Ordet er frit · Hobbitten

4 svar
Senest opdateret 3 år siden · 4 bruger(e) deltager
3 år siden

Jeg har en diskussion med min svoger, som har stået på i nogen tid, så nu vil jeg høre jer kloge hoveder.

Hvad er en passende alder, når det gælder højtlæsning af Hobbitten?

Min niece fylder 7 lige om et øjeblik. Jeg mener, at hun sagtens kan håndtere Hobbitten, men min svoger frygter, at den vil give hende mareridt. Min søster står i midten ganske uden holdning; og sikkert glad for at være fritaget for at skulle tage stilling til, hvad den fjollede onkel nu har fundet på :)

Jeg tænker selv, at enhver alder, hvor det generelt vil være passende, vil være plus minus noget; alt efter omstændigheder.

I tilfældet her er omstændighederne, at pigebarnet er nogle år foran jævnaldrende i at skrive, regne og tegne. Hun er tilpas opsøgende efter udfordring og læring til, at hun selv beder om regnestykker, f.eks. på bagsædet af bilen eller hvis hun keder sig på en restaurant. Det er derfor min påstand, at det er en hjerne, der skal udfordres. Min svoger har, modsat, en pointe i, at det også betyder, at hun suger ting til sig anderledes, end jeg oplever andre børn. Eksempelvis kom hun hjem fra skole, hvor ældre børn havde snakket om Hitler, og hun afkrævede meget konkrete svar på, hvem han var, og hvordan i alverden han kunne så ond. Ligeså italesætter hun gentagne gange, at hendes største frygt er, at der er nogen, der kommer og slår hendes familie ihjel.

Endelig, min søster og svogers hjem indeholder 0 - NUL - bøger foruden dem, der er på børneværelserne. Jeg har aldrig set mine forældre åbne en bog, og det er mit stærke indtryk, at tilfældet er det samme med det andet sæt bedsteforældre. Så skal den boglige inspiration komme (fra familie), kan det kun være mig. Hvilket jeg nævner, fordi jeg er pinligt bevidst om, at det muligvis får mig til at skubbe lidt for meget på.

3 år siden
3 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Det kommer godt nok an på hvor langt fremme de er af deres alder. Hvis det har deres interesse, er det vel ikke så afgørende om barnet er 5, eller 10 år gammel.

Rigtig gode bøger, til den eventyrlystne^^

3 år siden
3 år siden

Tak for svar til jer alle tre :)

Nicolas, som en overordnet observation er jeg 100% enig. For en god ordens skyld må jeg hellere nævne, at jeg, når jeg skriver om risiko for at presse, hentyder til dette over for forældrene; ikke over for min niece. Det skal alle dage være drevet af hendes egen lyst og nysgerrighed. Intet dræber de to ting, som pres eller endnu værre tvang gør det.

Jeg er dog uenig i, at Hobbitten er kompleks (hvis det var din mening at sige det). Den er imo kun marginalt mere kompleks end HCA og andre eventyr, med mindre de er i meget udvandede børnevenlige udgaver. Min forståelse er, at eventyr oprindeligt var ekstremt voldsomme og specifikt tilsigtet mod at lære børn om den virkelige verden på en måde, der er lige dele tryg og skræmmende.

Heldigvis er forældrene sådan anlagt, at de ser og anerkender værdien i højtlæsning, selvom de ikke selv læser. Så f.eks. HCA bliver i forvejen læst højt. Jeg argumenterer kun for at afprøve den marginalt mere komplekse litteratur til højtløsning; uden det betyder, at hvis hun elsker det, så står den sgu på LOTR bagefter. Den må hun selv finde hendes vej til, når hun er gammel nok.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hobbitten er startet 18/07-2020 16:40 af Jimmy Acaster (Kafkaesque) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
6 timer, 32 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 26 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 4 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 27 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 3 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 4 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar