Det danske sprog · Beskrivelse af lyde...

6 svar
Senest opdateret 6 år siden · 6 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej
Jeg har formået at undgå det her problem indtil nu, men jeg er en sjæl, som undre sig, og nu må jeg simpelthen have svar - hvis det findes.

Tidligere har jeg skrevet noget ala... telefonen ringede - barnet skreg osv. men nu står jeg i en situation, hvor selve lyden af telefonen, som ringer, er med til at skabe en stemning for min fortælling. MIT SPØRGSMÅL er derfor, hvordan skriver man 'lyden' af en telefon.
Der findes selvfølgelig den gamle - ring ring - men den er da tam. Kender i til andre måder at beskrive lyden af et opkald?

På forhånd tak!

6 år siden
6 år siden

Er det en gammeldags fastnet-telefon eller en mobil? Hvis det er en mobil, kan du jo altid vælge en ringetone til den og forsøge at beskrive dén.

6 år siden
6 år siden

Hej

Hvad med en hektisk bipen?

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

En bipen? Er det en pen der kan skrive i to farver?

Du mener nok bippen? Altså lyden fra en telefon?
Jeg vil nok mene at sådan en er hvad den er. Den er ikke hverken hektisk eller rolig eller noget.
Det hektiske handler om personen der lytter. Hvordan er hendes sindstilstand?
Jeg tror man bør beskrive hvordan personen har det (tar det) når telefonen ringer.
Man står måske på lur for at se noget. Og så ringer den fandens telefon, som man har glemt at slå fra. Hvordan skal man nu få sine skælvende fingre til at ramme den knap der kan slukke for den skide telefon inden de andre hører det? Men selve telefonen lyder præcis som den plejer.

6 år siden
6 år siden

Ja jeg har også valgt at gå ad vejen med de beskrivende ord omkring situationen/handlingen istedet for at fokusere på lyden.

Jeg var bare nysgerrig. Laver forskellige skriveøvelser hele tiden (både her og privat), og der er én speciel, som udfordrer mig, meget, hvor alt (mere eller) mindre skal beskrives i talesprog, og det inkluderer lyde.

6 år siden
6 år siden

Du kan også sige, at telefonen kimer. Du kan altid prøve at finde et synonym som passer bedre end at den ringer, siger ring, ring ;-)

6 år siden
6 år siden

Snurren i rummet, brummen, kimen... søg evt i diverse synonymordbøger :))

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Beskrivelse af lyde... er startet 01/11-2017 20:58 af Knotti og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu

Det danske sprog

4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
38'Penge'
7 måneder, 15 dage siden · Denungeblødende...
4Brug af ordet 'dog'
10 måneder, 24 dage siden · Filia
7Blinder eller blænder
10 måneder, 24 dage siden · Filia
101Ligheder
1 år, 2 måneder siden · Ansu
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
2 år siden · Blækhuset
18Forstyrrende elementer i læsning
3 år siden · JohannesB
3Synonymer
4 år siden · Engbo
4som der
4 år siden · dino
1Hvad betyder
4 år siden · dino