Ordet er frit · Læserbreve

73 svar
Senest opdateret 6 timer, 2 minutter siden · 9 bruger(e) deltager
12 dage siden

Jeg deltager gerne i debatter, og ikke kun på Fyldepennen. Nu har jeg skrevet et indlæg i sexismedebatten til Politiken, men hvordan pokker får jeg sendt det til dem? Jeg har ledt på deres hjemmeside om der skulle være en tilgang eller adresse, men jeg kan ikke finde ud af det. Det må jo kunne lade sig gøre, eftersom avisen indeholder læserbreve hver dag-
Kåemer

12 dage siden
12 dage siden

Jeg tænker du kan bruge en af kontaktmulighederne her:

https://politiken...Kontakt-Politiken

12 dage siden
12 dage siden

Hej Johannes

Ja, der var det vist. Men sikke mange muligheder, men nu har jeg sendt mit indlæg afsted, så må vi håbe det lander på det rigtige bord.

Hvis det ikke bliver optaget, sætter jeg det ind her.

12 dage siden
12 dage siden

@ 2 (Kåemer)

"Hvis det ikke bliver optaget, sætter jeg det ind her"
Hvorfor ikke 'både og'?

Wernn

12 dage siden
8 dage siden

N ja, mit læserbrev er ikke til nu kommet i Politiken, så nu sætter jeg det her:

Sexisme!

Hvad fanden er meningen? En dygtig politiker får sin karriere ødelagt, fordi har for ti år siden har lagt sin hånd på en kvindelig kollegas lår. - Det kan naturligvis være ubehageligt for hende, hvis tilnærmelsen er uønsket, men nogen dyb krænkelse kan det vel ikke kaldes. Og så for så længe siden! - Sagen kunne vel være klaret ved, at hun beder ham om at fjerne hånden.
Jeg håber ikke, at meningen er, at hele det erotiske spil mellem kønnene skal aflyses. Og det har jo gennem alle tider, og er stadig sådan, at det i et sådant forhold forventes, at manden tager initiativet. Det kan man mene om, hvad man vil, men man kan ikke komme udenom, at sådan er det. Og et sådant initiativ behøver ikke altid at være verbalt, men hvad man nu kan finde på. Det kan for eksempel være en hånd på låret. - Et afslag er naturligvis nedslående, men må lige så naturligvis respekteres. Sådan er spillet.
Det spil kan sikkert ændres, og det bliver det så, erotikken skal nok finde andre veje, men at straffe en mand på hans liv og karriere er for langt ude, mener jeg.

8 dage siden
8 dage siden

Kåemer Jeg er helt enig. Sådan en sag burde afsluttes på andre måder. Det sker jo så tit som en naturlig ting. Man kan da mærke en kold skulder. Mon mening ud framine oplysninger - med venlig hilsen

8 dage siden

Viser kun 10 af i alt 73 indlæg
21 timer siden

Dino

"Nu vil jeg lige sikre mig at jeg helt forstår hvad den "heteronormative kultur" egentlig er."
Fint at vi lige får begrebet på plads:
Heteronormativ betyder, at man betragter den heteroseksuelle livsform og dens normer som de rigtige og normale. Altså naturligheden i mænds og kvinders tiltrækning af hinanden (i modsætning til de homoseksuelles) samt mandens naturlige dominans og handlekraft i samfundet og i privatlivet. Jeg læser ikke, i det du skriver, at du er modstander af folk der lever på anden vis, men din argumentation virker på mig, som om du ser den heteroseksuelle levemåde som det naturlige, og derfor som noget man ikke bør ændre på eller reflektere over. Når du eksempelvis sammenligner mennesket med dyrene og skriver at, "Hunnerne er ofte afventende, hannerne ofte handlede," - altså at manden har en naturlig dominerende adfærd over for kvinder. Det er lige præcis denne tankegang, jeg mener er grunden til de mange krænkelser.

"Derfor tror jeg mere det handler om mænd som sådanne, uanset om det handler om hetero- eller homoseksualitet." Det argumenterer du for ved at skrive, at homoseksuelle mænd også kan opføre sig krænkende, og selvfølgelig kan de det. Homoseksuelle mænd kan også være af den gammeldags kønslige opfattelse. Men det forklarer bare ikke, hvorfor nogle mænd krænker. Som jeg skrev tidligere, så mangler jeg et ordentligt bud på problemet. Hvis ikke det skyldes den heteronormative kultur, så forklar hvad der så er problemet? Den der med at det er nogle socialt udfordrede mænd holder virkelig ikke. Hvordan kan succesfulde mænd som Frank Jensen og Morten Østergaard da nå så langt i karrieren, hvis de ikke kender til de sociale spilleregler?

21 timer siden
20 timer siden

Nicolas:

Jeg skrev:
" Hunnerne er ofte afventende, hannerne ofte handlende." (Er det løgn?)

Du skrev: " altså at manden har en naturlig dominerende adfærd over for kvinder." Det er dig der skriver om den naturlige dominans! Ikke jeg.

Og ja, det er nok ofte en grund til krænkelserne! Selvfølgelig! Mændene er ofte de handlende, og derfor er de også de krænkende.
Det gør ikke krænkelserne acceptable. Men det forklarer nok at der er den sammenhæng. Det er dem der kører bilerne som kører folk ned.

Det er rigtigt at jeg ser heteroseksualiteten som den mest naturlige. For uden den havde vi ikke eksisteret. Det må da gælde for noget?
Man kan ikke ud fra en ideologi omskrive historien. Verden bliver jo heller ikke retfærdig bare fordi man er imod uretfærdighed.

Du medgiver at også homoseksuelle mænd kan krænke.
Det giver os nok det indlysende svar: Både hetero- og homoseksuelle mænd er mænd. Rigtige mænd. Naturlige mænd. De er ens! Som mænd betragtet. De har blot forskellige venner liggende i deres senge.
Og de krænker fordi de har trang til at føre deres lyster ud i livet.
Og under påvirkning af alkohol kan nogle af den gode opdragelses hæmninger forsvinde.
Du finder krænkelserne alle steder. Sandsynligvis overalt i verden.
Nu har kvinderne, som de hyppigste ofre, endelig fået mod til at protestere imod det.
Hvorfor... Frank Jensen... Morten Østergaard... Fordi de drikker. Og fordi de har lyst til kontakt med smukke kvinder.
Det har noget med mandens seksualitet at gøre. Men ikke specifikt hetero-eller homoseksualitet. Ikke hverken heteronormativ eller homonormativ.

Hvad skal vi gøre ved det? Jeg ved det ikke rigtigt. For ungdommen synes ikke i vor tid at have større respekt for pigerne end i tidligere generationer. Det er flovt at høre om gymnasiefester, hvor man kun inviterer de smukkeste piger. Og det er flovt at høre unge mennesker tale sjofelt og nedladende om andres søstre og mødre. Og hvad de fucking vil gøre ved dem, mand!
Der er kulturer og miljøer hvor man har afgrundsdyb foragt for homoseksualitet. Og det vil jeg ikke have skudt i skoene.

20 timer siden
9 timer, 47 minutter siden

Dino

Jeg har meget respekt for det du skriver, og jeg læser det med glæde. Men på et punkt synes jeg nok du har et blindt øje. "Det er rigtigt at jeg ser heteroseksualiteten som den mest naturlige" skriver du. Jeg synes du glemmer at tage højde for naturens mangfoldighed. En natur der ikke altid følger sine egne love. Love som vel at mærke er lavet af mennesker og ikke af naturen selv.

Masser af heteroseksuelle får aldrig børn. Er de da mindre naturlige? Før i tiden var det almindeligt med børneflokke på ti-tolv stykker. Var de da mere naturlige end vor tids mennesker som sjældent får mere end et par stykker.

De sidste halvandet hundrede år har man forsket i, om homoseksualitet var medfødt eller tillært. spørgsmålet er på ingen måde afklaret. Men i al den tid har man prøvet alle mulige metoder for at helbrede de homoseksuelle til heteroseksuelle, uden det mindste resultat. Så i dag er man faldet så nogenlunde til ro med, at man er som man er, og at ens seksuelle identitet bare er som den er.

I min ungdom tænkte jeg at disse tendenser nok bare var en fase, og at det ville ændre sig, når jeg kom sammen med en kvinde. Så jeg giftede mig, og vi fik da også en søn. Men det gik jo som det måtte gå. Det var mit livs værste fejltagelse, og jeg måtte forlade alt, absolut alt der betød noget for mig. Så fandt jeg sammen med min nuværende ven, og det har fungeret udmærket. Vi har da været sammen i mere end et halvt århundrede. Hvad har så været det naturlige?

9 timer, 47 minutter siden
9 timer, 8 minutter siden

Hej Kåemer. Jeg er også glad for dine indlæg!

Jeg kender nok naturens mangfoldighed. Og den bringer os nogle gange videre, men ofte sætter den os tilbage.
Hvis der skal være liv på kloden, skal der være avl. Altså med mindre vi, som mange tror, efter døden får et evigt liv.
Jeg har ingen børn. Med naturens målestok er jeg en ynkelig taber. Snart er jeg glemt og som Herman Melville skrev: "Og havets store ligklæde rullede videre som det havde gjort i årtusinder."

Naturen er fuld af mangfoldighed, og i øjebliksbilleder er der megen skønhed og glæde at se. Men når de lange åremål skal gå, vil kun det overleve som overlever.
I naturen er ikke alt lige godt. Selvom det måske var smukt, mens det var der.

9 timer, 8 minutter siden
8 timer, 6 minutter siden

Dino

Nu er det jo ikke børn jorden mangler. Tvært imod vokser befolkningstallet, så vi er ved at kvæle os selv. Så gør vi ikke noget alvorligt ved den sag, så ender det paradoksalt nok med at naturen må klare sig uden os. Det kan den også sagtens. Så set i det perspektiv bidrager de homoseksuelle og andre barnløse måske ikke til menneskehedens videreførsel, men nok til dens overlevelse.

For resten har jeg en søn og fire børnebørn, så jeg får helt dårlig samvittighed over at jeg bidrager til overbefolkningen.

8 timer, 6 minutter siden
6 timer, 2 minutter siden

Jeg har for resten skrevet en genial løsning på overbefolkningsproblemerne. Den skulle I læse.
https://www.fyldep...iput-en-reportage

6 timer, 2 minutter siden

Besvar debattråd

Debatten Læserbreve er startet 09/10-2020 08:30 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3632Dagens ord
3 timer, 8 minutter siden · Fink
73Læserbreve
6 timer, 2 minutter siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
1 dag, 1 time siden · Anniina
19Big Brother Is Watching You!
1 dag, 7 timer siden · Engbo
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 dag, 23 timer siden · Wernn
8Meddelelse
3 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
4 dage siden · Wernn
128Virus
5 dage siden · Engbo
22Dagens Had
11 dage siden · Savanti
7skrive start hjælp
17 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?