Tekstdebatter · Tips mod kedsomhed og præstationsangst

4 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
5 år siden

Kære alle jer.
Jeg har været passiv herinde i alt den tid jeg har været tilmeldt - men kom i tanke om at Fyldepennen fandtes for nyligt.

Jeg er ved at skrive en roman og jeg har simpelthen to ting jeg kæmper særligt meget med.

Jeg har gjort mig den fejl at læse at en Roman til voksne skal være på mere end 70.000 ord - jeg synes egentlig jeg er godt på vej, men på en måde er jeg så fokuseret på det at jeg stresser lidt over det. Jeg har egentlig skrevet plot og det hele færdigt - så nu redigerer jeg bare og putter mere tekst i (dog ikke overflødigt tekst) for når jeg læser romanen kan jeg godt se jeg af og til har forhastet mig i ivrighed - fordi historien udspiller sig i mit hoved hurtigere end jeg kan få skrevet den ned...

Er der nogen der kan fortæller om de 70.000 ord er en den eneste sandhed - om der er en sandsynlighed for at min roman er dårligt skrevet hvis jeg ikke når op på de (skide) 70.000 ord? måske et par gode råd til hvordan jeg kan "slappe mere af" i det.

Mit andet problem er at jeg når nogle punkter i min tekst som keder mig helt vildt at skrive på - jeg føler det er nødvendigt for stemningen at jeg keder mig lidt - samtidig har jeg svært ved at være særlig beskrivende de steder hvor jeg keder mig. Og så er problemet også at jeg kan have svært ved at se om det overhovedet er spændende når jeg har læst det sammen 30 gange - for jeg kender jo handlingen, så ryger spændingen for mig.

Det her er min første roman - udover det har jeg kun digte og så noveller fra folkeskolen bag mig - Jeg tør stadig ikke sige højt at jeg er forfatter.. og jeg kan faktisk mærke at jeg bliver helt flov bare af at skrive det her. Min pointe er nok at jeg føler mig meget usikker - og jeg bilder mig selv ind at det vil jeg ikke gøre i det øjeblikket jeg udgivet, men sandheden er jo at de fleste ikke får udgivet noget - så det kan jeg ikke vente på.

Håber det er nogen der kan forstå min tankemylder.

5 år siden
5 år siden

Hej Anja

Antallet af ord er jo sådan set kun guidelines, det skal du ikke stirre dig blind på. Der er to muligheder: Enten kræver din historie ikke mere plads eller også er du ligesom mig. Mine manuskripter vokser som regel med omkring 20 000 ord under redigeringen. Også selvom jeg også sletter en del. :-) Det er helt normalt. Første udkast er den rå historie, i redigeringerne pudser man den til det, den skal være. Det kan dog være svært at se selv, så jeg vil anbefale dig nogle betalæsere.

Mens du har din bog ude hos betalæsere, holder du selv pause fra den. Når du får den tilbage med kommentarer og nye idéer, lover jeg dig, at du får ny energi og ikke keder dig igen.

Hvad er det for nogle dele, der keder dig at skrive? Er de absolut nødvendige for historien? Hvis du keder dig, gør læseren det helt sikkert også. Kan de gøres mere spændende på en eller anden måde? Der kan ske noget uventet eller du kan lade læseren få et indblik i personens tanker eller minder, når der nu alligevel ikke sker så meget i handlingen. Ellers kan de måske slettes.

Husk at klappe dig selv på skulderen over, at du rent faktisk har skrevet din historie færdig. Det er bestemt ikke alle, der formår det, så det er ret sejt. Husk det. Også selvom den er kort. Det er ikke antal ord, det handler om, men om hvordan du får plot, personer og handlingstråde bundet sammen.

5 år siden
5 år siden

Tusind tak for dit svar. Det var lige nøjagtig det var svar jeg havde brug for. Nu kører det igen derud af.

5 år siden
5 år siden

Når en skulptur er færdig, giver man sig ikke til at hugge mere væk eller klistre mere på.
Og skal der endelig sættes mere på, skal man passe på at den ikke mister balancen. Og harmonien.

I en roman kan læseren nyde godt af lidt mere forklarende baggrund. Men også her skal man passe på. I stedet for at fylde mere på, kan man måske omskrive denne baggrund så den fortæller mere, men måske uden at afsnittet behøver at fylde mere. Det ER kvaliteten der er vigtigst, ikke kvantiteten alene.

Det er din egen kunstneriske fornemmelse, der skal være afgørende. Men få eventuelt en veninde til at læse igennem og hør om hun ser klare mangler.

Jeg vil gætte på at "Kongens Fald" nok har omtrent denne længde, og den regnes for noget af det største der er skrevet på dansk.

5 år siden
5 år siden

Det er jeg meget glad for at høre, Anja. :-) You go!

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Tips mod kedsomhed og præstationsangst er startet 10/08-2018 22:13 af Anja C og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
3 timer, 36 minutter siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
2 dage, 2 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
6 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
28 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 29 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 22 dage siden · David H

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 11 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen