Opskrifter, køkken- og prydhaven · Nem mad til 1

12 svar
Senest opdateret 4 år siden · 7 bruger(e) deltager
5 år siden

Efter at have levet af færdigretter, Nupo og rugbrød i længere tid, har jeg besluttet at lave rigtig aftensmad meget oftere.

Madlavning har aldrig sagt mig noget.

Nemme opskrifter søges!

Problemet er også, at når jeg laver frikadeller eksempelvis har jeg frikadeller til 3 dage. Så er jeg ved at kløjs i frikadeller.

5 år siden
5 år siden

Hej Sofie

For det første skal du ikke være doven når det gælder at lave mad til dig selv. Ordentlig kost betyder alt. For det andet er det ikke så svært at lave let mad. Køb grøntsager, og rist dem på panden eller i en Wok, som tilbehør kan du riste en pølse eller et stykke kød som du synes. Der er masser af opskrifter på nettet, og i bogform.
Og hvad frikadellerne angår, har du så ikke en fryser. Så kan du nøjes med at spise dem en enkelt dag, og gemme resten til senere.

Kåemer

5 år siden
5 år siden
#2 Polo

Jeg kan anbefale kogebøger fra diabetesforeningen, danske vægtkonsulenter og hjerteforeningen. Der er også opskrifter på nogle af disse foreningers hjemmesider. Jeg bruger dem selv, ikke fordi jeg skal tabe mig SÅ meget, det er lige så meget, fordi det er opskrifter til en eller to personer, de er nemme og udførlige, der bruges sunde ingredienser, og man er sikret en ret fornuftig kost. Jeg ved i øvrigt ikke om, vægtkonsulenterne eksisterer mere, jeg hørte noget om, at de var gået konkurs. Ellers er det, som nævnt, godt med en dybfryser - portioner af gryderetter, frikadellefars, slagterivarer mv. kan fryses ned i små dåser og tages op om morgenen eller aftenen før.

Madlavning kan komme til at sige dig noget. Brug dine sanser. NYD når de hakkede løg indledningsvist svitses klare - med smør i gryden dufter det bedst! Farven af peberfrugterne og gulerødderne. Kødets struktur og saft. Følg gærdejen, når den efter at være æltet, samler sig og bliver en helhed - se når den hæver, det er levende! For så ikke at tale om duften af nybagte boller over det hele!

5 år siden
5 år siden

I aften har jeg lavet en ordentlig spandfuld frikadeller. Der er til i aften og i morgen og 3 portioner er frosset ned.

Jeg nød lyden af at hakke løg og hvidløg. Tjok, tjok, tjok.

5 år siden
5 år siden

Noget der både er nemt og sundt er rodfrugter i ovn.
Køb knoldselleri, gulerødder, søde kartofler, pastinak, rødbede o. l. og snit dem til noget af form og størrelse som pommes frites.
Put dem i en madplastpose (de gratis fra købmandens grøntafdeling) og giv dem lidt olivenolie og ryst dem godt.
Hæld dem ud på en plade i en oven der er 200 gr varm på et stykke bagepapir. Giv dem ca 33 minutter eller tjek hvordan de ser ud. Bagetiden kan afhænge af hvor små stykkerne er.

Men rodfrugter er billlige og sunde. Er man sulten smager det faktisk rigtig godt.

Man kan stege fiskefrikadeller af købt fars fra købmanden, eller man kan snitte et kyllingebryst i fladere stykker og stege dem i en smule olie på en slip-let pande. Hvis man vil have kød til. Det er magert og smager udmærket. Man kan evt smøre lidt sambal-olek eller chu-chum på hvis det skal smage af mere.
fiskefars kan peppes op ved at iblande fint snittet forårsløg.

5 år siden
5 år siden

Verdens nemmeste aftensmad:

Boghvedegrød.

Alt, der kræves er vand og boghvedemel. Smager godt med blåbærsirup.

5 år siden
5 år siden

Blåbærsirup?! - Nu bliver du vist avanceret? :-)

5 år siden
5 år siden

Økologisk blåbærsirup, faktisk. Jeg tænkte, at det var mere festligt end alm. sirup.

5 år siden
5 år siden
#8 Polo

Sæt nogle løse ris til kogning over blusset.
Snit en halv til en hel grøn peber i strimler og snit en lille eller en halv porre i tynde ringe.
Svits det hele i lidt olie, porre først, dernæst peberfrugt og tilsæt så kød. Hæld i gryden halvanden dl appelsinsaft, 1-2 spsk soyasauce, 1 spsk østerssauce og to - mindst! - tsk stødt ingefær eller noget friskrevet.
Lad det simre nogle minutter - til kødet er gennemvarmet, men heller ikke tørt og kedeligt. Det afhænger jo af varmen i gryden, men her på matriklen plejer fem-seks minutter at være nok. Tag evt. en af kyllingestrimlerne op og skær den igennem og se.
Spises med de i mellemtiden færdigkogte ris.

5 år siden
5 år siden
#9 Polo

Det gik lidt hurtigt, kan jeg se. Men det er en ret til 1 - og der skal anvendes ca. 200 g. kyllingfilet i strimler. Jeg laver det tit til mig selv.

5 år siden
5 år siden

Krebinetter, frikadeller og kødboller, kan laves den samme dag så er retterne i 3 dage forskellige.

Kartofler kan laves til mos, og dagen efter blandes med en pisket æggehvide, kan lægges ovenpå en en forstegt korttelet, og ind i ovnen, så bliver skorpen sprød.
Forårsruller med oksekød, og rester af grønsager fra ugens løb, blandes i kødet sammen med krydderier og man kan bruge filodej til indpakning, og i fryseren hvis man får mange ud af det, og vendes på stegepanden eller i ovnen. God vind.
Hanna Fink

5 år siden
4 år siden
#11

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Smart måde at snige en reklame ind på Fyldepennen.
Jeg tvivler dog på, at finansieringstilbuddet fra Viabill er lovligt, da jeg ikke ved gennemlæsningen af deres forskellige net materialer, har fundet hverken rentesatser eller oplysninger om ÅOP.
Så indtil videre og mere er oplyst vil jeg betragte indlægget som et "fidus" tilbud lig så mange andre.
Så hold hellere fingrene væk.

Med venlig hilsen
Kattegat

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Nem mad til 1 er startet 10/02-2019 16:42 af Sofie Frost (sofiesverden) og er placeret under Opskrifter, køkken- og prydhaven.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
2 dage, 23 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
24 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 25 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 19 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 29 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 13 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner

Opskrifter, køkken- og prydhaven

0Veggie fars / plantefars
1 år, 3 måneder siden · Ansu
1Hansens klejner
1 år, 4 måneder siden · heksemutter
12Nem mad til 1
4 år siden · Kattegat
2Alternative opskrifter på alt melle...
7 år siden · leviP