Tekstdebatter · Et kuk om kommentarer

3 svar
Senest opdateret 6 år siden · 4 bruger(e) deltager
6 år siden

Prefu skriver i en anden tråd at der ikke er mange der kommenterer på romaner, men mest digte. Det har fået mig til at tænke lidt over det her med kommentarer på Fyldepennen, hvorfor vi skriver dem og hvad vi får ud af dem. Er det mest sådan en slags likes? Er fem korte ("Spændende tekst, jeg var underholdt. God dag.") bedre end en grundig, som giver noget faglig sparring? Gælder det om at dele så meget ros ud som muligt eller skal man være ærlig og sige hvis man ikke synes en tekst fungerer? Publicerer man grundlæggende på Fyldepennen for at blive læst eller for at få sparring?

Jeg prøver selv at give lidt længere kommentarer, dels fordi jeg håber at det kan sætte nogle tanker i gang hos modtageren, som kan bruges til at udvikle enten den konkrete eller fremtidige tekster, men også af en anden grund, som jeg tror mange overser: En god, grundig kommentar, hvor man har udfordret sig selv på at give så relevant input som muligt får man selv mindst lige så meget ud af som modtageren - jeg synes næsten det er den bedste måde at blive bedre på, udover selve det at skrive altså. Man får opøvet sit blik for hvordan andres tekster virker på en og tvinger en til at tænke over, ikke bare om den er god eller dårlig, men også hvorfor og hvad det konkret er man skal ændre - og det er ekstremt nyttigt, når man selv har skrevet noget og skal til at genskrive det, så det bliver godt. Derfor er det at skrive gode kommentarer vigtigt for en selv som skrivende, i hvert fald for mit vedkommende.

Omvendt fører denne tilgang jo til færre kommentarer og jeg kan godt se at det også er rart at få input fra flere forskellige...

Hvad med jer, hvilke kommentarer ligger der bag jeres måde at kommentere på og hvad synes I kendetegner en god kommentar? Vil I helst have mange kommentarer eller få, grundige?

Hilsen Morten

6 år siden
6 år siden

Nu har jeg ikke givet kommentarer i et par år, men DA jeg gjorde, sørgede jeg for at give kommentarer der nogenlunde passede til forfatteren.

Dvs hvis folk tydeligvis ikke havde fået styr på håndværket endnu, enten fordi de lige er begyndt at skrive eller måske bare fordi de aldrig lærer håndværket, kommenterede jeg på plottet og evt en eller to gennemgående fejl. Omvendt kunne jeg finde på at nævne stave/slåfejl hvis det var noget der skulle udgives.
Hvis teksten ikke sagde mig nok til at jeg læste den færdig, kommenterede jeg den ikke medmindre jeg blev bedt om at læse og kommentere den.

Jeg synes at en kommentar er god når den er relevant. Altså, hvis teksten faktisk er fremragende og fantastisk, ser jeg ingen grund til at finde fejl. Men hvis der er et eller andet der ikke fungerer, synes jeg at det skal nævnes.

Jeg har vist ikke lagt tekster på Pennen i 4-6 år, men da jeg gjorde, kunne jeg bedst lide dem der havde noget at sige. Altså ikke bare "Sådan noget lort." Eller "Fantastisk."
Dem der har noget at sige, er en STOR støtte mens man prøver at finde sine ben og et ståsted.

Mvh
Eddie

6 år siden
6 år siden

Spændende emne!

Jeg giver kommentarer ud fra en tanke om, at positiv feedback sagtens kan være konstruktivt, hvis man tager sig tid til at være konkret. Det lykkes mig ikke altid, men jeg gør mit bedste. Det er den slags kritik, jeg selv bedst kan lide - "Det fungerer, fordi-" - så kan jeg gøre mere af det.

Jeg kan derudover godt lide at give forfatteren det indtryk tilbage, som jeg fik ud af at læse teksten. De kommentarer elsker jeg også selv, fordi særligt mine noveller tit er skrevet, så de kan tolkes lidt åbent. :)

Hvis kritikken er konstruktiv med henblik på at skabe ændring eller forbedring, så kan jeg personligt bedst lide, når den er rettet mod skriveteknik - og så skal den helst være så konkret, at man kan citerer fra teksten (ligesom du gør, Morten, når du kommenterer - så hjælpsomt!). Ellers kan jeg som skribent blive i tvivl om, præcist hvad det er, jeg skal lære af kritikken. Jeg føler mig ikke selv specielt stærk i det skrivetekniske, og derfor indeholder mine kommentarer som oftest mere af det, der fungerer, end det der ikke gør.

Jeg er 100 procent enig i, at man også selv udvikler sig ved at kommentere. Gennem en grundig kommentar tvinger man sig selv til at læse og forstå teksten ordentligt - og i sidste ende er det vel tekstforståelse og tekstfordybelse der gør os til bedre skribenter.

- Polina.

6 år siden
6 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Et kuk om kommentarer er startet 26/01-2018 15:08 af Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
1 time, 3 minutter siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
1 dag, 23 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
6 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
28 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 29 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 22 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 24 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 25 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder, 2 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 16 dage siden · Løvinde

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
11 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
11 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 17 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 1 dag siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 11 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
3 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem