Hyggekrogen · Hvem kan italiensk?

6 svar
Senest opdateret 3 år siden · 5 bruger(e) deltager
3 år siden

Det er muligt, at der er bedre løsningsmodeller end at spørge her, men nu prøver jeg lykken :)

Har vi en på Fyldepennen, der snakker italiensk? Jeg benytter en by i Italien, som en af lokationerne i en bog. Byens hovedgade hedder Corsa del Popolo. Er der nogen, der kan hjælpe med oversættelsen? Det hersens internet fortæller mig, at popolo kan oversættes til menneske ELLER folket/befolkning. Hvor der, i sidstnævnte tilfælde, synes at være en antydning af, at det historisk har betydet den bredere befolkning, eller rettere den store underklasse. Almindelig sund fornuft, kombineret med et gæt på at det engelske ord population garanteret er et de mange, der har rødder i latin, får mig til at tænke, at oversættelsen er Folkets Gade. Men jeg vil gerne være sikker :)

3 år siden
3 år siden

Ifølge Google translate betyder 'folkets gade' 'la strada della gente', og hvis man oversætter tilbage fra italiensk til dansk, får man 'folks gade'. 'Popolo' ser ud til 'bare' at betyde 'mennesker'.
Jeg kan dog ikke italiensk. :)

3 år siden
3 år siden

På italiensk er corso en hovedgade eller en meget befærdet gade, som Strøget i København. Et kendt sted i Rom hedder Piazza del Popolo, Folkets Plads.

3 år siden
3 år siden

For resten er der en gade i København der hedder Borgergade. Det må jo være det samme.

3 år siden
3 år siden

Ja, Kåemer, men borgade er en pendant til adelgade. "Adel og borger osv."
Vi har ikke en gade der hedder "arbejdergade."

3 år siden
3 år siden
#5

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

#1 (Eddie): Ifølge Google translate betyder 'folkets gade' 'la strada della gente', og hvis man oversætter tilbage fra italiensk til dansk, får man 'folks gade'. 'Popolo' ser ud til 'bare' at betyde 'mennesker'.
Jeg kan dog ikke italiensk. :)


Hej Daniella

Tak for at tage tiden til at bidrage. Desværre er min tillid til Google Translate ret lille. Et velment råd til den modsatte vej vil være aldrig at benytte det til noget af betydning (med mindre de virkelig, virkelig har udviklet på det inden for det sidste års tid). Jeg ville spørge De Nattergale før Google Translate om oversættelse ;)


#2 (Kåemer): På italiensk er corso en hovedgade eller en meget befærdet gade, som Strøget i København. Et kendt sted i Rom hedder Piazza del Popolo, Folkets Plads.

Hej Kåemer

Tak for det. Præcis hvad jeg søgte. Jeg kendte endda godt til Piazza del Popolo men det dukkede ikke op af uforklarlige årsager. Godt jeg kan få din hjerne til at tænke på vegne af min :)


#5 (Sommerogsol): Hej Jimmy, jeg snakker flydende italiensk.

Jeg er selv fra Italien.

Popolo - er ment som en befolkningsgruppe - som du netop beskriver. :)


Hej Isabella

Tak for din bekræftelse af, at jeg ikke var helt skævt på den. Sammen med Kåemers observation kan jeg da vist roligt gå videre med det. Jeg er kun lidt misundelig over at kunne italiensk :)


Jeg er endt ud med at lade min hovedperson gøre sig en udvidet tanke i stil med min egen i den oprindelige post (da han ikke kan italiensk), men det er rart at vide, at HP'en ikke tænker en tanke, der får ham til at fremstå komplet uvidende :)

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvem kan italiensk? er startet 03/02-2021 17:58 af Jimmy Acaster (Kafkaesque) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

6Digtteknikker: undgå adjektiver
6 dage siden · PetraLinnea
3Digtteknikker: GAS-sætninger
6 dage siden · PetraLinnea
7Dage med Ralf.
15 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
21 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
21 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
25 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 4 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 16 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 28 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
3 måneder siden · Ansu
25Digte
3 måneder, 5 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 6 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 9 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 10 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 12 dage siden · Ansu

Hyggekrogen

43Dagens DJ
3 måneder siden · Ansu
26Dagens citat
3 måneder, 6 dage siden · Ansu
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
0Den kærlighed
8 måneder, 8 dage siden · MariaMolgaard
5Alternativer til Fyldepennen?
1 år, 2 dage siden · Arndal k
2I need a vacation ;-)
1 år, 1 måned siden · DeuceF43
10But why?
1 år, 3 måneder siden · DeuceF43
3Færdig med digtsamling
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
5Blive til noget?
1 år, 7 måneder siden · DeuceF43
1Rette hylde?
1 år, 7 måneder siden · DeuceF43
0Erotisk billede tilladt?
1 år, 7 måneder siden · DeuceF43
1Hvad skal du i aften du lyst til at...
2 år siden · Provenceflemmin...
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
2 år siden · MariaMolgaard
4Din søndag min søndag
2 år siden · AnnaPigen3
0Alexander Woods musiker
2 år siden · MariaMolgaard