Kunstnersnak · Portræt

13 svar
Senest opdateret 4 måneder, 16 dage siden · Morpho, Kåemer, Ling Angeline, Charly, Blækhuset, dino
4 måneder, 17 dage siden

Portrættets historie har udviklet sig fra at give magten et ansigt, til i vore dage, også at kunne give både du og jeg et offentligt ansigt. Her på fyldepennen kan vi sætte et billede på af os selv, på FB ligeså etc. etc.
Jeg spekulerer på, hvad portrættet egentlig kan formidle og hvad vi får ud af et portræt, når vi ser et.
Før i tiden så vi malede portrætter. Idag er fotografiet nok det mest benyttede.
Hvad kan maleriets portræt kontra fotografiets?
Er der et tab i den stigende interesse for fotografiet kontra oliemaleriet?
Magten bliver stadigvæk malet!
Jeg er nysgerrig på om nogle af jer har en holdning til portrættet og portrættets historie og udvikling.
Får vi mere identitet gennem det visuelle portræt end gennem det skrevne portræt eksempelvis?
Hvorfor smiler magtens portræt ikke?
Hvorfor promoverer almindeligt dødelige sig selv gennem portrættet?
Ville gerne have haft et billede af noget andet end mig selv på pennen. Men der stod at det måtte man ikke og da jeg gerne ville deltage på pennen adlød jeg. Fandt dog efterfølgende ud af, at mange ikke har et billede af sig selv på deres profil.

Personligt kan jeg nu godt lide, at jeg får sat ansigt på dem jeg skriver med. Men da jeg ikke selv findes på andre sociale medier, forstår jeg godt følelsen af ikke at have lyst til at afsløre sig selv, men at forblive anonym.

Jeg skal arbejde og formidle et projekt omkring portræt og selvportræt, fordi jeg er overbevist om, at der er så meget identitetsdannelse i arbejdet med og omkring emnet, både personligt og historisk.

Men jeg ved ikke nok. Så I der har en personlig eller faglig mening om emnet. Løft gerne sløret for en uvidende.

Bh
Camilla

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Hvad skal et portræt kunne vise udover sjælens spejl?

For mig kan et foto kun være et portræt, når det viser den helt spontane indre side. Den indre side er og kan aldrig nogensinde være tiltænkt på forhånd som et opstillet portræt set af én selv. Portrættets mirakel er lige dér, hvor vi kigger ud fra os selv og på ingen måde opstillet, udefra og ind på os selv.

Som oftest er det allerbedste portræt opstået ved et andet menneskes blik på os, som er fanget i et tæt og nærværende øjeblik. Selfies kan aldrig, og med det mener jeg aldrig nogensinde!, opstå og være et portræt. Det kan aldrig blive til et tæt og nærværende øjeblik uanset selfiestangens holder og ejer.

Et portræt er et kig fra et andet menneske øjne udefra og ind i mennesket uden slør og forhæng. Hænder rækker ud, det gør øjnene og sjælen også, og det åbenbares i blikket i et øjeblik af tillid ... hengivelsen.

Mange hilsner
Charly

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Så selvportrættet eksisterer altså ikke? Er det fordi det ikke siger noget tilstrækkeligt sandt om personen? Er selvportrættet pr definition en løgn? Men i så fald er det af en anden malede billede så vel også ret fjernt fra sandheden? For den portrætterede kan jo side og gøre sig til alt efter det indtryk han gerne vil skabe? Som en kejser der gerne vil se både magtfuld og intelligent ud?
Og det spontane snapshot (som han ikke ved bliver taget) synes måske mere at røbe den usikre luskefis?

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Interessant!
Især, at det er blikket udefra, der ser ind og skaber ny forståelse af den portrætterede.
Det betyder jo faktisk noget for min kobling til identitetsvinklen, hvis selvportrættet er en illusorisk opstilling, et kejserens klæde.
Må lige tænke lidt over den promis!
Men glimrende betragtninger. Tak!

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Portræt som foto og/eller maleri et et visitkort til omverden...her er jeg, jeg har levet, jeg har været til og ydet/bidraget med noget, jeg er selvglad, jeg har magt...mest af alt: Glem mig ikke i dødens tusmørke.
Jeg maler selv og ganske hæderligt. Så godt, at jeg maler portrætter. Hvis man kan den metier, så maler kunstneren noget som måske ikke ses for det utrænede øje...sjælen, personligheden, eller maler ledetråd, mystik til, derved se personligheden gennem en anden vinkel. Foto er blevet fattigt, fordi det har mistet sin mystik og bruges i flæng...se mig her, se mig der...og det gode foto portræt, er altid bedst, når det tages af en anden i øjeblik, hvor hovedpersonen ikke ved det. Er det i sort/hvid, så er det ekstra smukt.
Jeg fik engang at vide hos en fotograf, at der skulle være sagt: Smil ikke. Folk der smiler er ikke til at stole på.

Er det ikke bare skønt at se et gammelt fotoalbum igennem. Folks/familiens liv i små glimt. I søndags stadstøjet et par gange i livet sammen med familien eller et brudeportræt. Historie og dragende mystik.
I dag vælter vi os rundt i selfie-skud, at vi knap nok ænser det, så er det digitalt, ingen sætter i album...og hokus pokus...ingen husker dig om hundrede år. Et barne vil spørge engang om hundrede år: Hvem var Oldemor, hvordan så hun ud?

Et lille bidrag, lige i forbifarten.

Fortsat god dag.
Poul (Blækhuset)

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Dino: Jo selvportrættet eksisterer som faking news, og jeg er blot i tvivl om, hvad jeg selv ser som et portræt og efterfølgende et selvportræt.

Hvilken kærlighed er livsnødvendig? Næstekærlighed ...eller egenkærlighed ...

Glorien eller potten???

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Et portræt må jo være et menneske, der skal udtrykke noget specifikt ved et andet menneske.
Det kunne i realiteten godt være opstillet. Nationalmuseet kører pt. en udstilling, hvor børn har portrætteret et andet menneske. Et af disse billeder hedder: En bestemt mor. Det er et maleri og vandt portrætkonkurrencen blandt mange børn. Se det!
Pointen er her, at overskriften vitterligt afspejles i det udtryk maleriet har, men i en kontekstdefineret ramme. Det er derfor ikke sjælen eller hele personen, der er udtrykt i maleriet. Det er et afgrænset udtryk af personen, som i dette tilfælde, barnet har observeret.
Hvis nu moderen havde formidlet eget syn på samme sag, altså sig selv, da ville udtrykket af, den bestemte mor, formentlig have taget sig helt anderledes ud. Dog er der jo en grund til at portrætterer både andre men også sig selv. Jeg tænker, at det skaber forståelse eller en oplevelse af mennesket. Andre får et kig ind. Lige såvel som jeg selv kan blive fuldstændig betaget af et portræt, fordi det kan have et stærkt udtryk og derved vækker noget eksistentielt inde i mig som menneske og derved oplevelsen af nærvær eller nogen genkendeligt, i mødet med det som et foto eller et billede, formår at udtrykke. Det må kunne noget, hvorfor skulle vi ellers bruge så meget tid på det?

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Jeg synes egentlig ikke at et portræt siger så meget om en person, bortset fra, at det viser hvordan personen ser ud - men det er naturligvis også vigtigt.

Vi glæder os over den store mængde billeder der findes af H.C. Andersen, men af hans samtidige Søren Kierkegaard findes der ikke et eneste, bortset fra nogle karikaturtegninger, men ved vi af den grund mindre om Kierkegaard end om Andersen?

Læser vi en biografi er det godt at der ind imellem er billeder af personen som bliver biograferet. Det hjælper til at danne et billede af personen. Men portrætterne er supplement til teksten og ikke omvendt. Hvis vi havde alle de mange portrætter af H.C. Andersen foran os, så ville vi alligevel ikke kende ham, hvis ikke vi havde alt det der er skrevet af og om ham.

Kåemer

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Personligt mener jeg, at det første og fremmeste som kan få mig til, at have en indblik om en person, er nok " det skrevne portræt ", fordi det siger så meget om éns personlig indre.
"det visuelle portræt " for mig viser blot det øjeblikke, hvor personen bliver fanget, og det indtryk som jeg får er jo, det øjeblikkelige af personen.
Samtidig synes jeg, at det også er rare at kunne sætte ansigtet på personnen, når man første har lært personnen s indre at kende. Det giver en helheds billeder om personen.
Da jeg lige startede herinde, var jeg meget usikre om, at jeg overhovdet skal vise billeder af mig selv. Den største grund til det, er nok, fordi jeg helst vil andre kender min indre, inden de danner indtryk om mig udfra mit udseende. Fordi for mig det er jo, det som betyder mest, at man ser mig, som jeg virkelig er, men ikke ude fra det øjeblikke, hvor billeder blev taget.
Men da jeg har været herinde længere nok, til at jeg synes, at jeg har vist så meget om mig selv, føler jeg mig faktisk, at der er en usynlig bånd mellem mig og pennnen(læserne herinde), Jeg har fået en tryghed, og synes, at det, at vise billeder af mig selv, er ikke længere en overfladisk portræt, men er suppleret af mig selv.

Pøj pøj med projektet!

kh
Ling

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 17 dage siden

Ling
Interessant med dit syn på, hvornår og hvad der skal til, før du føler tryghed i forhold til tilkendegivelsen af dig selv rent visuelt. Du både skriver smukt og ser smuk ud på billedet, skal du vide:-)
Nå visse vasse med mig.

Kåemer
Jeg kom til at tænke i forbindelse med dit indlæg, hvor du giver eksemplet med H.C. Andersen, at der jo også er en girafeffekt i at ville studere et menneske, der har betydet så meget rent forfattermæssigt. Hele H.C. Andersens fremtoning rent visuelt og ikke mindst hans baggrund, har måske yderligere bidraget til hans fremadrettede succes. Vi har som læsere fået lov til at lære mennesket bag pennen at kende. Vi har set giraffen! Vi føler vi kender ham. Jeg har ovenikøbet ligget i hans seng. Det må have været helt umuligt for ham at finde ro i den lille trækasse med det lange korpus han havde.

Men der er jo portrætter, der står alene. Hvor der ikke er andre historier end selve portrættet, der taler. Det er den slags portrætter jeg på en eller anden måde i denne kontekst er nysgerrig på. For hvorfor er de der? Hvad kan vi bruge dem til? Giver de mening og hvis svaret er ja - Hvilken?
Jeg tænker, at et portræt uden historie kan vække fantasien, hvis det taler for sig selv gennem udtrykket. Det kan få os til at undres, gøre os nysgerrige. For hvad er historien og hvad vil portrættet fortælle os noget om?
Her er det ikke knyttet til noget andet end selve maleriet eller fotografiet. Der må være et dybere lag i selve portrættets historie end det øjet umiddelbart kan se, for ellers giver portrættet ingen mening. Så bliver det netop bare magtens visitkort eller manifestation af egen vigtighed. Og det kan umuligt være interessant!
Så hvad kan vi bruge portrættet til, hvis det ikke skal understøtte et heltemodig persons indsats, et eventyrligt skabende menneske eller et magtens virke?

4 måneder, 17 dage siden
4 måneder, 16 dage siden

Jeg ved godt, at kunstnere forsøger at få sjælen med i et portræt, og nogle gange lykkes det - næsten.

Et ægtepar var til en meget abstrakt kunstudstilling, og foran et standser de og manden siger: "Og det er så kunstnerens selvportræt.- Og konen svarer forskrækket: "Gud nej, og ham har du inviteret til middag."

Var det nu kunstnerens sjæl eller udseende hun blev forskrækket over?

Kåemer

4 måneder, 16 dage siden
4 måneder, 16 dage siden

Godmorgen Kåemer.
Ja den er god med dig:-)
Vi kommer jo ingen vegne, når du ikke forholder dig til min præmis.

Men i dette tilfælde kan det være, at kunstneren er gået i stå midt i det hele. Han blev ringet op af hustruen midt i den skabende proces. Hun fortæller, at hun har købt en kat, selvom hun ved, at han er allergiker. Han bliver vred over ubetænksomheden og vender tilbage til maleriet og oplever nu sin egen død.
Sjæleligt fordi hun var så ondskabsfuld. Fysisk fordi den allergiske reaktion ville blive så voldsom, at selv ikke livet var sikkert længere.

Måske er konen, der ser den abstrakte udstilling lige blevet nyst ind i ansigtet af sin mand og skelner ikke længere mellem det abstrakte og virkeligheden, fordi hun er ualmindeligt optaget, glemmer sig selv og lever sig ind i kunsten og den forestående middag, hvor hun tænker; hvad skal jeg dog servere for dette menneske. Det er jo heller ikke til at gætte om han har katteallergi!

4 måneder, 16 dage siden
4 måneder, 16 dage siden

Camilla

Ja, netop så komplekst er det. Arme kone! Hvis hun ser al den elendighed i billedet, så er det ikke mærkeligt, at hun gruer for at få kunstneren til middag. Jeg synes ellers ikke min fantasi fejler noget, men så meget tror jeg alligevel ikke jeg kunne få ud af et maleri.

Forholder jeg mig ikke til din præmis? Det må du meget undskylde. Så nu må jeg gå tilbage og studere den nøjere, og se om jeg så kan vende bedre oplyst tilbage.

Kåemer

4 måneder, 16 dage siden
4 måneder, 16 dage siden

Præmissen var jo oprindeligt noget mere enkelt til tænkt.
Kan vi bruge portrættet i forbindelse med identitetsdannelse?
Kan man arbejde med identitet gennem arbejdet med portrættet.

Det gør ikke noget, at præmissen ikke overholdes. Det udvider blot repertoiret i tråden.

Det er jo altid skægt!

4 måneder, 16 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Portræt er startet 27/07-2017 11:13 af Camilla Weidinger (Morpho) og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1444Dagens ord
5 timer siden · Charly
0Et Spørgsmål
1 dag, 6 timer siden · Morpho
33Er ligestillingen umagen værd?
1 dag, 6 timer siden · Morpho
11Bandeord
3 dage siden · dino
5Evolutions forskning.
3 dage siden · dino
1Forbrugersamfund
3 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
4 dage siden · Morpho
4Min moders stemme
5 dage siden · Engbo
8Uforståelige digte
6 dage siden · Agrippo
108Selvforsvar
7 dage siden · Dyppepennen
0Slagtryk
7 dage siden · heksemutter
12Hurra nu nåede bogen frem.
9 dage siden · heksemutter
15Overgreb
12 dage siden · Morpho
4Skriveblokering
12 dage siden · thevoid
0Fed guide til at skrive dialog
12 dage siden · Dizzy76
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
12 dage siden · Dizzy76
4Svarkommentar
16 dage siden · Kekko
4Når det kommer til at skrive beskri...
16 dage siden · Brownie Jannik
21Ligger-lægger
17 dage siden · solvejgh
24Skuespil
21 dage siden · Kåemer
1Kursus / Online undervisning
23 dage siden · kmjensen
8Filmen over alle
25 dage siden · dino
4Illustrator og forfatter, samt inds...
27 dage siden · prefu
6Beskrivelse af lyde...
1 måned, 1 dag siden · amandastorgaard
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
1 måned, 2 dage siden · Dizzy76
21Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
1 måned, 7 dage siden · Jeremy Dusk
1Lokation reception - København
1 måned, 7 dage siden · Bondekonen
5ABC
1 måned, 8 dage siden · dino
3Litteratur festival for Horror m.m.
1 måned, 10 dage siden · Fink
8Novelle - input til håndtering af t...
1 måned, 10 dage siden · Pino
32Afslag
1 måned, 11 dage siden · prefu
3Hvad sker der, når han dør?
1 måned, 13 dage siden · Blækhuset
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
1 måned, 15 dage siden · Syrene Hvid
11Kønsskifte
1 måned, 17 dage siden · smukkehjerte
18Din dag.
1 måned, 17 dage siden · smukkehjerte
6Inspiration
1 måned, 18 dage siden · leviP
3cliffhang...
1 måned, 20 dage siden · dino
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
1 måned, 21 dage siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
1 måned, 23 dage siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
1 måned, 26 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
1 måned, 28 dage siden · thevoid

Kunstnersnak

13Portræt
4 måneder, 16 dage siden · Morpho
22Bedste bog
4 måneder, 19 dage siden · Anni Idorn
10Matador marathon
4 måneder, 28 dage siden · dino
32Kætteri?
6 måneder, 2 dage siden · Kåemer
27Er forfattere kloge?
10 måneder, 15 dage siden · DenFrieNukleoti...
024syv
1 år, 5 måneder siden · Fink
25Fungerer oversættelser af store lit...
2 år siden · JamesLei
5Liv eller værk?
2 år siden · dino
1Skriveeksperiment...
2 år siden · Lisa_F
35Klaus Rifbjerg
2 år siden · Lisa_F
14Sympati contra fordom ?
2 år siden · Robert Kallehav...
4Karen Blixen ?
2 år siden · Kåemer