Opslagstavlen · analfabeter og internettet

4 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej

Tror I det ville kunne lade sig gøre for en analfabet at søge efter noget specifikt på internettet? Søge som i at man vil finde et billede af en frø og ikke kan stave til det, men kender bogstavkombinationen, der leder til billeder af frøer selvom man hverken kan stave til det eller læse det, men kan udtale ordet.

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Øøøh ... Kender bogstavkombinationen???
Er det ikke det samme som at man kan læse det? Også selv om man måske ikke kan læse noget som helst andet.

Men nej, hvis jeg prøver at google alene på ordet, får jeg kun billeder af frø/seeds. Hvis man googler via billeder, kommer frøerne, men så skal der jo allerede være tændt for internettet, og den skal stå på google billeder.

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

At man kender bogstavkombinationen for et ord på samme måde som man kan genkende til billede af en bi ud fra et andet billede af en bi. Man behøver jo egenligt ikke vide særlige meget om bier for at kunne genkende dem.

Jeg kan godt se din pointe, men det at kende en bogstavkombination er vil lidt ligesom at kunne en remse uden at kende dens betydning. Eller som når børn synger med på engelske sange uden af kunne engelsk, de kan genkende lydene, men aner ikke hvad de synger.

Nu er jeg ikke selv ordblind, så jeg ved ikke helt hvordan det fungerer, men kender et par stykker, der har prøvet at forklare mig hvordan det fungerer. Siden man som ordblind ser bogstaver på en anden måde en gennemsnittet, er der nogle der husker stavemåder via billeder snarer end den egenlige stavemåde. Folk, der så er analfalbeter må vil så med nok øvelse kunne google på samme måde. Altså ved at kende bogstavkombinationen, men uden at vide hvorfor den er som den er, må det kunne lade sig gøre at google noget man ikke kan stave, men genkende.

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Et meget interesandt emne du her er begyndt på. Jeg fungere helt normalt uden indskænkninger, men jeg ser alting i billeder og kan i grunden ikke forstå hvordan andre klarer den som ikke er sådan indrettet. Da jeg gik i skole regnede jeg i hovedet på samme måde, ved at se tallene.
Sprog og deres udvikling er specielt interesandt. På grund af moderne kommunikation internet osv er der mange som lærer sig selv at læse og skrive. Vi mødes med udlændinge hver uge, der er sådanne som ikke kan læse og skrive. Hvor der er brug for det lærer man det også, nogen hurtigere end andre.

6 år siden
6 år siden

Stemmestyret søgning er en af de teknologier der er i kraftig vækst. Til Apple-produkter har man Siri og til Android har man Google Assistant. Jeg mener også, at man har programmer til PC'er, men kan ikke lige komme på hvad det er. Der er stadig nogle begrænsninger i hvilke sprog det fungerer for, så det er ikke for alle og enhver. Anyway, det korte af det lange er, at jo, analfabeter kan godt søge på nettet.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten analfabeter og internettet er startet 30/03-2018 19:08 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
2 dage, 22 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
24 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 13 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 25 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu

Opslagstavlen

5God digital bogside
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
1 år, 7 måneder siden · Untitled
0Skrivegruppe!
1 år, 8 måneder siden · Clara de N
13Kunsten i fokus
2 år siden · belmindelig
0ups
2 år siden · Savanti
0En ulykke sker aldrig alene
2 år siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
2 år siden · Dmitri Burdykin
4Skrivegruppe 45+
2 år siden · HeleneHK
3Psykoterapi
2 år siden · Anita A
6Skriveklub?
3 år siden · Andreas9000
1Copyright af navn
3 år siden · Kafkaesque
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 år siden · Clara de N