Kunstnersnak · Er kunst mulig eller umulig?

32 svar
Senest opdateret 3 år siden · 7 bruger(e) deltager
3 år siden

Vi lever i et samfund der er fremadstræbende, er kunst så en nødvendighed?
Og hvordan definerer man så kunst, er alt gennemprøvet eller ligger der oceaner af muligheder og venter, som vi som mennesker ikke kan få øje på.
I bogen Det Umuliges Kunst, stilles spørgsmålet, om vi prøver at overvinde de grundvilkår i kunsten, men hvad så med de mere eller minder magiske evner vi i tidens løb har tillagt kunsten?
Kunstarter som maleri, drama, digt, skulptur, musik, fortælling, som netop er forskellige, og som udfylder hver sin rolle i kunstverden.
Giv dit bud på på denne debat.

3 år siden
3 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Vi har ofte diskuteret kunst her.

Er kunst en objektiv præstation?
Eller er kunst altid oplevelser der ikke kan refereres til objektive præstationer?
Altså sådan at kunst er "for nogen" og ikke "for sig selv?"

I praksis er der nok tale om begge dele.
Man kan fristes til at mene at Michel Angelos marmorskulptur af David er et objektivt kunstværk. For den er så hulens svær at lave at man kun kan foragte dem der ikke mener at det er et kunstværk.

Men kunst kan også være noget som gør en mundlam og fylder en med en dyb glæde og respekt. Selvom måske ikke alle andre vil få den samme oplevelse. Altså en personlig oplevelse af noget.

Og derfor tror jeg kunst kan være både objektiv og subjektiv.

Men at definere præcist og alment hvad kunst er har vist altid været meget svært.

Kunst er måske ikke ligefrem en nødvendighed. Men hvor trist og kedeligt ville livet uden kunst ikke være?

Her må jeg for syttende gang nævne Maslows pyramide.
Kæmper man hver dag for overlevelsen, er man måske ikke så åben for andres kunstneriske præstationer.

Men man kunne måske også tænke sig situationer, hvor en kunstoplevelse netop er det der kan få en ud af håbløsheden i den banale overlevelseskamp?

Kunst kan være en rigdom, hvor maven og lommen er tom.
Selvom kunsten nok oftere er tilgængelig for den hvis mave og lomme er fuld.

Et eksempel: Ser man en perfekt opførelse af Wagners "Parsifal," kan man føle sig rig, selvom man kort forinden er gået fallit.
Men er man lige gået fallit, har man nok ikke råd til billetten!

3 år siden
3 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Nicolas Jenssen, det er de vilkår vi hver i sær vokser op med, den æstetik, normer og regelsæt vi bliver præget af.
De sanselige indtryk som danner sig på nethinden, en med til at skabe et udtryk som giver et "billede" af den tid vi levet i.
Æstetisk behag eller det groteske alt efter fascinationen af det mærkværdige. Forandringer møder ofte modstand, men hvis man stikker snuden frem, så skal man kunne tåle det.
Solvej Balle har skrevet Den Umuliges Kunst.
Engbo, vi ville nok kalde det satire i dsg.

3 år siden
3 år siden
#5

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Jeg tænker ikke at selve kunstneren, som udgangspunkt tænker i de baner, det vil forstyrre processen.
Det er ofte ikke kunstneres selv der sætter alle de tillægsord på det kunst de engang lavede, det er gallerierne og museumsfolk, der krydder det med floskler. Ofte ville kunstneren ikke kunne genkende sig selv i værkerne.
Som vitaminpiller der bliver annonceret med de fordele de kan udrette, så man til sidst må overgive sig til.
Alt kunst skal betragtes ud fra den tid det er udført, storhed og forfald.
Tag nogle af de malerier fra Guldalderen og sammenligne med de digte, bøger og musik fra dengang, så vil du se en sammenhæng.

3 år siden
3 år siden

Fink, du spørger om kunst er nødvendigt når samfundet er fremadstræbende.

Jeg har nok svært ved at forstå hvad du mener.

Jeg vil nok mene at kunst/kunstneren selv definerer sit behov for eksistens. Uanset om samfundet går frem, tilbage eller til siden.

3 år siden
3 år siden

Jeg er sikker på at det er først når kunsten er væk, så opdager man at den mangler.
I denne fremad stræbende tid, er det måske det kunsten kan, der er brændstof til at udføre den daglige dont, Dino.

3 år siden
3 år siden

Er tiden fremadstræbende? Mere end den plejer?

Hvis du mener udviklingen forstået som teknologi, ressourceforbrug osv. så er jeg enig i det fremadstræbende.

Eller mener du at folk med fart på karrieren har for travlt til at fordybe sig og få glæde ved kunst?

3 år siden
3 år siden
#10

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

#Dino ikke siden i går men de sidste 10/15 år er udviklingen gået hurtigt, som du skriver.
Men som jeg skriver, er kunsten måske med til at til at vi også stopper op og mærker efter.
# Engbo, dekorationerne i kirkerne var nødvendige da de fleste var analfabeter dengang så malerierne var med til at formidle kristendommen, så borgerne holdt sig inde på dydens smalle sti.

3 år siden
3 år siden
#12

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

#Nicolas Jessen, der er jo en grund til at værkerne viser storhed, kulturlivet blomstrede på den tid, Grundtvig, B.S Ingemann, HC Ørsted og Søren Kirkegård huserede også på den tid m.m.
Alt kunst afspejler den tid det er skabt, ligesom reklamer der blev lavet i 80'erne afspejler også selvsamme tid.
Hvad der danner vores tids kunst stritter i mange retninger, men virker som om "pænheden" har forladt lærrederne.
Man må følge sin egen sti, og håbe at planken holder.
Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden
#14

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Der er mange måder at være kreative på, og mange ting er kunst. Jeg kan betragte skønne klæder og dragter og smukker fra Indien eller Asien i lang tid uden at blive træt af det. Billeder og malerier fra andre kontinenter dekorere vores hus og kalder minder frem. I skabet ligger de som jeg ikke har plads til, og som jeg kikker på en gang imellem. Ja verden er fuld af skønne ting, og kunst er over alt.

3 år siden
3 år siden

Man kan begynde med at se hvem der har taget en kunstuddannelse som danner grundlaget for det kunst de selv skaber, men de personer der skaber kunsten kommer fra forskellige samfundslag, afspejler deres egen opvækst, det kan godt være de har lært hvordan farverne virker på lærred, og giver balance i motivet.
Men at bryde igennem med sit egen udtryk, er hårdt arbejde, holde fast, og ikke mindst få det ud og blive set, er også hårdt arbejde.
En fordel hvis en "vigtig" person vil anmelde den bog man får udgivet, såvel som en kunstanmelder vil anbefale ens malerier, skulpturer til gallerier.
Men gallerier tager 55%af prisen, så uden gallerier ingen salg.
Som autodidakt står man mere alene, men mange er dog brændt igennem alligevel.

3 år siden
3 år siden
#17

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Kunst er mange ting, vores datter har et master i kunst og har i lang tid været beskæftiget i et kunstmuseum. Kunst er også et valg i smagsretning, det er ikke alting jeg ville kalde kunst i et museum, men der er også ting, man aldrig bliver træt af at betragte. Man behøver ikke ubetinget en uddannelse for at forstå kunst eller beskæftige sig med det. Jeg har i mit liv aldrig set så mange kunstfulde ideer som i Kina, ideer om alt imellem himmel og jord. Lige fra kunstfuld dekoreret tøj, paraplyer, sko, instrumenter guld og sølv, objekter snitterier i papir og træ, glas, alt muligt. Kunst er en gave ovenfra, som vi mennesker har fået til at glæde os selv og andre med. Jeg mener det er hovedsagen, man kan også kalde det talenter.

3 år siden
3 år siden

#17 Engbo, du skal ikke tillægge de englelår så stor betydning, andet end at englene sender os signaler om fred og ro, og bindeled imellem gud og os.

3 år siden
3 år siden
#20

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#21

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Jeg forstår dig, Engbo.

3 år siden
3 år siden
#23

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Mange går med skyklapper, og ser kun hullerne i osten,

Men man skal nok have lidt år på bagen "for at forstå"
Men der er ikke noget der er for sent, hvis man har modet til at genvinde det tabte. Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden
#25

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#26

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Ja, digtet er en trøst for smerten.
"Det var da værre om man slet intet kunne føle!"

Sådan kan man høre folk sige.

Dog tror jeg ikke rigtig på det.

Jeg er nok desværre enig med George Orwell.

3 år siden
3 år siden

Jeg tror Martin kom ind på noget meget vigtigt - gentager, at koncentrere sig og fordybe sig - jeg tror det gælder for alting i livet. Man kunne tilføje ord som udholdenhed, tilfredshed, begejstert med mere. Hvis man mister evnen til at kreere kan livet blive surt.
Vi har haft flere fjersynsendelser her, hvor man viste hvordan folk bor, og hvad de gør, højst interessandt. Der er mange originelle mennesker her med forskellige hobbies og levestil.

3 år siden
3 år siden

#martin, jeg tænker at popmusik er ligesom march musik i fitnesscentere, for at pace motionisterne til at yde deres bedste.
Men det er vel muligt at foreslå andet musik, hvis man kommer der daglig.
Jeg tænker at uanset hvilket kunst, er der lagt et stort arbejde i fordybelse, og gennemarbejdelse i værket, og det skinner også igennem.
Jeg var sidste år i NewYork jeg var ved at miste mælet da jeg så nogle af de mest kendte malerier i verden, der strømmede så meget ud af lærred, til glæde for mange.
Der kræves så meget tankevirksomhed ved at lave kunst, man kan få ideer de særeste steder.
Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

# Nikolas sikke et skønt digt, at markerer sig med, og få ord og stor virkning. Tak
Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

#Inge, under Corona, er der nok mange der har opdaget den kreative side hos sig selv, man siger de lykkeligste mennesker, skulle være dem der kan bruge begge hjernehalvdele lige meget.
Når man laver noget kreativt, sæt musik på og lyt til musikken samtidig, der hvor du mister musikken i ørene, der tager højre hjernenhalvdel over, og smerter forsvinder, hvis man har sådanne.
Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden
#32

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Er kunst mulig eller umulig? er startet 25/07-2020 12:03 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
10 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
10 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 2 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 6 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 16 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 21 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 24 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 1 dag siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 15 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 24 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 26 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 5 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 20 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 21 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 24 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 25 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 28 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 28 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
6 måneder siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
6 måneder, 7 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
6 måneder, 23 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
6 måneder, 27 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 8 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
8 måneder, 19 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
8 måneder, 20 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
8 måneder, 24 dage siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 10 dage siden · MollyTrine
2Skrivekonkurrence
10 måneder, 23 dage siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
10 måneder, 23 dage siden · heksemutter
0Efterlæsning af betalæsere til min ...
10 måneder, 24 dage siden · grkemacar
4Venne/følge liste.
11 måneder, 5 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 6 dage siden · Snowlion
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 20 dage siden · David H
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 29 dage siden · ScribblyCat
4Brug af ordet 'dog'
1 år, 3 dage siden · Filia
7Blinder eller blænder
1 år, 3 dage siden · Filia
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
5Alternativer til Fyldepennen?
1 år siden · Arndal k
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år, 1 måned siden · Asger Nørlund
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter

Kunstnersnak

5Litteratur er mange ting
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
0Kunst og verden politik
2 år siden · MariaMolgaard
0Dine øjne på Mona Lisa
2 år siden · MariaMolgaard
0Kan du anbefalde
2 år siden · MariaMolgaard
1Hvad synes i
2 år siden · Henrik German Q...
0Lejlighed insperation vintage art
2 år siden · MariaMolgaard
7Kalle er død
3 år siden · Pia Hansen
18Kunst og digte
3 år siden · Engbo
32Er kunst mulig eller umulig?
3 år siden · Prem
34Musikinspiration
4 år siden · dino
1Margit Sandemo
4 år siden · dino
12Benny Andersen er død
5 år siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
5 år siden · dino
13Portræt
6 år siden · Morpho
22Bedste bog
6 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
6 år siden · dino
32Kætteri?
6 år siden · Kåemer
024syv
7 år siden · Fink