der ikke en knap så man kan redigere sine kommentarer?

Jeg er på en telefon, så måske er problemet der. Men jeg har skrevet en virkelig dum kommentar, men kan ikke finde knappen til at slette den så jeg kan skrive en bedre en. Er jeg den eneste, der ikke kan finde knappen?

6 måneder, 8 dage siden
6 måneder, 8 dage siden

Næh, man bør nok vænne sig til at tænke sig om før man sender en kommentar. Håber du har held med det fremover.

6 måneder, 8 dage siden
6 måneder, 7 dage siden

Du har skrevet hvordan du tolker et digt. At det bliver set som et personligt angreb, forstår jeg ikke. Jeg ville da selv blive sur hvis en person læser et af mine digte og samtidig antager at jeg ikke har fantasi til at skrive om andet end mig selv.

6 måneder, 7 dage siden
6 måneder, 7 dage siden

Hermanøv, jeg brugte videnskabeligt ladet ord i en kommentar, der lød meget diagnosticerende uden jeg kendte personen. Jeg er enig med personen om man ikke bør forsøge at diagnosticere folk på nettet.

Det var uovervejet og dumt ordvalg, når der er så mange andre ord jeg kunne bruge der ovenikøbet er mere præcise i forhold til hvad jeg faktisk prøvede at sige.

6 måneder, 7 dage siden
6 måneder, 7 dage siden

Jeg prøver lige på en anden måde: Du har kommenteret på et digt. Et digt er per definition noget opdigtet. At du diagnosticerer en person i et digt, betyder netop intet andet end at du diagnosticeret en opdigtet person. Hvis forfatteren har skrevet en personlig beretning, må denne lægge beretningen under "dagbogsopslag" eller "autofiktion" eller lignende.

Det er generelt problem, og det går mig meget på. Hvis jeg skriver et stykke fiktion om feks. en psykopat, er det yderst problematisk at læsere af dette ikke kan skelne mig (forfatteren) fra hovedpersonen. Der er mennesker der putter hovedpersonens egenskaber over på mig, og så er jeg jo psykopat. Det fedeste ved litteretur er at vi kan få et kik indenfor i en opdigtet verden, feks. en psykopats eller et rumuhyres. Men hvis vi som læsere ikke kan skelne denne verden fra virkelighed, er der noget galt!

6 måneder, 7 dage siden
6 måneder, 7 dage siden

Hermanøv, jeg er enig så langt at skrivning for sig selv ikke er terapi og bør ikke forsøge at være det.

Satire og pastiche passer ind i din definition af skrivekunst, men jeg synes det bør holdes for øje at uoplyste folks skriveri ofte bare er en udstilling af deres fordomme. Mænd der skriver om hvordan de tror kvinder oplever traumer og rammer så gralt forbi. Folk der omskriver historien for at opfylde et narrativ. Folk der forsøger at beskrive hverdagen for en psykisk syg og overhovedet ikke har sat sig ind i det.

Det er tydeligst, når hvide forsøger at beskrive oplevelsen af at være sort eller af farve. Hvordan ekstrem dyriske lyster bliver sat i forgrunden fordi forfatteren tror sorte er mere i kontakt med deres dyriske natur etc. Som når Goebbels forestillede sig livet som jøde var at sidde på en guldstol og gnubbe sine hænder hele dagen.

Så jeg tror på skriverens opgave er at skrive ærligt og autentisk uden om fantasiforestillinger påduttet af samfundet. Når George Lucas skriver om Luke Skywalker, så skriver Lucas om sig selv. En knægt, hvis interesser er mekanik, langt ude på landet, der havner i en kulturkrig. Han Solo er Francis Ford Coppola, Chewie er deres hund, etc.

Det har bund i noget sandt. At skrive blindt om noget man ikke har oplevet er for mig en af de største fejl man kan begå som skriver. Hvilket jeg synes tydeligst er i de Star Wars film, der er baseret på hvordan en eller anden klaphat tror det er at vokse op i en eller anden fjern galakse.

Og når en person åbner op og gør det enormt udfordrende at fortælle om sin oplevelse, så bør det opmuntres og støttes. Men derimod hvis de spinder narrativer ud af den blå luft og lyver om verdens natur, så er det skadende og nyttesløst.

Skrivekunst er måske fiktion, men det er ikke en løgn.

6 måneder, 7 dage siden
6 måneder, 7 dage siden

Hej Titken.

Det var ellers et godt indlæg, du lige sendte. (#5)

Det er noget af en opsang til sådan nogle som jeg der stort set intet har oplevet, men må opfinde alt hvad jeg skriver.

Jeg forbavses lidt over at "Stjernekrigen" - og dens univers - viser sig at være en realisering af Lucas' eget selvbillede.

Og jeg mener umiddelbart at man kan skrive om mennesker uanset hvilken hudfarve de har.
Vi behøver ikke alle at skrive som Richard Wright (som iøvrigt skrev fremragende!) hvor HP's hudfarve var hele nøglen til romanerne. En person kan vel godt være sort bare fordi han tilfældigt har en afrikansk oprindelse?
Hvis en sort forfatter skriver en roman skal alle hvide personer så absolut være arketypisk hvide? (Altså som noget selvfølgeligt besidde en nedladende holdning til sorte?)
Eller er det måske helt umuligt at skille det ad?
Jeg mener: En film/bog kan være med kun hvide. Her berøres racespørgsmålet ikke. Men hvis en film/bog er med begge slags, så vil alle hvide være ikke-sorte og alle sorte være ikke-hvide?
Kan de ikke bare være mennesker, uden at deres historisk belastede/tyngede ry skal træde frem?

Hvis man skriver en roman om mordere, må den så afsløre morderiske tilbøjeligheder hos forfatteren for at blive accepteret som en god bog?
Kan kun en morder skrive lødigt om morderens psykologi og tænkemåder? Kan en lovlydig (i levned og tanke) ikke skrive lødigt om lovbrydere?
I så fald må vi nok skrotte det meste af kriminallitteraturen.

Og hvis man må lade fantasien udfolde sig om erhverv, kan den vel også gøre det om etnicitet?

Nuvel, der er forskel på at skrive episk om noget, og at sætte en afrikaner i jeg-form, hvis man selv stammer fra Skandinavien.

Jeg kan godt forstå at man KAN komme galt afsted i så henseende, altså begå et værk som ikke er troværdigt, men jeg vil sige at mange af mine favoritbøger er skrevet af forfattere der ikke kan siges at ligne alle deres personer, selvom det kan forekomme.

6 måneder, 7 dage siden
6 måneder, 7 dage siden

Flemming, Jeg forstår hvor du kommer fra. Når det kommer til konceptet om at forstå psykopatens sind eller morderen, så kan der komme fremragende historier, uden at forfatteren selv har begået mord eller er psykopat.

Men hvis du lægger mærke til det, så ræsonnere de historier bedst, hvis der er et aspekt af noget ærligt eller sandt. Hvis vi for eksempel tager Hannibal Lecter. Jeg forventer ikke Thomas Harris har indgående viden eller har prøvet at spise en masse mennesker. Hvad jeg forventer han har prøvet er at være i et rum med en masse forlorne overklasseløg, som maskerer uhøflighed i sociale masker. Når man ser karakteren af Lecter, så handler hans motivationer om transgression af den sociale kontrakt, vi kalder høflighed. Det er noget, der er dybt i os alle og kan relatere til. Der er noget sandt i at vi tåler dårligt folk, der ikke respektere os. Et urinstinkt bliver vækket i os om at være anerkendt og respekteret som et menneske. Det er hvad karakteren Lecter viser os.

For når det kommer til den virkelige verdens seriemordere, så er der ikke nogen Hannibal Lecter. John Wayne Gacy, Ted Bundy og hvem ellers Lecter siges at være baseret på var ikke hyperciviliseret mennesker, der slog ihjel som tvangstanke baseret på respekt eller høflighed. Jeg har studeret en del seriemordere og hvad der er slående, er at der ikke er nogen af dem der er videre intelligente. Myten om den intelligente seriemorder virker til oftere at komme fra en historie om inkompetente politifolk, der lod morderen gå ud af ren idioti. En af Dahmers ofre f.eks. en ung sort dreng kom løbende nøgen, rædselslagen ud af en bygning, mishandlet, blødende ud af rektum og ud af det hul i hovedet fra Dahmers hjerneoperation udført på drengen. Politiet fandt drengen hos nogle unge kvinder, der forsøgte at hjælpe drengen, men politiet bragte drengen tilbage til Dahmer, da Dahmer fortalte dem at drengen var hans elsker. Hans beviser var det børneporno, som Dahmer havde lavet med drengen. Drengen blev senere myrdet og spist efter Dahmers metode. Det er meget mere kendetegnende for de faktuelle sager om seriemordere at politiet havde en forestilling om homoseksuelle og sorte at denne slags hændelser var normale, bygget af en kultur fyldt med misledende myter lavet af disse såkaldte "frie fantaster, som bare opdigter historier".

De romantiserede billeder der findes i kriminal litteraturen og i popkulturen generelt er det pure opspind, som oftest ligger til hinder for politiets arbejde med at opklare mord, da folk giver vildledende tips bygget på en grundlæggende misforståelse om seriemorderens natur eller psykopatens natur.

Min pointe værende at Lecter er kun interessant fordi han afspejler noget i forfatteren, som giver genklang i os selv. Ikke fordi han er psykopat eller seriemorder. Studiet er af vores eget sindelag og vores egne oplevelser, men det giver os ikke indblik i en psykopats natur, som en sober gennemgang skrevet af fagfolk gør.

I dit eksempel med race, om hvor vidt en sort person, absolut bør afbilde hvide mennesker som arketypisk hvide, så forekommer det mig at den sorte person bør være autentisk omkring sin oplevelse af hvide mennesker. Solomon Northup skylder ikke nogen at romantisere sin oplevelse af hvide mennesker. Hans arbejde er at fortælle ærligt om sin oplevelse. Selvom det er en ubehagelig sandhed om menneskets natur og det krænker jeres fintfølende sarthed. Det samme gælder Rudyard Kipling og andre store forfattere. At målet er ikke at bøje sandheden, men nærmere at vise den.

At sætte en afrikaner i Jeg form, i en historie der ikke handler om race, er vel det man kalder "Virtuesignaling", hvor forfatteren forsøger at vise verden hvor tolerant forfatteren er. Selvom race ikke er indblandet i historien, så vælger forfatteren at gøre personen til sort afrikaner. (Hvis historien handler om racisme set fra en sort persons synspunkt, så skriver forfatteren om noget, de ret beset ikke ved noget om, som giver liv til myter der oftest indtil videre er blevet brugt til diskrimination) Desuden er der en del afrikanere i f.eks. sydafrika, som vil synes din karakterisering af afrikanere som værende sorte, for at være en smule snæversynet. Spørg bare Charlize Theron eller Die Antwoord.

Jeg er desuden også forbeholden om tanken at skrivehvervet er fantasi-opfyldning. At høre andre folks fantasier er noget af det mest hjerneblæste og sindsoprivende kedelige jeg nogensinde kan forestille mig. Jeg synes at hvis ens mål er at opfylde folks fantasier, så bør man lave porno, da porno ikke er andet end fantasi-opfyldning. At give folk hvad de vil have istedet for hvad de har brug for. Den nye Star Wars film hører til i den kategori. Den handler ikke om noget. Det er ren og skær fantasi-fyld. Skrivehvervet handler om at udforske og strække sin empati, sin indlevelsesevne til det yderste. At udforske sine grænser og lede efter mening i en ellers meningsløs verden. Ikke at drømme sig væk til en fjern galakse og sidde i en gokkecirkel og fortælle hinanden hvor dygtige man er. Skrivehvervet er at vække følelsen af der mangler noget og udforske om der er noget, der kan fylde den længsel.

Forfatteren behøver ikke at ligne sine karakterer rent fysisk, men de skal kunne forstå deres motivationer bag deres valg, for at kunne redegøre for de valg. Ellers ender man med de her opspind, som skader os alle indirekte og nogle gange direkte. De opspind er fordummende, samfundskadelige og ukonstruktive.

Den sidste sæson af Game of Thrones er der en scene, hvor Sansa Stark fortæller om sit traume af at være blevet voldtaget af Ramsay Bolton. I den viser hun en stolthed og tilfredstillelse af at være bleven voldtaget fordi det har gjort hende "stærkere" Det er tydeligvis skrevet af en mand, og hvis man taler med kvinder, som har oplevet voldtægt, så er det langt størstedelen som beretter om den modsatte følelse. At en voldtægt giver følelsen af magtesløshed og mindre værd. Det er skrevet sådan, fordi den mandlige forfatter har en fantasi om at hvis han voldtog en kvinde, så ville hun blive "stærkere" så det er essentielt en tjeneste at voldtage kvinden, endda måske en pligt at gøre. Det er resultatet af denne form for fantasi-opfyldning, som jeg tror er stik i mod ånden af skrivehvervet, som bør være en udforskning af hvad der kan få en til at tænke sådan.

6 måneder, 7 dage siden
6 måneder, 5 dage siden

Hej Titken

Jeg har kun set én stjernekrigsfilm. (Den første). Aldrig set Game of Thrones, men jeg kender personen Hannibal Lecter.

Jeg ved ikke om jeg helt forstår dine betragtninger, men jeg har den mening at vor interesse for ham nok har noget med at han besidder det, som du kalder høflighed.
Jeg vil sige at manden har stil, fordi han er veluddannet. Han KUNNE stille sig an på måder der ville vække beundring og respekt hos alle der blot ikke kender hans alimentære tilbøjeligheder.
I modsætning til filmens anden skurk, som helt igennem er frastødende.

Film og bøger skal jo sælges, og det er lykkedes Thomas Harris at få vind i sejlene.

Fagfolk ved noget som amatører ikke ved. De sidste kan lave en vis research, som gør deres bøger spiselige. Og man skal huske at en afhandling skrevet af en fagmand ikke vil tilfredsstille manges læselyst.
Fagbøger henvender sig ikke til romanlæserne. Hvor maget lødigere de end må være.

Din beskrivelse af en voldtægts positive sider (At der næppe er nogen overhovedet) kan jeg tilslutte mig. Vold er og bliver vold.

6 måneder, 5 dage siden
6 måneder, 5 dage siden

Hej Flemming

Altså, det er selvfølgelig et kompliceret emne, men hvis jeg for argumentet skyld skulle koge det ned, så tror jeg min pointe er at vi som forfattere har en pligt til at søge sandheden. Ikke at opdrive løgne og misinformation. Hvilket jeg tror på at ideen om at forfatteren "bare" er en lystløgner, der ud fra han eller hendes gudsgivne talent får inspiration ud af den blå luft til at finde på hvad som helst, er en skadelig myte.

Skrivekunst er et håndværk, der producerer tekster med formål at give indsigt i ens egen menneskelighed, ofte igennem linsen af andres oplevelser.

Teknikken er at kombinere viden, kunsten er at tage ud og søge efter viden. Det kræver en del mod og galskab at rykke grænserne for hvad der er muligt. På den led, så minder dem der opdigter om dem der opfinder. Forlader-geværet var nødvendig for at opfinde revolveren. Revolveren nødvendig for at opfinde automatpistolen. De banebrydende elementer er små, som f.eks. aflåste kamre eller roterende mekanik eller patronhylstre igennem utallige iterationer produceret af fagfolk og entusiaster. Forskellige mennesker opfandt hver deres del, men med noget håndværk og forestillingsevne, så har man Gatling kanonen etc.

Det irriterer mig, når man I Danmark har sådan en ringeagt for skrivekunsten at tro det er noget der kommer af sig selv som et lyn fra en klar himmel. At man gør det til noget guddommeligt og helligt, uopnåeligt (som når en forfatter siger kunst er subjektivt og kritik, god eller negativ kritik, ikke betyder noget.) At ens karakterer er bare noget man opdigter og bunder ikke i nogen form for realitet og der er ikke noget man kan gøre hverken værre eller bedre.

Specielt når det kommer til digteformen, som meget ofte beskriver en meget personlig oplevelse og er et forsøg på at nå ind til den dybeste del af det menneskelige og sande i os selv fri for konventioner og genre. Til det synes jeg f.eks. ikke man bør diagnosticere hverken Hannibal Lecter eller som situationen der startede denne tråd, nemlig at hvis en person har skrevet om at være for fuld til at finde hjem og derfor får en følelse af manglende tilhørsforhold. Uanset hvor meget oplevelsen kunne minde om et anfald fra en med dissociativ personligheds forstyrrelse. Det er på mange planer en nyttesløs affære at begive sig ud på, da man ikke har nok baggrundsviden eller indsigt i hverken personen eller emnet.

Når det kommer til Hannibal Lecter, så har Harris dog elegant også indkorporeret at hvad end Lecter lider af (hvis han dog overhovedet lider), så er det ikke muligt at diagnosticere, endvidere bliver det hintet at Lecter har en superhuman indsigt i andre seriemorderes lidelser og motivationer, hvilket er grunden til Starling har brug for ham. Det er spekulation baseret på FBI's famøse forhold til Ed Kemper, men Kemper var på ingen måde overnaturlig eller specielt indsigtsfuld. Han fortalte mere om sine egne oplevelser og sin egen forståelse af sig selv, mere end han fortalte om seriemorderes morderiske tilbøjeligheder. Selv efter de 40 år hvor den psykologiske profil har været i brug siden Kemper, så er vi først begyndt at indse hvor mangelfuld og misledende den information produceret af de FBI agenter, der interviewede seriemordere er. At den psykologiske profil er en forældet og meget inkonsistent analyse, der optager ressourcer og giver fejlkonklusioner. Og når så en forfatter som eksempelvis Thomas Harris giver sig i kast med at lave en kriminal-roman, baseret på de undersøgelser, vil den jo også være ligeså fejlagtig som undersøgelserne er.

Det er ikke at sige at Lecter-bøgerne er uden værdi eller uden mangfoldig appel til en lang række folk. Min pointe er at det fascinerende ved Lecter-bøgerne er ikke at det giver indsigt i psykopaters psyke, men at han rammer en masse øjeblikke af sandheder reflekteret i vores eget liv, i sin fortælling om Starling og Lecter. De glubske blikke Starlings mandlige kollegaer giver hende rammer vores egen oplevelse af mindreværd i en ny og fremmed arbejdsplads. Lecters "trigger" når det kommer til manglende høflighed, som vækker en vrede i os alle, når vi selv bliver udsat for denne manglende høflighed. Det er det der fanger os som skrivere og læsere. Sendere og modtagere. Ikke lange skemaer med gerningssteder og gernings-tidspunkter og lister af mordvåben.

Når det kommer til Buffalo Bill i historien, så er oplevelsen ikke set fra Buffalo Bills synspunkt. Han er et objekt for den transfobi vi alle besidder mere eller mindre. Vi oplever alle et ubehag ved tanken om en person, som ikke er hvad denne udgiver sig for at være. At han lyver og bedrager konstant først ved at lade som om han har en brækket arm og har brug for hjælp til at flytte et møbel, til at han forsøger at "forklæde" sig som en kvinde ved at lave en huddragt af sine kvindelige ofre. Denne formskifter er en arketype, der lever dybt i os alle. En skyggefigur så at sige, om formskifteren vi ikke kan stole på. Om det er Loke, der skifter form til dyr eller historier om varulve eller vampyrer eller Zeus. De rammer alle sammen en følelse af dyb mistillid til vores medmennesker og omgivelser. Buffalo Bill er en ny iteration manifesteret af en gammel frygt, som går tydeligt igennem al vores historiefortællings-kulturhistorie.

På et analyse-niveau så handler "Silence of the lambs" om en kvinde, der prøver at blive en "mand", altså Starling der vil klare sig i en mandsdomineret verden, og en mand, Buffalo Bill, der prøver at blive en kvinde. De er modsætninger på alle tænkelige måder, men det er den samme sociale mistro de støder på i deres liv og de håndterer det på to vidt forskellige måder. Det er meget fint konstrueret og bygger på oplevelser, vi kan relatere til og opleve som værende sande. Det giver os derimod ingen indsigt i Ted Bundy, John Wayne Gacy eller Summer of Sam. "Silence of the lambs" har dog også spredt en masse unødvendig frygt for transkønnede og afbildede dem som værende mentalt syge perverse seriemordere. Det kommer jo af en manglende forståelse af Thomas Harris at han ikke har oplevet eller forstået den transkønnede oplevelse. Det har tydeligvis fået slået en hel del transkønnede mennesker ihjel verden over, som har den højeste dødelighedsrate af alle befolkningsgrupper i vesten. Lidt på samme måde som "Jaws" bevisligt har fået slået næsten alle hajer ihjel i hele verden. Eller de utallige døde mennesker, som er blevet skudt ufrivilligt fordi Hollywood har overbevist os om at hvis man taber en pistol, så går den af, så folk har forsøgt at gribe faldende pistoler og ved uheld har grebet pistolen på aftrækkeren. Selvom alle pistoler er specielt designet til ikke at gå af, uanset hvor hårdt du taber den.

Denne form for uansvarlig skrivning er misledende og misinformerende, men også selvbedragende, da vores fælles oplevelse af den kultur-oplevelse hurtigt bliver til ufravigelige "fakta" i vores samfund. God skrivning gør os klogere på verden, om end måske bare mere vidende om hvordan andre oplever den. Den opdigter ikke noget ud af den blå luft, men bygger på hvad forfatteren har samlet af oplevelser og viden. Man skal ty til religion, for tekster der kommer fra en uforklarelig kilde.

Så spørgsmålet i sidste ende bliver hvor vidt man forliger usandhederne i Lecter bøgerne med at god skrivning søger at nå sandheden. Til det vil jeg sige at Harris har søgt sandheder om menneskets natur og fundet en del, men farvet af kulturel forårsaget uvidenhed, har han også spundet usandheder. Uanset, så tror jeg ikke på han har haft f.eks. Hermanøv's udgangspunkt om at man bare hiver ting ud af den blå luft (guddommelig inspiration eller tranceskabt meditativ uforklarelig sjælesøgen, eller hvad end folk kalder det)

6 måneder, 5 dage siden
6 måneder, 5 dage siden

Hej Titken

Tak for det ualmindeligt spændende indlæg!
Jeg glæder mig over din skarpe opfattelse af modsætningen imellem Starling og Buffalo Bill.
Jeg tør tilføje at Buffalo nok er inspireret af en person i "The Texas chainsaw massacre," som bedrev samme "hobby."

Og jeg er enig med dig i at Harris nok har valgt den "indbildte transkønnethed" fordi den (af ham) ses som en oplagt ækelhed, der straks frastøder sit publikum.
Det er jo ikke ligefrem kvindelig ynde Bill disker op med. Han udstiller en uskøn nøgenhed til larmende musik. Nej det er kvindagtighed af mest kvalmende art.

Og din pointe: At Harris derved bidrager til den almindelige afsky som mange føler ved mødet med den "provokerende umandighed."
Starling, derimod, har intet grimt ved sig. Højst en frygt, som vi har sympati med.

Jeg har altid set Lecter som en slags overmenneske på visse "parametre." I moralsk forstand er han derimod en fortabt stakkel.
Og dog! Harris kan ikke lade være! For han ved som vi at publikum vil glæde sig over en smule menneskelighed hos ham. Den viser han i fortsættelsen "Hannibal," hvor han (nok meget overdrevet) hellere hugger sin egen hånd af end gør Starling fortræd.
Det er en grotesk variant over "skønheden og uhyret."

Det er et meget stort problem du antyder: At der i fiktionen sker en række skadelige virkninger på samfundet, ved eksemplet du nævner med pistolen der (ikke i virkeligheden) går af, når den tabes.

En andet eksempel kan jeg selv nævne, hvor svage (kvinder?) en kort stund har overtager over deres angriber, men så sætter det overstyr ved at flygte i stedet for at udnytte situationen og slå til mens skurken ligger ned. Hvor ofte har vi ikke set det på film?
Burde genren ikke lære de svage at de skal turde være brutale i det korte sekund hvor de har chancen?

Jeg har selv i al beskedenhed skrevet om transkønnethed og brutale kvinder, men da jeg ikke kan prale af større succes, kan jeg vel heller ikke gøres ansvarlig (?)

6 måneder, 5 dage siden
6 måneder, 5 dage siden

Altså, Norman Bates fra Hitchcocks "Psycho" er nok den første til at være inspireret af Ed Gein (morderen som skar ofres hud af og havde alle mulige kropsdele til alle mulige formål i sit hjem), dernæst "Texas Chainsaw Massacre" og så Harris' med "Silence of the lambs".

I bøgerne så stikker Clarice af med Hannibal til Brasilien og de bliver elskere. Filmen tolker det anderledes. Den menneskelighed og sympati vi oplever med Lecter er netop baseret på andre ting, end den morderiske psyke. Det hænger stadig sammen med at Hannibal ikke slår folk ihjel, der er høflige. Han kan ikke skære Clarices hånd af, fordi hun netop ikke har været uhøflig mod ham. Det er en udforskning af, hvor dybt vi egentlig er i en uhøflig, uhumsk, uciviliseret verden at udsat for ekstreme situationer, hvordan ville vi så selv reagere. Det er en reel overvejelse og ikke blot en fantasi. En fantasi er mere som det at vi alle forestiller os at vi ville løbe ind i en brændende bygning for at redde en hundehvalp eller hvis nogen forsøgte at voldtage os, at vi ville bide deres penis af eller et eller andet eller hvis vi var på de fly på 9/11. Vi ved det ikke, før vi har stået i situationen.

Med skrivekunsten bliver vi puttet ind i situationerne på sådan en tilstrækkelig måde at vi får alle de relevante omstændigheder om os, så langt som vores indlevelsesevne rækker. I nogle tilfælde misinformeret, i nogle tilfælde med helteglans over os selv, men jeg tror på vores forstand er indbygget med en mekanisme, der kan sanse når noget nærmer sig usandhed.

F.eks. får en visning af Die Hard os ikke til at tro vi kan hoppe ud fra en brændende bygning i bare tæer med brandslange om livet, men historien tackler et helt andet emne, nemlig kernen i historien, som er forholdet mellem John McLane og hans kone, eller forholdet mellem John McLane og den sorte politimand på jorden. Det er dybe reelle komplekse forhold, som får historien til at fungerer. Ikke eksplosionerne eller skyderierne. Overvej hvor mange tusinde film, der er blevet glemt som har langt flere skyderier og eksplosioner, men ingen skrivekunst. Skrivekunsten er et håndværk, der taler til alle der er villige til at lytte til historier. Ikke sagt at alle historier kan fordøjes af alle, men alle historier følger et mønster, som er gældende i alle genre af litteratur. Selv digtningen, og den eneste vej til at lære skrivekunsten at kende er gennem udforskning og applikation af nyfunden viden om sig selv på den ene eller anden måde.

6 måneder, 5 dage siden
6 måneder, 5 dage siden

Der er kommet gang i diskussionen. Det er godt! Men jeg synes vi bevæger os vidt omkring. Jeg har ikke skrevet at man som digter hiver ting ud af den blå luft. Jeg har heller ikke skrevet at digte er løgn og misinformation. Digte er ordkunst:
https://da.wikipedia.org/wiki/Digt

De kan være løgn, altså absurde. Man må gerne misbruge sproget/semantikken når man laver ordkunst. Grunden til at man gerne må det, er at både forfatteren og læseren/lytteren forhåbentlig er klar over at det er et digt og ikke en twitterudtalelse/avisartikel/kronik. Hvis vi leger med sproget (også på den absurde måde), bliver vi højst tænkeligt klogere på sproget. Dermed bedre til at bruge det og spotte når andre bevidst bruger det til feks. at manipulere med.

Jeg giver dig ret i at digtning er et håndværk. Men jeg er stærkt uenig i at digte er noget meget personligt. Meget personlige tekster er ofte meget abstrakte. Jeg kan feks. skrive "jeg er ked af det" - men det er ikke et godt digt. Det er slet ikke godt håndværk. Derimod er det personlige netop ofte sådan noget der kommer af sig selv som et lyn der rammer et ellers vissent træ. Altså det du har en ringeagt imod.

Hvorfor må vi ikke diagnosticere personer i tekster? Hele ideen med at læse om en fiktiv person er netop at vi kan forholde os til denne uden at det bliver personligt. Hele ideen er netop at vi kan analysere denne person og snakke om den. Det er en måde vi kan skabe indsigt på, en måde vi kan lære at forstå andre mennesker på.

At opdigte er ikke det samme som at lyve. At lyve er ikke det samme som at misinformere. At opdigte kræver fantasi. At lyve er at fucke med vores logik/fornuft. Løgn behøver ikke være overlagt - måske ved den person der lyver, bare ikke hvad der er sandt. Misinformation er derimod overlagt. At misinformere er at give enten helt eller delvist fejlagtig information med det formål at vinde noget ved det. Feks. et præsidentvalg.

Det er ikke vores pligt som forfattere at søge sandheden. Det er vores pligt at gøre vores læsere klogere. Og her gælder alle kneb.

6 måneder, 5 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Rediger/slet kommentar er startet 02/01-2020 20:14 af Titken Toft og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

181Den frie verdens leder
7 timer, 45 minutter siden · dino
24Forbyde kritik?
8 timer, 1 minut siden · dino
3428Dagens ord
10 timer, 50 minutter siden · Engbo
26Lykken
13 timer siden · JohannesB
11Dagens anekdote
17 timer siden · Prem
54Ligheder
1 dag, 21 timer siden · Engbo
428Kontraster
2 dage, 16 timer siden · Engbo
2Det primitive holdbare.
2 dage, 17 timer siden · Prem
10Noget teknisk
5 dage siden · Kafkaesque
14Forstyrrende elementer i læsning
6 dage siden · maryanna
18Komplimenter
7 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
7 dage siden · Savanti
122Virus
8 dage siden · dino
10Råd søges om tid til at skrive
9 dage siden · Prem
3Lidt snak om Fyldepennen
10 dage siden · Prem
0Kringsat
12 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
18 dage siden · Engbo
3Droner
19 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
26 dage siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
1 måned, 15 dage siden · Nordigarden
52Treenigheden
1 måned, 17 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
1 måned, 19 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
1 måned, 24 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
1 måned, 27 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
1 måned, 29 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
2 måneder, 1 dag siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
2 måneder, 12 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
2 måneder, 12 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
2 måneder, 16 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
2 måneder, 23 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
3 måneder, 6 dage siden · Savanti
17Din dag
3 måneder, 17 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
3 måneder, 27 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
3 måneder, 29 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
4 måneder, 5 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
4 måneder, 5 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
4 måneder, 9 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 måneder, 13 dage siden · Wernn
27SAS
4 måneder, 14 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
4 måneder, 16 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
4 måneder, 22 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
4 måneder, 24 dage siden · dino
379Gud
4 måneder, 27 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
4 måneder, 28 dage siden · Wernn
0Yousee.
5 måneder siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
5 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
15Min roman.
5 måneder, 1 dag siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
5 måneder, 6 dage siden · Morpheus
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
5 måneder, 7 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
5 måneder, 7 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
5 måneder, 11 dage siden · Savanti
1Skriveklub
5 måneder, 11 dage siden · Wernn
1Det blå EU
5 måneder, 14 dage siden · dino
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
5 måneder, 14 dage siden · hermanøv
3Synonymer
5 måneder, 16 dage siden · Engbo
5Verdens økonomi
5 måneder, 19 dage siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
5 måneder, 19 dage siden · Wernn
0En molbohistorie?
5 måneder, 27 dage siden · dino
4som der
5 måneder, 28 dage siden · dino
3Findes der mon sådan en bog???
5 måneder, 28 dage siden · Savanti
16Kunst og digte
5 måneder, 29 dage siden · Savanti
12Rediger/slet kommentar
6 måneder, 5 dage siden · hermanøv
4Nytårstalen
6 måneder, 6 dage siden · dino
117Statsborgerskab
6 måneder, 9 dage siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
6 måneder, 9 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
6 måneder, 12 dage siden · dino
3Fatter du det?
6 måneder, 19 dage siden · Wernn
7Redigering
6 måneder, 21 dage siden · NAHansen

Opslagstavlen

12Rediger/slet kommentar
6 måneder, 5 dage siden · hermanøv
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
7 måneder siden · Eddie
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
7 måneder, 1 dag siden · Freema
1Journaliststuderende på jagt efter ...
7 måneder, 7 dage siden · Eddie
6Hvem ejer og driver fyldepennen.dk
7 måneder, 17 dage siden · Engbo
0Skrivegruppe Midtjylland
9 måneder, 10 dage siden · MissJPHC
3Børnebogsforfatter Søges
9 måneder, 19 dage siden · NAHansen
2Kulturkanon
11 måneder, 1 dag siden · Engbo
3Sonateform
1 år siden · Muhkovending
8MODERSMÅLET
1 år, 2 måneder siden · Engbo
2Skrivegruppe Randers og omegn
1 år, 2 måneder siden · Stinapige
7Hvor kan jeg finde noget om Egyptis...
1 år, 3 måneder siden · dino
14Historisk forfatter?
1 år, 4 måneder siden · Bondekonen
16Skrivegruppe Midtjylland
1 år, 4 måneder siden · MissJPHC
4Godt nytår
1 år, 6 måneder siden · polina s
0Betalæsning
1 år, 6 måneder siden · Eddie
5Bogforum
1 år, 8 måneder siden · jebomik
1Ensom?
1 år, 9 måneder siden · dino
2Hvad er nemt/svært.
1 år, 9 måneder siden · dino
0Skrive gruppe København
1 år, 9 måneder siden · Mitmit
3Slettelse af kommentarer
1 år, 9 måneder siden · digterinden
2Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 år, 10 måneder siden · storyteller
5Skriveklub?
1 år, 10 måneder siden · Wema
50Skrivegruppe søges - København og o...
1 år, 11 måneder siden · Mia Z
3Forfatter-kollektiv-Odessa-Ukraine:...
2 år siden · Kåemer
2Grundtvigs højskole
2 år siden · Herja
0Lydbog?
2 år siden · SikiloHenrik
19Nogen der har gang i noget
2 år siden · nillepoulsen
4Skrivegruppe på Fyn/Odense
2 år siden · MariaSH
11Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
2 år siden · John Blicher Ma...
55Saudi Arabien og Rusland
2 år siden · Engbo
7Litteratur festival for Horror m.m.
2 år siden · FrkNordZ
4analfabeter og internettet
2 år siden · WeirdSpace
3Skrivegruppe København/Frederiksber...
2 år siden · Joaqin
1Korrektur læser, hvem, hvor og pris...
2 år siden · Eddie
10Et sted jeg kan gemme min tekst
2 år siden · nillepoulsen
2Forfatterskole Århus
2 år siden · Kato
0Fed guide til at skrive dialog
2 år siden · Dizzy76
4Når det kommer til at skrive beskri...
2 år siden · Brownie Jannik
1Kursus / Online undervisning
2 år siden · kmjensen
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
2 år siden · finniqan
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
2 år siden · anoa
1SØGER EN FILMFORFATTER/MANUSKRIPTFO...
3 år siden · prefu
5Sommerlæsning - anbefalinger søges
3 år siden · Sigurd Mikkelse...
2afgivne kommentarer, pr.uge ?
3 år siden · Asilla
3DIGTE.DK - Gamle brugere på linjen?
3 år siden · Lysholdt
51.MAJ
3 år siden · Engbo
17Andre forfatterfora, ligende Fyldep...
3 år siden · Brownie Jannik
6Publicering - hvad er tilladt?
3 år siden · december87
5Titel på roman... Argh!!
3 år siden · december87
2Skrive lounge (Aarhus)
3 år siden · HanneR
1Hvor starter jeg
3 år siden · dino
1Spoken Word festival.
3 år siden · Charly
1Billede på dagbog
3 år siden · mariannemariama...
2Skriveafhængig i Slagelse og omegn
3 år siden · Camra
5Anbefaling
3 år siden · Bondekonen
0ER DU FORFATTER ELLER FORFATTERSTUD...
3 år siden · ChristianBygade...
2Søger medforfatter
3 år siden · Mikik
5Bedste bog
3 år siden · Mille82
0Vil du være med i en konkurrence ud...
3 år siden · sofiesverden
3Poetry Slam - erfaringer, open mic,...
3 år siden · Seifostos
2Ta' os på ordet er kommet på en eks...
3 år siden · Jeremy Dusk
4Hvordan kommer jeg i gang?
3 år siden · leviP
0Skrivegruppe i Faaborg Midtfyn komm...
3 år siden · Gribba
5Giv mig et slot, gods eller en herr...
3 år siden · Miss-Leth
3Søger en bog
3 år siden · Kattegat
5Digte om døden
3 år siden · Bondekonen
1Beskrive personer. How?
3 år siden · HanneR