Tekstdebatter · Skriveblokering

10 svar
Senest opdateret 5 år siden · 11 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej!

Hvad hjælper jer med at kunne skrive igen?

6 år siden
6 år siden

Når jeg oplever skriveblokeringer, bliver jeg ofte nødt til at arbejde på et nyt projekt, hvis jeg i forvejen er i gang med noget, for at kunne ryste mig selv ud af det. Jeg har for eksempel lige gjort en kortroman færdig, hvor jeg ellers var gået i stå med sidste kapitel, ved at give mig til at arbejde på et par kortprosa tekster ind imellem.

For bare at komme i gang med at skrive, har jeg forskellige opgaver jeg kan prøve kræfter med, som tvinger mig til at få ordene ud uden at være for kritisk eller på anden vis gør processen lidt lettere for mig. For eksempel kan jeg lave black out poetry, hvis du kender det? Det plejer lige at lette den værste blokering for mig.

6 år siden
6 år siden

Der er desværre kun en ting der hjælper og det er at sætte sig på sin flade og tvinge sig selv igen. Måske skrive noget volapyk, måske bare stirre, måske lave alle mulige overspringshandlinger som at gå ind på Fyldepennen :-) ... Det er i hvert tilfælde min erfaring.

6 år siden
6 år siden

Jeg kan tilslutte mig både Marianne og Syrenes råd.
Nogle gange handler det bare om at få projektet lidt på afstand, eller skrive sig tom for alt muligt skidt, der ikke har noget at gøre med mit primære skriveprojekt. Og jeg gør alt fra at bruge den næste uge på alt andet end at skrive selv (rydde op og gøre rent, gå ture, læse etc.) til at skrive dagbog, skodnoveller, som ingen (mindst af alt mig selv) nogensinde vil gide at læse eller bare skrive mig tom for ord, uden sammenhæng uden mening, bare skrive ord som de kommer til mig, til der ikke kommer flere ord.
Jeg tænker dog ikke, at skriveblokeringen opstår ud af ingenting. Den er som regel et tegn på, at der er noget galt. De der pauser væk fra det primære projekt kan hjælpe en med at lettere at få øje på problemet, når man kommer tilbage til det.
Jeg havde fået skrevet knap 100 wordsider i en roman henover sommeren, og gik fuldstændig i stå, da jeg ramte september. Jeg tog 1½ uges pause fra det, og da jeg vendte tilbage til det, var jeg klar til at indrømme, hvad jeg et eller andet sted hele tiden havde vidst var problemet, nemlig at en af mine karakterer var forkert bygget op, hvilket gjorde, at hun var svær at tro på og virkede forceret. Det resulterede i, at jeg begyndte helt forfra. Nu er jeg nået til samme punkt i plottet (og er meget mere glad for det, jeg har, end jeg var før) og jeg har indset, at der var endnu en grund til, jeg gik i stå lige der: jeg havde klynget mig lidt for meget til en scene, jeg havde haft i hovedet lige fra begyndelsen af, men som selvom den havde en plotmæssig vigtig betydning bare ikke gav mening - der var alt for mange ting, der ville forhindre en sådan situation i at opstå, så mine krumspring for at tvinge den igennem havde en decideret ødelæggende effekt.
Jeg tror blokeringen skyldtes min indre kamp mellem bare gerne at ville videre, hvorfor jeg nægtede at indse, før jeg sad med blokeringen, at den lille stemme, der havde fortalt mig, at jeg var på afveje og skulle omtænke en masse ting, faktisk havde ret.
Måske man kan komme udenom blokeringen hvis man er lidt mere åben overfor at indse, at noget af det man har skrevet og/eller udtænkt bare ikke fungerer...

Når det så er sagt, tænker jeg også, at der kan være et hav af andre, udefrakommende grunde til at man får den blokering. Det kan være travlhed i det virkelige liv, der gør at man bare ikke har roen til at synke ordentligt ned i sit skriveri, og at man derfor bruger for lang tid, når man endelig får sat sig, på at prøve at samle tråden op fra, hvor man sidst slap. Det gør det rigtigt svært at skabe et godt flow, og det kan gøre det til lidt af en kamp at skrive. Jeg tænker her, at man enten må acceptere, at man er i en periode, hvor skriveriet må være på stand-by, eller måske skal opbygge en god rutine, hvor skrivning får en plads i skemaet hver dag (stå op en time tidligere fx eller droppe den time man (for mit vedkommende) bruger foran fjernsynet hver aften til fordel for skrivningen).
Man kan også bare have nogle bekymringer el.lign. der suger alt ens mentale energi. For mig er det helt umuligt at få skrevet i sådanne tilfælde, og jeg tænker, at ens energi er langt bedre brugt på at forsøge at løse disse bekymringer så ens mentale ro og indre balance genoprettes end ved at prøve at gemme sig i en romanverden. Men skrivningen kan selvfølgelig også være et led i dette, hvis man formår at behandle ens bekymring på en meningsfuld måde gennem den kreative skrivning - så kan det dog være at ens aktuelle skriveprojekt må lægges til side for et andet, mere personligt aktuelt.

Der kan sikkert være mange andre løsninger og årsager, men ja, jeg tror netop det vigtige er at finde årsagen til blokeringen.

6 år siden
6 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Her er et godt indlæg om skriveblokeringer og hvad man kan stille op:
https://katrinewil...ng-kan-skride-af/

6 år siden
5 år siden

En pause fra skrivningen og at læse en god bog. Så er inspirationen ofte tilbage :)

5 år siden
5 år siden

For mig virker det, specielt hvis årsagen er bekymringer eller at jeg har skrevet mig ind i en blindgyde, simpelthen forestille mig at der sidder en psykolog eller min far over for mig og så simpelthen tale ud i den blå luft, som om der var en anden person at tale med, for på den måde for jeg arbejdet mig rundt om problemerne og derved finder frem til løsningen på dette. Hvis det ikke er grundet nogen af disse ting, så hjælper det at læse min yndlingsbog igen, og derved få inspiration og et pusterum.

5 år siden
5 år siden

Hej
Man kan ikke tvinge sig selv til at skrive.
Da jeg havde skrive blokering fandt jeg senere ud af, at det ikke var skrive blokeringen . Tror hjernen ( skriver) eller lader op gå ikke i panik er mit råd til dig det kommer når det kommer, det er det der er så smukt ved at have den evne . Bevar modet .
Bedste hilsner
Ann

5 år siden
5 år siden

For mig at se er nøglen til at låse op for skriveblokeringen, at komme ud og gribe dagen, nyde naturen.. samle et blad op og studere dens strukturere.. sejl på en sø i en jolle.. Gå en aftentur i skoven med lommelygten.. mærk livet. mærk omgivelserne.. det er sådan jeg plejer at gøre

5 år siden
5 år siden
#10 Polo

Så vist kan man tvinge sig selv til at skrive. Ellers var vi medieforbrugere da godt nok ilde stedt. Tænk på journalister, som skal levere stof til dagblade, webaviser og ugeblade. Jeg har selv tidligere levet en free lance-tilværelse, og her må man indimellem svinge pisken over sig selv. Til gengæld opnår man rutine og udvikler sit håndværk. Hvis man er uoplagt kan det undertiden være, fordi sindet skal fyldes op med nye indtryk/ressourcer. Lyt til en opera, se en udstilling på Statens Museum for Kunst eller blad i en kunstbog, gå til en koncert eller prøv at bestige tårnet på Vor Frelsers Kirke. Skriv eventuelt om det derhjemme. Måske man ikke altid kan skrive det, man gerne ville, men noget kan man altid beslutte sig for at skrive - og så kan man, beriget med nye indtryk, varme op derigennem.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skriveblokering er startet 24/11-2017 01:11 af Laura174 og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
26 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 19 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 3 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 4 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
26 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 4 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 29 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
2 år siden · Brehmer