Kunstnersnak · Er kunst mulig eller umulig?

32 svar
Senest opdateret 1 måned, 28 dage siden · 7 bruger(e) deltager
3 måneder, 8 dage siden

Vi lever i et samfund der er fremadstræbende, er kunst så en nødvendighed?
Og hvordan definerer man så kunst, er alt gennemprøvet eller ligger der oceaner af muligheder og venter, som vi som mennesker ikke kan få øje på.
I bogen Det Umuliges Kunst, stilles spørgsmålet, om vi prøver at overvinde de grundvilkår i kunsten, men hvad så med de mere eller minder magiske evner vi i tidens løb har tillagt kunsten?
Kunstarter som maleri, drama, digt, skulptur, musik, fortælling, som netop er forskellige, og som udfylder hver sin rolle i kunstverden.
Giv dit bud på på denne debat.

3 måneder, 8 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

Problemet ved at definere kunst er, at der ikke findes konsensus om, hvad der er kunst, og hvad der ikke er. Jeg synes eksempelvis, at Dan Turèlls roman " Vangede Billeder" er en af de største værker, der er skrevet, mens andre finder den plat og meningsløs. Og hvem må kalde sig for kunstner? Bliver en buket blomster først til kunst, når en billedkunstner har malet den, eller er blomsterbinderen også kunstner? Jeg vil selv definere kunst som et ikkedefinerbart subjektivt medie. Nærmere kan jeg ikke komme det, beklager.

Til gengæld er det nemt for mig at svare på, om kunsten er nødvendig her i moderne tid, for det synes jeg er meget tydeligt, at den er. Man taler ofte om, at unge på min alder ikke interessere sig for kunst, men er vi holdt op med at have følelser og tanker? - nej vel... derfor er der også brug for kunsten.

Hanna Fink, jeg har ikke læst bogen og vil gerne høre, hvad det er for nogle grundvilkår, som forfatteren til bogen mener, at vi i dag prøver at overvinde?

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

Vi har ofte diskuteret kunst her.

Er kunst en objektiv præstation?
Eller er kunst altid oplevelser der ikke kan refereres til objektive præstationer?
Altså sådan at kunst er "for nogen" og ikke "for sig selv?"

I praksis er der nok tale om begge dele.
Man kan fristes til at mene at Michel Angelos marmorskulptur af David er et objektivt kunstværk. For den er så hulens svær at lave at man kun kan foragte dem der ikke mener at det er et kunstværk.

Men kunst kan også være noget som gør en mundlam og fylder en med en dyb glæde og respekt. Selvom måske ikke alle andre vil få den samme oplevelse. Altså en personlig oplevelse af noget.

Og derfor tror jeg kunst kan være både objektiv og subjektiv.

Men at definere præcist og alment hvad kunst er har vist altid været meget svært.

Kunst er måske ikke ligefrem en nødvendighed. Men hvor trist og kedeligt ville livet uden kunst ikke være?

Her må jeg for syttende gang nævne Maslows pyramide.
Kæmper man hver dag for overlevelsen, er man måske ikke så åben for andres kunstneriske præstationer.

Men man kunne måske også tænke sig situationer, hvor en kunstoplevelse netop er det der kan få en ud af håbløsheden i den banale overlevelseskamp?

Kunst kan være en rigdom, hvor maven og lommen er tom.
Selvom kunsten nok oftere er tilgængelig for den hvis mave og lomme er fuld.

Et eksempel: Ser man en perfekt opførelse af Wagners "Parsifal," kan man føle sig rig, selvom man kort forinden er gået fallit.
Men er man lige gået fallit, har man nok ikke råd til billetten!

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

Der er i hvert fald ingen tvivl om, at den nedsættende kunst har en virkning. I 1930erne lavede nogle tyske kunstnere billeder af jøderne for at vise, hvor ækle de var. Omvendt blev den gode, kritiske kunst bekæmpet bogstaveligt på bålet.

Her hjemme brugte reaktionen i forsvaret kampagnen mod rotter - En plakat, hvor rottemanden spørger bonden "Har du rotter." "Nej --nå ja måske en enkel," svarede bonden, mens rotterne strøg omkring dem på plakaten.
Det var hjemmeværnet, der overførte den på spørgsmålet om vi havde kommunister i Danmark? Jo, puh ha - kunst kan også bruges nedsættende.

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 7 dage siden

Nicolas Jenssen, det er de vilkår vi hver i sær vokser op med, den æstetik, normer og regelsæt vi bliver præget af.
De sanselige indtryk som danner sig på nethinden, en med til at skabe et udtryk som giver et "billede" af den tid vi levet i.
Æstetisk behag eller det groteske alt efter fascinationen af det mærkværdige. Forandringer møder ofte modstand, men hvis man stikker snuden frem, så skal man kunne tåle det.
Solvej Balle har skrevet Den Umuliges Kunst.
Engbo, vi ville nok kalde det satire i dsg.

3 måneder, 7 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Har kunsten brug for at blive defineret og blåstemplet? Kan den overhovedet tåle det? I så fald vil jeg ikke kalde noget af det, jeg holder af at læse, lytte til, se på mm. for kunst. Hvis kunsten skal defineres og sættes i kasser og ikke blot være til stede, som den der hjælper mig med at forstå, føle, grine, tænke, mindes, drømme mm., vil jeg ikke kalde noget af det, jeg elsker at omgive mig med for kunst.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Jeg tænker ikke at selve kunstneren, som udgangspunkt tænker i de baner, det vil forstyrre processen.
Det er ofte ikke kunstneres selv der sætter alle de tillægsord på det kunst de engang lavede, det er gallerierne og museumsfolk, der krydder det med floskler. Ofte ville kunstneren ikke kunne genkende sig selv i værkerne.
Som vitaminpiller der bliver annonceret med de fordele de kan udrette, så man til sidst må overgive sig til.
Alt kunst skal betragtes ud fra den tid det er udført, storhed og forfald.
Tag nogle af de malerier fra Guldalderen og sammenligne med de digte, bøger og musik fra dengang, så vil du se en sammenhæng.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Fink, du spørger om kunst er nødvendigt når samfundet er fremadstræbende.

Jeg har nok svært ved at forstå hvad du mener.

Jeg vil nok mene at kunst/kunstneren selv definerer sit behov for eksistens. Uanset om samfundet går frem, tilbage eller til siden.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Jeg er sikker på at det er først når kunsten er væk, så opdager man at den mangler.
I denne fremad stræbende tid, er det måske det kunsten kan, der er brændstof til at udføre den daglige dont, Dino.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Er tiden fremadstræbende? Mere end den plejer?

Hvis du mener udviklingen forstået som teknologi, ressourceforbrug osv. så er jeg enig i det fremadstræbende.

Eller mener du at folk med fart på karrieren har for travlt til at fordybe sig og få glæde ved kunst?

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden
#10 Engbo

Mange kirker har da god og kreativ kunst. Men det er ikke som i det katolske Polen. Den er ikke bare fantastisk; men en del af livet for de fleste polske. Jeg bemærkede, at piger der lignede vore; men når de gik ind i kirken standsede de og nejede for de forskelige evige, hellige. Interessant; men ikke det samme som anbefaling fra min side.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

#Dino ikke siden i går men de sidste 10/15 år er udviklingen gået hurtigt, som du skriver.
Men som jeg skriver, er kunsten måske med til at til at vi også stopper op og mærker efter.
# Engbo, dekorationerne i kirkerne var nødvendige da de fleste var analfabeter dengang så malerierne var med til at formidle kristendommen, så borgerne holdt sig inde på dydens smalle sti.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Hanna, du skriver, "Alt kunst skal betragtes ud fra den tid det er udført" - hvorfor skal den det? I de ældste folkeskoleklasser og på de gymnasiale uddannelser lære man at analysere kunst ud fra den periode, værkerne tilhører. Men "skal" eksempelvis guldalderkunsten betragtes ud fra 1800-1850-erne? Det jeg synes er skønt ved - for nu at blive ved guldalderkunsten - værkerne fra den periode er den vældige natur, de grønne skove og de skønne farver. Jeg tænker ikke, når jeg står over for et Guldaldermaleri, at Guds skaberværk er fantastisk, og at alt nok skal gå, såfremt jeg følger Guds vilje. Det kan også være meget lærerigt at studere den mode og de smykker - og meget andet -, der vises på værkerne, men jeg synes ikke, at det er interessant at betragte kunsten ud fra, hvad der er karakteristisk for den periode, hvor kunsten er udført. Måske dog med undtagelse af det moderne gennembrud. Den første del af 1800-tallet er simpelthen ikke aktuel set ud fra mit personlige liv, og hvis jeg skal kunne bruge værkerne fra den tid, nytter det ikke, at jeg tænker i perioder.

Jeg vil lige bedyre, at når jeg skriver periode, mener jeg den kunsthistoriske stilart og ikke den politiske og historiske periode.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

#Nicolas Jessen, der er jo en grund til at værkerne viser storhed, kulturlivet blomstrede på den tid, Grundtvig, B.S Ingemann, HC Ørsted og Søren Kirkegård huserede også på den tid m.m.
Alt kunst afspejler den tid det er skabt, ligesom reklamer der blev lavet i 80'erne afspejler også selvsamme tid.
Hvad der danner vores tids kunst stritter i mange retninger, men virker som om "pænheden" har forladt lærrederne.
Man må følge sin egen sti, og håbe at planken holder.
Vh. Hanna Fink

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Hanna Fink, selvfølgelig afspejler kunsten den tid, som den er skabt i, og for mig bør den også forstås - men dog ikke nødvendigvis betragtes - ud fra den tid, den har sit ophav fra. Jeg synes blot, at det er lidt trist, når gymnastiklærere introducerer litteratur og kunst for sine elever, som noget man skal forstå ud fra diverse perioder og analysemodeller. Det er en tendens, jeg ser i mange sammenhænge, og ifølge mig måske kunstens største udfordring i moderne tid: at vi forsøger at forenkle den til noget håndgribeligt og dermed mulig at skabe konsensus omkring. Altså noget vi kan kalde rigtig kunst og kunstanalyse og forkert kunst og kunstanalyse.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Der er mange måder at være kreative på, og mange ting er kunst. Jeg kan betragte skønne klæder og dragter og smukker fra Indien eller Asien i lang tid uden at blive træt af det. Billeder og malerier fra andre kontinenter dekorere vores hus og kalder minder frem. I skabet ligger de som jeg ikke har plads til, og som jeg kikker på en gang imellem. Ja verden er fuld af skønne ting, og kunst er over alt.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Man kan begynde med at se hvem der har taget en kunstuddannelse som danner grundlaget for det kunst de selv skaber, men de personer der skaber kunsten kommer fra forskellige samfundslag, afspejler deres egen opvækst, det kan godt være de har lært hvordan farverne virker på lærred, og giver balance i motivet.
Men at bryde igennem med sit egen udtryk, er hårdt arbejde, holde fast, og ikke mindst få det ud og blive set, er også hårdt arbejde.
En fordel hvis en "vigtig" person vil anmelde den bog man får udgivet, såvel som en kunstanmelder vil anbefale ens malerier, skulpturer til gallerier.
Men gallerier tager 55%af prisen, så uden gallerier ingen salg.
Som autodidakt står man mere alene, men mange er dog brændt igennem alligevel.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden
#17 Engbo

#11 Hanne Fink Du har nok ret men jeg har nu undret mig over - som je husker - nogle dristige billeder engle ikke baree med englevinger men ogsåmed nogle gode engle-lår og mere det i samme retning. Nå, jeg kommer nok for lidt i kirke g trænger til en opdatering.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 6 dage siden

Kunst er mange ting, vores datter har et master i kunst og har i lang tid været beskæftiget i et kunstmuseum. Kunst er også et valg i smagsretning, det er ikke alting jeg ville kalde kunst i et museum, men der er også ting, man aldrig bliver træt af at betragte. Man behøver ikke ubetinget en uddannelse for at forstå kunst eller beskæftige sig med det. Jeg har i mit liv aldrig set så mange kunstfulde ideer som i Kina, ideer om alt imellem himmel og jord. Lige fra kunstfuld dekoreret tøj, paraplyer, sko, instrumenter guld og sølv, objekter snitterier i papir og træ, glas, alt muligt. Kunst er en gave ovenfra, som vi mennesker har fået til at glæde os selv og andre med. Jeg mener det er hovedsagen, man kan også kalde det talenter.

3 måneder, 6 dage siden
3 måneder, 5 dage siden

#17 Engbo, du skal ikke tillægge de englelår så stor betydning, andet end at englene sender os signaler om fred og ro, og bindeled imellem gud og os.

3 måneder, 5 dage siden
3 måneder, 5 dage siden
#20 Engbo

OK Hanne Fink Jeg er stadig dybt betaget af fred hviler over Land og by. Sangen er en oplevelse på baggrund af en smuk natur med hvor søen spejler himlen. Den appellerer også ti , hvordan man selv kan spejlede sig i sin næste - også, når næste er en fremmed, som her dig ej forstår.

3 måneder, 5 dage siden
3 måneder, 5 dage siden
#21 Engbo

Når man forsøger at tale/skrive budskabet om fred, er naturens stemme en god hjælp -B S Ingemann var en god formidler.

3 måneder, 5 dage siden
3 måneder, 5 dage siden

Jeg forstår dig, Engbo.

3 måneder, 5 dage siden
3 måneder, 5 dage siden
#23 Engbo

Jeg husker ved en fredskonference en af talerne var lærer. Han fortalte noget man slet ikke syntes hørte med, når nu vi diskuterede protester mod raketterne. Læreren havde i lejr taget børnene med ud til Vesterhavet for at bese stjerne himlen. Det var hans indtryk at mange af børnene aldrig havde taget sig tid til at fordybe sig i dene skønhed. Jo, det hørte med - lige som BSIngemanns iagttagelser. Det er godt at opruste sindelaget til at forstå, vi ikke vil bytte den livets skønhed med krigens ødelæggelser. Vi har set begge dele og vi bør vælge.

3 måneder, 5 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Mange går med skyklapper, og ser kun hullerne i osten,

Men man skal nok have lidt år på bagen "for at forstå"
Men der er ikke noget der er for sent, hvis man har modet til at genvinde det tabte. Vh. Hanna Fink

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Hvis man nu skifter ordet kunst ud med kultur og isoleret set kikker på musik (i stedet for feks. digte), tror jeg der er sket følgende: På et eller andet tidspunkt blev popmusikken opfundet. Den har tematisk (tekstmæssigt) stort set ikke udviklet sig. Heller ikke hvad angår akkordrundgange og rytme. Den har vi levet med i, jeg ved ikke, 50 år, måske. Problemet er at den altid har været simpel. Det gør at den ikke kræver noget af os. Den bliver til baggrundsstøj i fitnessworld eller underlægningsmusik til en musikvideo eller til noget der kører i baggrunden til en fest. Hvis vi virkeligt lyttede efter, ville det gå op for os hvor ligegyldigt den ofte er. På den anden side er der en industri der har formået at overbevise os om at vi gerne vil have popmusik. Så nu er vi endt op med en musikindustri der kan producere som på et samlebånd. Samt en masse musik der ikke rigtigt tilbyder os nogen mulighed for fordybelse - den er blevet kommerciel. Der er selvfølgelig jazz-festivaler og den slags i Danmark. Men jeg har på fornemmelsen at der ikke er specielt mange danskere der virkeligt dyrker musik. Det er noget man sætter tag op til, scorer til, fester til, træner til osv.

Evnen til at koncentrere sig og fordybe sig er et krav hvis man vil have noget ud af kunst. Det er også gevinsten ved kunst: at man kan komme ud på dybt vand og uprøvet terræn. Men at man samtidig lærer noget af det. Kunst burde være noget der udfordrer en. Men det tror jeg generelt bare ikke folk vil have. De vil bekræftes i at de deler holdninger med andre. De vil have at vide hvornår de skal græde, hvornår de skal grine. Og de vil læse det de hurtigst muligt kan forholde sig til. Altså det de hurtigst muligt kan spejle deres egne holdning i, det de hurtigst muligt kan vurdere som sørgeligt, glædeligt, helteligt osv.

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Der er sådan et skønt digt af Herman Bang der lyder:

"De Dage
er ikke de tungeste,
hvor lig et sammenkrøbet Dyr
Angsten paa Hjertet hviler;
den ikke,
hvor Bruddets Nat
lægges om døde Sanser.

Thi Angsten lever,
Og Brudd er Smerte.

Men den Dag,
da Sorgens Skyer
spredes trægt
af ny Ligegyldighed,
og over dem
Sjælen
det store Intet sér
- den er den tungeste."

("Den dag" af Herman bang)

Det værste i livet er ikke angst og død, det værste er ligegyldigheden.

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Ja, digtet er en trøst for smerten.
"Det var da værre om man slet intet kunne føle!"

Sådan kan man høre folk sige.

Dog tror jeg ikke rigtig på det.

Jeg er nok desværre enig med George Orwell.

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 4 dage siden

Jeg tror Martin kom ind på noget meget vigtigt - gentager, at koncentrere sig og fordybe sig - jeg tror det gælder for alting i livet. Man kunne tilføje ord som udholdenhed, tilfredshed, begejstert med mere. Hvis man mister evnen til at kreere kan livet blive surt.
Vi har haft flere fjersynsendelser her, hvor man viste hvordan folk bor, og hvad de gør, højst interessandt. Der er mange originelle mennesker her med forskellige hobbies og levestil.

3 måneder, 4 dage siden
3 måneder, 3 dage siden

#martin, jeg tænker at popmusik er ligesom march musik i fitnesscentere, for at pace motionisterne til at yde deres bedste.
Men det er vel muligt at foreslå andet musik, hvis man kommer der daglig.
Jeg tænker at uanset hvilket kunst, er der lagt et stort arbejde i fordybelse, og gennemarbejdelse i værket, og det skinner også igennem.
Jeg var sidste år i NewYork jeg var ved at miste mælet da jeg så nogle af de mest kendte malerier i verden, der strømmede så meget ud af lærred, til glæde for mange.
Der kræves så meget tankevirksomhed ved at lave kunst, man kan få ideer de særeste steder.
Vh. Hanna Fink

3 måneder, 3 dage siden
3 måneder, 3 dage siden

# Nikolas sikke et skønt digt, at markerer sig med, og få ord og stor virkning. Tak
Vh. Hanna Fink

3 måneder, 3 dage siden
3 måneder, 3 dage siden

#Inge, under Corona, er der nok mange der har opdaget den kreative side hos sig selv, man siger de lykkeligste mennesker, skulle være dem der kan bruge begge hjernehalvdele lige meget.
Når man laver noget kreativt, sæt musik på og lyt til musikken samtidig, der hvor du mister musikken i ørene, der tager højre hjernenhalvdel over, og smerter forsvinder, hvis man har sådanne.
Vh. Hanna Fink

3 måneder, 3 dage siden
1 måned, 28 dage siden

Spændende debat :)

Jeg er først lige begyndt at læse med, og læser langsomt (!), så følgende er muligvis lidt off-topic, muligvis ikke. Disse 3 citater er oversat af mig selv og stammer alle fra den første podcast jeg nogensinde har hørt, Krista Tippett interview med digteren Jericho Brown (på engelsk) linket herunder, som jeg fik anbefalet via Yukta Bajracharya, ligeledes en helt fantastisk digter og aktivist hvis spoken word-optrædener er på youtube.

"Håb er altid ledsaget af fantasien, viljen til at se hvad vor fysiske miljø lader til at dømme umuligt. Kun det kreative sind kan gøre brug af håb. Kun et kreativt folk kan anvende håbet."
- Jericho Brown

"Jo mere autentisk og dybfølt vi er i stand til at tale fra vor særlige erfaring, jo mere kan vi tale til den særlige erfaring af andre"
- Krista Tippett

"Ethvert digt er et kærlighedsdigt. Ethvert digt er et politisk digt. Således fortælles det af mestrene. Ethvert kærlighedsdigt er politisk. Ethvert politisk digt må forelske sig."
- Jericho Brown
https://open.spoti...QSGShCpxe5PrTCHRQ

1 måned, 28 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Er kunst mulig eller umulig? er startet 25/07-2020 12:03 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

129Læserbreve
2 timer, 36 minutter siden · Wernn
4Godt man ikke kan
15 timer siden · Savanti
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 timer siden · Savanti
3659Dagens ord
16 timer siden · Savanti
55Ligheder
1 dag siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 dag, 18 timer siden · Prem
133Virus
1 dag, 21 timer siden · Inghard
5Jalousi kontra .
2 dage, 19 timer siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
2 dage, 21 timer siden · Savanti
29Dagens Had
3 dage siden · Engbo
38Big Brother Is Watching You!
4 dage siden · Wernn
452Kontraster
4 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
6 dage siden · AAND
0Anti virus og ærligt menneske .
6 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
7 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
11 dage siden · Wernn
8Meddelelse
13 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
13 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 måned, 2 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned, 8 dage siden · Emeli
11Metwo-two
1 måned, 15 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 16 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 19 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 20 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 21 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 26 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 28 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
11Hvem er du?
1 måned, 29 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
64Lykken
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
2 måneder, 3 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
2 måneder, 4 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 12 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 17 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 26 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 27 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 27 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 28 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
3 måneder siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
3 måneder siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
3 måneder siden · melberg
8Spansk
3 måneder, 2 dage siden · Savanti
4Dans
3 måneder, 6 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
3 måneder, 7 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 måneder, 11 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
3 måneder, 14 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
3 måneder, 15 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 måneder, 18 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
3 måneder, 21 dage siden · Wernn
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 24 dage siden · Prem
10Noget teknisk
3 måneder, 29 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
4 måneder, 1 dag siden · Wernn
116Dagens Vits
4 måneder, 1 dag siden · Savanti

Kunstnersnak

18Kunst og digte
1 måned, 19 dage siden · Engbo
32Er kunst mulig eller umulig?
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 24 dage siden · Prem
34Musikinspiration
8 måneder, 18 dage siden · dino
1Margit Sandemo
1 år, 1 måned siden · dino
12Benny Andersen er død
2 år siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
2 år siden · dino
13Portræt
3 år siden · Morpho
22Bedste bog
3 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
3 år siden · dino
32Kætteri?
3 år siden · Kåemer
27Er forfattere kloge?
3 år siden · DenFrieNukleoti...
024syv
4 år siden · Fink
25Fungerer oversættelser af store lit...
5 år siden · JamesLei
5Liv eller værk?
5 år siden · dino
19Derfor du ikke skal forsøge at bliv...
5 år siden · FlemmingHansen
6sekretær kassetteafspiller ?
5 år siden · Robert Kallehav...
1Skriveeksperiment...
5 år siden · Lisa_F
35Klaus Rifbjerg
5 år siden · Lisa_F
14Sympati contra fordom ?
26koncertskrigeri
4Karen Blixen ?