Tekstdebatter · Ungdomsroman- længde?

4 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Hej,
Jeg er igang med at skrive en ungdomsroman. Jeg er ret itvivl om hvor lang sådan en skal være. Hvor man ord skal en ungdomsroman normalt være på??

6 år siden
6 år siden

Der er ingen regler for, hvor lang en ungdomsbog skal være. Den kan være præcis så lang, som man har lyst til.

Generelt set ligger de nok et sted mellem 100 og 500 bogsider. Hvor mange ord og tegn det er, afhænger dog fuldstændig af den enkelte bogs opsætning.

6 år siden
6 år siden

Det mest almindelige er vist noget mellem 200-350 sider - bogsider altså. På computeren er det noget mindre. Prøv at tage en tur på biblioteket og støv igennem YA-hylderne.

Henvender den sig til usikre læsere? Ungdomsbog er jo også forholdsvidt bredt, er det 10-14 eller ældre? Der har længden også noget at sige.

Det kommer også an på genren. I fantasy er det ofte nødvendigt med flere sider at brede sig på end i f.eks. en realistisk kærlighedshistorie.

Men vigtigst er jo: Din historie skal have den plads, den har brug for. Ingen redaktør vil skære en vigtig scene bort, bare fordi sidetallet skal ned. Det er kun unødvendigt fyld, du vil blive foreslået at fjerne. Skriv løs på din historie, så kan du tænke målgruppe senere.

God skrivelyst.

Signe

6 år siden
6 år siden

Jeg vil sige at bogen selv bestemmer hvor lang den skal være. Tror ikke det nytter noget at prøve at presse en historie ind på lige præcis det og det antal sider eller bestemme at den skal være så og så lang, før den overhovedet er påbegyndt eller færdig. Du skriver indtil du ikke har mere inspiration. Om det er 300 sider eller 1000, det er op til din muse ;)

6 år siden
6 år siden

Med 50. 000 ord i 12 punkt new currier og en normal linje afstand i a.5 format. Rammer du omkring 220 sider. Det skulle dække en god historie.
Tror, det var et fingerpeg i den rigtige retning.
God skrive lyst . Venligst.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Ungdomsroman- længde? er startet 15/09-2017 07:44 af ck9929 og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård