Det danske sprog · Valg af stedord

2 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej

Jeg sidder med et dilemma. Jeg skriver på noget i personbunden 3. person, hvor en POV karakter jeg skriver fra interagerer med sin far.

Jeg ikke kan beslutte mig for hvordan sønnen ville benævne sin far. Jeg har gennem min tekst lagt vægt på at de forskellige POV karakterer ikke alle benævner karakterer ens, da de har forskellige forhold til hinanden. Så hvor den ene bruger en karakters efternavn, bruger en anden måske et fornavn, et kælenavn eller noget helt fjerde. Der er derfor forskellige muligheder for hvordan sønnen ville tænke om sin far.

Mine umiddelbare muligheder er:

- Titel (fordi sådan en har han altså)
- Far (Ja, for den er vil åbenlys, men det føltes underlig at skulle bruge)
- Fornavn (virker unaturligt og ville være svært at forklare, hvorfor en søn bruger fornavn om sin far)
- X's far (Hvilket vil blive et mareridt og føre til overbrug af X's navn. Det ville også være underligt af X tænker på sin egen far som X's far)

Jeg er ikke sikker på, hvad jeg skal gøre, men hvad ville du foreslå?

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Hej.

Jeg kan godt se problemstillingen, men tænker faktisk at svaret er forholdvist enkelt. For at tage det fra en ende:
- Titlen: Tja... for mig virker det som den sidste mulighed. Når man omtaler nogle med titel (fx professor) virker sproget stift - indenfor for det akademiske sprog omtaler man altid med efternavn til nogenlunde samme virkning.
- Far: så må du forklarer hvorfor det virker underligt. Fra mit synspunkt ville det virke naturligt i direkte tale, men i begrænset omfang (alt efter alder på drengen).
-Fornavn: ud fra min egen erfaring, så ville en voksen søn godt kunne bruge en blanding af fornavn og far - men ellers, ja, så virker det underligt.
X's far: kan godt bruges, men, du har ret, det bliver et mareridt (også at læse).

For at sammenfatte, så afhænger det af situationen, alderen og relationen mellem far og søn (familie, ja, men der kan være uenigheder).

Håber det hjalp, hvis ikke så må du udspecificerer hvad eller hvor problemet er/ligger.

6 år siden
6 år siden

Hej Steffen

Det hjalp, tak.

Mvh.
Dani

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Valg af stedord er startet 18/05-2018 00:58 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
15 timer siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
2 dage, 13 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
6 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
12 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
12 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
28 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 4 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 8 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 29 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 18 dage siden · Tungnemt

Det danske sprog

4163Dagens ord
4 måneder, 3 dage siden · Savanti
38'Penge'
8 måneder, 26 dage siden · Denungeblødende...
4Brug af ordet 'dog'
1 år siden · Filia
7Blinder eller blænder
1 år siden · Filia
101Ligheder
1 år, 3 måneder siden · Ansu
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
2 år siden · Blækhuset
18Forstyrrende elementer i læsning
3 år siden · JohannesB
3Synonymer
4 år siden · Engbo
4som der
4 år siden · dino
1Hvad betyder
4 år siden · dino
9Humor .
4 år siden · Engbo
9Komma
5 år siden · Dyppepennen
7Moderne fraser og vendinger.
5 år siden · Rimon Waad Herm...