Det danske sprog · Stavefejl -.-' (suk)

1 svar
Senest opdateret 6 år siden · 2 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej

Vi kender den alle sammen, når man læser en tekst, for man kan ikke huske hvilken gang, og finder man i en stavefejl. Det er irriterende og det får mig til at overveje, hvor mange fejl er, hvor mange i noget man vil sende til et forlag.

Jeg regnede på mængden af mine fejl (fordi når sproget fejler vender jeg mod matematik). Baseret på fejl jeg fik udpeget i et kapitel, jeg har lagt op på fyldepennen, regnede jeg frem til at der var fejl i 0.82% af kapitlets ord.

Bruges det som base for at udregnede den potentielle mængde fejl når jeg er færdig med at slut-rette Sommerkrigen, vil det blive mellem 1729 og 1918 fejl da jeg og excel ikke er enige om, hvor mange ord jeg ender på.

Potentielt dumt spørgsmål føgler: Er det for meget hvis under 1% af en potentielt 225000 ord lang tekst er stavefejl, tastefejl eller ord der er gentaget eller mangler?

Mvh.
Dani

6 år siden
6 år siden

Ja, det er for meget. Men en super måde at få fejlene reduceret er at få en korrekturlæser til at hjælpe.
Hvis du er så heldig (dygtig) at få udgivet, vil forlaget nok hjælpe med det.

Hvis blot ½% af tegnene i en bog (eller blot en enkelt fejl i ½% af ordene) er forkert, så er det faktisk meget! Du skal meget længere ned.
En redaktør skal nok kunne overskue hvor megen tid hun skall bruge for at få et manuskript på plads.
Hvis man ikke kender en sådan kan det afsløre en del, hvis du har mulighed for at få udprintet teksten billigt. (Gratis?)
Når en tekst printes ud sker der et eller andet med vor perception. Det er ikke noget jeg ved, det er noget jeg synes ud fra egen erfaring. Jeg har flere gange prøvet at være overbevist (hellige enfold!) om at computerteksten nu var uden fejl. Når jeg så printede ud, dukkede de op alligevel.
En færdig markedsført bog, bør nok allerhøjst have en enkelt (og beskeden) fejl pr 150-200sider og meget gerne mindre!

Man skal også betænke at en redaktør har en viden om visse kutymer i nu-dansk. Typografi ved kapiteloverskrift, under-overskrift (som man ofte ser i bøger), indrykning osv. Man skal være rigtig dygtig hvis man skal præstere en fejlfri bog, klar til trykningen.

Selv er jeg ret dårlig til at skrive uden fejl, hvis tempoet ikke skal være sneglelangsomt. Og hvem gider skrive så langsomt, når hjernen pumper løs med ord?
Det er slet ikke let at skrive!

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Stavefejl -.-' (suk) er startet 25/02-2018 15:55 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
19 timer siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
2 dage, 17 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
6 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
12 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
12 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
28 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 4 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 8 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 29 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque

Det danske sprog

4163Dagens ord
4 måneder, 3 dage siden · Savanti
38'Penge'
8 måneder, 26 dage siden · Denungeblødende...
4Brug af ordet 'dog'
1 år siden · Filia
7Blinder eller blænder
1 år siden · Filia
101Ligheder
1 år, 3 måneder siden · Ansu
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
2 år siden · Blækhuset
18Forstyrrende elementer i læsning
3 år siden · JohannesB
3Synonymer
4 år siden · Engbo
4som der
4 år siden · dino
1Hvad betyder
4 år siden · dino
9Humor .
4 år siden · Engbo
9Komma
5 år siden · Dyppepennen