Tekstdebatter · Ungdomsroman- længde?

4 svar
Senest opdateret 10 dage siden · prefu, KiannaKitter, Bondekonen, Anne Christine V. Eriksen, ck9929
1 måned, 7 dage siden

Hej,
Jeg er igang med at skrive en ungdomsroman. Jeg er ret itvivl om hvor lang sådan en skal være. Hvor man ord skal en ungdomsroman normalt være på??

1 måned, 7 dage siden
1 måned, 7 dage siden

Der er ingen regler for, hvor lang en ungdomsbog skal være. Den kan være præcis så lang, som man har lyst til.

Generelt set ligger de nok et sted mellem 100 og 500 bogsider. Hvor mange ord og tegn det er, afhænger dog fuldstændig af den enkelte bogs opsætning.

1 måned, 7 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Det mest almindelige er vist noget mellem 200-350 sider - bogsider altså. På computeren er det noget mindre. Prøv at tage en tur på biblioteket og støv igennem YA-hylderne.

Henvender den sig til usikre læsere? Ungdomsbog er jo også forholdsvidt bredt, er det 10-14 eller ældre? Der har længden også noget at sige.

Det kommer også an på genren. I fantasy er det ofte nødvendigt med flere sider at brede sig på end i f.eks. en realistisk kærlighedshistorie.

Men vigtigst er jo: Din historie skal have den plads, den har brug for. Ingen redaktør vil skære en vigtig scene bort, bare fordi sidetallet skal ned. Det er kun unødvendigt fyld, du vil blive foreslået at fjerne. Skriv løs på din historie, så kan du tænke målgruppe senere.

God skrivelyst.

Signe

1 måned, 6 dage siden
1 måned, 6 dage siden

Jeg vil sige at bogen selv bestemmer hvor lang den skal være. Tror ikke det nytter noget at prøve at presse en historie ind på lige præcis det og det antal sider eller bestemme at den skal være så og så lang, før den overhovedet er påbegyndt eller færdig. Du skriver indtil du ikke har mere inspiration. Om det er 300 sider eller 1000, det er op til din muse ;)

1 måned, 6 dage siden
10 dage siden

Med 50. 000 ord i 12 punkt new currier og en normal linje afstand i a.5 format. Rammer du omkring 220 sider. Det skulle dække en god historie.
Tror, det var et fingerpeg i den rigtige retning.
God skrive lyst . Venligst.

10 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Ungdomsroman- længde? er startet 15/09-2017 07:44 af ck9929 og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3cliffhang...
1 time, 20 minutter siden · dino
1315Dagens ord
21 timer siden · Engbo
4Inspiration
1 dag siden · Nevstrup Anders...
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
1 dag, 6 timer siden · Syrene Hvid
12Din dag.
1 dag, 21 timer siden · Engbo
0NaNoWriMo - National Novel Writing ...
2 dage, 2 timer siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
2 dage, 22 timer siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
6 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
8 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
9 dage siden · Pino

Tekstdebatter

3cliffhang...
1 time, 20 minutter siden · dino
4Inspiration
1 dag siden · Nevstrup Anders...
20Hvordan finder jeg en titel?
6 dage siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
10 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
25 dage siden · KrisTheDwarf