Kommentarer til Polina Slosvau


4 år siden
Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard)
Med Inspiration fra Tableau Op. 39
Hej Polina,

Spændende! Der er masser af stof i novellen og der er tydeligvis meget på spil på en eller anden måde, mange aspekter af både den mandlige og kvindelige karakter. Jeg synes man får fornemmelsen af at der eksisterer en langt større virkelighed her end det som vi lige få indblik i i novellen og det er jo stærkt.

Det er også en spændende struktur, som virker sådan lidt mosaik-agtig på den måde den er fortalt i fragmenter og med de skiftende perspektiver, nogle gange ham, nogle gange hende. Jeg kan også godt lide at ja, han følger efter hende og det er vores vej ind i teksten, men at det ikke kun handler om det, at det også handler om, at der er en langt bredere karakter i ham, at det ikke bliver en endimonsionel fortælling om en mand, som har en besættelse af en kvinde.

Da kvinden der banker på træder ind i historien, bliver jeg nysgerrig efter hvem hun er, men så ender det med, at han bliver spærret inde … jeg har næsten mere lyst til at teksten ikke skal skride fremad på den måde at, nå ja, så endte han der, men at man bare får lov at opleve deres verden gennem tekstfragmenterne – han følger efter hende, det er et fragment. Han har noget med det billede, vi forstår ikke nødvendigvis helt hvad, men vi er der, det er et andet fragment. Kaktussen, osv. Der er plads mellem fragmenterne snarere end fremadskridende plot, vi må selv få en helhed ud af dem.

En anden ting jeg savner lidt er at få lov at komme tættere på. Noget af teksten kan føles lidt som om vi hører om ham, hører om hende. ”Når han gør sådan og sådan …” Det er lidt som en omtale og nogle gange med et sprog der bliver lidt for analytisk eller abstrakt og kommer til at skabe en distance til stoffet. Synes det kunne være fedt, hvis det blev med endnu mere fokus på det konkrete, sanselige i situationerne, så det bliver mere ”hvordan ser virkeligheden ud gennem karakterernes øjne, hvordan føles det at være dem?”

Håber det giver mening. God skrivelyst.

Bedste hilsner, Morten
4 år siden
4 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Med Inspiration fra Tableau Op. 39
Svarkommentar
Hej Camilla,

Tusind tak for din fine kommentar og for at dele din læseoplevelse med mig. Jeg synes oprigtigt det er spændende at se, hvad andre får ud det, jeg har skrevet, især ifht. metaforen om Rødhætte - tak for det og fordi du tog dig tid. :)

- Polina.
4 år siden
4 år siden
Camilla Morpheus (Morpheus)
Med Inspiration fra Tableau Op. 39
Hej Polina
Det er en fremragende novelle, og absolut spændende fra første til sidste anslag.
Der er naturligvis mange undertoner, der hele tiden strømmer som til lyden af Rachmaninoff's etude.
Jeg kunne tolke hurtigt på den, og tænke, handler den om det forkrøblede liv, der finder sit håb i eget spil indtil spillereglerne sættes ud af spil, fordi menneskets sygelighed afdækkes.
Larmen der stilner, er vel i lige så høj grad en virkelighed der forsvinder. Tilbage er kun at være nøgen i mødet med sig selv, uagtet hvor lidt man ønsker.

Men jeg kunne også godt have lyst til at afklæde kvindekarakteren. For er det hende, der i virkeligheden er den fæle. Hun stjæler jo alt liv og alt håb fra ham. Han spærres inde med sig selv, uden en udvej til håbet, som hun kunne repræsentere inden hun blev en ulv, der fortærede sit bytte.

Uagtet hvad, så er det dæleme godt skrevet.

Mvh
Camilla
4 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Strengteori
Svarkommentar
Hej Tobias - og mange gange undskyld det sene svar på din kommentar!

Tak for din konstruktive feedback. Du har helt ret - teksten er bestemt skrevet med færre svar "i mente" til læseren end mine vanlige tekster, og jeg var lidt i tvivl om den overhovedet egnede sig til at blive læst af andre. Når jeg på et tidspunkt samler mine noveller, er det heller ikke sikkert, den kommer med. :)

Dejligt du fik en visuel oplevelse med!

Bedste hilsner,
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Tobias Abildgaard (Crown)
Strengteori
Jeg er ny her, så undskyld, hvis kutymer brydes.
Flot tekst og især introduktion af platformen. Jeg står tilbage med en masse spørgsmål og en visuel oplevelse.
Jeg savner et mål med spørsmålene og noget konkret at holde mig fast til her på platformen i intetheden.
Måske det er meningen?
Tak for læseoplevelsen.
5 år siden
5 år siden
Ann R. Sørensen (Savanti)
Strengteori
:)
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Strengteori
Svarkommentar
:) Tak for den søde kommentar og fordi du læste.

- Polina.
5 år siden
5 år siden
Ann R. Sørensen (Savanti)
Strengteori
Hold kæft hvor er det godt skrevet undskyld jeg bander.
Men det er jeg meget imponeret over dette digt og kan godt lide din tankegang. Mvh Ann .
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Husrum
Svarkommentar
Hej Alf - tak for kommentaren og for at dele dine tanker om teksten med mig. :) Jeg er glad for, sproget ikke bliver for snørklet for dig, det er helt sikkert et af mine øvepunkter.

Bedste hilsner,
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Alf Rosenbrink
Husrum
Godt skrevet - fine beskrivelser, men i et enkelt letlæseligt sprog, ellers kan jeg godt nogle gange stå af.
Kan godt lide det mystiske element i novellen.
Stærk kontrast mellem det triste grå hverdagsagtige og "eventyrhuset", der vel repræsenterer en længsel efter noget andet og mere.
Det dragende hvide lys, de blå blink og den lille pige fik mig til at tænke lidt ...
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Husrum
Svarkommentar
Hej Stig - tusind tak for din kommentar. :) Jeg håber bestemt, jeg en dag kan samle teksterne i serien til noget, der er værd at udgive, men kan altid være meget i tvivl om kvaliteten er der.

Derfor, tak for de opmuntrende ord! :)

Bedste hilsner,
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Stig Colbjørn Nielsen (Colbjørn)
Husrum
Tankevækkende og meget velskrevet, moderne novelle. Du må endelig skrive mange flere - og så på et tidspunkt samle et passende antal sammen til bogudgivelse.

Dejlig læseoplevelse, tak!
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Husrum
Svarkommentar
Hej Gaia,

Tusind tak for din kommentar og for at dele din læseoplevelse med mig. :) Er rigtig glad for din association til pigen med svovlstikkerne, som også dukkede op hos mig med jævne mellemrum, mens jeg skrev!

Skønhedspletten er fluks fikset, tak fordi du fangede den!

Bedste hilsner,
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Gaia Liv
Husrum
Så velskrevet!
Jeg er ikke vant til at give novellekritik....huske et eller andet med point of no return, men pyt med det; det er en for øjelse at læse. Å, hvor vil jeg gerne vide, om hun går ind til pigen eller hvad. Det fine , trygge glansbilledagtige hus og så den der understrøm af noget uhyggeligt.
Der er så mange farver og personer / ting der tilfældigt nævnes og så dukker op igen.
Den lille pige med svovlstikkerne, var også på besøg hos mig mens jeg læste,
Jeg nyder dine sidespring som det med skoene fra i sommer.
Det taktile, hvor hun lægger sin kind mod døren, ...jeg mærkede det selv.
Det er helt sikkert en historie, som vil leve i mig de næste dage.
- En enkelt skønhedsplet: “kulden ligger sig” -det kan den ikke, den lægger sig.
Vh Gaia
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Eftertid
Svarkommentar
Hej Morten,

Jeg bliver altid glad, når jeg får en kommentar fra dig - så velgennemtænkt og konstruktiv, tak for det!

Først, tak for dine refleksioner over teksten og dens indhold. Jeg er vild med dine tanker ifht. det impressionistiske, stilarten i sig selv, det er klart det indtryk, jeg stræber efter. :) Abstrakt og absurd. Og (på en måde) ufortalt.

Vedr. dine overvejelser omkring at skabe flere "kroge" til tolkning (sådan læser jeg i hvert fald din kritik): Jeg kan også godt selv mærke, at jeg lader mange ting stå åbne, når jeg skriver - den her tekst, især, vandrer rigtig meget på overfladen, så jeg kan godt forstå dine tanker. Jeg vil gå i tænkeboks ifht. dem, måske ikke lige med denne tekst men i det videre.

Sprogligt forsøger jeg virkelig at balancere i mellem for meget af det billedrige og for lidt; jeg har en novelle, "Rapunzel", hvor jeg selv synes, jeg rammer niveauet bedre end her. På den anden side var der noget ved "moodet" i den her tekst, som kaldte på det nøgne og det flade, da jeg skrev den. Det er svært at vælge nogle gange, synes jeg. Tak, i øvrigt, fordi du fremhæver netop den sætning om byen der åbner sig - det er også min favorit!

God weekend til dig også.
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Morten Vestergaard Jensen (Morten Vestergaard)
Eftertid
Hej Polina,

Hm, spændende. Hvor skal man næsten starte? Jeg synes der er noget med rytmen der fungerer godt, det er de der korte afsnit der gør det, som står i kontrast til de længere – ”Bare sig pyt”, ”Man kan se himlen herfra”, etc. Det fungerer også ret fint, de sætninger du har med henvendelser til læseren, den måde man bliver inddraget i stoffet på.

Selve indholdet … det er jo mere en miljøbeskrivelse, en slags impressionistisk indtryk, end en novelle som noveller er flest med karakterer, der driver en situation fremad. Der er lidt Handmaid’s møder Salvador Dali møder George Orwell.

Der er en forladthed, mennesket glimrer ved deres fravær både bag ruderne og hvis de gør noget de ikke skulle gøre og forsvinder. Det er ikke en verden hvor ting bliver forklaret for en, man skal følge de regler der er uden nødvendigvis at kende dem (den bedste måde er måske at gøre som de andre og ikke stikke ud). Det er godt beskrevet. Og så er der manden, som er ved at stjæle en arm. Hm, det er et brud på resten … det ved jeg ikke helt hvad jeg skal lægge i, det samme med kropsetuiet.

Skulle jeg komme med noget kritik ville det være noget med intentionen i teksten – det er okay at lave en tekst der står åben, men så vil jeg som læser gerne føle mig kaldet til at fortolke den, til at fundere over de spørgsmål den stiller – her hælder jeg til ”bare” at tænke: OK, en mand der stjæler en arm, et kropsetui, det er en beskrivelse af det, that’s it. Jeg synes ikke jeg føler mig kaldet til at fundere over hvordan det står i relation til resten. Jeg ved ikke helt hvordan det konkret skulle gøres.

En måde at arbejde videre på (hvis du da gerne vil det) kunne måske være at tænke: OK, det er stedet, miljøet, universet der er hovedelementet i min tekst. Hvordan kan jeg gøre det til en karakter der har en hensigt? En der vil mig noget, vil fortælleren noget, vil læseren noget? Jeg kommer, af mangel på bedre eksempel til at tænke på LOST, ved ikke om du har set den serie – men her får man fornemmelsen af at øen har sin egen personlighed, at den har en hemmelighed den sidder på, et ærinde der skal udføres, at den bliver en karakter i sig selv ligesom de personer der indgår.

Sætningen ”Byen åbner sig i stadier” er jeg lidt pjattet med, den er for mig at se den stærkeste sætning i teksten. Den er enkel, men den indeholder på en og samme tid en konkret sansning og en refleksion over denne sansning, en strukturering af det stof den tager ind – stadierne er jo et produkt af beskuerens måde at forholde sig til byen på – og så har den en vis poesi over sig. Jeg tror jeg har læst en tekst i dansk engang med en beskrivelse af en storby, hvor der stod noget med ”byens vertikalitet”, det er lidt det samme. Det kunne være fedt med mere af den slags for jeg synes tekstens stof kalder på en blanding mellem de enkle, nære beskrivelser som du har en del af og så at søge grænserne i sproget, når den nu gør det i indholdet – gøre det refleksivt, billedrigt, på kanten af det abstrakte, suggestive - men det skal selvfølgelig kun være hvis det inspirerer dig selv.

Nå, det blev måske lidt vævet, men håber du kan bruge det alligevel. God skrivelyst og god weekend.

Bedste hilsner, Morten
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Eftertid
Svarkommentar
Hej Ulla,

Som altid - tak for dine tænksomme kommentarer, hvor du giver mig det tilbage, du har fået med fra læsningen - det er så værdifuldt for mig.

Din beskrivelse af hovedpersonens forvirring, ensomhed og virkelighed/ikke-virkelighed stemmer helt overens med min egen oplevelse, da jeg skrev teksten. Jeg ved heller ikke altid selv, hvad der er virkeligt i mine tekster, og hvad der ikke er; det er en drivkraft hos mig, tror jeg, og jeg bliver glad, når andre læser mine tekster og opfanger den.

"Sære Fortællinger" kunne godt være titlen på novellesamlingen - når den engang bliver færdig!

Bedste hilsner,
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Eftertid
Svarkommentar
Hej Peter,

Mange tak fordi du tog dig tid til at læse novellen, som jeg godt kan tænke mig må være stilmæssigt lidt udenfor dit interessefelt. :) Du har helt ret, jeg går i dén grad efter underspillet, og det er bestemt en balance at ramme for lidt/ for meget, som jeg stadig øver mig på.

Glad for at fortællerstemmen fungerer for dig! Jeg nyder også at eksperimentere, stilmæssigt, men det er svært, når man også gerne vil have en ensartethed på tværs af sine tekster, så de hænger lidt sammen. :) Kunsten at skrive...

Igen tak for roserne og fordi du læste.

Bedste hilsner,
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Ulla Hexibru (heksemutter)
Eftertid
Hej Polina
Smuk skræmmende fremtidsvision. Din hovedperson virker totalt isoleret, bange for konsekvenserne ved at række ud i et isolerende voldeligt bysamfund. Der er mange mærkværdigheder: Kvinden der har klippet noget af et træ og siden er hun forsvundet. (Har gartneren mon gjort det af med hende? Så er der de mærkelige kropshylstre når folk ikke gider livet mere? Den lille lejlighed uden ting i. Regnen der stort set aldrig kommer. Manden der får revet en arm af.
Virkelig mange mærkværdigheder, enten ser vi som læsere en fantasiverden gennem denne kvindes øjne, eller også er det sådan virkeligheden ser ud. Som læser bliver jeg altid lidt fanget af dine "sære fortællinger" der er noget eventyrligt og uforklarligt over mystikken i dem, der virkelig kan sætte de grå hjerneceller i gang. Hjernen vil så gerne have en logisk forklaring. Men ikke alt kan forklares med logik. Dette kunne være starten på en roman, men den står også fint som enkeltstående fortælling. Tak for ordene fra Ulla
5 år siden
5 år siden
Peter Rømer (peter_romer)
Eftertid
Hej Polina, rigtig god tekst, så god at jeg sagtens kunne forestille mig at læse den i et litterært tidsskrift.

Den er gennemarbejdet, du eksperimenterer med fortællerstemmen (og slipper i øvrigt rigtig godt afsted med det) og du skriver med en poetisk glød gennem hele teksten.

Teksten falder måske en smule uden for min personlige smag, da jeg synes den måske bliver lige en tand for underspillet, men jeg tror vitterligt bare, det er en smagssag, måske det har noget at gøre med din kærlighed til stillister som Bang og Aid.

Og lige lidt ekstra cadeaux til den eksperimenterende stil - det er fedt at læse tekster, der tør eksperimentere og inspirerende at se at det lykkedes.

Rigtig god tekst :)
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Rapunzel
Svarkommentar
Hej Anni,

Tusind tak fordi du delte din personlige oplevelse af teksten med mig! Der er aldrig nogen sat fortolkning i det jeg skriver, og jeg elsker når andre får noget andet ud af det, end jeg selv. :) Fedt at du fik en oplevelse af forbundethed med min hovedperson, det gør mig faktisk rigtig glad; hun var meget alene i mit hjerte, da jeg skrev novellen, og det er rart, at man også kan læse andet ind i hende end det skøre og absurde.

Tak for de søde ord og bedste hilsner,
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Anni Idorn
Rapunzel
Hej Polina.
Sikken vidunderlig fantasi.
Og tænk at bygge videre på Prinsessen i tårnet. Jeg får lyst til at læse det igen. Vi satte ofte eventyrerene i scene da jeg var barn min søster instruerede, jeg sad oversdkrevs på ryggen af en spisestue stol, da min hest stejlede og faldt...det blev min mødoms åbning ...
Kunne mærke smerten i kroppen da du beskrev Rapunzels smerte. Det var sjovt nok ikke sådan at jeg så hende som syg. Jeg var på hendes side mod dukkerne og ligger stadig her i min seng og mærker rodebunkerne ovre i hjørnet stirre på mig dukkerne. ( Bare jeg nu ikke bliver hentet)
Du skriver virkelig godt. Det er sjældent jeg læser længere passager men dette greb mig.
Vh Anni



.
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Narko
Svarkommentar
Hej Stine,

Tak fordi du læste og for dine tanker. :) Jeg er glad for, du har fanget hendes fornemmelse af at være usynlig eller ubetydelig; både i ydre og indre forstand. Det var præcist den følelse, jeg gik efter.

Bedste tanker,
- Polina.
5 år siden
5 år siden
Polina Slosvau (polina s)
Tørke
Svarkommentar
Tak for kommentaren :-) og for dine tanker ifht. både karakterstemmen som du jo kender helt til bunds - og selve teksten. Jeg savner også vores univers nogle gange. Sådan har jeg det nu med dem alle, haha!

- Polina
5 år siden
5 år siden
Stine Thymann
Narko
God tekst. Jeg kan godt lide, hvordan du bruger sproget til at gemme hovedpersonens følelser lidt væk fra omverdenen. At hun har en hobbykniv i lommen, at hun "flygter" ved at holde en "tissepause", og ved at hun faktisk deltager aktivt (sådan forstod jeg det) i sin studiegruppe og får lavet sine ting. Det virker ikke til, at der er nogen, der aner, hvad hun egentlig foretager sig, og det er utrolig barsk at læse - også fordi det hele bare er en beskrivelse uden rigtig nogen følelser eller tanker, som om det hele for hende er ligegyldigt. Hvis det giver mening? Fedt at man kan udtrykke det blot ved sit sprogvalg.
Det var i hvert, hvad jeg fik ud af din tekst. ;-) Super skrevet!
5 år siden

Flest afgivne

Seneste 100 dage

141Hawraa Ghaieb (Hawraa)
131Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
131David Hansen (David H)
105Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
93Ulla Hexibru (heksemutter)
85Niels Cenius (Snowlion)
48Ida Petersen (Drømmedigteren)
40Mette Boe Christensen (MollyTrine)
38Cecilie Hansen (ciliehansen)
34Emil Hjort
31Maria Louise S. Jensen (mlsj)
30Camilla Diedrich (PoemsbyC)
29Hans Ib Noe Hansen
29Inge Erhard (Inghard)
28Jeshua Fink (DigitalKitsch)
28Pia Hansen
28Andreas Mikaelsøn (inabsentia)
27Poul Erik Pedersen (Poulerik)
23Jytte Irene Møller (Grammy)
22Christina Harritz (Anniina)
17Maïa Westh (MaiiaW)
16Ansu Orheim (AnsuLa)
15Morten Rasmussen (Burningmoon)
15Mille Millet (Mille Mille)
14Sys Høj (Forårsglad)
14Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy)
13Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
12Nazanin Madjd (Nazanin)
10Anne Mary (Anne M)
10Anna Andersen (Anna-Sara)

Flest modtagne

Seneste 100 dage

108Hawraa Ghaieb (Hawraa)
108Daniel Stege Lindsjø (Ordspinderen)
83Ulla Hexibru (heksemutter)
72Camilla Diedrich (PoemsbyC)
70David Hansen (David H)
59Ryan Raskolnikov (Deadboy2)
55Cecilie Hansen (ciliehansen)
53Christina Harritz (Anniina)
48Jytte Irene Møller (Grammy)
45Mette Boe Christensen (MollyTrine)
45Cecilie Regitze Økjær (CecilieRegitze)
44Niels Cenius (Snowlion)
42Ida Petersen (Drømmedigteren)
37Hans Ib Noe Hansen
36Poul Erik Pedersen (Poulerik)
34Anna Andersen (Anna-Sara)
34Nik Knudsen (LangtfraIngenting)
30Walther Vium (Bob Hønsestige Livline)
30Tommy Skovby Mikkelsen (timmytommy)
29Sys Høj (Forårsglad)
28Nazanin Madjd (Nazanin)
24Andreas Mikaelsøn (inabsentia)
24Jeshua Fink (DigitalKitsch)
21Inge Erhard (Inghard)
21Ansu Orheim (AnsuLa)
20Mille Millet (Mille Mille)
16Nina Rita Pape (ninapape)
15Emil Hjort
14Maria Louise S. Jensen (mlsj)
13Per Nordigarden (Nordigarden)