Bøger, forlag og litterært · Tilskud til udgivelse???

4 svar
Senest opdateret 4 år siden · 3 bruger(e) deltager
4 år siden

Hej alle skrivere
Jeg har som så mange andre haft sendt mit manus (hvoraf de første 5 kapitler ligger under min profil herinde) ind til diverse forlag. Jeg havde indtil i dag modtaget tre afslag.
Men i dag kom en email fra et forlag mindre, men dog fint repræsenteret forlag, at de gerne vil udgive den. MEN jeg skal give et tilskud på 10.000 kr til udgivelsesomkostninger.
På deres hjemmeside står der ikke noget om, at de er et medgiver-forlag, eller at man selv skal yde noget økonomisk, så jeg ved ikke, om jeg skal juble eller blive skide sur.
Jeg har bedt om at få en forlagskontrakt fremsendt, så jeg kan læse den igennem, inden jeg beslutter mig.
Hvad tænker I andre og hvad, ville I gøre i en sådan situation?

-Nat

4 år siden
4 år siden

Jeg kan læse i kontrakten, at jeg på ingen måde er garanteret at få summen af tilskuddet tilbage. Faktisk garanteres jeg intet oplag.
Formuleringen lyder "Forlaget forsyner markedet, så det er passende under hensyn til efterspørgslen." Det vil vel sige, at de kan lave et oplag på 100 bøger, som på ingen måde ville indtjene mit tilskud, selvom de alle blev solgt. Eller de kan vælge slet ikke at lave et oplæg med det påskud, at der ikke er nogen efterspørgsel.
Umiddelbart ville jeg råde en anden til ikke at sige ja, men forlaget har bare okay omtale, og er ikke et kritiseret forlag, hvis I forstår. Eller også kan jeg ikke finde kritikken.

4 år siden
4 år siden

Nu skriver du ikke hvilket forlag det er, og jeg har heller ikke nogen personlige erfaringer med nogle forlag, men jeg har da hørt andre stå i samme overvejelser, så se eventuelt denne debat (deri linkes også til tidligere debatter):https://www.fyldep...laget-mellemgaard

Personligt ville jeg ikke gøre det, men det kommer jo meget an på, hvad dit eget mål er med det (og hvad din økonomi er til).

For mig er det lidt bedragerisk ikke at gøre tydeligt på hjemmesiden at man er et medudgiverforlag, eller har medudgivermulighed - så allerede der vil min alarmklokke ringe, da det virker som en måde at lokke forfattere til, så de sender deres manuskript afsted uden at vide helt til hvad. Man er jo fristet til at sige ja tak, når man selv har fået et ja tak. Men ville du have sendt dit manuskript af sted i første omgang, hvis du vidste at det var prisen?

Det, du så også skal overveje, er, om de mon har valgt dig og din bog fordi de ser muligheder og mener de kan hjælpe dig i mål til den bedste udgave af din bog? Eller om de primært har givet dig det svar, fordi de måske kan få penge ud af dig. (Det er ikke for at sige noget om din bog, jeg har ikke læst de kapitler du har liggende).
Hvis de primært bare vil have penge af dig (og det er jo ikke til at vide), så kan man jo godt stille spørgsmålstegn ved, om de er villige til at svede blod sammen med dig, for at gøre din bog til den bedste version den kan blive - når du har betalt har de jo ikke så meget på spil mere.
Det ville være synd, mest for din bogs skyld, hvis den blev udgivet sjusket og ikke ordentligt gennemarbejdet. Men selvfølgelig også synd for dig og for dit økonomiske tab.
På den anden side, hvis du selv ved du har styr på korrektur, og gerne vil have den udgivet af mere personlige årsager end drømmen om en forfatterkarriere, kan det sagtens være det rigtige for dig.

4 år siden
4 år siden

Hej Natashia

Min første indskydelse ville være at 10.000 kr er bedre brugt på en der kan hjælpe dig med at gøre dit manus bedre - og så prøve et større eller mere seriøst forlag igen.

Min anden indskydelse kommer nok helt an på, hvilket forlag det drejer sig om. Hvis det er Mellemgaard eller et ligende forlag, som der refereres til i ovenstående svar, vil jeg sige, du er alt for god og seriøs til dem.

Mellemgaards udgiver jo mere eller mindre bare bøger for folk, der ikke har nogen selvkritisk sans.

Hvis det faktisk er et seriøst forlag, vil jeg spørge lidt indtil, hvordan de hjælper med at forbedre dit manus og kontakte et par forfattere, der er udgivet hos dem og høre hvordan forlaget hjalp med at gøre deres værk bedre.

Det er let at forelske sig i tanken om at se sit navn på en bogforside, men hvis du kigger lidt i tråden "Hurra, jeg er blevet udgivet" vil du hurtigt opdage, at det i sig selv ikke er nogen litterær præstation.

Så husk på, at det handler om at skrive noget helt kodylt, noget der indfrier dit poetiske potientiale og nogle historier som præger folks hjerte, sind og måske identitet.

4 år siden
4 år siden

Det drejer sig om Forlaget Brændpunkt.
Jeg har faktisk lige nu skrevet til dem og takket nej - det havde jeg aldrig troet, jeg skulle gøre, men alle tingene lagt sammen, syntes jeg, det blev for bedragerisk.
Så må jeg bare krydse fingre for, at et af de andre forlag, jeg venter svar fra, er positive - eller andre senere hen. :)

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Tilskud til udgivelse??? er startet 04/03-2020 14:27 af Natashia Hansen (NAHansen) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Krimikonkurrence Leitura
1 dag, 8 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
5 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
27 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 2 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 16 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 25 dage siden · Tungnemt

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 6 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 28 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 8 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 21 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år, 1 måned siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 4 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 8 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 år siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
3 år siden · dino