1Den lille pige i troldetræskoven
Der var engang en lille pige der boede under et troldetræ. · Hun va... [...]
Eventyr og fabler
11 år siden
3En virkelig historie om min oldemors ånd
Jeg var lige flyttet ind i min oldemors lejlighed sammen med min ... [...]
Blandede tekster
20 år siden
1Lille Tårer
Lille Tårer. · Tåren, · Der ramte min kind. · Lille Tårer. · Tåren, · Trill... [...]
Digte
20 år siden
0Telefonen ringer
Telefonen ringer. · Ringet er fra dig. · Telefonen ringer. · Du ringer,... [...]
Digte
20 år siden
0Sodavand
Sodavand. · Kan bruse. · Sodavand. · Kan smage sjovt. · Sodavand. · Har for... [...]
Digte
20 år siden
1Mænds lidenskab
Tom ville dagen blive og ulidelig natten. · Goldhed og tristhed vil... [...]
Digte
20 år siden
0Hånden
Tommelfinger er en tommelfinger. · Pegefingeren kan du pege med. · La... [...]
Digte
20 år siden
0Krabben
Krabber kan være store og små. · Krabber har klosakse. · Krabber kan ... [...]
Digte
20 år siden
0Tårer på mine kinder
Tårer på mine kinder. · Jeg græder. · Fordi jeg har mistede dig. · Du f... [...]
Digte
20 år siden
0En god ven
En god ven. · Er en man kan stole på. · En god ven. · Kan man tale fort... [...]
Digte
20 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Tina Svenningsen (f. 1974)
Vi købte en leguan, der hedder Junior. Hun var ikke ret stor, da vi købte hende.
Junior var ca. 35 cm og nu er hun 1,20 cm fra næsen til halespidsen. Junior er en grøn leguan.
Junior har gået i et for lille terrarie hos sin tidligere ejer og derfor krydser hendes tæer hinanden.
Hun har haft selskab af 3 andre leguaner, de 2 af leguanerne var syge da vi købte dem, men det kunne vi ikke se før det var for sent, og den 3. leguan kunne hun ikke enes med. Han var kun 1,05 cm, og hun jagtede ham rundt i terrariet hele tiden, så ham måtte vi af med igen.
Vi havde regnet med at de kunne parre sig, men Nej, det ville Junior ikke, hun ville havde terrariet for sig selv.
Junior går nu sammen med 2 vagler og 1 pladeøgle, de går nede i bunden af terrariet og Junior kan godt eneste med dem.
Hun har forsøgt at spise vaglerne, men de var for store til hende. Pladeøglen graver sig ned, når Junior nærmer sig den.
Junior spiser melorme, salat, stuebirkeblad, agurk, bananer og drikker kun lidt vand engang imellem. Hun elsker at ligge i vores vindueskarm, når solen skinner ind af vinduet.
Junior elsker også at blive badet af en blomsterforstøver vi har.
Det terrarium hun er i nu, måler 2,20 gange 2,20 og der er glaslåger i for at vi kan se hende og hun kan se os.
Hun har en stor gaffelgren, der går fra den ene ende af terrariet til den anden ende. Der er barkfils og sand i terrariets bund som hun graver og bader i. Hun har en masse planter inde hos sig, som ikke er giftige, for hun vil gerne spise af dem.
Junior kan springe ca. 1 meter over på en anden person, men kun når hun har lyst til det. Junior ved godt hvor køleskabet står, for nogle gange, når min kæreste lukker glaslågerene op, springer hun på stuegulvet og spadser ud i køkkenet og forsøger at springe op på køleskabslågen, for hun ved godt at derinde ligger hendes mad. Når min kæreste lukker køleskabslågen op, springer hun op på min kærestes ben og kravler videre op på hans ryg, og venter på at han tager hendes mad ud.
Når hun ligger og soler sig, skifter hun farve, fra grøn til mat sort.
Når hun begynder at få varmen, bliver hun meget aktiv og så skal der ske en masse ting. En dag jeg var kravlet ind i Juniors terrarium, og skulle at begynde med at gøre rent, strammede hun sin hale, så den stod i en bue og wam, så fik jeg en hale lige hen over den ene kind,
og der fik jeg et mega rødt mærke og det begyndte at svie på min kind. Jeg skyndte mig ud af hendes terrarium, for at se om der var gået hul, men det var der heldigvis ikke.
Det viste sig, at hun var sur på både min kæreste og mig, hvorfor ved vi ikke, måske havde hun haft en dårlig dag, hvem ved. Juniors krop er som sandpapir, og når hun skaller begynder det at klø. Det kan vi se, for så begynder hun at klø i det.
Junior har haft 2 jomfrufødsler, den første gang kom der 26 ubefrugtede æg og anden gang kom der 16 ubefrugtede æg.
Den første gang vi fandt ud af at Junior skulle havde æg, var vi ved at gøre rent inde i terrariet og lige der hvor Junior sad på en gren, stod min kæreste og Junior smed et æg, der ramte min kæreste lige i nakken. Anden gang greb jeg et i min ene hånd.
Æggene er meget gummiagtige at røre ved og de er varme.
Junior drak en masse vand i den tid hun lagde æg og hun spiste ikke rigtig noget, for hun havde ikke plads på grund af æggene.
Vi har Junior med ude om sommeren i snor for at hun ikke løber væk fra os, og der kommer mange mennesker hen for at se, hvad hun er for en.
Om sommeren, når vi sidder os i solen, sætter Junior sig også til rette og nyder solen.
Om vinteren er Junior for det meste inde i sit terrarium, undtagen når vi tager hende ud, og kæler med hende.
Hun lever i sit bedste velgående.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/04-2003 13:27 af Tina Svenningsen (bamse) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 734 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.