Ordet er frit · Udødelige fortællinger

8 svar
Senest opdateret 3 år siden · 7 bruger(e) deltager
4 år siden

Hej alle I skønne mennesker her inde. Kan I fortælle mig, hvad der gør historie udødelig som fx. Tornfuglene, Titanic og stormfulde højder? Hvad er det der gør dem til det de er i dag?

4 år siden
4 år siden

Hej Miss-Leth!! Rart at høre fra dig igen!

Stort spørgsmål og derfor svært at give godt svar på.

Vi har nok alle bøger som vi selv synes er noget særligt. Men så er der dem der virkelig er storsælgere, som dem du nævner.

Noget må de jo gøre rigtigt.
Og jeg tror at disse ting ikke må mangle:

Et galleri af godt beskrevne personer. Gerne med en eller flere som man godt kan lide, eller ligefrem elske.
Tydelige miljøer som personerne agerer i, og gerne med spændende mix af hjem og arbejdspladser.
Heltene i bogen skal udsættes for fare fra tid til anden! Ja, det er ondt, men det er faremomenterne der giver spænding.
Stoffet skal disponeres godt.
Som en symfoni: en introduktion, præsentation af gennemgående temaer (personerne), en gennemføringsdel, hvor temaerne udvikles og varieres (personernes involvering i dramaet), en kulmination med bulder og brag (spændingskurvens klimax) og en coda, altså en afslutning hvor temaerne høres en sidste gang og hvor der lægges op til sidste finale (skurken afsløres og bringes til fald. Heltene får igen styr på deres liv og vi tager afsked.)

Men - hvordan gør vi det så??? Hvem der bare vidste!

De store klassikere kan noget med at flå i vores hjerte og få os til at hive efter vejret. Vi kobler vores fysiologi til handlingen. Vi kommer i resonans med forfatteren. Hendes/hans hensigter trænger ind i vore sind, så fortællingen lever i os. Den "siger os noget."
Vi føler os som en god ven af forfatteren, som om vi næsten kender hende/ham.

4 år siden
4 år siden

Det er ikke så let at definere hvad en klassiker er. Man kan bruge samme kriterium som med antikviteter, at den skal være over hundrede år gammel, for har en bog klaret sig i mere end én generation og der stadig er læsere til den.

Oprindelig blev udtrykket klassiker brugt om litteratur for oldtiden, f.eks. "Odysseen" og "Illiaden" og de store græske digtere, men begrebet har flyttet sig, så det nu nærmest kan betegnes som langtidsholdbar.

At en bog er bestseller siger intet om den bliver en klassiker. En bog kan sælge stort og være glemt få år senere. Nogen bøger har stor betydning i samtiden, men mister efter nogle år deres aktualitet.

Jeg kan nævne forfatteren Agnes Henningsen (1863-1962). Hun skrev et væld af bøger, og jeg har læst en hel del af dem. De er virkelig gode og absolut læseværdige, men de har ikke holdt. Men i samtiden havde de stor betydning. - Men så på sine gamle dage skrev hun sine erindringer, og de ser ud til at holde. Det er naturligvis for tidligt at sige, at de er klassikere, men de ha mange af de kvaliteter der skal til.

4 år siden
4 år siden

Det er sjovt, Winnie, at du nævner "Titanic."
For det er jo ikke en bog.
Det er et skib hvis forlis har givet anledning til skrivning af filmmanuskripter.

Jeg kan ikke sige hvor mange film der er lavet om skibet, men det er mindst tre.

Den første jeg så var i sort-hvid og var vistnok engelsk. I hvert fald havde Kenneth Moore en stor rolle.
Så kom en senere, og den var nok amerikansk. I denne blev det romantiske tema anslået, for at give den store fortælling et modspil i den lille.

Det var denne romantiske idé der blev bærende i den vi alle nu kender af James Cameron med Kate Winsleth og Leonardo di Caprio.

For mit eget vedkommende vil jeg godt indrømme at Kate Winsleth gjorde et vist indtryk.
Det er nok noget med stadig at være smuk trods en tur i helvede, hvor det også slås fast at ydre skønhed og glamour alt for let forgår. Og det klarede Kate flot at vise.
I filmen blev det fortalt at den smarte fyr, hendes "røvhul" af en forlovet, skyder sig efter børskrakket i 1929. Eneste problem her, er at Titanic vist skete i 1913. Der er langt til 1929!
Men det er nok taget med ud fra trangen til "retfærdighed." Hans død blev grim, hvor Leonardos var smuk.

Det er morsomt at netop effektmageren Cameron gør så meget ud af det romantiske.
Og derfor er det en storfilm. Og, sammenlignet med mange andre film, nok en klassiker med tiden. Som film.

Generelt foretrækker jeg film baseret på en god bog for film skrevet af instruktøren selv. Det oplagte eksempel er Ringenes Herre kontra Stjernekrigen. Den første er en bog, den sidste er ikke.

Gode bøger skrives ofte af forfattere. Og gode film er ofte baseret på en bog.

4 år siden
4 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

4 år siden
3 år siden

#0 (Miss-Leth): Hej alle I skønne mennesker her inde. Kan I fortælle mig, hvad der gør historie udødelig som fx. Tornfuglene, Titanic og stormfulde højder? Hvad er det der gør dem til det de er i dag?

Det ser gør en historie udødelig, er når det virkelig sætter et anderledes præg, der enten kommer bag på folk, eller kunne være undgået ???

3 år siden
3 år siden

Danmarks Robin Hood alias Svend Gønge er vel en vaskeægte klassiker. Etlar har bestemt ikke levet forgæves, med den fortælling. Det behøver ikke være sofistikeret læsning eller lår tykke værker for at blive en Klassiker.

3 år siden
3 år siden
#7

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden
#8

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Udødelige fortællinger er startet 06/03-2020 21:39 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
521Kontraster
4 måneder, 18 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
9 måneder, 26 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
10 måneder, 20 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
11 måneder, 24 dage siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 1 måned siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 2 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 2 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 5 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 6 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 7 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 7 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
1 år, 11 måneder siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
2 år siden · JesperSB
20Komplimenter
3 år siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
3 år siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 år siden · Engbo
27Godt man ikke kan
3 år siden · Wernn
50Liv andre steder?
3 år siden · Wernn