Tekstdebatter · Råd til hvordan man starter på en 2'er

7 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej

Jeg er fornylig blevet færdig med Sommerkrigen og tænkte at jeg vil gå i gang med 2'eren og selvom jeg har en idé om hvordan jeg skal starte og har lavet noget forarbejde, ville det være rart med nogle råd fra nogen der har prøvet det.

Mvh.
Dani

5 år siden
5 år siden

Jeg skal være meget forsigtig med at give råd.
Men emnet er interessant.
Der er vel flere spørgsmål: Er 2'eren en fortsættelse af et handlingsforløb, eller er det en helt ny historie med samme (eller næsten samme) persongalleri?

Det første tilfælde kunne være som "de to tårne" der fulgte første bind af ringenes herre, og andet tilfælde kunne være en ny episode med "inspector Morse."

5 år siden
5 år siden

Jeg vil mene at det der gjorde den første udgave god, skal være endnu bedre i den næste.
Vi kender melodien om den vanskelige toer. Hvis læserne forventer spænding, skal den være endnu mere spændende. Var den første pikant, skal den nye være endnu dristigere osv.

Så det gælder om at tænke sig rigtig godt om, hvis man ikke skal opleve at læserne lader øksen falde over den nye.

5 år siden
5 år siden

Jeg har lavet en lille smule af det med fortsættelser (men ikke noget der er udgiver endnu). Det eneste jeg kan komme på der er vigtigt er, at du skal have en god idé om HVORFOR du skriver en fortsættelse. Er det fordi du vil fortælle om hvad der videre skete for hovedpersonen, eller er det for at skrive om en interessant bi-figur? Er det en episode i en serie, som f.eks. Dan Browns bøger om Robert Langdon, eller er det nærmere næste bind i en saga som f.eks. Dune eller Nord-Syd?

Jeg er ikke enig i at man behøver at gøre det større, dristigere, mere spændende, osv. Det er en af de misforståelser man tit ser fra Hollywood, og det virker hurtigt påtaget. Det skal være noget andet end etteren, så det ikke ligner plagiat af en selv, og det skal være en naturlig fortsættelse.

5 år siden
5 år siden

Enig med WeirdSpace.
Derudover skal du huske lige at opdatere læseren omkring hvad der skete i det tidligere bind. Helst lidt hurtigt hvis det handler om hvad der skete i bind 1's slutning. Resten (hvis du synes at der ER mere at opdatere) kan du jo tage hen ad vejen hvis du har brug for det.

Mvh
Eddie

5 år siden
5 år siden

Hej

Tak for de gode råd.

WierdSpace og Eddie det er nogle gode pointer I har, dem vil jeg huske.

Bog 2 bliver en direkte forsættelse til 1'eren med mere eller mindre de samme karakterer.

Mvh.
Dani

5 år siden
5 år siden

Man bør nok allerede fra starten i bog 1 beslutte sig for om der eventuelt kan komme en 2'er.
For hvis hovedpersonen dør i slutningen af bind 1, så er det lidt op ad bakke.
Så skal man til at finde nogen der tilfældigt falder over den dødes efterladte papirer, eller man skal finde ud af at han faktisk havde en søn eller datter, der magter at tage sagerne op igen.
Man kan også skrive episoder fra hans tidligere liv osv.

Jeg håber du får held med sagen! :-)

5 år siden
5 år siden



Prøv at se det her interview med Sabaa Tahir (An Ember in the Ashes) og Pat Rothfuss (The Name og the Wind) snakke om at skulle skrive bog nr. 2 (hvilket de begge har gjort med et brag, ik.) Det er vældig inspirerende.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Råd til hvordan man starter på en 2'er er startet 18/12-2018 20:40 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3Seksuelle overgreb, og det manglend...
4 dage siden · AnsuLa
2Krimikonkurrence Leitura
6 dage siden · heksemutter
45Dagens DJ
10 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
16 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
16 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
1 måned, 2 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 8 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 8 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 12 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 21 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
3 måneder, 3 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 15 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 23 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 26 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 27 dage siden · David H

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
16 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
16 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
1 måned, 8 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 12 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 21 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
6 måneder, 5 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
6 måneder, 6 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 15 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 7 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen