Tekstdebatter · Skabelsen af værker

23 svar
Senest opdateret 15 dage siden · 7 bruger(e) deltager
22 dage siden

Kære alle
Jeg er nysgerrig på, hvordan i får en et digt, en roman, et essay eller hvad end der forfattes til at udfolde sig via pennen. Har I en plan inden I påbegynder skrivefasen, eller kommer det efterhånden som teksten formidles og derigennem åbenbarer sin egen mening. Primært er jeg nysgerrig inden for genrene kortprosa, essay, noveller og romaner og hvordan I får dem til at leve.
Er der nogle, der har lyst til at dele deres erfaring, så skriv gerne.

BH
Herja

22 dage siden
22 dage siden

Jeg skriver ikke med tanke på Fyldepennen, mine historier ville blive skrevet også uden pennen, ja, jeg skrev jo længe før pennen eksisterede. Men jeg betragter pennen som en form for udgivelse, og jeg lægger ikke noget ud her uden at jeg føler mig sikker på at det er godt nok. - Men så er der debatten, der får man vendt mange tanker, og i sidste ende inspirerer det også til at skrive fiktion.

Og selvom jeg siger, at jeg ikke skriver med tanke på Fyldepennen, så føler jeg det som et slags hjem for det jeg skriver. Her møder jeg andre mennesker, og jeg får kommentarer og kritik, nogen kommer jeg til at kende temmelig godt, og nogen møder jeg og de bliver personlige venner. Alt dette virker jo inspirerende, så der kommer nogle tekster ud af det. Og så skal man ikke undervurdere hvordan debatterne hjælper til at holde sproget frisk og skarpt.

Jeg er ikke sikker på, om det er noget i denne retning du ønsker, men ellers må du stille konkrete spørgsmål.

Kåemer

22 dage siden
22 dage siden

Jeg er glad for at kunne lægge ting på Pennen.
Men jeg tror ikke at et eneste komma er sat af hensyn til Pennens læsere.
Teksterne er skrevet som jeg vil have dem. Teksterne er ens hvad enten de kun ligger i en kasse hjemme i kælderen eller her på nettet.

Og så alligevel - - -

Sådan noget som korrekturlæsning føles nok vigtigere, når man ved at nogen måske læser det.

22 dage siden
22 dage siden

Jeg fik vist formidlet mig selv ukorrekt. Mht. til første sætning, hvor jeg skrev via pennen, mente jeg ikke Fyldepennen, men den proces det er at sætte sig til at skrive.
Så jeg prøver igen og forsøger at være mere konkret.

Når I skal igang med en ny fortælling i en eller anden genreform, har I da på forhånd gjort jer mange tanker om tekstens indhold, eller lader I jer inspirere undervejs.

Jeg oplever ofte, at det som fungerer bedst for mig er det reelle. Noget sket, som jeg så kan gradbøje alt afhængigt af mit lune. Det egner sig gangske godt til korte tekster, men da jeg forsøgte at skrive min roman, fik jeg på mystisk vis manet mig selv op i et hjørne, som jeg ikke kunne slippe fri af, fordi jeg ikke havde en egentlig plan. Jo det havde jeg, men på et meget overordnet plan.

Jeg tænker, at min fantasi jo må fejle noget, siden det ikke bare flyder ud med ord fra min pen, eller mit tastatur, for nu at være konkret.

Det har derfor fået mig til at tænke over, hvordan en skriveproces fungerer for andre, der elsker at skrive og som både skriver historier der foregår flere hundrede år tilbage, såvel som nutidige. Hvordan får I ideerne og lægger I en slagplan inden i begynder at skrive?

22 dage siden
22 dage siden

Hej Herja

Nu kender jeg dig ikke, men jeg er sikker på at din fantasi fejler intet, skrivning er bare ikke en eksakt videnskab og processen er derfor forskellige fra person til person. Det handler om at finde ud af hvad der virker for en selv og det der virker for dig, virker måske ikke for andre. Prøv dig frem, det er mit råd.

Mvh.
Dani

22 dage siden
22 dage siden

Hej Dani
Hvad gør du, når du skriver på din roman eksempelvis? Jeg prøver mig jo frem. Men dette er også en måde at søge viden og indsigt på i fremgangsmetoden og jeg lader mig gerne inspirere af andre gennem konkrete forslag, der kunne være horisontudvidende for mig:-)

BH
Camilla

22 dage siden
22 dage siden

Jeg må indrømme at min proces på nogen områder er en smule klodset og varierer alt efter om jeg skriver en begyndelse eller en fortsættelse, men den virker for mig.

Jeg starter med at lave en overordnet plan, som jeg så vidt mulig holder mig til. Det vil sige at jeg beslutter mig for hvad jeg gerne vil have der skal ske, laver en umiddelbar rækkefølge og angiver hvilke karakterer der er involveret i hvilke begivenheder. Det gør det nemmere for mig at referer tilbage til en begivenhed og få den til at spille ind i en fremtidig begivenheden. Det gør det også nemmere for mig at slette noget i pågældende begivenhed, da jeg ved præcis hvem der er involveret og hvilke kapitler de er POV for.

Det næste jeg gør, det kan virke underligt, men gør det muligt for mig at holde mine karakterer relativ konsekvente. Jeg skriver frem og tilbage mellem de forskellige begivenheder, hvor jeg ved en bestemt karakter er involveret til jeg får føling med karakteren og til sidste retter efter mit endelige bud. Dette kan kræve et par gennemskrivninger af forskellige plot-tråde og gøres kun for besværlige karakterer, det er nemlig mere rettet mod når noget skal redigeres end egenlig skrives.

Derefter når første udkast er skrevet gennemgår jeg det for at se om der er nogen plot huller. Det kan være noget ulogisk jeg retter, om karaktererne er konsekvente eller om de behandles "retfærdigt", hvilket mest referer til at karakterer ikke kun bruges som brokkehoved, komik eller nej-siger, men er med i historien for andet end det.

Derefter rettes grammatik, hvilket selvom det er kedeligt, kan være med at fjerne tåbelige ting og give en ny forståelse af noget så man får tilføjet nogle gode pointer.

Mere konkret kan jeg næppe gøre det, da jeg ikke selv følger diverse skriveguides man kan finde eller som er blevet udgivet, men føler mig frem. Håber det hjælper.

Mvh.
Dani

22 dage siden
22 dage siden

Hej Dani
Det er faktisk ret storslået med en så detaljeret forklaring. Især hvordan du ligesom laver et teknisk anker for din egen skyld, i forhold til en karakter, så den kan få lov til at gro i kraft af bevidsthed og intuition på samme tid.
Tak for input og forslag.
Bh
Camilla

22 dage siden
22 dage siden

Jeg har altid skrevet noveller, eller snarere fortællinger. Jeg har tidligere forsøgt mig med en roman, men livet har altid grebet ind og gjort det umuligt. Jeg har aldrig kunnet finde tid og ro til det lange stræk en roman kræver. Men novellen passer mig fint, der kan jeg fabulere, udvikle og skærpe sproget og formen.

Jeg har altid haft det princip, at der skal skrives tusind dårlige sider for at kunne skrive én god. Selvfølgelig har tiden og øvelsen nedbragt antallet af mislykkede sider en hel del, men egentlig gælder princippet stadig for mig.

Hvor kommer idéer fra? Jeg har spekuleret på det, men ved det stadig ikke. Ud af luften eller ud af min egen navle. Det er sjældent jeg skriver ud fra en bestemt sag, har jeg noget jeg skal forklare eller forsvare - eller angribe - så skriver jeg hellere et essay. En historie opstår spontant, det kan være noget jeg hører andre taler om, eller noget i en bog der sætter fantasien i gang. Nå personer så dukker op, så begynder de at handle på egen hånd, og fører mig hen hvor jeg slet ikke har tænkt. - Jeg skriver forresten ofte på erindringer, det er nok et alderdomstegn, at erindringsbilleder dukker op som historier. Men erindringerne bliver behandlet helt frit, begivenheder og personer bliver blandet sammen.

Når jeg ser tilbage på hvad jeg har skrevet, og prøver at overskue det, så kan jeg da godt se, at det er et selvportræt jeg har malet. Det har jeg ikke været bevidst om mens jeg skrev, men hvordan kan det være anderledes, alt er jo hentet ud af mit eget indre.

Tove Ditlevsen sagde engang, at hun kun var lykkelig når hun skrev. Så vidt vil jeg ikke gå, jeg synes jeg har været lykkelig - og ulykkelig - på så mange måder, men det er rigtigt, at når inspirationen tager mig, og tankerne strømmer ud gennem armen, ned gennem min fyldepen og ned på papiret, når historien vokser frem, ja, så er jeg virkelig lykkelig.

Kåemer

22 dage siden
22 dage siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

22 dage siden
21 dage siden

Det er jo spændende læsning, det I skriver.
Jeg tænker på en forfatter der nærmest rådede folk til at afholde sig fra den opslidende proces det er at skrive, hvis man kunne undgå det. Selv havde han det sådan, at historien, nogle gange larmede så højt inde i hans tanker, at han måtte bøje sig for den og begynde at skrive, så han kunne få fred igen.
Andre forfattere, lader sig drive af lysten og inspirationen. Fortællingen får på et eller andet plan sin egen handling, hvor det sværeste er at få den til at ende.
Der er mange veje ind i skriveriernes eventyrlige verden.
Er der flere, der vil dele deres erfaringer?
Så modtages alle levende råd og erfaringer med kyshånd.

Camilla

21 dage siden
21 dage siden

Undskyld misforståelsen. Måske er jeg blevet vant til at man i det du vil tilkendegive bruger ordet "tastaturet" i stedet for pennen.

Jeg har også bemærket forskellen på novellen (den korte form) og romanen, den meget længere.

Novellen har en enkelt og ret skarpt afgrænset idé.
Romanen er ofte et anderledes langt forløb, med mange personer og ofte forskellige tider, hvori tingene udvikler sig forskelligt.
Novellen er et skarpt "Tjiinnnggg," et flash, et brag, kort og stærkt.
Romanen kræver en disposition. Hvor novellen er som en skulptur, er romanen et stort hus, hvor der skal tages mange hensyn undervejs.
Men kan man få selv romanen til at ligne en stor skulptur, hvor hver eneste mursten er helt rigtig og hævet over kritik - så er det perfekt. Og desværre hundesvært.

Jeg mener at dispositionen er et væsentligt punkt i konstruktionen. Det er ikke nok at bygge et stort hus med mange værelser. Huset skal give mening i sin arkitektur. Alle rum skal være i balance og have nøje overvejede størrelser. Et mindre vigtigt pigekammer må ikke beskrives så udførligt at det vokser i sidetal, så det i betydning og fylde i læserens bevidsthed overgår herskabets opholdsstue.

Jeg holder af at tænke som var bogen et stykke musik. En intro, præsentation af vigtigste temaer, udvikling og gennemførelse, koda, reprise og slutning.
Hvor godt jeg så selv slipper fra sagen er en anden sag.

21 dage siden
21 dage siden

Det gav da et fremragende billede. Især detajlen omkring, hvad der må fylde, hvor meget og i forhold til hvad/hvem. Det betyder at der er en vigtighed i forhold til vægtningen og sorteringen. Ofte kan det være svært at tage disse beslutninger, fordi karaktererne jo er der af en årsag. Udfordringen kan netop godt bestå i, at karaktererne kommer til at vokse vildt og voldsomt,Jeg forsøgte hvorefter kaos opstår. Så der er altså noget omkring den systematiske tilgang, når det kommer til romanen, hvor novellen er mere egnet til en form for fri leg. Jeg forsøgte mig for nylig med en novelle her på pennen. Elsk mig. Den opstod over et par dage og selv syntes jeg det var vældig smart, hvordan den i slutningen bandt kaos sammen med en linje. Men den var ikke tænkt på forhånd. Det var faktisk denne oplevelse, der gav mig anledning til at undres over, hvordan det kan lykkedes mennesker at forfatte en roman. For netop ved denne form, kræves mere end lyse øjeblikke af fri fantasi. Det betyder ikke at novellen ikke er et håndværk, men romanen dør, hvis man ikke behersker en eller anden form for skriveteknisk viden, strukturelle færdigheder og så naturligvis en form for troskab over for indholdet og jeg tænker, at mange knækker halsen på romanen som genre, fordi den kræver en koncentration i særklasse. Man kan ikke kun tillade sig at skrive, når man føler sig inspireret. Man må også skrive på de dage, hvor hovedet er tomt og hvordan kommer man så omkring den udfordring?

21 dage siden
21 dage siden

Jeg er nok altid drevet af noget dybt inde i mig selv, når jeg skriver en roman, som jeg er i gang med nu. Jeg begynder med tanker, og et eller andet bliver langsomt formet og tager fart. Efterhånden viser handlingen og personerne sig, og tiden bliver sat i perspektiv. Jeg lever nok meget i nuet, når jeg skriver, efterhånden kan jeg begynde at se personerne som levende og holde af dem. Jeg har lært mig selv at slå en ordentlig bremser i, når følelserne styrer for meget/kører for langt ud, så skal jeg tilbage og have fat i der, hvor jeg slap det mere konkrete handlingsforløb, uden følelserne lider nederlag. Jeg skal styre manuskriptet, og ikke omvendt. Det er rigtigt, at en roman kræver meget koncentration, og jeg skal rette tilbage efter et par sider, for at kunne komme videre og være nogenlunde tilfreds. - Men det kan være svært at skrive, de dage hvor man er træt eller hovedet er tomt eller uklart, der har jeg opdaget, at nogle få sætninger til f.eks. at sætte en ny handling i gang (altså, der skal SKE noget) kan gøre underværker og hjælpe mig tilbage til de konkrete udgangspunkter, og så kan jeg begynde igen, med at fortsætte romanen. Det kræver TID og omtanke. I dag skriver jeg meget mere med forstand, end jeg gjorde da jeg var ung, dengang løb følelserne sine egne veje med tekster, selvfølgelig udsprunget fra virkeligheden og min egen indre verden, men jeg bremsede dem ikke. Og det var faktisk lidt farligt for mig selv, også selvom andre syntes, det var godt. - I dag har jeg lært at styre det i en bestemt retning, og holde det indenfor bestemte tidsrammer, forme personer osv., finde kærligheden til personerne undervejs ved at levendegøre dem, osv. Det er svært at skrive om at skrive en roman, - min bliver delt op i 3 afsnit, 3 tidsperioder, og spring fra nutid til fortid med handlinger og mange replikker, kontra tanker. Dispositionen har jeg i mit hoved, men kun overordnet og ikke skrevet ned. Nu er jeg snart nødt til at notere ned for at huske bestemte sider osv. Alt det kræver papir, og det giver let en masse rod, så også det skal helst tilrettelægges, PUH ... husk sidetal når du udskriver ... ellers ender alt i rod uden lige, når du først er i gang. -

21 dage siden
21 dage siden

Det er lige præcis sådan skriveriet udvikler sig for mig også, men jeg kan se at du har en helt anden stringens og indlagte hjælpeteknikker til at komme igennem dødvandet. Det er her jeg og mit hoved dør ved skriveprocessen.
Hvor er der kommet mange vanvittig gode vinkler på skabelsen af værker.
Det er Så fornøjeligt.

21 dage siden
20 dage siden

Hej igen

Jeg ikke sikker på hvad der menes med, at det kan være farligt at skrive, så jeg håber på lidt på en forklaring, da det eneste jeg kan komme i tanke om er man sidder for meget på sine flade foran en skærm.

Mvh.
Dani

20 dage siden
20 dage siden

Ja jeg skal ikke helt kunne sige, hvad han mente. Men jeg tror at han personligt allerhelst havde været fri for denne indre larm, det gav ham, når en historie meldte sig. For han orkede det i virkeligheden ikke. Men kunne ikke få fred i knolden, før historien blev fortalt.

20 dage siden
19 dage siden

Jeg har læst citatet fra den omtalte forfatter, men kan selvfølgelig ikke huske navnet, men han hentydede vist til, at det er et hårdere arbejde at skrive en bog, end mange er klar over, og at der er mange frustrationer undervejs. Og at arbejdsindsatsen sjældent står mål med det økonomiske udbytte. Altså, der er nemmere måder at få brød på bordet på.

Så, Herja, de vanskeligheder, du oplever nu, er kun de første i en laaaaang række frustrationer, du vil opleve, selv hvis du knækker koden i denne omgang. :-) Hvis du stadig har mod på det, kan jeg godt dele min arbejdsproces.

Jeg gør mig i romaner og noveller, og planlægningen er ret ens i de to former. Noveller til konkurrencer har gerne et specifikt krav på antal ord og skal derfor styres forholdsvis stramt, hvorimod der er mere plads til at lege lidt i romanerne.

Jeg skriver historisk fantasy og bliver ofte inspireret af et eller andet fund eller en begivenhed i en bestemt tidsperiode. Derefter kommer der en hovedperson, men selve historien skal brainstormes frem. Personer og historien vokser frem og påvirker gensidigt hinanden.

Derefter laver jeg en fin sceneoversigt, som jeg er rigtig god til at holde mig til - i starten. Efterhånden som jeg får skrevet, finder jeg ud af, at planlagte scener ikke giver mening længere eller skal ændres lidt, og som regel får jeg skrevet mig frem til en helt anden slutning end planlagt. Men jeg ændrer løbende min sceneoversigt, for jeg kan heller ikke undvære den. En roman er et langvarigt projekt, og det er godt at have bare lidt at styre efter på den lange færd.

Derefter lader du den hvile lidt, så du kan se på den med nogenlunde friske øjne. Betalæsere er guld værd og kan desuden forberede dig psykisk på en redaktørs skarpe kommentarer. Så redigerer du - og igen - og igen - og igen - og igen og når historien hænger dig langt ud af halsen, og du virkelig ikke magter at læse 266 wordsider endnu engang, skal den korrekturlæses. Så bliver den sendt til tryk og du får en trykfil, du skal læse ... og godkende. Det sidste gælder selvfølgelig, hvis den bliver udgivet, og det er nok noget af det, førnævnte forfatter hentydede til. :-)

Hvordan man klarer at skrive på dage, hvor man ikke har lyst? Planter sin røv i stolen alligevel. :-) Og prøver at undgå alt for mange overspringshandlinger som f.eks. denne. :-) Tilbage til redigeringen, Signe ...

19 dage siden
18 dage siden

Jeg sætter pris på, at du deler din arbejdsmetode ned i detaljen og også informerer om det koncentrerede slid, der ligger i at skabe værker. Der er jo mange fremgangsmetoder, alt afhængig af hvem man er som menneske. Det jeg her i debatten efterlyste, var netop forskellige fremgangsmetoder, hvilket du med dit indlæg også har bidraget til. Tak for det:-)
Sagen er jo den, at når man ikke har en metode, så kan det godt være svært at opfinde den selv. Så det har været en stor fornøjelse at læse alle de forskellige muligheder, der i virkeligheden er, når man ønsker at forfatte.
Noget af det, der ofte overrasker mig ved forfattere der delvist eller helt lever af at skrive bøger er, hvordan de kan fortsætte.
En ting er den første roman, som jo ofte udspringer af en opstået lyst og et indre drive. Her ved man på ingen måde om man er købt eller solgt af forlagene, hvilket jo kan give en form for frihed, da der ikke er nogle forventninger, endnu.
Men når man så har markeret sig som forfatter og forlaget efterfølgende ønsker mere fra ens hånd, da finder jeg det imponerende, at forfatteren kan fortsætte med at spire og finde på nyt.
Jeg er ved at læse Arnulfsagaen af Susanne Clod Pedersen.
Det er i alt fem bind og hvert bind er vel i gennemsnittet på 500-600 sider. Bøgerne bliver kun bedre som de opstår, og det i sig selv, finder jeg helt enestående.
Men hvordan kan det lade sig gøre?
Er det fordi forfatteren selv får et større kendskab til personerne, udviklingen af dem og måske endda en større bevidsthed omkring formålet med at skrive værkerne.
Så vidt jeg ved, skriver du også serier inden for din genre, er det ikke korrekt Signe?
I så fald, må du kende til det at udvikle en roman over flere bind. Hvad sker der inde i forfatterens hoved og skriveproces, når det både bliver en reel bestilling fra Forlaget? og hvad sker der i selve skriveprocessen, når ens værker får en officiel anerkendelse?
Det må betyde noget i forhold til det at danne sig selv som forfatter.
Nogle bud?

18 dage siden
16 dage siden

Jo, jeg er i gang med en serie. Det var ikke oprindelig planen, men jeg har forelsket mig i mine personer og min fiktive verden. Mine inspirationskilder er de danske folkesagn fortalt gennem århundreder og vores historie menneske og natur imellem. Det er vanvittigt spændende, og der er så meget at øse af, så jeg løber skam ikke tør for idéer foreløbig. Susanne har jo alle vores sagaer og rige historie fra vikingetiden at skrive på, og er er jo også mere end nok at tage fat på.

Det er jo sådan med idëer, at de avler nye idéer. Når først man tager dem alvorligt og begynder at skrive, så vokser det på en eller anden måde. At blive antaget af et forlag og få en deadline at forholde mig til, har kun forbedret min skriveproces. At nogen forventer noget af mig, tvinger mig i gang, og kreativitet kan faktisk godt fremtvinges, er min erfaring.

Selvfølgelig tænker jeg lidt ekstra over, hvordan læsere og anmeldere vil modtage den næste bog, nu når jeg ved, at andre rent faktisk kommer til at læse den. Det kan godt give lidt kvababbelser, men det er et vilkår, man må lære at leve med.

Var det sådan noget, du efterlyste?

16 dage siden
16 dage siden

Jeg er enig med Signe i mange af hendes pointer, jeg vil dog ikke udtale om mig forventninger fra et forlag, da jeg aldrig har udgivet noget og hvis statistikken holdes i mente nok næppe kommer til det. Ikke destro mindre skriver jeg på en serie, jeg planlægger skal vare 5 bøger og som jeg vil skrive om det så kun er mig og mine betalæsere der kommer til at læse dem; alle har brug for en hoppy og regner med at blive gammel. Hehe.

Som Signe meget rigtigt skriver: idéer avler idéer. Så måden jeg holder orden i mine er ved at relatere dem tilbage til en bogs overordnede tema. Det har virket rimelig godt indtil videre uanset om jeg retter bog nr. 1 eller småskriver på bog nr. 2. Det er også en måde for mig at holde styr på karakterernes personlige udvikling gennem serien, da karakterer ligesom mennesker udvikler sig hele livet og forventes at lære noget.

Så hvis det er kan du prøve at vælge et overordnet tema, noget du gerne vil "undersøge" i din historie og se hvad der kommer ud af det. Jeg valgte for eksempel at "undersøge" temaer som ærlighed, sandhed og rygter og fik noget rimeligt interessant ud af det, der til tider drev historien frem.

Håber det hjælper.

Mvh.
Dani

16 dage siden
15 dage siden

Det er nogle rigtig gode ideer og værktøjer. Lidt sjovt, at du forelsker dig i dine fiktive personer og verden. Men jeg forstår det nu godt. Det der kan være en udfordring er, når man til sin store undren lige pludselig ser sig om, og så sidder man gudhjælpeme på førstesalen i noget man kalder for, hjemme og hører en kvækkende stemme sige hallooooo nede i entréen. Spøjs oplevelse, når nu alting lige gik som man ville have det til at gå.
Gode input fra jer begge. Jeg tror jeg nok fungerer bedst med et overordnet tema. Jeg er ikke detaljernes mester, hvilket også kan bevirke, at jeg skøjter lidt hurtigt over de stemningsgivende scener. Det er utålmodighed. Jeg vil være færdig før jeg er startet og det kan bremse mig noget så grusomt. Netop fordi jeg har det hele oppe i hovedet, men så skal arbejdet jo gøres og det er det lange seje træk. Må få styr på den utålmodighed:-)

15 dage siden
15 dage siden

Det er en meget normal følelse af blive ivrig og ville være færdig hurtigt, men det at skrive en bog er ikke noget man bare gør. Det tager for de fleste årevis og mange bliver aldrig færdig og skifter projekt undervejs. Så op med humøret, husk at øvelse gør mester, tålmodighed er en dyd og prøv dig frem, så skal du nok se fremgang. ;)

Mvh.
Dani

15 dage siden
15 dage siden

Jeg vil lytte til dine vise ord.

15 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Skabelsen af værker er startet 27/06-2018 19:24 af Herja Morpho (Herja) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

25Kontraster
2 timer, 1 minut siden · Savanti
2014Dagens ord
1 dag, 10 timer siden · Engbo
7Mænds skønhed
1 dag, 20 timer siden · dino
42Er mænd mere jaloux end kvinder?
4 dage siden · Kåemer
11Verdens bedste roman
4 dage siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
6 dage siden · dino
3Forfatter-kollektiv-Odessa-Ukraine:...
9 dage siden · Kåemer
45Skrivegruppe søges - København og o...
14 dage siden · Anita A
23Skabelsen af værker
15 dage siden · Herja
2Grundtvigs højskole
20 dage siden · Herja
1Betalæser søges til juleeventyr for...
22 dage siden · Morten Vesterga...
5Ved bålet --ja, ved bålet
24 dage siden · Engbo
10Skriveblokering
24 dage siden · Polo
9Hvad skete der med dige.dk ?
25 dage siden · dino
0Lydbog?
26 dage siden · SikiloHenrik
10Udvikling af Fyldepnnen.dk
28 dage siden · knudkp
6Moderne fraser og vendinger.
1 måned, 2 dage siden · Stinapige
4Smag
1 måned, 3 dage siden · Stinapige
0Skrivegruppe Randers og omegn
3Skriveklub?
1 måned, 3 dage siden · Bitten Andrease...
12Uforståelige digte
1 måned, 3 dage siden · Savanti
10Følgebrev?
6Brug af begrebet seksuelt
1 måned, 6 dage siden · Kåemer
20Legalisering af cannabis
1 måned, 7 dage siden · thevoid
35Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 7 dage siden · Arwen
19Nogen der har gang i noget
1 måned, 8 dage siden · nillepoulsen
50Dagens Vits
1 måned, 9 dage siden · Savanti
4Fjodor, Jussi, Lars og Jules.
1 måned, 9 dage siden · dino
4Skrivegruppe på Fyn/Odense
1 måned, 10 dage siden · MariaSH
0bedømmelser til skriveøvelser
1 måned, 16 dage siden · Arwen
4Èt menneske - eller to?
1 måned, 17 dage siden · dino
1Velvalgte ord
1 måned, 18 dage siden · Engbo
5Vind en forfatterkontrakt!
1 måned, 22 dage siden · KiannaKitter
3Lidt om dig og mig :-)
1 måned, 25 dage siden · nillepoulsen
3Ny ide til bog.
1 måned, 27 dage siden · Jes B
3Brug af ordet 'dog'
1 måned, 29 dage siden · Theplayer1978
13Lysets Engel
2 måneder siden · Engbo
2Valg af stedord
2 måneder, 1 dag siden · DenFrieNukleoti...
7Æblemostreglementet
2 måneder, 2 dage siden · dino
11Scifi/fantasy skrivegruppe i Københ...
2 måneder, 5 dage siden · John Blicher Ma...
1Hvilken genre er dette?
2 måneder, 6 dage siden · dino
5Status på fantasy-skriverier?
2 måneder, 9 dage siden · DenFrieNukleoti...
5Før Adams tid.
2 måneder, 12 dage siden · Engbo
0Ugebladsnovelle
2 måneder, 13 dage siden · Dizzy76
0Fantasy-novelle til unge
2 måneder, 15 dage siden · Dizzy76
1Magt mellem elskende
2 måneder, 16 dage siden · Kåemer
9Er det ok?
2 måneder, 16 dage siden · Polo
55Saudi Arabien og Rusland
2 måneder, 17 dage siden · Engbo
59Den selektive etik.
2 måneder, 18 dage siden · dino
7Litteratur festival for Horror m.m.
2 måneder, 20 dage siden · FrkNordZ
6Nu er jeg moden på udgivelse
2 måneder, 22 dage siden · tope
26Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 måneder, 28 dage siden · tope
21Din dag.
3 måneder, 6 dage siden · Engbo
2Boganmelder, hvordan?
3 måneder, 8 dage siden · dino
31Spare på DR?
3 måneder, 8 dage siden · dino
38Er du kristen/religiøs?
3 måneder, 13 dage siden · Engbo
4analfabeter og internettet
3 måneder, 15 dage siden · WeirdSpace
3Skrivegruppe København/Frederiksber...
3 måneder, 24 dage siden · Joaqin
56Utroskab
3 måneder, 29 dage siden · Engbo
0Land og by
4 måneder, 2 dage siden · dino
5Svarkommentar
4 måneder, 4 dage siden · JacobPatrickPou...
10Det at skrive
1Irrelevante kommentarer
7Vilde dyr tilbage i naturen?
4 måneder, 4 dage siden · Engbo
4Stilart vs. tekst-politiet
4 måneder, 7 dage siden · ErDetSåVigtigt
1Det der følge brev?
4 måneder, 7 dage siden · dino
5Digt af Thøger Larsen
4 måneder, 10 dage siden · Engbo
1Korrektur læser, hvem, hvor og pris...
4 måneder, 13 dage siden · Eddie

Tekstdebatter

25Kontraster
2 timer, 1 minut siden · Savanti
23Skabelsen af værker
15 dage siden · Herja
10Skriveblokering
24 dage siden · Polo
12Uforståelige digte
1 måned, 3 dage siden · Savanti
5Digt af Thøger Larsen
4 måneder, 10 dage siden · Engbo
3Et kuk om kommentarer
5 måneder, 20 dage siden · Morpho
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
8 måneder, 12 dage siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
8 måneder, 20 dage siden · Pino
6Inspiration
8 måneder, 28 dage siden · leviP
3cliffhang...
9 måneder siden · dino
4Ungdomsroman- længde?
9 måneder, 10 dage siden · prefu
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
9 måneder, 25 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
9 måneder, 28 dage siden · Syrene Hvid
15Løbet tør for ideer!!!
11 måneder, 16 dage siden · prefu
14Hvad er god poesi?
1 år siden · Theplayer1978
4kreative pauser
1 år, 1 måned siden · o-madsen
9At skrive sig selv varm, digte
1 år, 1 måned siden · o-madsen
2Y-writer programmet ?
1 år, 2 måneder siden · Asilla
2Social commentary: Go or No?
1 år, 2 måneder siden · DenFrieNukleoti...
2kan man sige denne her sætning?
1 år, 2 måneder siden · sejehugo
0Genre forvirring
1 år, 3 måneder siden · DenFrieNukleoti...
34Rim
1 år, 3 måneder siden · Engbo
15Hvor mange POV karaktere er for man...
1 år, 3 måneder siden · DenFrieNukleoti...
3Om at tage betalæsning seriøst
1 år, 3 måneder siden · Babyangel85
2Redigering
1 år, 3 måneder siden · HanneR
10kladder og færdige værker
1 år, 4 måneder siden · dino
4Fortællerens rolle
1 år, 4 måneder siden · Kåemer
9Ville du publicere noget, som såred...
1 år, 5 måneder siden · dino
4Forhold til struktur
1 år, 5 måneder siden · Bondekonen
5Så langt så godt, og så er man lost...
1 år, 5 måneder siden · Morten Vesterga...
2Hvor meget dialog?
1 år, 5 måneder siden · dino
7Frygter frontalt sammenstød med en ...
1 år, 6 måneder siden · Den Frie Nukleo...
4At stjæle fra andre forfattere
1 år, 6 måneder siden · Sachi
2Krop og identitet i digte
1 år, 7 måneder siden · dino
2Er der en advokat i huset?
1 år, 7 måneder siden · Marie Alexander
9Mange brikker til historie
1 år, 9 måneder siden · leviP
9Børnelitteraur - kan man skrive om ...
1 år, 9 måneder siden · dino
0Hvordan kommer jeg videre i process...
1 år, 11 måneder siden · JesperSehested8
10Hvordan har I det med at skrive?
2 år siden · Mariaskriveblog...
2Julekalender
2 år siden · Miss-Leth
6Hvem vil lege med
2 år siden · Marie Alexander
1Hvilken forhold mellem jeres blog o...
2 år siden · solitaire
1børne sange
2 år siden · dino
14Synopsis
2 år siden · HanneR
7Anslag pr side i ungdomsroman
2 år siden · Majken2424
13Tekster der danner billeder.
2 år siden · dino
5Malerier i digtsamling??
2 år siden · LauraHelena
7Original slash forfattere - hvor er...
2 år siden · Lady venus
3Hjælp til en børnebog
2 år siden · tove1710
9Forfattere og deres genre?
2 år siden · dino
7Spørgsmål om komposition og spændin...
2 år siden · dino
1Brug af bagsidetekst i skriveproces...
2 år siden · Mikala
2Billedbogsmanuskript
2 år siden · SuKara
5Roman-rutine?
2 år siden · Ida Plum
8Skriveblokering-Hvorfor? Hvad Så?
2 år siden · Lyngholt
2Starten på historien
2 år siden · Lyngholt
9Kan en hovedperson være uden navn?
2 år siden · Lyngholt
7Tekstredgeringsprogram
2 år siden · Vacca foeda
21Research
2 år siden · Friis-Holst
15Rigtigt eller forkert?
2 år siden · Friis-Holst
5personkarakteristik
2 år siden · abbifar
3Hvad betyder sætningen?
2 år siden · KastrupHolmgaar...
14Det bedste skriveråd du nogensinde ...
2 år siden · Frix
4ny i branchen
2 år siden · Babyangel85
8Spørgsmål angående manuskript
2 år siden · Celina Nyvang
3NaNoWriMo
2 år siden · Willow Gram
10Fortællerkommentarer i tredjeperson
2 år siden · Oktober
1Start på ny bog
2 år siden · WeirdSpace