Bøger, forlag og litterært · Corona og forlagsbranchen

5 svar
Senest opdateret 3 år siden · 6 bruger(e) deltager
3 år siden

Jeg er ret nysgerrig for at høre, hvad det skrivende folk, i forbindelse med den nuværende krise, tænker om den branche, som vores drømme er bundet op på?

Aflyste bogmesser sammenholdt med en lurende økonomisk krise, der får folk til at holde igen med forbrug, må vel ramme forlagene ret så hårdt. Et glimt af håb kunne være at isolationen får personer, der af den ene eller årsag er stoppet på et tidspunkt, tilbage til at læse bøger. Personligt har jeg dog svært ved at se sidstnævnte opveje førstnævnte.

Hvad tænker I? Kommer forlagene til i endnu højere grad at være påpasselige med at tage (økonomiske) chancer? Så det bliver sværere at blive udgivet, specielt som førstegangsforfatter?

3 år siden
3 år siden

Savanti her. Her er der ingen krise. Jeg bliver udgivet i maj hos Forlaget mellemgaard min nr 2 digtsamling.
Den hedder GENNEMBRUD. Min første jeg udgav hos Forlaget var sidste år og hedder . På kanten af skønheden. Nej. Digte er vel ikke nogen guld grube, men jeg brænder for min passion , det med bog messer ved jeg intet om. Kunne forestille mig, det er vanskeligt i disse tider pga isolation men så har man jo internettet at promovere på. I enhver krise skal man ikke lade sig slå ud. Og det er netop det gode ved at skulle betale for sin bog udgivelse man får det msm betaler for og det bliver udgivet fordi pengene rækker pga samarbejde . Det er smukt og det føles godt bagefter . At mine digte ikke er en guld grube. Det gør ikke noget , er meget glad for at tingene lykkes og at jeg lykkes .
Jeg er ikke første gangs forfatter har også udgivet digtsamling udbrud på phrons forlag. Det eksistere ikke længere fordi det vsr meget lille og kunne ikke holde til branchen økonomisk set.
Men jeg skriver til jeg dør, uanset om der er det ene med det andet. Håber det var svar nok. Det er ihvertfald min egen personlige forfatter bane branche så at sige. Mvh Ann . Savanti.

3 år siden
3 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden
3 år siden

Nu er det ikke det, jeg har fulgt mest med i, her under coronakrisen. Alligevel har jeg indtryk af, at bøger får en renæssance. Især bøger om pest og epidemier. Men også opgavebøger og den slags tidsfordriv.

Jeg tror, at folk har brug for at forstå og få tingenes tilstand sat i perspektiv. Det har jeg i hvert fald selv. Så opsøger man, hvad andre har tænkt før en selv. Nedfældet i bøgerne. Hvor ville det værste scenarie bringe os hen? Hvor bange har vi grund til at være for, at det løber løbsk? (Ikke meget, så ansvarligt som rigtig mange opfører sig - tak for det.)
Jeg hører også, at selvom der ikke er så mange mennesker i butikkerne, så sælger boghandlerne alligevel bøger som var det varmt brød.

Når tingene på et tidspunkt vender tilbage til noget mere normalt, og vi skal til at se de økonomiske udfordringer i øjnene, så tror jeg personligt på, at Køb-Dansk-sloganet bliver støvet af og fundet frem igen. Som i tidligere krisetider. Jeg er måske også så optimistisk at tro på, at befolkningen vil støtte oplevelsesbranchen, som jo også omfatter litteraturen, efterfølgende. Enhver kan jo se, at kulturen var den første, der blev ramt, og den vil også være den, der sidst bliver givet fri. Jeg underviser fx selv i sang, og da jeg spurgte Sundhedsstyrelsen, om det ville være forsvarligt at oprette hold til efteråret, når alle forholdsregler blev fulgt, var svaret, at man rådede til at vente. Altså ingen indkomst fra undervisning i efteråret til mig. Det er derfor klart for mig, at en stor del af promotion-delen af et bogsalg rammes. Bogturneer, bogmesser osv. På den anden side er litteraturkredse og bogoplæsninger så stilfærdig en beskæftigelse, at der ret let kan findes alternativer til at dele oplevelserne med bøgerne.

Jeg synes, at menneskets iboende opfindsomhed virkelig har stukket hovedet frem i den seneste måned, og hvis det fremadrettet er en anden form for adfærd, vi skal bekende os til, så finder vi som samfund ud af at indrette os efter det. Men i overgangen vil der være nogle justeringer. Jeg tror bare det er vigtigt, at vi ikke løber an på for enhver pris at holde fast i det bestående. Jeg ved, at Sundhedsstyrelsen anser bøger, bagage, pengesedler og andre andre overflader for ubetydelige smittekilder, så heller ikke der behøver vi ængstes.

Jeg vil til enhver tid fastholde, at det er proportionerne, der er vigtige. Når en behandling og en vaccine - hvad der måtte komme først - er tilgængelige, er der intet i vejen for, at vi omgås som før corona. Måske blot med større bevidsthed om hygiejne og det faktum, at det er de tættest befolkede og mest forurenede steder, der er hårdest ramt i denne tid.

Trivia: Mellem 1350 og 1711 blev Danmark i gennemsnit ramt af byldepest hvert 9. år. En indikation af, at immuniteten højst varede 10 år, og at pestbakterien var permanent til stede i samfundet. Lad os trøste os med, at vi til dagligt bevæger os i en suppe af bakterier og vira, og at bekendtskabet med et nyt virus kun kræver en overgang, før mennesket også har et forsvar mod det.

3 år siden
3 år siden

Det jeg har set indtil videre er, at det varierer meget. De store forlag, som er afhængig af stort volumensalg og promovering via foredrag og events har det svært. Gyldendal har nedjusteret deres forventninger til 2020. Mange andre forlag, bl.a. mit eget, har det fint. eReolen havde en gennemsnitlig stigning i udlån for regionerne på 90% i marts, så der er nogle forlag der får noget ekstra i kassen. April ser også ud til at blive god. Samlet set tror jeg forlagene har det fint, men det dækker over at nogle lider tab, og der skal nok også være forlag der lukker og slukker, mens andre oplever vækst.

3 år siden
3 år siden
#5

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Corona og forlagsbranchen er startet 16/04-2020 14:20 af Jimmy Acaster (Kafkaesque) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
6 måneder, 29 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 11 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
11 måneder, 21 dage siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 2 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 6 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 år siden · Kafkaesque