Ordet er frit · Royalty

2 svar
Senest opdateret 3 år siden · 3 bruger(e) deltager
3 år siden

Kære fyldehoveder :)

Jeg har brug for jeres kloge hoveder, da jeg ikke ved så meget om emnet men vil gerne vide Alt hvad i ved om en emnet.

Nu til sagen.

Når man skriver , også udgiver bøger man selv betaler men på et forlag der trykker og godkender det?. Og redaktør udtalelse .
Hvordan får man så penge for det, hvad betyder royalty beregning og hvorfor beregnes det med,? Hvad er forfatter honorarer ?, og hvordan får man penge for sin digtsamling fra det forlag man skriver ved?
De penge man har betalt for indskud hvad bruges de på udover produktions omkostninger?. Der hvor bøgerne sendes til forhandler boghandler , biblioteker er det det ens indskud også går til så Forlaget kan få flere penge ind eller er det fejl tolket ?
Hvordan får man flere penge ind som forfatter på sin egen konto hvad kan man gøre udover at skrive godt og se lækker ud?
Hvordan skal man forhandle hvad er ens rettigheder som forfatter når først det hele er trykt? Hvilke rettigheder ryger sig en tur når man er godkendt forfatter?
Skriv alt hvad i ved og kender til. Kan godt være Savanti her vender tilbage for er helt fyldt op i hovedet: ) god dag. Mvh Ann .

3 år siden
3 år siden

Nu har jeg kun prøvet at udgive bøger ved et forlag der betaler mig for det. Altså, de giver mig et forskud på bogen, og når det er tjent ind, får jeg så royalty. Her får jeg 15 %.

Jeg ved ikke hvad de gør på et medudgiverforlag, men har du betalt for HELE udgivelsen eller 'kun' noget af den? Og hvis du kun har betalt for noget af udgivelsen, hvad står der så i din kontrakt? Det er her du finder en eventuel royalty-procentsats.
Hvis du ikke har fået forskud (hvilket jeg så går ud fra at du ikke har), skal forlaget en gang om året fortælle dig hvor mange eksemplarer din bog har solgt, og HVIS den har solgt nok til at udløse royalty, skal disse udbetales. Men som sagt ved jeg ikke hvor meget du har skudt ind, og hvor meget forlaget har taget for at udgive bogen. Du kan jo evt bede dem om en udspecificeret kvittering (hvis du ikke har fået en), så kan du se hvor mange eksemplarer af bogen der er trykt, hvad de har taget for redaktøren osv.

Mvh
Eddie

3 år siden
3 år siden

Uha... det er mange spørgsmål oven i hinanden. For nu at adressere i hvert fald noget af det:

Forhandling af rettigheder: Dette gør man FØR man er så langt at der er trykt bøger. Tryk af bøger sker først efter der er underskrevet en kontrakt og formalia er ordnet. Så hvis først bøgerne er trykt, er det for sent. Her skal man både have afklaret hvem der har hvilke pligter og rettigheder og, hvad mange glemmer, opsigelse/udløb af kontrakten. Her er der rigtig mange der er kommet i klemme.

Tjene flere penge som forfatter: Det er lige så let fortalt, som det er svært at gøre. Du skal ud og promovere dig selv. Opmærksomhed sælger! Oplæsninger på arrangementer, foredrag, reklamering for dig selv på sociale medier. Pressemeddelelser fungerer godt for nogen. Der er nogen der sværger til anmeldere... her er effekten MEGET varierende. En forfatter som Benjamin Lambert gør det, at han tilbyder at holde foredrag gratis, hvis han må sælge sin bog ifm. foredraget, ellers koster det kr. 2000 (så vidt jeg husker). Her skal man være meget afklaret med sig selv om hvor meget man vil udlevere sig selv.

Royalty og forfatterhonorar er det samme i dette tilfælde. Hvordan det beregnes og udbetales er en del af kontrakten. I gamle dage på traditionelle forlag fik man typisk 15-17% af bogens vejledende pris fra forlaget, og et forskud på salget af 50% af oplaget. De tider er slut de fleste steder og der findes i dag et væld af muligheder, så forlagene, især de små forlag, har en chance for at overleve.

Ud over produktionsomkostninger går pengene til bl.a. indsendelse af eksemplarer til DBC og til forlagets drift. Nu ved jeg ikke hvad du tænker på mht. produktionsomkostninger, men der er både korrektur, opsætning og design af cover, inden man kommer så langt som til at trykke send på trykningen. De mennesker der laver dette vil gerne have løn for deres arbejde. Forlæggeren skal i reglen også tjene på opgaven, omend det ofte er lidt der er tilbage til denne.

Generelt vil jeg anbefale at du bliver medlem af NewPub. Det er en erfagruppe på Facebook, hvor man kan få råd og vejledning med rigtig mange ting omkring det at udgive og være forfatter, og det er gratis. Forlagsbranchen er en beskidt branche på mange måder, og der er nogle forlag derude, som er helt uden hæmninger, når det kommer til at udnytte forfattere, oversættere, osv., og det bliver kun værre i takt med at branchen bliver mere og mere trængt.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Royalty er startet 20/04-2020 14:21 af Ann R. Sørensen (Savanti) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
521Kontraster
4 måneder, 18 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
9 måneder, 26 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
10 måneder, 20 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
11 måneder, 24 dage siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 1 måned siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 2 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 2 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 5 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 6 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 7 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 7 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
1 år, 11 måneder siden · Turse