Opslagstavlen · 1.MAJ

5 svar
Senest opdateret 7 måneder, 15 dage siden · Engbo, dino
7 måneder, 20 dage siden

I morgen er det arbejdernes fest og solidaritetsdag. Der er demonstrationer og møder både i Moskva, New York, London, København, Århus og mange andre steder i vort land og jorden over.

Der er al mulig grund til både at fejre og demonstrere for fred og solidaritet. De store udgifter til krig og oprustning bør anvendes for at skabe et rigere liv for alle.
Som fhv. formand for 3.F Hardy Hansen sagde det: Det er arbejderen der producere våbnene. Det også arbejderen, der betaler den største pris, når våbnene bliver brugt. Men det er også arbejderen, der har organisationen for at forandre den situation. Vi ses --- God 1.MAJ.

7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 20 dage siden

Her i København har vi en vejrmæssigt smuk dag. I hvert fald mens dette skrives. Der har ellers været mange 1.maj'er med regn og rusk.
Mon ikke bryggerierne får en god dag? Og de der fejer skrald og skår skal jo også leve.
Nå - spøg til side!

Jeg håber du får en god dag.
Og pas nu på med de gule! (De blå kommer nok ikke. De venter normalt til 5. juni.)
Så der ikke opstår ufred og usolidaritet.
Men det er nok de gules ansvar.
Selv skal jeg ikke i Fælledparken, men jeg kommer da tæt forbi. Jeg har også kunnet høre dem teste deres bashøjttalere. De sætter hospitalet i svingninger! Der skal nok komme smæld i de røde flag. Når bare vi undgår for meget brusende blod. I hvert fald uden for huden. Men så har vi jo skadestuen tæt på.

Men det røde blod har jo sin poetiske charme. Det samme kan nok ikke siges om kroppens gule væsker.

- det lysner i øst.
Lidt senere også i vest. Som en engang tilføjede.

7 måneder, 20 dage siden
7 måneder, 19 dage siden

Hvad angår druk, har jeg da haft en festlig dag. Jeg har drukket en dansk vand med brus, et krus øl og en kop kaffe. Jeg så især livsglæden - på mange måder -; men især pigernes smil.

Dejlig musik både det, der får folk til at gå dansende gang og så selvfølgelig arbejdersange, der jo passer til min klasse.
Læs og hør den politiske del i bladene og DR. Men jeg beriges især af de mange gode venner - også fra fortidens arbejdspladser.
Men et alvors ord: Jeg føler dybt med dem, der ikke oplever det.

7 måneder, 19 dage siden
7 måneder, 16 dage siden

Efter 1. MaJ følger befrielsesdagen - budskabet fra London BBC. Vi mindes de, der blev henrettet på Hævring Hede ved Århus- Vi forsætter til Vestre Kirkegård, hvor der også e mindesten for de faldne. Her mine tanker om de der kæmpede for Danmarks frihed:

Når vi bøjer hovederne for de, der ofrede livet for Danmarks frihed, er det ikke bar en smuk tradition. Men jeg føler det, som en pligt at forsætte kampen der fra, hvor frihedskæmperne blev standset.
Nogle har nok tænkt for an geværmundingerne: Er det her prisen værd?
Det er os, der har fået lov at leve, der må svare. Værdien er der, hvor vi forsætter frihedskampen.

7 måneder, 16 dage siden
7 måneder, 16 dage siden

Undskyld til alle I, der har løbet rundt på Norddjursland for at deltage i krigsminderne. Der skulle selvfølgelig stå Skæring Hede. Men vær nu overbærende og tænd lys i vinduet for frihedens skyld.

7 måneder, 16 dage siden
7 måneder, 15 dage siden

Jeg vidste ikke, at Grundtvig var idømt en livslang censur, fordi han i en artikel havde fornærmet en anden gestlig. Men censuren blev imidlertidig ophævet - og da var det Grundtvig i sin begejstring skrev sangen Modersmål er en himmelsk lyd - her et uddrag: " "Modersmål er vort hjertesprog,
kun løs er al fremmed tale,
det alene i mund og bog
kan vække et folk at dvale.
Sødt i lyst og sødt i nød,
sødt i liv og sødt i død,
sødt i eftermælet!"

Hvad har det med sagen at gøre? Jo. det modersmål, vi en gang hørte fra London om at tyskerne i Holland, Nordvesttyskland og Danmark har overgivet sig.

Det kan man jo se, hvordan det stadig så mange år fylder folk med begejstring og udtrykker dette glædesbudskab "i mund og bog" og på mange andre måder.

7 måneder, 15 dage siden

Besvar debattråd

Debatten 1.MAJ er startet 30/04-2017 16:53 af Engbo og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1461Dagens ord
10 timer, 47 minutter siden · leviP
11Evolutions forskning.
1 dag, 20 timer siden · Inghard
6Et Spørgsmål
3 dage siden · Bondekonen
12Bandeord
4 dage siden · Morpho
109Selvforsvar
4 dage siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
6 dage siden · Morpho
1Forbrugersamfund
9 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
9 dage siden · Morpho
4Min moders stemme
10 dage siden · Engbo
8Uforståelige digte
11 dage siden · Agrippo
0Slagtryk
13 dage siden · heksemutter
12Hurra nu nåede bogen frem.
14 dage siden · heksemutter
15Overgreb
17 dage siden · Morpho
4Skriveblokering
17 dage siden · thevoid
0Fed guide til at skrive dialog
18 dage siden · Dizzy76
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
18 dage siden · Dizzy76

Opslagstavlen

0Fed guide til at skrive dialog
18 dage siden · Dizzy76
4Når det kommer til at skrive beskri...
21 dage siden · Brownie Jannik
1Kursus / Online undervisning
28 dage siden · kmjensen
3Litteratur festival for Horror m.m.
1 måned, 15 dage siden · Fink
2Skrivegruppe på Fyn/Odense
2 måneder, 12 dage siden · KitKatten
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
3 måneder, 8 dage siden · finniqan
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
3 måneder, 20 dage siden · anoa
1SØGER EN FILMFORFATTER/MANUSKRIPTFO...
5 måneder, 18 dage siden · prefu
5Sommerlæsning - anbefalinger søges
5 måneder, 20 dage siden · Sigurd Mikkelse...
2afgivne kommentarer, pr.uge ?
5 måneder, 22 dage siden · Asilla
3DIGTE.DK - Gamle brugere på linjen?
6 måneder, 18 dage siden · Lysholdt
51.MAJ
7 måneder, 15 dage siden · Engbo
1Skrivegruppe København/Frederiksber...
8 måneder, 6 dage siden · CistaCista
17Andre forfatterfora, ligende Fyldep...
9 måneder, 11 dage siden · Brownie Jannik
6Publicering - hvad er tilladt?
9 måneder, 14 dage siden · december87
5Titel på roman... Argh!!
9 måneder, 19 dage siden · december87