Det danske sprog · Hvilken sprogstil foretrækker i?

17 svar
Senest opdateret 2 år siden · 11 bruger(e) deltager
3 år siden

Hvilket sprogstil foretrækker i at skrive i?

Det talte sprog ( street-slang, hverdags tale, eller tale efter tidsalder )

Eller det mere fine " Skrive sprog som ingen taler, men næsten alle læser )

Eller tilpasser i sprog og historie?

Mvh N.K.

3 år siden
3 år siden

Min sprogstil er helt min egen, og jeg vil aldrig gøre noget for at efterligne nogen anden stil.
Jeg synes at sprog er noget meget intimt. Når nogen forsøger at skrive "litterært" bliver det altid kunstigt, uægte. At skrive er ikke så meget anderledes end at tale, man taler og skriver frit fra leveren. Forskellen på at tale og skrive er bare, at når man skriver har man tid og mulighed for at vælge hvert ord, og dermed udtrykke sig mere præcist end når man taler.

3 år siden
3 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Nicolas
"... jeg kan i øvrigt slet ikke se, hvordan ens sprog kan være personligt og intimt, da vores sprog altid vil bære præg af miljø og dannelse mm."

Naturligvis har du ret, vi modtager indtryk alle vegne fra, også fra litteraturen. Men man tager det jo ind og gør det til sit eget, således at når jeg taler og skriver, så er der MIG. Men bevidst at efterligne en bestemt stil eller en bestemt forfatter, det duer ikke.

Men man skal ikke være bange for at lade sig påvirke. Tove Ditlevsen gav dette råd til nye forfattere (efter hukommelsen): "Du skal læse meget, for kommer der ikke noget ind, så kommer der heller ikke noget ud." - Og hendes stil var umiskendelig hendes egen.

3 år siden
3 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Jeg synes at den sproglige stil følger af den inspiration jeg fik til teksten. Hvis en fortælling ligger tilbage i tid, gør det ikke noget hvis sproget ikke lyder helt moderne.
Jeg deler ikke den opfattelse at Hemingways "Den gamle mand og havet" rent sprogligt er genial. Han har haft en holdning til sit sprog og ført den ud i livet. Det er helt i orden. Men en Victor Hugo kunne have skrevet den samme fortælling og fået noget andet ud af den.
Jeg fornemmer at Hemingway gerne havde droppet alle adjektiver. Jeg kan følge ham et stykke ad vejen, men ofte kan et adjektiv spare en masse plads. Det er derfor de er opfundet. For at give læserne præcise billeder af hvordan tingene er og i hvilken grad.
At skrive uden adjektiver er som at fortælle en blindfødt om farver. Det kræver nogle ret omstændelige udredninger.
Der er bestemt sætninger hvor man ved verber, substantiver og præpositioner alene kan forklare sig.
Man kan godt fortælle at: "Det ærgrer mig i den grad at jeg igen glemte at tage sav og økse med. Jeg kunne virkelig godt trænge til at få ild i pejsen lige nu!"
Men hvad galt er der i bare at sige dette: "Her er altså skide koldt!"
Umiddelbart ikke noget. Men "skide" er dårligt sprog. Ikke fordi det er vulgært, men fordi det er et adverbium, og de er bandlyst. Næh, man skal hellere skrive: "Altså, hver gang man kommer her, fryser ens røv til is!"
Se, det er godt sprog! Her får man sagt det hele uden brug af tillægsord og biord. Man skal ikke fortælle hvor koldt der er; ("skide koldt") man skal vise hvad der sker. Så regner læseren selv ud at der er koldt.

Personlig er jeg tilhænger af en ret konservativ fortællestil.

3 år siden
3 år siden

Dino

"Personlig er jeg tilhænger af en ret konservativ fortællestil."

Ja, det er jeg vist også, men jeg tænker aldrig over det. Jeg skriver gerne enkelt og mundret, og adjektiver bruger jeg sparsomt, men egentlig uden at tænke nærmere over det.

Det er sagt om H.C. Andersen at det er som om han har TALT sine eventyr ned på papiret. Det må siges at være noget af et ideal.

3 år siden
3 år siden
#7

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

hermanøv

"du er som en vandmand der svømmer tværs over Atlanterhavet en vinterdag i januar"

Den er sgu' da ellers meget god. Haha!

3 år siden
3 år siden

I poesy vælger jeg reppen, ellers har jeg mit eget sprog.

3 år siden
3 år siden
#10

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
2 år siden

Den er jeg først ved og studere takke vær Nicolasjessen at udtrykke og skrive måde er en meget vigtig del af at skrive da man let kan blive forvirret jeg vil sige det sådan her hver test vil måske ha forskellig skrive måde men noget jeg tro der går igen i hvor anden test er min stor kærlighed til filosofien om universet og min tester er meget længsel og man vil sige ensomme men jeg vil selv udtrykke det som smuk og lidt gamle dags men hver test komme med en ny bøjning en og anden sted

2 år siden
2 år siden

Minimalisme.

2 år siden
2 år siden
#13

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden
#14

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 år siden
2 år siden

Jeg kæmper lidt med min stil og tone. Jeg har en lidt højtidelig stil og et rimeligt komprimeret sprog, som jeg godt kunne tænke mig at få gjort lidt mere lettilgængeligt og med en mere normal stil.
Tror det skyldes, at mange af mine favoritpoeter er fra 1900-1990. Det præger nok stadigvæk mit sprog for meget,
Så mit svar er nok mere bygget på, hvem jeg ser op til af poeter, end en bestemt stilart, men overordnet kan man vel kalde det komprimeret modernisme :-)

2 år siden
2 år siden

Tilpasser afhængig af min fortælling, som en del af fortællingens kultur.
Poul.

2 år siden
2 år siden

Tilpasser afhængig af min fortælling, som en del af fortællingens kultur.
Poul.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvilken sprogstil foretrækker i? er startet 27/12-2020 01:07 af N.K. Frederiksen (Ormstunge) og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
9 timer, 34 minutter siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
2 dage, 13 timer siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
2 dage, 13 timer siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
18 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
24 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
24 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
28 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 7 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 19 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 1 dag siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 8 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 9 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 12 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 13 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 7 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 16 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 18 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
4 måneder, 27 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte

Det danske sprog

4163Dagens ord
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
38'Penge'
8 måneder, 16 dage siden · Denungeblødende...
4Brug af ordet 'dog'
11 måneder, 25 dage siden · Filia
7Blinder eller blænder
11 måneder, 25 dage siden · Filia
101Ligheder
1 år, 3 måneder siden · Ansu
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
2 år siden · Blækhuset
18Forstyrrende elementer i læsning
3 år siden · JohannesB
3Synonymer
4 år siden · Engbo
4som der
4 år siden · dino
1Hvad betyder
4 år siden · dino
9Humor .
4 år siden · Engbo
9Komma
5 år siden · Dyppepennen
7Moderne fraser og vendinger.
5 år siden · Rimon Waad Herm...
2Smil
5 år siden · Mitmit
1Velvalgte ord
5 år siden · Engbo
2Valg af stedord
6 år siden · DenFrieNukleoti...
1Stavefejl -.-' (suk)
6 år siden · dino
0drilsk beskrivelse
6 år siden · DenFrieNukleoti...
3Underlig sætning
6 år siden · DenFrieNukleoti...
8Min moders stemme
6 år siden · Engbo
21Ligger-lægger
6 år siden · solvejgh
6Beskrivelse af lyde...
6 år siden · amandastorgaard
5ABC
6 år siden · dino