Det danske sprog · Min moders stemme

4 svar
Senest opdateret 6 dage siden · Engbo, Fink, Kåemer
12 dage siden

Tidligere har der været diskuteret, afprøvet, poetiske debatter. Som jeg husker, er de aldrig blevet til noget - ret meget i hvert fald.

Det er i grunden mærkeligt, her blandt sprogsøgende. - og i H C Andersens land, " -hvor sproget er min moders søde stemme."
Jeg har det forbehold, at der da er digte og kommentarer på de relevante sider.
Her er min underen bare :debatterne. Jeg er på ingen måde i tvivl om det konkrete - de saglige debatter; men poesien kan, som det udtrykkes " - smelte mere end fremmede slår-."

Det må da være et håb , et våben for forfattere og kommende forfattere, at se sproget i kamp - og afløser for bomber og kanoner.
Paradoksalt nok bære de gamle krigssange dybe freds taler. Se f.eks. "Nattens dæmrende tåger, har sig på engen lagt.--- Der kun soldaten våger--- på sin farlige vagt.--- Medens hans blikke vandre gennem det øde rum sysler han stille tanker ud i en hellige dom. ---Thi han bærer der inde ---gemt i en trofast sjæl, billedet af en kvinde ---dejlig som Freja selv---"
Nå , lad mig stoppe - jeg skal da heller ikke vurdere , at i selv kan både læse og synge -- måske endda medføle?

12 dage siden
11 dage siden

Debatterne er til tider stormende, andre gange er der mere stille, ja, til tider går debatterne helt i stå. Litteratur og poesi handler om alt, absolut alt, og på debatten tages problemerne mere direkte.

Jeg forstår ikke helt præcist, hvad det er du savner. Er det politiske digte og sange. Ja men sæt i gang, andre vil måske følge efter.

Kåemer

11 dage siden
11 dage siden

Det er sandt, Kåemer. Lidenskaberne skifter. Det er ikke noget bestemt politisk, kærligheden, fædrelandskærlighed osv. Jeg udtrykker bare underen - vel nok fordi jeg altid selv har poesi i tankerne.

Minder dukker op fra sange og salmer fra skolen for en menneskealder siden. Jeg kan undre mig over, at jeg kan huske så mange strofer. Det er vist ikke normalt; men jeg bliver nok ikke indlagt af den grund?

11 dage siden
6 dage siden

I takt med tiden, er mennesket blevet mere udaf rettet, måske skal poesien igen på banen.
Den underforståethed teksterne viste er uforståelig for de unge i dag.
Det er mere "svesken på disken" sig hvad du mener, ingen vigen udenom.
Mit bud Engbo

6 dage siden
6 dage siden

Da jeg tænkte på, hvad jeg skulle svare dig, Fink, kom jeg i tanker om et gammelt notat - lidt selvoptaget, mit eget - for at vise at de forskelige synspunkter ikke er nye
Jeg havde der ude i det fremmede fået en gammel radio til at fungere. Pludselig lød det ude i rummet:
"Skøn jomfru ræk mig din rosenmund,"
lød sangen ud i ødet.
Bagefter kom den geniale studievært:
"Ja, ja meget smukt," sagde han,
"havde det været nu om dage,
havde man nok bare spurgt:
Har du husket at tage gummi med?".
Jeg måtte beherske mig for ikke at smide radion i Göta-elven.
Idioten ville jo intet mærke,
60ernes glade idiot.

6 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Min moders stemme er startet 01/12-2017 00:29 af Engbo og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1449Dagens ord
2 timer, 7 minutter siden · Engbo
12Bandeord
3 timer, 50 minutter siden · Morpho
5Et Spørgsmål
5 timer, 7 minutter siden · Morpho
6Evolutions forskning.
6 timer, 40 minutter siden · dino
109Selvforsvar
14 timer siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
2 dage, 5 timer siden · Morpho
1Forbrugersamfund
4 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
5 dage siden · Morpho
4Min moders stemme
6 dage siden · Engbo
8Uforståelige digte
7 dage siden · Agrippo
0Slagtryk
8 dage siden · heksemutter
12Hurra nu nåede bogen frem.
10 dage siden · heksemutter
15Overgreb
13 dage siden · Morpho
4Skriveblokering
13 dage siden · thevoid

Det danske sprog

1449Dagens ord
2 timer, 7 minutter siden · Engbo
12Bandeord
3 timer, 50 minutter siden · Morpho
4Min moders stemme
6 dage siden · Engbo
21Ligger-lægger
18 dage siden · solvejgh
6Beskrivelse af lyde...
1 måned, 2 dage siden · amandastorgaard
5ABC
1 måned, 9 dage siden · dino
7Redigering.... tekstpandex
2 måneder, 13 dage siden · dino
8Forskellen mellem at udskyde og at ...
3 måneder, 27 dage siden · Kattegat
7Den Lyriske Genres Væsenstræk
4 måneder, 8 dage siden · Morpho
6To pun or not to pun?
4 måneder, 14 dage siden · DenFrieNukleoti...
16De og du
5 måneder, 5 dage siden · Polo
2Bedste
5 måneder, 10 dage siden · dino
8Ords placering
8 måneder siden · heksemutter
8Et par dage...
10 måneder, 23 dage siden · smukkehjerte