Tekstdebatter · Uforståelige digte

8 svar
Senest opdateret 7 dage siden · Agrippo, Mia Groot, dino, MarianneBMP, Kåemer, Syrene Hvid, Th.Grunnet
14 dage siden

Halløj

Jeg er i gang med at samle mine tekster til en bog, som jeg på et tidspunkt drømmer om måske at få udgivet. I mellemtiden har jeg så været på besøg på diverse online medier, f.eks. slagtryk - og jeg kan se, at mange af digtene derinde virker uforståelige:-O

Jeg ved godt, at nogle af mine tekster selv kan virke lige på grænsen - men nogle af de tekster jeg refererer til her, virker som decideret sort snak.

Virkelig - nogle gange tænker jeg, at forfatter henter 20 tilfældige ord ned og sætter dem sammen. Og så er det kunst. Nogle gange tænker jeg det er sådan - bestemt ikke altid. Jeg ved godt, at der også findes digte som virker uforståelige, men som har en mening. Jeg taler f.eks. om følgende type digt, som jeg lige har skrevet og som ingen mening har overhovedet:

Heste spiser dit punktum i faldskærmsudpringet over mit indre villakvarter, weekenden brænder min dør i vasketøjskurven, ledninger dingler fra dine fødder når du går.

Mit spørgsmål er så: digte der helt tydeligt har en mening - en mening eller en handling som ikke er til at tage fejl af - er de gået helt af mode? Skal jeg opgive min drøm om at udgive f.eks. digte der rimer og digte med en tydelig handling? Hvad syntes i selv er interessant at læse?
På forhånd mange tak :-)

14 dage siden
14 dage siden

Hej Mia

Jeg må indrømme, at den type digt du giver et eksempel på, er (for mig) så utiltalende, og det manglende indhold til at spotte med det samme.

Der er intet i vejen med at male i farverige billeder, jeg gør det meget selv, og i tider til grænsen, men selve historien/handlingen, eller de brødkrummer man giver læseren må ikke gå tabt.

Gør som du ønsker og udgiv, jeg vil læse det, og ville ønske at jeg var klar til at gøre det samme.

Dejligt at du stillede dette spørgsmål, for det er vigtigt.

Pøj pøj

Mvh.

Thomas

14 dage siden
14 dage siden

Jeg tror helt bestemt ikke at digte som dem du beskriver, at du selv skriver, med en tydelig handling og som rimer og som på andre måder er mere traditionelle end den mere modernistiske tendens, som du finder "uforståelig", er umulige at finde læsere til. Det synes jeg om noget, Fyldepennen er et bevis på, for her virker de fleste digte til at finde kommentargivere, altså folk der oplevet stor nok en reaktion på at læse digtene til, at de gider give et par ord med på vejen. Der er helt sikkert også folk ude i verden der vil elske lige netop de digte du skriver, med alle de styrker og skønheder som de besidder.

Jeg vil til forsvar for de "uforståelige" digte bare sige, at manglen på handling ikke fratager et digt sin eksistensberettigelse. Nogle gange handler det ikke for mig som læser om logisk at forstå noget, men også og måske især om hvilken følelsesmæssig respons de valgte ord og ordbilleder vækker i en, hvis du spørger mig. Sådan har jeg det i hvert fald, personligt, men der er jeg formodentligt bare publikum til en anden slags digte end den stil du selv foretrækker. Det er litteraturens største gave, at vi alle kan finde noget til vores personlige smag, uden at det betyder andre tendenser eller stilarter er dårligere eller mindre værd.

- S.

14 dage siden
14 dage siden

Jeg kan nu ikke se at det digt du citerer er så uforståeligt. Ganske vist er billederne absurde, men de er da klare nok. Det er jo billeder fra virkeligheden, men bare skruet "forkert" sammen. Kan du ikke se de heste for dig gumlende på dit punktum. Det kan ikke være sundt, men det er jo så lille, at det ikke kan skade. Og at de gør det samtidig med at de springer ud i faldskærm, det er da et muntert syn. Og din dør der brænder i vasketøjskurven og ledningerne der dingler fra dine fødder. Jeg synes det er stærke billeder.

Prøv at se denne kortfilm. Den er fra 1929 og er en klassiker. Den er lavet af så berømte folk som Luis Bunuel og Salvador Dali. Den er helt absurd, men altså sikke nogen scener.

Kåemer

14 dage siden
14 dage siden

He he - jo - jeg ved godt at alt kan give mening hvis man vil det, og at der findes mange måder at arbejde med sproget på. Man kan bygge stemninger (uden der er en decideret menig el. handling) og kan kaste med billeder, uden at andre rigtig forstår dem. Eller man kan skrive noget, som ikke giver mening for en selv overhovedet, men som kan give mening for andre. Mit spørgsmål går mere på, om nogen gider læse det modsatte? Altså digte der rimer eller har en helt klar handling. Er de gået af mode? F,eks, digte der minder om Tove Ditlevsens - eller måske Vita Andersens... .-)

14 dage siden
14 dage siden

Hej Mia Groot.
Helt enig især i dit strålende eksempel. Det er efterhånden sådan at det vil virke fornyende hvis man skriver et digt som rimer. Personligt har jeg det ret svært ved den moderne "digtteknik" i sange hvor man snupper en eller flere endelser af fordi man ikke giver sig tid og talent nok til at udvikle en tekst så den passer med det sprog som er vores. F.eks:
Jeg elsker at rime
fordi det skal ligne
en appelsin der grine (r'et forsvinder!!)
Og desuden hvad f... har en appelsin at gøre her...altså bare et eksempel

14 dage siden
13 dage siden

"Forunderlige hvis embede ikke eller at bare egenskab sit var havde sit utilladeligt klæderne dum egenskab den usynlige var uduelig man i de"

Dette absurde digt kan vi permutere og få omtrent dette:

"Klæderne havde den forunderlige egenskab at de var usynlige hvis man var uduelig i sit embede eller bare var utilladeligt dum."

... Frit efter "Kejserens nye klæder."

Jeg siger ikke at man ikke kan eksperimentere med sproglige strukturer og endda opnå noget nærmest genialt. Jeg synes bare at der er grænser.

13 dage siden
13 dage siden

Jeg er helt enig. Tror jeg fortsætter min sti, og så min vi se hvor den fører mig hen :-)

13 dage siden
7 dage siden

Jeg synes det er befriende, når tekster handler om noget andet end dem selv eller sproget. Selvom det er interessant med snedige sætningskonstruktioner, refleksioner over sproget eller eksperimenterende ordsammensætninger, er det skønt, når forfatteren tør og vil noget mere end bare sproget og teksten. Det er ok med modernistisk absurd galskab - bare der er mening med den. Forfatteren skal give af sig selv - ikke bare brillere med sin kunnen :-D

7 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Uforståelige digte er startet 28/11-2017 11:57 af Mia Groot og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1449Dagens ord
2 timer, 11 minutter siden · Engbo
12Bandeord
3 timer, 53 minutter siden · Morpho
5Et Spørgsmål
5 timer, 10 minutter siden · Morpho
6Evolutions forskning.
6 timer, 43 minutter siden · dino
109Selvforsvar
14 timer siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
2 dage, 5 timer siden · Morpho
1Forbrugersamfund
4 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
5 dage siden · Morpho
4Min moders stemme
6 dage siden · Engbo
8Uforståelige digte
7 dage siden · Agrippo
0Slagtryk
8 dage siden · heksemutter
12Hurra nu nåede bogen frem.
10 dage siden · heksemutter
15Overgreb
13 dage siden · Morpho
4Skriveblokering
13 dage siden · thevoid
0Fed guide til at skrive dialog
13 dage siden · Dizzy76
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
13 dage siden · Dizzy76
4Svarkommentar
17 dage siden · Kekko
4Når det kommer til at skrive beskri...
17 dage siden · Brownie Jannik
21Ligger-lægger
18 dage siden · solvejgh
24Skuespil
22 dage siden · Kåemer
1Kursus / Online undervisning
24 dage siden · kmjensen

Tekstdebatter

8Uforståelige digte
7 dage siden · Agrippo
4Skriveblokering
13 dage siden · thevoid
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
1 måned, 3 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
1 måned, 11 dage siden · Pino
6Inspiration
1 måned, 19 dage siden · leviP
3cliffhang...
1 måned, 21 dage siden · dino
20Hvordan finder jeg en titel?
1 måned, 27 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
2 måneder, 1 dag siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
2 måneder, 16 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
2 måneder, 19 dage siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
4 måneder, 7 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
5 måneder, 3 dage siden · Theplayer1978
4kreative pauser
5 måneder, 29 dage siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
6 måneder, 18 dage siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
7 måneder siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
7 måneder, 8 dage siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
7 måneder, 9 dage siden · sejehugo
0Genre forvirring
7 måneder, 22 dage siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
8 måneder siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
8 måneder, 7 dage siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
8 måneder, 8 dage siden · Babyangel85