Kunstnersnak · Kunst og digte

18 svar
Senest opdateret 3 år siden · 7 bruger(e) deltager
5 år siden

Hvor i hjernen sidder kreativiteten .? Hvad er det som gør en dygtig til at skrive digte og lave kunst..

5 år siden
5 år siden

Talent og hårdt arbejde. Har du talentet men ikke arbejder med det, så bliver det ikke til noget. Og har du ikke talentet, så nytter det ikke hvor meget du arbejder.

Hvos i hjernen? Jeg tror ikke man vil finde det ved en hjerneoperation.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Men man kan vel se det i , eller på en hjerne scanning, tænker jeg.

5 år siden
5 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Hvad så hvis det ikke er noget man har lært, så er det vel medfødt evne vil jeg gå ud fra , eller hvad mener i der.

5 år siden
5 år siden

Savanti

Nej, man kan ikke finde talentet ved en hjernescanning. måske ligger der i DNA'et, hvad ved jeg.

Men jeg vil nu mene, at alle har et eller flere talenter, og hvis du søger lidt i dit sind, og ser hvad dine hænder er god til, så opdager du det selv.

Talent er ti procent inspiration og halvfems procent transpiration.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Har opdaget det, og det er fantastisk dejligt. Måske er det et overlevelses talent.om man kan se det i dna ,ja jeg gad da godt kende min dna kode, hedder det vidst . Fx jeg kan ikke matematik, men det er også meget godt ellers ville hjernen jo brase sammen af informationer .

5 år siden
5 år siden

Man har lokaliseret visse ting til hjernen. Og måske hører skrivetalent også til et sted der. Men man skal nok definere det på en anden måde. For hvad er skrivetalent oversat til hjernestrukturer?
Kort sagt er det noget med at sætte erindrede ord sammen kombineret med visse motoriske færdigheder, hvis man skriver med kuglepen eller tastatur.

Med en MR scanner kam man lokalisere visse fænomener der bliver aktiveret under scanningen. Men umiddelbart vil man nok kun måle hvilke områder der "lyser op" når personen bliver bedt om at tænke på skriveproces og evt bevæge fingrene samtidig.
Talentet som sådant er nok sværere. For den der digter noget makværk vil nok udvise samme neurale udtryk som den der digter noget godt.

5 år siden
5 år siden

Der har gennem årene været talt og skrevet en del om livets paralleller i hjernens arkitektur.
Det har "traditionelt" været anset for en borgerlig tankegang med denne byggeklodsmodel. "Apparatfejlmodellen."

Andre har fokuseret mere på det materielle, altså det praktiske arbejdslivs samspil med hjernen. sygdom er ikke en "dims" i hovedet, men en tilstand som mennesket er kommet i.

Men der må være sandheder i begge lejre, for nogle har vitterlig en tumor eller en blødning i hjernen, hvor tilstanden bedres, når disse konkrete ting fjernes.

Sådanne fænomener er nok ret lette at forstå. Det er sværere når talen er om selvet, bevidstheden sjælen, eller hvad det kaldes. Engang havde vi en længere snak om det emne her på Fyldepennen. Men det er karakteristisk at den slags emner er vanskelige at opnå enighed om.

For eksempel ryger nogle lidt "i flint" når man nævner at nogle opfatter bevidstheden som en slags støj. Og det kan skyldes at glosen støj opfattes som et negativt ord, en betegnelse for en fejltilstand, en dysfunktion, noget uønsket.
Men det er ikke sådan det er ment. snarere noget med at hjernen har en række primære elektrokemiske funktioner. De er som de er. Men hvis kvantiteten stiger til noget voldsomt netop i menneskets hjerne, som vitterlig er en del større end de fleste andre dyrs, så kan man forestille sig, at der opstår en slags kaos. Hvis dette kaos begynder at etablere bølgefænomener, som eksisterer på grund af hjernemassens store kvantitet, men som ikke er en "planlagt del af diagrammet," (og som man bestemt ikke kan se ved at kirurgen ser efter) så kan man tænke sig en overordnet fællesfunktion. Den behøver ikke at være noget stort (det har nogle påvist at bevidstheden heller ikke er, tværtimod) men noget relativt nyt og anderledes.

Men "jeg'et" som sådan har plaget en masse mennesker. For hvad er "jeg" og hvorfor er jeg ikke en anden? Hvorfor blev jeg lige netop mig?
Det er svært at definere selvet, når samme selv er med i denne proces.

Jeg tror ikke jeg'et sidder et bestemt sted i hjernen. Men jeg tror at jeg'et ikke kan eksistere uden denne.

5 år siden
5 år siden

Hej Flemming . Mange tak for dit svar. Du skriver mange interessante ting herinde. Så tror jeg vil læse det du har skrevet om, som du siger her.
Mvh
Ann .

5 år siden
5 år siden

Hej Ann. Tak for venligheden. Jeg skal se om jeg kan grave noget frem fra Fyldepennens gemmer.

5 år siden
5 år siden

Hej Flemming. Det vil jeg se frem til . :)

5 år siden
5 år siden

Hej Ann.
For eksempel
Kategorien "Ordet er frit." og titlen "Noget galt i halsen?"

5 år siden
5 år siden

Hej Flemming, ok jeg tjekker det lige ud ).

5 år siden
4 år siden

Skulle nogen få brug for lidt underholdning ;)
https://croquistilpolterabend.dk/

4 år siden
4 år siden
#15

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
4 år siden

Sikke en flot debat som batter:). Har læst alle jeres svar og det har givet mere reflektion over emnet. Holder øje med debatten hver et svar kan bruges. Godt nytår 2020. Mvh Savanti.

4 år siden
3 år siden

Ann R. Sørensen (Savanti)

"Hvor i hjernen sidder kreativiteten"
I fejlene når vores hjerne, i den indre kommunikation misser mønster genkndelse eller mønster gengivelse.

"Hvad er det som gør en dygtig til at skrive digte og lave kunst"
At man har en hjerne som er dårlig til at holde fast ved mønstre, når det deres skulle være et mønster, istedet bliver til støj. Og hjenen tolker mønstre ind i støjen.
På nogen lunde samme måde, som når vi 'ser' figure i skyerne.

Wernn

3 år siden
3 år siden
#18

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kunst og digte er startet 07/08-2018 02:30 af Ann R. Sørensen (Savanti) og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
4 timer, 23 minutter siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
2 dage, 2 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
6 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
28 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 29 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 23 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 25 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 2 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 16 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 25 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 28 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 6 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 21 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 22 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 26 dage siden · David H

Kunstnersnak

5Litteratur er mange ting
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
0Kunst og verden politik
2 år siden · MariaMolgaard
0Dine øjne på Mona Lisa
2 år siden · MariaMolgaard
0Kan du anbefalde
2 år siden · MariaMolgaard
1Hvad synes i
2 år siden · Henrik German Q...
0Lejlighed insperation vintage art
2 år siden · MariaMolgaard
7Kalle er død
3 år siden · Pia Hansen
18Kunst og digte
3 år siden · Engbo
32Er kunst mulig eller umulig?
3 år siden · Prem
34Musikinspiration
4 år siden · dino
1Margit Sandemo
4 år siden · dino
12Benny Andersen er død
5 år siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
5 år siden · dino
13Portræt
6 år siden · Morpho
22Bedste bog
6 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
6 år siden · dino
32Kætteri?
6 år siden · Kåemer
024syv
7 år siden · Fink