Hej Savanti,
tvivl. Tvivl som i tvivl om andre mennesker, tvivl om eksistensen, men også tvivl som start såvel som slutning - tvivl som noget godt såvel som dårligt. Enden på tvivl kan være skønt, det samme kan starten. Tvivlen på tvivlens karakter. Ikke tvivl permanent, men tvivl midlertidigt. Intet aktiverer tvivlen som øjenkontakt (hvor hjerneneuronerne arbejder MEST intenst overhovedet). Jeg tvivler dog på at det er de små ting hvori der er lykke, men de store, omend de store er udgjort af små. Detaljen er dog ikke vigtigere end helheden, tror jeg, men helheden kan måske først opleves i detaljen, i tvivlen, i spørgsmålet fremfor svaret, der altid er relativt ift. ens egen arv, ens egen kapital (sociologisk/psykologisk, økonomisk og kulturel).
Når en zebra-flok står og græsser, er en lille lyd nok til, at først én, og et splitsekund efter hele flokken, orienterer sig mod lyden. Omend forstyrrelser ikke er nødvendige for at erkende relativitet/medfølelse/solidaritet/synkronisme, at noget så simpelt som øjenkontakt kan aktivere det samme, endda at lukke øjnene og se mørket i mørket kan gøre det samme, så er forstyrrelser måske eneste beskyttelse mod rovdyr - tvivl kan redde liv, lissom det kan destruere liv, når tvivlen ikke tages alvorlig, eller tages FOR alvorlig.
Eller noget, jeg har ikke fået megen søvn over mange uger, pga anspændthed kaldt PTSD, en anspændthed der forsøges forløst gennem relativeren, i et forvaklet forsøg på solidaritet (hvad nok ikke er mulig online, hvor alt skrives i sten, hvor nuet forsvinder, men yo, oy, man skal jo starte et sted, ét skridt tilbage, forhåbentlig 2 frem, med et håb om at der læses MELLEM linjerne, og ikke UDFRA linjerne - at tvivlen i andre ikke er kynisme, men sensitivitet).
Mvh Ansu
PS: Kunstneren Nneka - mind vs. heart;