Bøger, forlag og litterært · Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - anbefalinger?

1 svar
Senest opdateret 3 år siden · 2 bruger(e) deltager
3 år siden

Hej

Jeg leder efter litteratur til min læseliste inden for genrene fantasy og sci-fi - især danske romaner/noveller eller bøger oversat til dansk. Synes det er svært at finde de gode forfattere inden for de her genrer, hvis det skal være nyere litteratur og ikke klassikerne (altså ikke bare Tolkien, Rowling, Asimov, Bradbury og lign.).

Har prøvet Goodreads' anbefalinger ud fra de forfattere, jeg i forvejen læser, men får bare anbefalet de mest populære bøger, og det er ofte noget hø.

Både fantasy og sci-fi er jo ret brede, så forsøger at finde ressourcer (fx online fora eller bogbloggere) der kan give anbefalinger til netop de undergenrer, jeg leder efter.

Er i gang med en roman der indeholder elementer af både fantasy og sci-fi, så målet er at blive klogere på de specifikke genrer, som bogen skal ramme og få inspiration til world building, sprogtone og genrekonventioner.

Er i gang med William Gibson's "Neuromancer" og er ellers pt. inspireret af Ursula K. Le Guin og Geroge R.R. Martin, men søger flere forfattere, der går op i samfundsskildringer og psykologisk komplekse karakterer frem for hobitter, rumskibe og episke kampe mellem det gode og det onde.

Nogen der har et god bog/forfattertip, eller som kender til blogs eller onlinefora, hvor der er gode råd og viden at hente?

3 år siden
3 år siden

Skud fra hoften: Merphy Napier's YouTube channel kunne være et bud. Jeg nyder at se den fra tid til anden, selvom jeg ikke skriver fantasy (og kun læser det i begrænset omfang). Hvorvidt de bøger, hun omtaler, er oversat til dansk, skal jeg dog ikke kloge mig på :)

Hendes "Dear authors..."-serie er også en guldgrube for aspirerende fantasy-forfattere (som inspiration, ikke facitliste, naturligvis).

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - anbefalinger? er startet 30/01-2021 12:07 af AGNP og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
2 dage, 15 timer siden · Tungnemt
0Løn er tabu
2 dage, 22 timer siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
16 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 5 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 12 dage siden · Ansu

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
4 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 28 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
7 måneder, 8 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 20 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 7 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig