Tekstdebatter · At skrive sig selv varm, digte

9 svar
Senest opdateret 6 år siden · 5 bruger(e) deltager
6 år siden

Skriver i jer varm når i ikke har noget på hjerte, eller venter i bare, søger inspiration?

6 år siden
6 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

men gør du så noget for at få noget du kan bruge?

6 år siden
6 år siden

Medmindre klokken er sent om aftenen og jeg er træt og blæst i hjernen, så kommer inspirationen altid, mens jeg skriver, også selvom jeg ikke lige føler for det. Selvfølgelig er det ikke altid lige godt, det man får skrevet, men det er yderst sjældent, der ikke er noget, man kan bruge. Det er det gode ved deadlines. Man har ikke tid til at vente på inspirationen. :-)

6 år siden
6 år siden

har læst om nogle der har faste tidspunkter de skriver på, fx hver formiddag, er det noget i har prøvet og hvad er jeres erfaring, '?

6 år siden
6 år siden

Hej

Det afhænger lidt af hvad jeg skriver på og hvilket humør jeg i. Generelt bliver jeg altid mest inspireret om natten eller i perioder hvor jeg har travlt. Skriver jeg på den bog jeg har gang i kommer det for det mest af sig selv eller kan fremprovokeres med musik. Mindre enkeltstående tekster, kan jeg som udgangspunkt kun skrive på hvis jeg har inspirationen til det. Står jeg i en situation hvor jeg direkte mangler inspiration, plejer jeg at gå en lille tur, tage noget at min opvask (hader at vaske op) eller et eller andet der kan fjerne fokus en halvtimes tid.

Når jeg har ferie (som nu) plejer jeg at skrive fra kl. 03 til 05 om natten og det virker mega godt for mig. Der er ingen tvivl om, at det ikke er det mest grammatisk korrekte jeg skriver på pågældende tidspunkt, men det er oftest der jeg får mine bedste idéer.

Mvh.
DFN

6 år siden
6 år siden

Ok, har prøvet musik, det virkelige super godt, men vil tage dine råd til mig, tak for det

6 år siden
6 år siden

Jeg prøver altid at skrive en smule hver dag, også på dage hvor jeg ikke umiddelbart føler mig inspireret, for som oftest kommer inspirationen til mig, når jeg først er gået i gang, så kræver starten måske nogle omskrivninger og sådan for at få tingene til at hænge sammen, men ordene skal nok komme - sådan fungerer det i hvert fald ofte for mig.

Jeg lytter også gerne til musik eller ser klips på youtube (musikvideoer og ballet) for at lade mig inspirere den vej igennem.

Med den digtsamling jeg arbejder på i øjeblikket, kræves der også en del research og research-processen har faktisk vist sig rigtig god for inspirationen. At sidde og samle forskellige fagtermer op fra bøgerne eller sætninger fra andre lærerige sammenhænge hjælper mig til at kunne sammensætte spændende ord på nye måder og den leg inspirerer mig altid helt vildt.

6 år siden
6 år siden

Hej Syrene, ok, tak, det jeg oplever lige nu er, at jeg har skrevet 580 digte i år, og jeg føler mig bare ikke særlig inspireret mere, skal det nok komme igen, eller hvad gør i? holder i en pause og venter og ser?

6 år siden
6 år siden

jeg prøvede et "dagens ord", wow det gjorde underværker

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten At skrive sig selv varm, digte er startet 26/05-2017 15:38 af Ole Madsen (o-madsen) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård