Gode råd fra læser til læser · Følgebrev?

8 svar
Senest opdateret 12 dage siden · DenFrieNukleotid, Syrene Hvid, Bondekonen, dino
15 dage siden

Hej

Jeg er nået til det punkt, hvor jeg snart er færdig med at redigere Sommerkrigen og overvejer at sende den ind til et forlag - heldet følger de tossede, så hvorfor ikke? Det er så bare det, at når man sender noget ind til et forlag skal man åbenbart skrive et følgebrev og jeg er ikke sikker på hvad sådan et skal indeholde, nogen der har nogle gode forslag?

Mvh.
DFN

15 dage siden
14 dage siden

Nøj, hvor spændende. Jeg ønsker dig held og lykke.

Jeg har aldrig skrevet et følgebrev. Mit forlag kendte mig i forvejen fra en novelle, jeg havde fået udgivet hos dem. Men jeg skrev en synops, for det ville de gerne have.

Jeg tror ikke, de er interesserede i din livshistorie, det er nok mere manuskriptet, de koncentrerer sig om, så mon ikke et 'jeg sender hermed ... og glæder mig til at høre fra jer. Jeg kan kontaktes sådan og sådan' er rigeligt? Brug hellere krudtet på synopsen.

14 dage siden
14 dage siden

Tak, det får jeg også brug, statistikken er ikke ligefrem på min side ;)

Så noget i retning af en bagsidetekst?

Jeg har undersøgt det lidt, selvom jeg ikke direkte blev klogere på hvad jeg skulle gøre, så ved jeg dog at de ikke vil høre min livshistorie. Den er også utrolig kedelig og ordinær så det er heller ikke spændende læsning.

Skal jeg også sende en synopsis ind? Gisp. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med synopsis, jeg har ikke beskæftiget mig med sådan noget siden grundskolen.

Mvh.
Dani

14 dage siden
14 dage siden

Skriv hvem du er. Og skriv kort om hvad det er for en tekst du afleverer. Hvilken genre? (Er det en historisk roman? Fantasy? ScienceFiction? Romantik?)
Hvad handler den om? Er det tanken at den skal have en efterfølger?

Et forlag kan have flere redaktører ansat med hver sit speciale. Din bog skal fra starten havne hos den rigtige.
Jo mere færdig bogen er desto bedre. Grundig korrektur er vigtig. (Der er altid noget der skal pudses af, men det skal helst ikke se helt umuligt ud fra begyndelsen. Så gider redaktøren ikke!)

Held og lykke med det.

14 dage siden
14 dage siden

Tak for de gode råd Dino, det er et godt sted at starte, det vil jeg prøve.

Og tak, som skrevet tidligere får jeg nok brug for det.

Mvh.
Dani

14 dage siden
13 dage siden

Hej Dani

Står der noget på forlagets hjemmeside om hvad de ønsker?

En synopsis er et handlingsreferat. Det kan være lidt svært at vide, hvor meget af handlingen du skal give dem, men da jeg researchede i sin tid læste jeg flere steder, at den skulle fylde 1-2 sider, så forholdsvis grundig skal du nok være. Hold ikke slutningen for dig selv, den vil de gerne have med. Omvendt skal du heller ikke minutiøst forklare hvert enkelt handlingstrin. Hold dig til hovedplottet og lad være med at gå i dybden med sideplots.

En bagsidetekst er en teaser, hvor du holder kortene tæt til kroppen. Det er ikke det, de vil have. Den får du lov at svede over, når der skal gøres reklame for bogen.

Et følgebrev - mener jeg - er der, hvor du kort præsenterer dig selv og giver dine kontaktoplysninger. Hvis du sender manuskriptet pr.mail, så kan det jo nøjes med at være selve teksten i mailen, hvor manuskript og synopsis er vedhæftet.

13 dage siden
13 dage siden

Hej Signe

Du har givet mig en del at tænke over og gjort det rimelig tydeligt at jeg burde undersøge det nærmere, da det tydeligvis er mere kompliceret end som så.

Mvh.
Dani

13 dage siden
13 dage siden

Jeg er selv i gang med forlagsjagten og har skrevet et par følgebreve på nuværende tidspunkt.

Hos de forlag jeg har sendt ind til, har de især lagt vægt på kortfattethed, så en kort og præcis præsentation af manuskriptet (genre, publikum, etc.) og en lille smule relevant info om dig selv, vigtigst selvfølgelig dine kontaktoplysninger.

Jeg er endnu ikke stødt ind i et forlag, blandt dem jeg selv har overvejet at sende til, som krævede en synopsis, men hvad forlagene vil se synes at variere fra sted til sted, så læs endeligt op på deres hjemmesider, de plejer at skrive det.

Jeg går altid ud fra, at hvis det ikke står der, behøves det ikke.

God vind og lykke til på jagten!

13 dage siden
12 dage siden

Hej Syrene

Tak for at dele dine erfaringer og forslaget om at kigge på forlagenes hjemmesider.

Tak og i lige måde.

Mvh.
Dani

12 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Følgebrev? er startet 05/08-2017 17:12 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Gode råd fra læser til læser.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1115Dagens ord
11 timer, 36 minutter siden · Engbo
8Forskellen mellem at udskyde og at ...
3 dage siden · Kattegat
2Pris og design af forside til ebog?
6 dage siden · Ordspinderen
19Korrekturlæsning
10 dage siden · prefu
8Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
11 dage siden · Syrene Hvid
20Ligger-lægger
12 dage siden · Anni Idorn
8Følgebrev?
12 dage siden · DenFrieNukleoti...
1LÆSEKLUB ODENSE
13 dage siden · Hairy Poetter
15Løbet tør for ideer!!!
14 dage siden · prefu
7Den Lyriske Genres Væsenstræk
14 dage siden · Morpho
15Pop
20 dage siden · Kåemer
6To pun or not to pun?
20 dage siden · DenFrieNukleoti...
13Portræt
24 dage siden · Morpho
33Skyld
26 dage siden · Anni Idorn
22Bedste bog
27 dage siden · Anni Idorn
3Bog på fyldepennen
27 dage siden · thevoid
14Hvad sker der i samfundet lige nu?
28 dage siden · Engbo
7Flygtninge
28 dage siden · Morpho
12Godt nok!
28 dage siden · Morpho
9Komplimenter
1 måned siden · KiannaKitter

Gode råd fra læser til læser

8Følgebrev?
12 dage siden · DenFrieNukleoti...
1Søvnproblemer
8 måneder, 10 dage siden · Kåemer
15Romanrædsel!
11 måneder, 28 dage siden · jespero
4Leje en bil på Mallorca
1 år, 1 måned siden · finniqan
5Skriveblokade/Hvordan skal jeg star...
1 år, 1 måned siden · kreativ
2Søren Kirkegaard
1 år, 3 måneder siden · Kåemer
3Hjemmehjælpen.
1 år, 4 måneder siden · Amolovia
3Sparringspartner
1 år, 7 måneder siden · Lyngholt
12Forfatterhøjskole - God ide eller s...
1 år, 9 måneder siden · Torben2502
0Online kurser forfatterskole.dk
2 år siden · Lillemor
6Skriv levende!!
2 år siden · Sabbath
3Fordybelse
2 år siden · Lotusviolaperle
0Forfatter tips
2 år siden · Lotusviolaperle
7En tur i Londons gader...
2 år siden · PRESMA
3Svært valg
2 år siden · Cathrine Hay
9Renskrevne ideer?
2 år siden · Perzival
12Telefonnummer i en fiktiv roman?
2 år siden · Ejnar
13At lave en e-bog nr. 2 - tanker omk...
2 år siden · Grosvenor
5Beskrivelser af personer, steder, f...
2 år siden · Bondekonen
0Sådan kan man også blive udgivet
2 år siden · Vindspillet