Gode råd fra læser til læser · Råd søges om tid til at skrive

11 svar
Senest opdateret 3 år siden · 6 bruger(e) deltager
3 år siden

Jeg håber, nogen har et godt råd, for jeg er frustreret! Jeg er ikke udgivet endnu, men håber at blive det og har derfor i det seneste år systematisk taget tid til at skrive hver dag, mere eller mindre. Jeg er selvstændig, og jeg arbejder for det meste hjemme og kan planlægge min tid. Mit problem er, at mine omgivelser, dvs. venner/veninder, konstant ringer og mener, at jeg har tid til at lytte til alle mulige problemer i min skrivetid, for da mener de ikke rigtigt, at jeg laver noget! Hvis jeg nu var udgivet, ville alle forstå, at det var et arbejde. Men det er det også for mig. Bare ikke for mine omgivelser. Jeg er altid villig til at hjælpe folk med deres problemer, men ligesom folk, der går på arbejde, er jeg altså først klar efter fyraften. Alligevel mener folk konsekvent, at de da godt lige kan komme forbi anytime, hvis jeg bare skriver på mit "hobbyprojekt," og det ligger i luften at jeg er en dårlig veninde, hvis jeg ikke er klar til at hjælpe dem - typisk med ting, der skal skrives. For jeg har jo ingen tidsfrist, der skal overholdes. Kun over for mig selv! HJÆLP - hvad gør I andre? Kender I det?

3 år siden
3 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Tak for dine ord! Jeg vil nu sige, at det, mine venner gerne vil have mig til at skrive, er pressemeddelelser, webtekster, jobansøgninger og sådan noget, altså ikke decideret kreativt men mere håndværksmæssigt, som jeg også kan. Så de begynder nok ikke at skrive intuitivt pludselig. Men jeg er måske ikke selv så åben over for dem om, hvad det er jeg laver, fordi jeg føler at jeg er så meget i proces med det.

3 år siden
3 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Hej Tatjana

Hvis jeg nu skal være brutalt ærlig, og det vil jeg helst så ofte som muligt, så har jeg svært ved at se problemet. Eller i al fald svært ved at se at løsningen gør noget andet end at ligge lige til højrebenet.

Mobiltelefonen skal for det første ud af det rum, du skriver i. Den har ikke noget at lave derinde. Hvilket også er relevant, fordi du bliver nødt til at sige til de personer i dit liv, som uanmeldt kommer forbi, at de skal ringe før besøg. Det kan sagtens siges på en pæn måde. Ligesom det vil være en kærkommen - baseret på hvad du har skrevet ovenfor - lejlighed til at være mere åben omkring det og få forklaret, at det ikke kun er et hobbyprojekt for dig. Hvem ved; du bliver måske endog positivt overrasket over, hvor forstående, interesserede og støttende de bliver, når de ser, at du brænder for det.

Skulle det mod forventning ikke være tilfældet, og de bliver fornærmede, tør jeg godt påstå uden at kende dig eller situationen indgående, at vedkommende ikke er værd at samle på. Du virker (baseret på det ganske lidt beskrevet af dig her) som en behjælpelig og godhjertet person. Hvis de ikke kan se, at din egen passion har præcedens over deres webtekst, når det er dem, der kommer med hatten i hånden efter hjælp fra dig, så er det en person, der udnytter din godmodige natur. Slut. Punktum.

Der er ingen trylleformular for at finde den løsning, du ønsker. Der er kun den hårde, brutale sandhed, at den eneste løsning er at tage tyren ved hornene og være ærlig over for dine venner og bekendte. Jeg mistænker kraftigt, at du godt ved det. At du ved, det er sådan, landet ligger. Men at det ikke forekommer dig naturligt at agere sådan; ellers havde du bare gjort det allerede. Jeg kan kun sige, at du selvfølgelig kan agere sådan, og gøre det på en "god måde". Så meget tør jeg også godt påstå uden indgående kendskab :)

3 år siden
3 år siden
#6

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Jeg kender et godt råd imod fredsforstyrrerer: Sluk telefonen.

3 år siden
3 år siden
#8

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Mange tak til jer alle for, at I har taget jer til til at give gode råd og overvejelser. Det er virkelig rart med opbakning ift., at det er fair at holde fast i, at jeg ikke vil forstyrres.
I har ret - det handler dybest set om konsekvens. Og som Leah Hartwig skriver: Hvis nogen ikke respekterer det, hvem er så en dårlig ven?
Jeg vil starte med at gå ud fra, at folk respekterer det, når jeg fra nu af er konsekvent. Ellers må det så bare være ærgerligt for dem!

3 år siden
3 år siden
#10

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#11

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Råd søges om tid til at skrive er startet 18/06-2020 11:00 af Tatjana P og er placeret under Gode råd fra læser til læser.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter

Gode råd fra læser til læser

8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
3Fastlåst i skriveprocessen. Hjælp m...
1 år siden · heksemutter
1Søger app til og skrive. Historie
2 år siden · MerakiPLyhne
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
3 år siden · melberg
11Råd søges om tid til at skrive
3 år siden · JacobScribus
0Gode fonde til rejselitteratur
4 år siden · Rejseforfattere...
0Otiumstol - anbefalinger
4 år siden · Machula T.
0Anbefal et fælleskontor
5 år siden · sylvain_24
4Smag
5 år siden · Stinapige
10Følgebrev?
5 år siden · Stinapige
1Skrivekursus KBH
6 år siden · Bondekonen
4Inspiration af regn
6 år siden · dino
2adressse
6 år siden · Kåemer
1Søvnproblemer
7 år siden · Kåemer
5Skriveblokade/Hvordan skal jeg star...
7 år siden · kreativ
2Søren Kirkegaard
7 år siden · Kåemer
3Hjemmehjælpen.
8 år siden · Amolovia